کد خبر: ۴۱۳۲۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
سه گزینه احتمالی پیش‌روی دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای

بررسی حقوقی تحریم‌های ضد‌ایرانی کنگره و نظر ترامپ/سناریوهای محتمل درباره برجام

این احتمال وجود دارد که رییس‌جمهوری منتخب نخواهد هیچ اقدامی را با توحه به برجام و تحریم‌های کنونی علیه ایران انجام دهد. او ممکن است به گفت‌وگو برای به زعم خود پاسخگوتر کردن ایران رضایت دهد، بدون آن که بخواهد گام مشخصی را برای تغییر یا لغو برجام بردارد. در نتیجه، در چنین شرایطی وضعیت موجود بدون تغییر ادامه خواهد یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشریه «نیویورک لاو ژورنال»  که نشریه‌ای حقوقی محسوب می‌شود در مطلبی به قلم «کیمبرلی زلنیک» و «استفانی براون کریپس» به احتمالات مطرح درباره آینده توافق هسته‌ای، مسائل حقوقی مرتبط با آن و گزینه‌های پیشروی ترامپ پرداخته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه می‌نویسد: «حتی پیش از روز انتخابات امریکا نیز تداوم کارایی توافق هسته‌ای ایران نامشخص بود. بسیاری از بانک‌های جهانی از تامین مالی برای کسب و کارهای مرتبط با ایران خودداری می‌کردند. شرکت‌های چند‌ملیتی نیز حضوری فعال و جدی در ایران نداشتند و میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران کاهش یافته بود. اظهارات تند ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری علیه برجام و بدترین توافق تاریخ‌خواندن آن از سوی او سبب شد تا گمانه‌زنی‌ها در این‌باره افزایش یابد که ممکن است پس از مراسم تحلیف ترامپ احتمال لغو برجام وجود داشته باشد. در ادامه ما به احتمالاتی که پیش‌روی ترامپ قرار دارند می‌پردازیم.»

بررسی حقوقی تحریم‌های ضد‌ایرانی کنگره و نظر ترامپ/سناریوهای محتمل

در ادامه این مطلب به توافق هسته‌ای و قوانین امریکا پرداخته شده و آمده است: «نزدیک به یک سال از توافق هسته‌ای می‌گذرد و شرکت‌هایی خواستار کسب و کار در ایران هستند اما هنوز هم با چالش‌های عملی مواجه هستند؛ چالش داخلی که ترس آنان از نقض قوانین تحریمی امریکا علیه ایران است و چالش خارجی دشواری پیدا‌کردن بانکی که مایل به انجام روند مرتبط با پرداخت‌ها با ایران باشد. در حالی که اتحادیه اروپا و سازمان ملل تا حد زیادی تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کرده‌اند، محدودیت‌های امریکا هم چنان پابرجاست.» 

این نشریه می‌افزاید: «به طور خاص امریکا هنوز تحریم‌های اصلی خود را علیه ایران حفظ کرده است و نهادها و افراد امریکایی را از انجام کسب و کار با ایران منع کرده است. همچنین، تحریم‌های ثانویه نیز علیه ایران حفظ شده‌اند.»

این نشریه در ادامه درباره آینده برجام و گزینه‌های پیشروی ترامپ می‌نویسد: «رییس‌جمهوری منتخب امریکا اظهارات تندی را علیه برجام در طول مبارزات انتخاباتی خود داشت. او گفته بود که اولویتش از بین بردن توافق هسته‌ای زیان‌بار با ایران است. او همچنین اشاره کرده بود که پاسخگو کردن ایران شرطی اساسی است و همین‌طور لزوم دستیابی به معامله‌ای بهتر با ایران. اگرچه غیرممکن است که کسی بداند رییس‌جمهوری منتخب امریکا دقیقا چه می‌خواهد و پس از مراسم تحلیف چه موضعی را در قبال ایران اتخاذ می‌کند. با توجه به دیدگاه‌های اعلام‌شده او درباره توافق هسته‌ای و امکانات موجود تحت قوانین و مقررات مربوطه سه احتمال را می‌توان در نظر گرفت: 

۱-حفظ وضع موجود: این احتمال وجود دارد که رییس‌جمهوری منتخب نخواهد هیچ اقدامی را با توحه به برجام و تحریم‌های کنونی علیه ایران انجام دهد. او ممکن است به گفت‌وگو برای به زعم خود پاسخگوتر کردن ایران رضایت دهد، بدون آن که بخواهد گام مشخصی را برای تغییر یا لغو برجام بردارد. در نتیجه، در چنین شرایطی وضعیت موجود بدون تغییر ادامه خواهد یافت. 

۲-بازگشت تحریم‌ها: شماری از سناریوها می‌توانند سبب بازگشت بخشی یا تمام تحریم‌ها علیه ایران شوند و احتمالا ارتباط بازار ایران با جهان را قطع می‌کنند. البته بسته به رویدادها ایالات متحده ممکن است بتواند بگوید که ایران نتوانسته به تعهدات خود طبق برجام پایبند بوده است. ممکن است این سناریو در ذهن ترامپ باشد چرا که او گفته بود نظارت بر قرارداد باید به قدری سخت‌گیرانه باشد که فرصت نقض مفاد آن وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی،‌ امریکا می‌تواند به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش دهد که ایران از شرایط برجام عدول کرده است. این امر سبب اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران به طور خودکار خواهد شد مگر آن‌که شورای امنیت با حضور کشورهایی که حق وتو دارند رای به تمدید لغو تحریم‌های ضد‌ایرانی دهد. حق وتوی امریکا نیز می‌تواند این تضمین را ایجاد کند که تحریم‌ها دوباره وضع می‌شوند این که در آن شرایط واکنش ایران و سایر اعضای امضاکننده برجام چه خواهد بود کار دشواری است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد. 

با این حال، در صورتی که امریکا قادر به بهبود سریع برجام نباشد توافق هسته‌ای یک معاهده نیست که نیازمند پذیرش کنگره باشد حتی یک توافق‌نامه اجرایی امضا شده (یک توافق بین‌المللی که توسط رییس‌جمهوری بدون اجازه نگره) وارد شده نیز نمی‌باشد در نتیجه رییس‌جمهوری جدید امریکا می‌تواند تعهد سیاسی اوباما را نادیده بگیرد و با بی‌اعتنایی به برجام نگاه کند و تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانده و یا آن‌که تحریم‌های جدیدی را تحمیل کند. تغییرات تحریم‌های امریکا پس از برجام همگی با فرمان اجرایی رییس‌جمهوری بوده‌اند در نتیجه تحریم‌های امریکا می‌توانند توسط رییس‌جمهوری بدون اجازه کنگره وضع یا لغو شوند. به طور جداگانه،‌ کنگره به رهبری جمهوریخواهان می‌تواند تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کند که در تضاد با برجام هستند، تحریم‌هایی که رییس‌جمهوری منتخب می‌تواند تصمیم بگیرد تا با امضای آن به قانون تبدیل شود. ایران نیز تهدید کرده است در صورتی که ایالات متحده تحریم‌ها را به طور بخشی یا کامل ابقا کند و محدودیت‌های بانکی را لغو نکند برجام را نادیده خواهد گرفت که در نتیجه آن توافق هسته‌ای برهم خورده و تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع می‌شوند. در صورت تحقق چینن سناریویی احتمال آن زیاد است که سایر اعضای گروه ۱+۵ از پیوستن به امریکا برای اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران خودداری کنند و در عمل امریکا را در تحریم‌های خود علیه ایران تنها بگذارند. نیازی به گفتن نیست که تاثیر تحریم‌های امریکا علیه ایران در صورتی شرکای آن کشور همراهی‌اش نکنند زیاد نیست و به اعتبار امریکا لطمه خواهد زد. 

۳-مذاکره مجدد: رییس‌جمهوری منتخب می‌تواند سعی کند تا با اعمال فشار یا تهدید و تحمیل مجدد تحریم‌ها ایران را متقاعد به نشستن دوباره پای میز مذاکره کند و شرایط تازه‌ای را بر ایران تحمیل کند. او هم‌چنین ممکن است سعی کند با عقب‌نشینی از تحریم‌های اولیه امریکا علیه ایران طرف ایرانی را متقاعد به نشستن پای میز مذاکره کند. علیرغم آن‌که ترامپ اعلام کرده که برجام یک فاجعه است اما از باقی‌ماندن تحریم‌های اولیه ایالات متحده برای جلوگیری از کسب و کار شرکت‌های امریکایی با ایران نیز انتقاد کرده است. کاهش برخی از تحریم‌های امریکا علیه ایران برای تشویق سرمایه‌گذاری امریکا در بخش‌های اقتصادی ایران می‌تواند یکی از راه‌های امریکا برای اعمال نقوذ بر ایران باشد و در مقابل سبب شود تا شرکت‌های امریکایی نیز از معامله تجاری با ایران سود ببرند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
كاوه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
1
قدر مسلم شرايط براى ما از دوره اوباما بدتر خواهد شد. متاسفانه برخى تنگنظريهاى سياسي و عدم درك شرايط مانع از آن شد تا دولت و تيم وزارت خارجه بتواند بيشترين امتياز را در شرايط موجود به نفع مملكت كسب كند. مردم آن گروه هائى را كه بر طبل مخالفت با برجام ميزدند و همين امروز هم ميزنند مسئول دشواريهائي خواهند ديد كه در پيش است. در روزهاى آينده براى مقابله با سياستهاى امريكا نياز هست كه مردم و صاحب منصبان فارغ از تفكرات جناحى براى مقابله آماده شوند. آن افراد و گروه هائى كه همچنان در راه منافع قدرت طلبى خود منافع ملى را فراموش ميكنند در هر جايگاهى كه هستند بايد در مقابل مردم جوابگو باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
1
اگر درست گارد بگیریم و معقول دفاع کنیم و مثل شطرنج مهره های حریف را تهدید کنیم
ترامپ و پنتاگون چشم بسته عمل نمی کنند سبک سنگین می کنند . درمیدان عمل از جمله
در صحنه دیپلماتیک متعادل تر رفتار می کنند.
بار تبلیغاتی و کمک گرفتن از صاحب نظران ذی نفوذ بین المللی مهم است
پتانسیل ایرانیان مقیم آمریکا که نمیخواهند کشورشان آسیب ببیند مهم است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین