کد خبر: ۴۱۳۹۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
ترامپ و انتخابی که باید درباره ادعای سیا و کلینتون درباره همکاری او و روسیه تامل کرد

گزینه جنجالی ترامپ برای وزارت‌خارجه/ ترامپ امریکا را دودستی تقدیم پوتین خواهد کرد؟‌

اعلام خبر انتخاب تیلرسون برای وزارت امور خارجه آمریکا، علاوه بر آن که تعجب همگان را برانگیخت، رسانه‌ها را نیز به واکنش واداشت.دموکرات‌ها نیز علیرغم مخالفت به دلیل کم‌بودن تعداد نمایندگان و سناتورهای‌شان در مجلسین امریکا توانایی مسدود‌کردن تصمیم اخیر ترامپ در انتخاب تیلرسون را ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- دستگاه اطلاعات مرکزی امریکا به‌تازگی اعلام کرد که نتایج تحقیقاتش نشان می‌دهد که روسیه در انتخابات امریکا مداخله کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها نیز اعلام کرده بود که ترامپ عامل پوتین و روسیه است و با آنان همدستی می‌کند. ترامپ اما بارها این اظهارات و گزارش‌ها را ادعاهایی مضحکانه خوانده بود. با این حال، انتخاب «رکس تیلرسون» مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل و دوست صمیمی ولادیمیر پوتین سبب می‌شود تا هر ناظری درباره ادعاهای مطرح‌شده پیرامون همکاری پوتین و ترامپ و اعمال نفوذ روس‌ها در انتخابات امریکا تامل کند. 

گزینه جنجالی ترامپ برای وزارت‌خارجه/ ترامپ امریکا را دودستی تقدیم پوتین خواهد کرد؟‌

اعلام خبر انتخاب تیلرسون برای وزارت امور خارجه آمریکا، علاوه بر آن که تعجب همگان را برانگیخت، رسانه‌ها را نیز به واکنش واداشت. روزنامه نیویورک‌تایمز از اصلی‌ترین رسانه‌های مخالف ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سرمقاله خود ضمن انتقاد شدید از انتخاب تیلرسون فاقد تجربه در زمینه مسائل دیپلماتیک به عنوان وزیر امور خارجه، می‌نویسد: این انتخابی ناقص برای پست مهم وزارت امور خارجه است. ترامپ شخصی را به عنوان وزیر امور خارجه برگزید که یک تاجر ماهر است و در زمینه اقتصادی موفق بوده است. چرا ترامپ فردی را به عنوان سکاندار وزارت امور خارجه برگزیده است که ظن آن می‌رود تسلیم منافع روسیه شود و یا آن‌که سبب می‌شود عده‌ای بگویند که او آلوده مسائل نفتی است و این موضوع می‌تواند بر خدمتش به امریکا تاثیر منفی بگذارد؟ تیلرسون هیچ تجربه‌ای در دیپلماسی فراتر از معاملات با شرکت‌های بزرگ تجاری و نفتی ندارد. او با ولادیمیر پوتین در ارتباط است؛ رهبر مستبد روسیه. این موضوع می‌تواند پرسش‌های دیگری را مطرح کند که آیا او می‌تواند رویکردی در راستای منافع ملی امریکا در قبال روسیه داشته باشد یا خیر.پوتین حتی در سال ۲۱۳ میلادی جایزه افتخاری دوستی را به او ارائه داد.

روابط امریکا و روسیه اکنون در بدترین وضعیت خود از زمان جنگ سرد به این سو به سر می‌برد؛ این امر نیز در نتیجه جنگ در شرق اوکراین و الحاق کریمه و بمباران‌های روسیه در سوریه بوده است. ترامپ باید در برابر دستور کار پوتین و ضدیت آن با ناتو ارزیابی صحیحی را انجام دهد. انتخاب تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه و مایکل فلین به عنوان مشاور امنیت ملی نشان داد که او دو منصب مهم در حوزه امنیت ملی را به مدافعان روسیه داده است.

نیویورک تایمز اشاره می‌کند که تیلرسون مخالف تحریم امریکا و اروپا علیه روسیه در جریان حمله آن کشور به شرق اوکراین بود چرا‌که این موضوع را به ضرر کسب و کار نفتی اکسون موبیل می‌دید. انتصاب فردی چون او با بی‌تجربگی دیپلماتیک نشان می‌دهد که رییس‌جمهوری توجه درستی به مسائل مرتبط با امنیت ملی ندارد. این موضوع این احتمال را قوی کرده است که مرد شماره دو در وزارت امور خارجه یا معاون وزیر جان بولتون سفیر سابق امریکا در سازمان ملل متحد در دوران ریاست‌جمهوری بوش باشد. 

روزنامه «واشنگن پست» نیز با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که مقاومت فزاینده‌ای در بین نمایندگان جمهوریخواهان برابر انتخاب تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه ایجاد شده است. در یک کنفرانس خبری در تاریخ ۱۲ دسامبر میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا گفت که قانونگذاران جمهوریخواه باور دارند که روس‌ها دوستان امریکا نیستند. قانونگذاران جمهوریخواه به شدت از انتخاب ترامپ نگران هستند. انتخاب وزیر امور خارجه‌ای نزدیک به روسیه می‌تواند تهدیدی برای امنیت ملی و داخلی امریکا از دید آنان باشد. پیش از این نیز هشدارهایی در این‌باره مطرح شده بود که ممکن است منافع کسب و کار و تجارت ترامپ با منافع ملی امریکا در تضاد قرار گیرد. 

این روزنامه اشاره می‌کند که برخلاف نظر ترامپ که گزارش اخیر سیا درباره اعمال نفوذ روسیه در انتخابات آن کشور را کذب خوانده، جمهوریخواهان قدیمی به سیا اعتماد دارند و می‌افزاید: «مک کانل نشان داد که با ترامپ درباره ارزیابی سازمان سیا موافق نیست. او گفت که بیشترین اعتماد را به دستگاه اطلاعات مرکزی امریکا دارد و اظهار کرد که در سیا عده‌ای وطن‌پرست حضور دارند که به صورت ناشناس زندگی خود را برای مردم امریکا به خطر می‌اندازند.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «تیلرسون روابطی عمیق با پوتین دارد. او بر سر انعقاد قراردادی برای اکتشاف نفت در یک منطقه روسیه در مناطق قطبی به توافق دست یافت. این توافق از زمان تحریم روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از حمله آن کشور به اوکراین به حالت تعلیق درآمد و به ضرر اکسون موبیل تمام شد. 

گزینه جنجالی ترامپ برای وزارت‌خارجه/ ترامپ امریکا را دودستی تقدیم پوتین خواهد کرد؟‌

واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه در کنگره که که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود اشاره کرده که نمایندگان جمهوریخواه در کنگره تمایلی به تعیین تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه ندارند. این روزنامه می‌نویسد: مک کین نیز با لحنی تند گفته است که پوتین یک قاتل است و نمی‌تواند تصور کند که چگونه کسی در امریکا می‌تواند دوست این مامور قدیمی کا گ ب باشد. 

این روزنامه اشاره می‌کند که دموکرات‌ها نیز علیرغم مخالفت به دلیل کم‌بودن تعداد نمایندگان و سناتورهای‌شان در مجلسین امریکا توانایی مسدود‌کردن تصمیم اخیر ترامپ در انتخاب تیلرسون را ندارند. 

واشنگتن پست در سرمقاله خود نیز به این موضوع پرداخته است و می‌نویسد که درباره رابطه تیلرسون با پوتین پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود. این روزنامه می‌نویسد: «ماهیت روابط ترامپ با روسیه مبهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین جنبه از ریاست‌جمهوری آینده امریکا است. دفاع ترامپ از پوتین علیرغم همه انتقادات خطرناک است. این در حالیست که سیا گزارش داده که مسکو به دنبال اعمال نفوذ در انتخابات امریکا بوده است. آیا حمایت ترامپ از پوتین صرفا برای رفع مشکلات است یا با منافع شخصی یا مالی او گره خورده است؟ این موضوع همه را نگران کرده است از میان تمام نامزدهای وزارت امور خارجه او تیلرسون را انتخاب کرده است که سابقه معاملات یک میلیارد دلاری با روسیه داشته است. ممکن است از دید ترامپ تیلرسون انتخابی منطقی و واجد شرایط برای بازسازی روابط تیره و تار کنونی امریکا با روسیه باشد. با این حال، نامزدی او می‌تواند به ضرر منافع ملی امریکا در خاورمیانه و اروپا در مقابل روسیه باشد. 

رادیو ملی امریکا (ان پی آر) از زاویه دیگری به کسب سمت وزارت امور خارجه امریکا از سوی تیلرسون نگاه کرده است و می‌نویسد: «یکی از موارد مهم و مسائل بغرنج برای وزیر امرو خارجه بعدی امریکا موضوع تغییرات زیست‌محیطی و اقلیمی است. برخی از فعالان محیط زیست می‌گویند که تیلرسون هیچ‌گاه دوست کره زمین نبوده است. آنان می‌گویند که اکسون موبیل برای کسب سود بیشتر حاضر به نادیده‌گرفتن تغییرات وخیم آب و هوایی در جهان بوده است. تیلرسون در سخنرانی‌ای در سال ۲۰۱۲ میلادی گفته بود که فکر می‌کند تغییرات آب و هوایی قابل کنترل هستند. تیلرسون در آن سخنرانی گفته بود که فکر می‌کند فقر مشکل بزرگتری است و باید به آن پرداخت. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
0
نمی خواد غصه آمریکا رو بخوری!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
1
0
در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ شاهد افزایش اعتراضات مردمی و حتی شورش و درگیری در آمریکا خواهیم بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
0
0
ملت امريكا مواظب باشيد مثل سوريه و تركيه يمن ويران نشويد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین