کد خبر: ۴۱۴۰۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
روزنامه اسرائیلی «یودیعوت آحارونوت مطرح کرد:

رایزنی نتانیاهو با ترامپ برای لغو برجام/او موفق می‌شود؟/اسرائیل جرات حمله به ایران را دارد؟

لغو برجام به احتمال زیاد به دو دلیل اصلی بعید است و می‌نویسد: «نخست آن که ایران اعلام کرده خواستار تغییر در آن نیست؛ نکته دوم آن‌که جامعه بین‌المللی در حال حاضر بعید است که بخواهد برجام را لغو کند و بخواهد با امریکا علیه تهران همکاری کند. در نتیجه،‌ حتی در صورتی که ترامپ بخواهد برجام را لغو کند این صرفا یک ژست سیاسی نمادین خواهد بود و نمی‌تواند جامعه بین‌المللی را با خود همراه کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره رایزنی‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و از اصلی‌ترین مخالفان برجام با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب امریکا، روزنامه چپگرای «یودیعوت آحارونوت» اسرائیل که از منتقدان سیاست دولت دست‌راستی تحت رهبری نتانیاهو محسوب می‌شود در گزارشی تحلیلی این پرسش را مطرح کرده است که آیا نتانیاهو قادر به متقاعد‌کردن ترامپ برای لغو برجام خواهد بود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: «با وجود آن که نتانیاهو قصد دارد ترامپ را به لغو توافق هسته‌ای وادار کند، شانس موفقیت او بسیار کم است؛ بدین‌خاطر که جامعه بین‌المللی خواستار تحقق این سناریو نیست. نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از فرصت دیدار با رییس‌جمهوری امریکا برای متقاعد‌کردن او به لغو توافق هسته‌ای استفاده می‌کند. این در حالیست که افکار عمومی بین‌المللی در برابر خواست او شدیدا مقاومت می‌کند. نتانیاهو اخیرا در مصاحبه‌ای با «لسلی استال» مجری برنامه پرمخاطب ۶۰ دقیقه شبکه سی بی اس امریکا اظهار کرد که راه‌های مختلفی را علیه برجام به رییس‌جمهوری امریکا ارائه می‌دهد. او گفته است که قصد دارد پنج راه حل را در این‌باره به ترامپ ارائه دهد. نتانیاهو به کنایه گفت که خب، من می‌خواهم پیش از آن که نظراتم را با برنامه ۶۰ دقیقه در میان بگذارم این موارد را با ترامپ مطرح کنم.»

رایزنی نتانیاهو با ترامپ برای لغو برجام/پراودا: اسرائیل جرات حمله به ایران را دارد؟

ترامپ در طول کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اظهار کرده بود که قصد دارد توافق هسته‌ای را پاره کند و آن را بدترین توافق تاریخ خوانده بود. یودیعوت آحارونوت در ادامه می‌افزاید: «او در اطراف خود نیز افرادی را گردآورده است که می‌خواهند برجام را بی‌اعتبار کنند از جمله جیمز متیس گزینه او برای برعهده‌گیری مقام وزارت دفاع امریکا که از مخالفان برجام است. با این حال، برخی از مقام‌های امریکایی باور دارند که باید کاری کرد که قرارداد هسته‌ای نه لغو بلکه بهبود یابد و منافع امریکا و اسرائیل را بیشتر تامین کند برای مثال، کنگره امریکا درخواست اعمال تحریم‌های تازه را علیه ایران ارائه داده است. یکی دیگر ازگزینه‌ها می‌تواند ادامه عمل به مفاد برجام به شرط اعمال محدودیت در برنامه موشکی ایران باشد. همچنین امریکا دارای قدرت مسدود کردن رسیدن میلیاردها دلار به خزانه ایران و نقل و انتقال پول‌های آن کشور از طریق سیستم بانکی بین‌المللی است. مقام‌های امریکایی همچنین، گزینه افزایش نظارت بر اجرای دقیق مفاد برجام از سوی ایران را نیز در دست دارند و می‌توانند از طریق افزایش تعداد بازرسی‌های تصادفی و سرزده از تاسیسات نظامی ایران اطلاعات لازم را به منظور کسب اطمینان از عدم نقض برجام توسط ایران جمع‌آوری کنند. گزینه دیگر می‌تواند ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد.»

یودیعوت آحارونوت اما اشاره می‌کند که لغو برجام به احتمال زیاد به دو دلیل اصلی بعید است و می‌نویسد: «نخست آن که ایران اعلام کرده خواستار تغییر در آن نیست؛ نکته دوم آن‌که جامعه بین‌المللی  در حال حاضر بعید است که بخواهد برجام را لغو کند و بخواهد با امریکا علیه تهران همکاری کند. در نتیجه،‌ حتی در صورتی که ترامپ بخواهد برجام را لغو کند این صرفا یک ژست سیاسی نمادین خواهد بود و نمی‌تواند جامعه بین‌المللی را با خود همراه کند.» 

این روزنامه می‌افزاید: «با این حال، همه‌چیز درباره برجام باعث دلتنگی و عذاب نتانیاهو نیست‌. او در مصاحبه با سی بی اس گفت که تنها نکته خوب برجام نزدیک‌تر شدن اسرائیل و اعراب به سوی یکدیگر بود. نتانیاهو در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات میان او و اوباما شخصی بود اظهار کرد که روابط میان اسرائیل و امریکا در طول دوران ریاست جمهوری ترامپ تقویت خواهد شد. او همچنین اظهار کرد که هدفش از سخنرانی در کنگره امیکا بی‌احترامی به اوباما نبود و برای او احترام زیادی قائل بوده و هست با این‌حال خاطر‌نشان کرد زمانی که احساس می‌کند تهدیدی برای آینده بسیار نزدیک وجود دارد خود را ملزم می‌داند که این موضوع را بیان کند.»
 
در همین حال روزنامه روسی «پراودا» قدیمی‌ترین روزنامه روسیه که اکنون نزدیک به پوتین رییس‌جمهوری‌ روسیه است و از سیاست‌های او دفاع می‌کند با انتشار مطلبی تحت عنوان «آیا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد»؟ ضمن اشار به مصاحبه اخیر نتانیاهو با سی بی اس نظر «راوید گور» روزنامه‌نگار اسرائیلی و کارشناس مسائل خاورمیانه را جویا شده است. او در پاسخ به این پرسش که آیا نتانیاهو خواستار حمله به ایران است؟، می‌گوید: «دشوار است که بگوییم تمام حرف‌های اسرائیل به طور سنتی برای مصرف داخلی بوده است. اسرائیل می‌تواند بگوید که اجازه حمله به خاکش توسط ایران از طریق خاک سوریه را نخواهد داد با این حال، بسیار نامحتمل است که بخواهیم تصور کنیم اسرائیل جرات حمله به ایران را خواهد داشت. البته سال گذشته اسرائیل علیه فرماندهان ایرانی در مرز اسرائیل و سوریه حملاتی را انجام داد. با این وجود، اسرائیل حمله‌ای را به خاک ایران انجام نخواهد داد؟»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
1
2
هوشمندانه میتوان آنهارا بازی داد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین