کد خبر: ۴۱۴۰۴۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
نیروهای ائتلاف شبه‌نظامیان شیعه را آموزش می‌دهند

نقطه‌عطفی در نبرد علیه داعش/ کمک امریکا به نیروهای مورد‌حمایت ایران در عملیات آزادسازی موصل

«امریکا حاضر به تسلیح و آموزش دها نفر از مبارزان وابسته به گروه‌های شبه‌نظامی شیعه شده است؛ گروه‌هایی که سال‌هاست به داشتن ارتباط با ایران شناخته شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه امریکایی «لس آنجلس تایمز» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که برای نخستین‌بار نیروهای امریکایی و نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده حاضر به آموزش شبه‌نظامیان شیعه برای جنگ علیه داعش در موصل شده‌اند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: «امریکا حاضر به تسلیح و آموزش دها نفر از مبارزان وابسته به گروه‌های شبه‌نظامی شیعه شده است؛ گروه‌هایی که سال‌هاست به داشتن ارتباط با ایران شناخته شده‌اند. این گروه‌ها برای باز‌پس‌گیری کنترل شهر موصل از دست داعش از سوی نیروهای امریکایی آموزش دیده‌اند. در حالی که آینده موصل کماکان مبهم است اما انتظار می‌رود که این اقدامات سبب تقویت نیروهای سیاسی و نظامی شیعه در عراق شوند. در هفته‌های اخیر میزان کمک و آموزش نیروهای آمریکایی به شبه‌نظامیان شیعه افزایش یافته است. با این حال، یک مقام نظامی امریکایی گفته است که امریکا تنها به شبه‌نظامیانی آموزش می‌دهد که هیچ ارتباطی با ایران نداشته و سربازان امریکایی را در سالیان گذشته نکشته‌اند.

سرهنگ «جان دوریان» سخنگوی نیروهای ارتش امریکا در بغداد می‌گوید: «ما تنها نیروهای هم‌قطارمان را می‌توانیم آموزش دهیم. ارزیابی می‌کنیم تا مطمئن شویم آنان با گروه‌های ترویستی و یا دولت ایران در ارتباط نباشند. آنان باید گروه‌هایی باشند که به ترویج حقوق بشر و حاکمیت قانون باور دارند.

البته این مقام مظامی اذعان کرده است که برخی از شبه‌نظامیان هنوز هم در فهرست تروریستی امریکا طبقه‌بندی شده‌اند اما اصرار داشته است که افراد آموز‌ش‌دیده اخیر هیچ وابستگی‌ای به گروه‌هایی نداشته‌اند که باعث کشته‌شدن امریکایی‌ها شده‌اند. لس انجلس تایمز در ادامه می‌نویسد: «با این حال، مقام‌های امریکایی در بررسی کامل صلاحیت تمام اعضای شبه‌نظامیان شیعه دارای مشکلاتی جدی هستند. برخی از این گروه‌ها رهبران‌شان از سوی امریکا به عنوان تروریست قلمداد شده‌اند. تخمین زده می‌شود که دست‌کم ۴۰ گروه شبه‌نظامی با نیرویی در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در عراق فعال باشند.»

یک مقام نظامی امریکایی ناشناس در گفت و گو با لس آنجلس تایمز گفته است که امریکا با استفاده از پایگاه اطلاعاتی خود در حال غربالگری است و فرماندهان گروه های شبه نظامی شیعه‌ای که تروریستی قلمداد می کند را از دایره کمک رسانی خارج کرده است. این روزنامه در ادامه اشاره می کند که در میان قدرتمندترین رهبران گروه‌های شبه نظامی شیعه «هادی عامری» رییس سازمان بدر مورد حمایت ایران قرار دارد که همواره مورد نگرانی امریکا بوده است.

این روزنامه اما اشاره می کند که یکی از مشاوران ارشد سیاسی عامری گفته است که رهبران گروه های شبه نظامی با آموزش‌های ۹۰۰ نیروی شبه نظامی جدید توسط امریکایی ها موافقت کرده‌اند. امریکایی ها در طول یک سال گذشته به خصوص در تکریت پس از انتشار تصاویر سردار سلیمانی در کنار رهبران شبه نظامی از کمک رسانی و پوشش هوایی برای عملیات آن گروه ها خودداری کرده اند. 

این روزنامه اما به نقل از «برت مک گورک» نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در مبارزه علیه داعش اشاره می کند که بسیاری از شبه نظامیان شیعه خارج از فرماندهی و کنترل دولت عراق عمل می کنند که خود یک مشکل مهم محسوب می‌شود. او گفته است تنها زمانی می‌توان به این گروه ها کمک کرد که در هماهنگی با نیروهای امنیتی و و ارتش عراق باشند. این روزنامه اشاره می کند که بسیاری از افرادی که آموزش داده می‌شوند افراد غیر‌نظامی تعلیم نادیده بودند؛ از رانندگان تاکسی تا نجارها و پیشخدمت‌ها. یک فرد ۴۷ ساله از قبیله‌ای سنی که برای آموز‌ش‌دیدن به حشد الشعبی پیوسته می‌گوید که حشد الشعبی در گذشته دشمن انان بود اما اکنون علیه داعش و دوست آنان است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
0
خوبه
بازم امریکا یه کاری مثبت داره میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
0
عجب
واقعا آموزش ده ها نفر توسط آمریکا در آزاد سازی موصل مهمه و نقطه عطف است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
0
سایت آفتاب از اربابت امربکا تعریف نکن که دنیا میداند این چه گرگی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
0
0
ما را به خیر او امیدی نیست شر مرساند کافی است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین