کد خبر: ۴۱۴۲۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
پس از آزادسازی حلب از دست معارضان سوری چه روی خواهد داد؟

7 نکته‌ مهم درباره سوریه پس از آزادسازی حلب /پایان جنگ‌سوریه نزدیک است؟

چشم‌انداز راه‌حلی سیاسی برای پایان جنگ در سوریه در ابهام است. حفظ ثبات در حلب کار دشواری است. او معتقد است ناامنی در مناطق آزاد‌شده از دست معارضان سوری ادامه خواهد یافت و جرم و جنایت در آن مناطق در جریان خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه، روسیه و ایران پس از شش سال جنگ داخلی توانستند بخش عمده حلب را از دست معارضان سوری بازپس گیرند. این رویدادها در حالی صورت می‌گیرند که چشم‌انداز راه‌حلی سیاسی برای پایان جنگ در سوریه در ابهام است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری «بلومبرگ» با اشاره به رویدادهای روزهای اخیر در حلب به چشم‌انداز تحولات بعدی در سوریه اشاره کرده است: 

7 نکته‌ مهم درباره سوریه پس از آزادی حلب /پایان جنگ سوریه نزدیک است؟

۱-آیا پایان یافتن جنگ نزدیک‌تر از هر زمان دیگری است؟ 

بسیاری از مناطق شرقی جلب مرکز نمادینی برای معارضان مسلح مخالف اسد بود. اکنون اما به دلیل بمباران نیروهای ارتش دولتی سوریه و روسیه این منطقه تخریب شده است. مخالفان معتقدند که حلب مکان مهمی برای مبارزه آنان بود اما این آخرین مکان نیست. «جورج صبرا» از مذاکره‌کنندگان ارشد معارضان سوری در گفت‌وگویی با روزنامه «الوطن» گفته است است که بازپس‌گیری کنترل حلب به معنای پایان جنگ در سوریه نیست.  

۲-تمرکز بعدی نیروهای حامی اسد بر روی کدام مناطق خواهد بود؟ 

بازپس‌گیری حلب سکوی پرشی برای نیروهای حامی اسد به منظور حرکت به سوی ادلب در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی حلب در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه خواهد بود. دولت سوریه در اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی بخش عمده کنترل این منطقه را از دست داد. ادلب هم‌مرز با لاذقیه مرکز حضور نیروهای حامی اسد و نزدیک به بزرگراه حلب – دمشق است. 

7 نکته‌ مهم درباره سوریه پس از آزادی حلب /پایان جنگ سوریه نزدیک است؟

۳-چه کسی برنده است؟‌

بازپس‌گیری حلب از دست معارضان که از سال ۲۰۱۲ میلادی کنترل آنجا را برعهده داشتند سبب می‌شود تا اسد بر بزرگترین شهرهای سوریه اعمال کنترل کند. مناطقی که بیش از ۴۰ درصد از اراضی آن کشور و بیش از ۶۰ درصد از جمعیت آنحا را تشکیل می‌دهند. با این حال مناطق شمالی سوریه در کنترل  کردها باقی‌مانده  و بخش‌های قابل‌توحهی از شرق سوریه نیز در دست داعش است. با این حال به تدریج از قدرت این گروه‌ها کاسته خواهد شد. 

۴-بازگس‌گیری حلب چگونه ماهیت جنگ در سوریه را تغییر خواهد داد؟ 

در حدود ۱۵۰ هزار نیروی معارض سوری از جمله نیروهای تروریست تکفیری در حال نبرد با نیروهای حامی اسد بوده‌اند. این نتیجه ارزیابی صورت‌گرفته توسط «چارلز لیستر» یکی از کارشناسان ارشد در انستیتو خاورمیانه در واشنگتن است. او می‌گوید که بزگترین بازنده سقوط حلب اپوزیسیون از دید غرب میانه‌روی سوریه خواهد بود؛ کسانی که بیش‌ترین نیروهای‌شان در آن منطقه از اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی حضور داشتند. او معتقد است که در شمال سوریه اپوزیسیون جریان اصلی سوریه به جنگ‌های سبک چریکی در سال ۲۰۱۷ میلادی روی خواهد آورد. 

۵-همه این تحولات چه معنایی برای اسد خواهند داشت؟

او در برهه زمانی دشواری به سر می‌برد و باید شبه‌نظامیان خارجی و داخلی را به منظور حفظ و مدیریت شهرهای آزاد‌شده در اختیار و تحت فرمان داشته باشد. اکنون در حمص و اخیرا در پالمیرا داعش زمام امور را در دست گرفته است. «رافائل لفر» نویسنده کتاب خاکستر حما: اخوان المسلمین در سوریه، معتقد است که حفظ ثبات در حلب کار دشواری است. او معتقد است ناامنی در مناطق آزاد‌شده از دست معارضان سوری ادامه خواهد یافت و جرم و جنایت در آن مناطق در جریان خواهد بود. 

7 نکته‌ مهم درباره سوریه پس از آزادی حلب /پایان جنگ سوریه نزدیک است؟

۶-آیا سازمان ملل متحد مداخله‌ای خواهد کرد؟ 

آینده سوریه نامشخص است و به نظر قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بستگی دارد. آیا روسیه و ایران کماکان در کنار اسد می‌ایستند و تاکید بر فتح مجدد شهرهای دیگر سوریه دارند؟ آیا با حمایت‌های آنان اسد وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد؟ ترکیه چه کاری انجام خواهد داد؟ این‌ها همگی پرسش‌هایی هستند که پیش از هرگونه مداخله‌ای از سوی سازمان مطرح می‌شوند. 

۷-چطور ممکن است ترامپ رویکرد امریکا در قبال بحران سوریه  را تغییر دهد؟ 

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب امریکا گفته است که خواستار همکاری با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه است و وعده داده که تمرکزش بر روی انجام عملیات به منظور شکست دادن داعش است و این موضوع در مقایسه با شکست اسد برایش از اولویت بیشتری برخوردار است. این موضوع می‌تواند دست روسیه را برای کمک به تداوم پیروزی‌های نظامی در سوریه بازتر کند و آن کشور را به قدرتی عمده در خاورمیانه مبدل سازد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
یغما
|
United States of America
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
0
جالب بود
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
0
واقعنا مايه تاسف است كه بيشتر از ٩٥٪‏ از خبرها و يا تفسيرهاى درج شده در آفتاب در باره جهان، خاورميانه و حتى ايران و حتى در مورد مسائل داخلى ايران برگردان مقالات نوشته شده بوسيله "كارشناسان" غربى و چاپ شده در جرايد آنها ميباشد. چاپ بدون نظر از طرف شما به خواننده اين را ميرساند كه نظرات نويسنده مقاله مورد تأييد شماست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
0
همانطور که گفته اید آینده سوریه نا مشخص است لذا سرمایه گزاری روی هر یک از نیرو های موجود در صحنه یک قمار است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
0
مشکل سوریه وقتی حل می شود که روسیه اجازه دهد نیروهای مقاومت به اسرائیل حمله نمایند تا قدرت های جهانی با به خطر افتادن موجودیت اسرائیل دست از کشتار مسلمان ها بر دارند...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین