کد خبر: ۴۱۴۸۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰

۱۱ لحظه کلیدی علمی در سال ۲۰۱۶/ از ویروس زیکا تا کشف راز و رمزهایی درباره ازدواج+تصاویر

سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۱۶ میلادی ویروس کمتر شناخته شده زیکا را یکی از اصلی‌ترین تهدیدها اعلام کرد. به نظر می رسید زیکا در اخبار مرتبط با بهداشت و سلامت جای ابولا را گرفته است یک ویروس که از طریق پشه انتقال می یابد و سبب به دنیا آمدن نوزادانی در برزیل با مغز ناقص شده بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- سال ۲۰۱۶ میلادی با تحولات مختلف مهمی در حوزه علم و فناوری همراه بود از ویروس زیکا تا کشف راز و رمزهایی درباره ازدواج.

۱-سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری بدلیل افزایش نگرانی بین المللی درباره ویروس زیکا اعلام کرد 

سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۱۶ میلادی ویروس کمتر شناخته شده زیکا را یکی از اصلی‌ترین تهدیدها اعلام کرد. به نظر می رسید زیکا در اخبار مرتبط با بهداشت و سلامت جای ابولا را گرفته است یک ویروس که از طریق پشه انتقال می یابد و سبب به دنیا آمدن نوزادانی در برزیل با مغز ناقص شده بود. هنگامی که سازمن بهداشت جهانی محموعه ای از موارد میکروسفالی و سایر اختلالات عصبی مرتبط با زیکا را اعلام کرد سرمایه گذاری برای انجام تحقیقات پیرامون این ویروس و پیامدهای آن و تلاش برای یافتن داروهای موثر به منظور درمان و خنثی سازی آن انجام شد. 

انتقال ویروس زیکا از طریق پشه در ۷۵ کشور گزارش شده است و راه درازی برای درک و کنترل این ویروس در پیش است. 


۱۱ لحظه کلیدی علمی در سال ۲۰۱۶؛ از ویروس زیکا تا ارتباط ازدواج و زمان مرگ

۲-پرتاب موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس همراه با انفجار 

پرتاب نافرجام موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس سبب شد تا ماهواره یک کمپانی تحت اجاره فیس بوک نیز از بین برود. پس از آن اسپیس ایکس مجبور به پرداخت خسارتی ۵۰ هزار دلاری شد. 

پرتاب موشک فالون ۹ همراه با انفجار راکت روی سکوی پرتاب بود. اسپیس ایکس در آزمایش‌های اخیر خود موفق شده بود تا با موفقیت فالکون ۹ را روی سکوی شناور در اقیانوس اطلس فرود آورد. افزایش تعداد دفعاتی که طی آن اسپیس ایکس موفق به فرود فالکون ۹ شده بود، احتمال استفاده‌ مجدد از این موشک‌ها را برای بار دوم و بیشتر بالا برده بود. اسپیس ایکس می‌تواند با استفاده‌ چند باره از موشک‌هایش برای انتقال تجهیزات به جو زمین هزینه‌ سفر‌های فضایی را بسیار کاهش داده و در رقابت با کمپانی بلو اوریجین که متعلق به جف بزوس، مدیرعامل آمازون است، بسیار جلوتر باشد. 

۱۱ لحظه کلیدی علمی در سال ۲۰۱۶؛ از ویروس زیکا تا ارتباط ازدواج و زمان مرگ

۳-کشور پرتغال به طور کامل چهار روز از انرژی تجدیدپذیر استفاده کرد 

نقطه اوج برای چشم انداز مهندسی در جهان توسط کشور پرتغال در سال  جازی میلادی اجرایی شد. آن کشور برای چهار روز متوالی در اوایل ماه مه گذشته انرژی هایی که با سوخت فسیلی کار می کردند را کنار گذاشت و به جای آن از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کرد. برای جلوگیری از تشدید وضعیت بد اقلیمی بسیاری از دانشمندان اشاره می کنند که استفاده از انرژی خورشیدی باید در دستور کار کشورها قرار گیرد. 

۴-کشف ذخایر عظیم هلیوم 

در ماه ژوئن سال جاری، ذخایر عظیم گاز هلیم در تانزانیا کشف شدند. هلیوم یک اتم بسیار کوچک است که برای اهن رباهای خنک کننده و به عنوان عنصری خنثی کننده در تولید تراشه های نیمه هادی مورد استفاده قرار می گیرد. زمین شناسان در دانشگاه های دورهام و آکسفورد می گویند که با توجه به رو به پایان بودن ذخایر این گاز، کشف تازه معادلات را عوض می کند. 

از گاز هلیوم در اسکنرهای ام‌آر‌‌آی بیمارستانی و همچنین فضاپیماها، تلسکوپ ها و دستگاه نظارت بر پرتوهای اتمی استفاده می شود.

این گاز ارزشمند تا پیش از این فقط به مقدار کم در جریان حفاری های نفت و گاز کشف شده بود.

محققان اکنون با کمک یک شیوه تازه اکتشافی مقادیر بزرگی از هلیوم را در صحرای موسوم به 'ریفت ولی' تانزانیا در شرق آفریقا پیدا کرده اند.

آنها می گویند که ذخیره کشف شده فقط در یک بخش این ناحیه برای پر کردن بیش از یک میلیون دستگاه اسکن ام‌آر‌آی کافی است.

هلیوم در فرآیند آهسته تجزیه هسته اتم یا همان واپاشی هسته ای اتم ها در صخره های زمین تشکیل می شود. با این حال ذخایر جهانی آن کم شده است و این هشدار مطرح شده بود که ممکن است ذخایر آن در درازمدت قابل تضمین نباشد.

هلیوم دومین گاز فراوان در کیهان است، اما روی زمین خیلی نایاب است.

۱۱ لحظه کلیدی علمی در سال ۲۰۱۶؛ از ویروس زیکا تا ارتباط ازدواج و زمان مرگ

۵-کشف سه سیاره قابل سکونت شبیه به زمین 

اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا موسوم به ESO موفق به کشف 3 سیاره جدید شده اند که به دور یک ستاره کوتوله می چرخند. نکته حیرت آور این کشف آن است که فاصله این مجموعه تا زمین تنها 40 سال نوری است.اما این تمام هیجان داستان نیست. به باور اخترشناسان هر سه این سیارات بر اساس ابعاد و دمایی که دارند قابل سکونت هستند. این اطمینان خاطر تا آن حد است که اخترشناسان این سه سیاره را به عنوان بهترین کاندیداهای کشف حیات در خارج از منظومه شمسی می دانند.

اخترشناسان با استفاده از پیشرفته ترین ابزار رصدی در رصدخانه ESO که در صحرای آتاکامای پرو واقع شده موفق به کشف این سیارات شده اند. این دنیاهای جدید به دور ستاره کوتوله قرمز بسیار سردی به نام 2MASS J23062928-0502285 می گردند که اکنون با نام کوتاه تر TRAPPIST-1 شناخته می شود.

بررسی های بیشتر اخترشناسان نشان داده که این سیارات از حیث اندازه شباهت زیادی به زمین دارند به طوریکه دوره حرکت مداری دو مورد از این سیارات 1.5 و 2.4 روز است. با این حال در مورد سیاره سوم اوضاع کمی فرق می کند. این سیاره مدار حرکتی نسبتا متغیری دارد تا جایی که دوره حرکت مداری آن بین 4.5 تا 73 روز است.

۶-کشف جد مشترک همه موودات زنده روی زمین 

با قدیمی‌ترین جد خود ملاقات کنید! نامش لوکا (Luca) است که مخفف «آخرین جد مشترک جهانی» است و احتمالا در نزدیکی یک منفذ گرمایی، در کف اقیانوس و در حدود چهار میلیارد سال پیش زندگی می‌ کرده است. برای اولین بار، دانشمندان به‌صورت ژنتیکی تصویری از این موجود را کنار هم قرار داده‌اند.

جولای امسال دانشمندان با طبقه بندی شش میلیون ژن به این نتیحه رسیدند که در لوکا ژن مشترک تمام موجودات زنده روی زمین وجود دارد. گروهی از دانشمندان به رهبری ویلیام مارتین در دانشگاه هاینریش هاینه در آلمان، به ژن‌هایی از باکتری‌ها و آرکیا نگاه کرده و اینگونه فرض کردند، ژن‌هایی که در حداقل دو گروه از باکتری‌ها و دو گروه از آرکیا پیدا شدند، احتمالا متعلق به لوکا هستند. 355 ژنی که محققان انتخابشان کردند نشان می‌دهد که لوکا بدون اکسیژن زندگی می‌کرده و در عوض انرژی مورد نیازش را از دی‌اکسید‌کربن و هیدروژن به دست می‌آورده، نیاز به حضور فلزات داشته و همچنین از توانایی زنده ماندن در دماهای بسیار بالا برخوردار بوده است. 

۷-طول عمر چند صد ساله کوسه گرینلند 

کوسه گرینلند جاندار گوشتخوار بزرگی است که می تواند تا 16 فوت (حدود 5 متر) رشد کند اما تاکنون چندان مورد مطالعه قرار نگرفته و حیات آن در آب های سرد شمالی تا حد زیادی مرموز باقی مانده است. کوسه ها می توانند در دریاهای قطب شمال حداقل 272 سال عمر کنند و دانشمندان به تازگی موفق به صید کوسه ای شده اند که ممکن است 512 سال زندگی کرده باشد. بنابر مطالعه ای که در نشریه ساینس منتشر شده، کوسه های گرینلند می توانند بیش از هر موجود مهره‌دار شناخته شده دیگری زندگی کند. تاکنون، رکورد طولانی‌ترین عمر در میان مهره‌داران به نهنگ سرکمانی با 211 سال تعلق داشته است.

کوسه گرینلند جاندار گوشتخوار بزرگی است که می تواند تا 16 فوت (حدود 5 متر) رشد کند اما تاکنون چندان مورد مطالعه قرار نگرفته و حیات آن در آب های سرد شمالی تا حد زیادی مرموز باقی مانده است. به گفته ژوبیوس نیلسن از دانشگاه کپنهاگ دانمارک، نشانه هایی وجود دارند که به رشد بسیار آرام کوسه های گرینلند - شاید یک سانتیمتر در سال - اشاره دارند. در نتیجه می توان نتیجه گیری کرد که این کوسه های عظیم ممکن است باستانی باشند.

نیلسن و برخی از همکارانش بین سال های 2010 تا 2013 تعداد 28 کوسه گرینلند ماده که توسط کشتی های پژوهشی گرفته شده بودند را با استفاده از تکنیک های تعیین سن رادیوکربنی مورد بررسی قرار دادند. اندکی عدم قطعیت درباره ارزیابی سن این حیوانات وجود دارد اما به گفته نیلسن پیرترین کوسه ای که آنها یافته اند حدود 390 سال سن داشته است. این کوسه با 95 درصد قطعیت بین 272 تا 512 سال عمر کرده بود. پژوهشگران معتقدند این کوسه ها در 150 سالگی به بلوغ جنسی می رسند. حتی با در نظر گرفتن کمترین سن ارزیابی شده یعنی 272 سال، طول عمر این کوسه گرینلند همچنان نسبت به دیگر مهره‌داران بسیار بیشتر است.

۱۱ لحظه کلیدی علمی در سال ۲۰۱۶؛ از ویروس زیکا تا ارتباط ازدواج و زمان مرگ

۸-رکورد بی سابقه سطح دی اکسید کربن در قطب جنوب در ۴۰۰ سال گذشته

گزارش امسال سازمان ملی اقیانوسی و جوی امریکا نشان می داد  میزان دی اکسید کربن در قطب جنوب به ۴۰۰ پی پی ام (بخش در میلیون) رسیده و از این سطح عبور کرده است. قطب جنوب آخرین مکان روی کره زمین است که تاثیر گرم شدن هوای جهان به آن رسیده است. 'پیتر تانس' مسئول شبکه مرجع گازهای گلخانه ای جهانی در سازمان ملی اقیانوسی و جوی امریکا در یک بیانیه خبری اعلام کرد: مناطق دوردست نیمکره جنوبی زمین، آخرین مکان روی کره زمین بود که گاز دی اکسید کربن در آن هنوز به این میزان نرسیده بود. سطوح دی اکسید کربن در طول سال جاری دچار فراز و نشیب شد، اما از سال 1958 متوسط آن هر سال بالا رفته است و سال 2016 احتمالا متفاوت از قبل نخواهد بود. سال گذشته متوسط دی اکسید کربن 399 ppm بود و امسال مطمئنا سطوح به بالای 400 ppmمی رسد..

۹-ازدواج نادرست به مرگ زودرس منتهی می شود 

نتایج ارزیابی ای در ماه اکتبر امسال نشان داد که زوج هایی که ازدواجی بد داشته اند و زندگی شان پر از استرس و اضطراب بوده زودتر فوت کرده اند و آن دسته از زوج هایی که با احساسات مثبت مانند خنده زندگی کرده اند تمایل بیش تری به زندگی با یکدیگر داشته اند و عمر طولانی تری نیز داشته اند. این بررسی نشان داد که ازدواج بد و پر از جنگ و دعوا می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را افزایش دهد. 

۱۰-آب شدن یخ قطب شمال و جنوب و رسیدن به سطح یخ ها به پایین ترین میزان ممکن 

سال جاری شاهد پدیده ال نینو بودیم که تغییرات زیادی را در اقیانوس اطللس و سرتاسر آبهای گرم ایجاد کرد. بخشی از این تغییرات بارش سیل اسا در مناطق امریکای لاتین و امرکیای مرکزی و در مقابل خشکسالی در بخش هایی از اسیا و افریقا بود. یکی از تاثیرات منفی این پدیده آب شدن یخ های قطب شمال و جنوب بوده اند. 

۱۱ لحظه کلیدی علمی در سال ۲۰۱۶؛ از ویروس زیکا تا ارتباط ازدواج و زمان مرگ

۱۱-تغییر عملکرد فتوسنتز توسط دانشمندان برای افزایش تولید محصول 

تولید به اندازه کافی مواد غذایی برای جمعیت رو به رشد کره زمین بایستی متناسب  با روش های سازگار با محیط زیست باشد. دانشمندان دانشگاه ایلینوی در سال جاری میلادی موفق به کسب دستاوردی شدند که انقلابی سبز را برای کشاورزی جهان نوید می داد. آنان توانسته اند از فتوسنتز بهره برداری کنند فرایندی که در آن گیاه با استفاده از نور خورشید منابع غذایی تامین می کند. این تیم تحقیقاتی توانسته با مدل های ریاضی سرعت فتوسنتز را افزایش دهد تا بر عملکرد تولید محصول تاثیرگذار باشد. در صورت اجرای این طرح شاهد افزایش ۱۵ درصدی در بهره وری خواهیم بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
مجتهدزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
4
لامصبا مطالبتون عالین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
1
4
دانشمندای ما هم رکورد مقاله های دم دستی رو زدن و یازده برابر میانگین جهانی
"چاپ" کردند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین