کد خبر: ۴۱۴۹۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱

دانشمند ایرانی در فهرست 100 متفکر جهانی+عکس

نشریه فارین پالیسی برخی سال‌ها در نسخه‌ای سالانه به معرفی رهبران فکری و روشنفکران برجسته جهان می‌پردازد و امسال نام یک دانشمند ایرانی در میان 100 متفکر جهان دیده می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، دکتر امین صالحی خوجین، دانشیار مهندسی مکانیک و صنعتی دانشگاه ایلی‌نوی شیکاگو امسال برای بهره‌برداری از قدرت گل‌ها در بخش نوآوران فهرست 100 متفکر جهانی برگزیده شده است.

منابع تجدیدپذیر برای جایگزین شدن سوخت‌های فسیلی، باید در بازار انرژی به رقابت بپردازند. دکتر صالحی خوجین به دنبال توسعه انرژی خورشیدی برای دستیابی به این هدف، باتری‌های دست‌وپاگیر را کنار گذاشته است.

این دانشمند ایرانی در ماه ژوئیه به همراه تیمش در دانشگاه ایلی‌نوی از طراحی یک سلول خورشیدی خبر داد که به تقلید از فرآیند فتوسنتز گیاهان می‌پردازد. این برگ مصنوعی به جذب دی‌اکسیدکربن از جو پرداخته و با استفاده از انرژی خورشیدی، این گاز گلخانه‌ای را با هزینه مشابه تولید بنزین به سوخت ترکیبی تبدیل می‌کند.

این فناوری از قابلیت گیاهان در جذب دی‌اکسید کربن تقلید کرده که آن را به همراه آب به گلوکز و اکسیژن تبدیل کرده‌ است. به لحاظ نظری، این سیستم می‌تواند چرخه مطلوبی ایجاد کند که در آن کربن از جو حذف شده و به درون خودروها بازگردانده می‌شود.

صالحی خوجین که مولف ارشد یک تحقیق مرتبط با این سیستم در مجله ساینس است، اظهار کرد: سلول خورشیدی جدید از نوع فتوولتائیک نیست، بلکه فتوسنتزی است. ما به جای تولید انرژی در یک مسیر ناپایدار یک طرفه از سوخت‌های فسیلی به گازهای گلخانه‌ای، اکنون می‌توانیم فرآیند را معکوس کرده و کربن جوی را با استفاده از نور خورشید به شکل سوخت بازیافت کنیم.

برگزیدگان فهرست 100 متفکر جهانی شامل طیف گسترده‌ای از رهبران، حامیان، مبتکران، هنرمندان، مقامات دولتی و متفکران از سراسر جهان هستند که بر اساس سهم برجسته آن‌ها در طول سال گذشته و توانایی‌شان در تبدیل ایده‌ها به اقداماتی است که جهان را تغییر می‌دهد.

از سال 2011 تاکنون، این متفکران طی جشنی سالانه که در زمان انتشار نشریه در واشنگتن برگزار می‌شود، مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

فناوری برگ مصنوعی برای تبدیل دی‌اکسیدکربن جو به سوخت ترکیبی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
0
چرا وقتی کار بزرگ میکنند ونامشان در لیست بزرگان قرار میگیرد ایرانی خوب میشود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین