کد خبر: ۴۱۵۰۹۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
خبرگزاری فرانسه:

صدای تندروها و محافظه کاران از اقدام اخیر روحانی درآمده و ناراضی هستند

منشور حقوق شهروندی روحانی گامی به رو به جلو در راستای احقاق حقوق فردی شهروندان است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-منشور حقوق شهروندی تضمین کننده حقوق اساسی از جمله ازادی بیان، محاکمه های عادلانه و حفظ حریم خصوصی است اما این برنامه به گفته خبرگزاری «فرانسه» با مخالفت تندروها در داخل ایران مواجه شده است. 

این خبرگزاری با انتشار گزارشی در این باره اشاره می کند که رونمایی روز دوشنبه روحانی از این منشور نقطه عطفی در احقاق حقوق شهروندان بود. این خبرگزاری می نویسد«او خواستار حفظ حریم خصوصی شهروندان ایرانی است و گفت که این منشور یکی از قدیمی ترین رویاهایش برای اجرا بود است. اگرچه بسیاری از مفاد مندرج در منشور حقوق شهروندی در قانون اساسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی وجود دارند اما روحانی اولین فردی بوده که این اصول را فهرست بندی کرده است و برای اجرا به نهادهای دولتی ایران ابلاغ کرده است. روحانی در سخنرانی ای گفت که خوشحال است که یکی از مهم ترین وعده هایش در زمان انتخابات را عملی کرده است». 

این خبرگزاری در ادامه می نویسد:«با این حال، بسیاری از دیگر نهادهای خاص کنترل شان در اختیار تندروهاست به منشور حقوق شهروندی روحانی روی خوش نشان نداده اند. آنان معتقدند که اولویت باید حفاظت از انقلاب در مقابل مخالفان داخلی و مداخلات خارجی باشد. این در حالیست که روحانی معتقد است که مقام های دولتی باید به حریم شخصی شهروندان احترام بگذارند. او با اشاره به نقل قول هایی از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد که هیچ کس مجاز به وارد شدن به خانه فرد دیگری بدون کسب اجازه از او نیست. این موضوع درباره مغازه و محل کسب و کار نیز صدق می کند». 

این خبرگزاری اشاره می کند که منشور حقوق شهروندی یکی از خواسته های مهم هواداران اصلاح طلب روحانی پیش از انتخابات سال ۲۰۱۳ میلاید نیز بود و اکنون در ماه های باقی مانده به انتخابات می تواند بار دیگر این طیف را به سوی روحانی جذب نماید. این خبرگزاری در ادامه به نقل از «یوسف مولایی» حقوقدان در تهران می افزاید:«این یک گام رو به جلو در راستای احقاق حقوق و آزادی است که مردم باید از آن برخوردار باشند. رییس جمهوری بر اهمیت حقوق شهروندان و نیاز به رعایت قوانین موجود تاکید داشت قوانینی  که به طور کامل اجرایی نشده اند. برای مثال، در برخی از موارد دادگاه و قضات تصمیم می گیرند که وکیل متهم نباید در جلسه رسیدگی به پرونده حضور داشته باشد این در حالیست که در این منشور آمده است که این تفسیر درستی از قانون نیست». 

خبرگزاری فرانسه در پایان اشاره می کند که محافظه کاران به سرعت نسبت به منشور واکنش منفی از خود نشان داده اند و می نویسد:«آنان می گویند که این کار یک اقلیت اصلاح طلب بوده است نه عموم مردم ایران. در یکی از کانال های وابسته به محافظه کاران در شبکه های اجتماعی آمده بود که این روزها مردم بی صبرانه منتظر تحقق شعارهای اقتصادی دولت درباره برجام و دستاوردهای آن هستن و نه طرح مسائلی چون حقوق شهروندی».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
5
37
.......خدا انشاالله .... کند که اسلام و انقلاب دق مرگ شد از دست این متحجرین احمق .
شهروندی
|
Germany
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
33
0
حقوق شهروندی مساوی است با قطع کردن یارانه ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
38
تندروها و دلواپسان ، آنقدر فریاد بزنند تا خفه شوند . آزادی و عدالت ، حق همه مردم است .
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
26
از سیما میلی انتظاری نیست پیشنهاد می گردد در دانشگاه ها با برگزاری جلسات و در رسانه ها بطور مستمر مواد این منشور مورد بحث قرار گرفته و تبیین شود تا به یک گفتمان غالب در کشور تبدیل گردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
10
12
بابا چرا جو ميدين؟! اصلا كسي به اين منشور اهميتي نداد! اين تقريبا همون قانون اساسيه+ منشور امام! مساله اينه كه اينا بايد پياده بشه، و گرنه بيا من صدبرابر بهتر از اين منشورا برات بنويسم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
10
بعضي چيزها خاصيت وجودي هر چيز است. مثل طبل توخالي، كه با كوچكترين اشاره اي صداش درمياد و صداي گوشخراشش باعث اذيت و آزار ديگران مي‌شود.
همين باعث ميشه كه صداي اكثريت قريب به اتفاق ملت شريف و مومن ايران اسلامي كه همه تصميمات خردمندانه آقاي دكتر روحاني رئيس جمهور محترم و منتخب را تاييد و پشتيباني مي كنند، نشنوند و .............
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
3
حالا که حفوف شهروندی مطرح شده دلوامسان دم از معصلات افتصادی،اجتماعی وفساد میزنند. واقعا ابتدال وبی مایگی وایضا فرومایگی تاجه حد؟ جاشیه نشینی ونرخ بالای بیکاری وحقوقهای نجومی و...چه ربطی به جقوق شهروندی دارد مگر قرار است این مشکلات ریشه ای، همین روزها حل شود که بعد از آن به حقوق شهروندی پرداخته شود.38 سال است که این جاشیه نشینی وسایر معضلات وجود داشته چرا حالا به فکر مطرح کردن آنها افتاده اند ودر آن دوره سیاه 8 ساله جاکمیت اعوان وانصار خودتان که بیشترین معضلات اجتماعی با 700 میلیارد دلار درآمد نفت ورشد افنصادی منفی وتورم 45 در صد، ووزیر کشور ورفاه میلیاردی، یک سوم شدن چند ماهه ارزش پول ملی ودارایی مردم و...اوج گرفت، به مفهوم واقعی کلمه، خود را به آنراه زده بودند.چگونه است که فقط 34 میلیارد جقوق نجومی که بخش اعطم آن باز گردانده شده بارها در بوق .کرنا میشود وحرفی از هزاران میلیارد تامین اجتماعی مرتصوی ووبابک زنحانی که با تایید رستم خان واقاجیدر جهت دور زدن تحریم کاغذ پاره هاپولی شده است صحبتی به میان نمی آورند.این دلسوزی و اشک آنها برای محرومین این ملت نیست.این اشک تمساح است وهیچ کودنی را هم نمی فریبد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
5
بايد ناراضي بشوند زيرا دومين تير خلاص براي دزدان و دروغگويان بعد از30 سال است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین