کد خبر: ۴۱۵۴۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
ایران،‌ روسیه و ترکیه امریکا را از بازی در سوریه کنار می‌گذارند

حذف آمریکا از نشست ایران،‌ روسیه و ترکیه درباره بحران‌سوریه نشانه چیست؟

ایران ایفاگر نقش کلیدی در توافق بر سر تخلیه حلب بوده است. در ابتدا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران مانع تخلیه شدند و خواستار توافقی از طریق مذاکره برای پایان‌دادن به محاصره دو روستای شیعه‌نشین در استان ادلب شده بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی به دیدار اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با همتایان ترک و روس برای پایان‌دادن جنگ حدود شش ساله در سوریه اشاره کرده و افزوده است که حذف آمریکا از این نشست نشان‌دهنده تحولی مهم در رویدادهای مرتبط با سوریه است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «جان کری وزیر امور خارجه امریکا به این نشست دعوت نشده بود. همچنین مشاور نماینده‌ای از سازمان ملل متحد نیز به این نشست دعوت نشد. نیروهای طرفدار دولت سوریه در عرصه میدانی موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌اند و عدم وجود برنامه‌ای از سوی قدرت‌های غربی سبب شده است که بشار اسد تحت هر شرایطی بتواند به حکومت بر سوریه ادامه دهد. در نتیجه، علیرغم اعلام عدم مشروعیت اسد از سوی اوباما رییس‌جمهوری امریکا در پنج سال گذشته، قدرت‌های غربی از برکناری اسد ناکام بوده‌اند. بی‌میلی اوباما در مشارکت بیشتر در تحولات سوریه با هدف جلوگیری از تشدید بحران و استفاده واشنگتن از اهرم‌های کوچک امری است که دونالد ترامپ می‌خواهد آن را تغییر دهد. البته موضع او نیز کاملا شفاف نیست و تنها اخیرا در تجمعی در پنسیلوانیا وضعیت در حلب را غمگین بیان کرد و اظهار داشت که امریکا قصد کمک به مردم سوریه را دارد. او وعده داد که با همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس به ساخت مناطق امن در سوریه خواهد پرداخت‌. نیویورک‌تایمز اما اشاره می‌کند که ایجاد مناطق امن بدون اعلام منطقه پرواز ممنوع هوایی دور از ذهن می‌نماید. 

حذف آمریکا از نشست ایران،‌ روسیه و ترکیه درباره بحران‌سوریه نشانه چیست؟

این روزنامه همچنین اشاره می‌کند در صورت امکان‌پذیری تخلیه حلب از جمعیت و نتیجه‌بخش‌بودن مذاکرات سیاسی ایده ایجاد منطقه امن که از سوی ترامپ مطرح شده نیز بی‌ربط به نظر می‌رسد. 

تحلیلگران معتقدند که مسکو اکنون شرایط را برای پایان‌دادن به جنگ در وضعیت مطلوب‌تری برای اسد و برای منافع گسترده‌تر خود در منطقه می‌بیند. 

«اندرو جی تبلر» عضو موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک که درباره سوریه مطالعه می‌کند معتقد است که روسیه می‌داند در دنیای کنونی هیچ‌کس چیزی را به شما نمی‌دهد بلکه این تنها خود شما هستید که باید آن را بدست آورید. او معتقد است که با عقب‌‌نشینی سریع امریکا در منطقه، روسیه فرصت خوبی برای پر کردن خلاء ایجاد شده بدست آورده است. او می‌گوید: زمانی که ترک‌ها، ایرانی‌ها و روس‌ها در فرایندی برای حل بحران سوریه بدون حضور امریکا با یکدیگر رایزنی می‌کنند این سبب‌ساز ایجاد یک معضل عمده برای امریکا خواهد بود. 

مقام‌های روسیه نیز تاحدودی نقش امریکا را تحقیر کرده‌اند. برای مثال، لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اخیرا گفت که رایزنی‌های روسیه با ترکیه مفید‌تر از رایزنی با امریکایی‌ها بوده و همچنین اظهار کرد که رایزنی‌هایش با جان کری نتوانسته سبب ایجاد تغییر مهمی در اوضاع سوریه شود. 

بی‌میلی اوباما از به چالش‌کشیدن اسد در سالیان اخیر سبب شده است تا متحدان عربی امریکا در خلیج فارس عصبی شوند. این روزنامه اشاره می‌کند که باز گذاشتن دست شبه‌نظامیان کرد وابسته به پ ک ک در مبارزه علیه داعش نیز سبب شده تا ترکیه از سیاست آمریکا رنجیده‌خاطر شود. 

«ارون اشتاین» عضو ارشد شورای اتلانتیک که در حوزه مسائل ترکیه مطالعه می‌کند، می‌گوید که یکی از پیام‌های اولیه ترامپ افزایش حمایت از معارضان سوری بوده است. ترامپ اما هنوز سیاست جامعی را درباره سوریه بیان نکرده اما پینشهاد همکاری به روسیه بر سر مبارزه با داعش را داده است. اشتاین معتقد است که تمایل ترکیه به بهبود روابط با روسیه علیرغم ترور اخیر سفیر روسیه در آن کشور نشانه‌ای از خم‌شدن ترکیه در برابر روسیه است. او معتقد است که این یعنی تغییر رویکرد ترکیه در این‌باره که پیشتر می‌گفت اسد باید از قدرت کناره‌گیری کند. 

نیویورک‌تایمز با اشاره به نقش قابل توجه ایران می‌نویسد: ایران ایفاگر نقش کلیدی در توافق بر سر تخلیه حلب بوده است. در ابتدا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران مانع تخلیه شدند و خواستار توافقی از طریق مذاکره برای پایان‌دادن به محاصره دو روستای شیعه‌نشین در استان ادلب شده بودند. 

«نواه بونزی» تحلیلگر مسائل سوریه در گروه بین‌المللی بحران می‌گوید که ایالات متحده در ارتباط با شورشیان ضد‌اسد باقی‌مانده و همزمان مبارزه علیه داعش را ادامه می‌دهد. او معتقد است که شورشیان ضد‌اسد‌ هنوز فاقد نیروی انسانی کافی برای مقابله با نیروهای حامی اسد در سایر نقاط سوریه هستند. او اشاره می‌کند که عدم مداخله بیشتر امریکا در سوریه سبب شده تا قدرت‌های دیگر این خلاء‌ را پر کنند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
یغما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
1
1
جامع ترین گزارش هارو دارین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
ترکیه هم از آخور می خوره و هم از توبره
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین