کد خبر: ۴۱۵۵۶۴
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
مشاور ارشد سابق باراک اوباما مطرح کرد

جنگ‌سوریه وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد/ترامپ باعث افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه می‌شود؟

مشاور ارشد سابق اوباما اشاره می‌کند که یکی از نشانه‌های مهم در مرکزیت نقش ایران در جنگ سوریه نقش سردار سلیمانی است. وی می‌نویسد: او مرد در سایه در شکل دادن به وضعیت سوریه در آینده است و در خدمت اهداف منطقه‌ای ایران در خاورمیانه عمل می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «دنیس راس» مشاور ارشد پیشین اوباما رییس جمهوری امریکا که به عنوان مشاور ویژه وزیر امور خارجه امریکا در امور خلیج فارس نیز فعالیت کرده است در یادداشتی تازه در  نشریه «نیویورک دیلی نیوز» به بررسی تاثیر سیاست ترامپ بر قدرت و نفوذ ایران در منطقه پرداخته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او می‌نویسد: «رییس جموری منتخب امریکا دونالد ترامپ هنوز جزئیات سیاست خارجی خود را مطرح نکرده است. با این حال به احتمال بسیار زیاد پس از حوادث در آنکارا و برلین او می‌خواهد مطمئن شود مبارزه علیه داعش موثر خواهد بود و امریکا باید با هر وسیله ممکنی در این جنگ پیروز شود. او خواستار همکاری بیشتر با روسیه در این باره است. با این وجود، به نظر می‌رسد این مسئله سبب تقویت ایران در منطقه شود. 

جنگ‌سوریه وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد/ترامپ باعث افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه می‌شود؟

راس با طرح این ادعا که روسیه و سوریه مسئول محاصره و گرسنگی‌کشیدن مردم حلب بوده‌اند و سیاست زمین‌سوخته را در آنجا عملی کرده‌اند، اشاره می‌کند که به احتمال زیاد کنترل نیروهای حامی او بر کل حلب، وضعیت جنگ در عرصه میدانی سوریه را وارد مرحله تازه‌ای خواهد کرد. 

او در ادامه با انتقاد از سیاست ترامپ برای همکاری با روسیه در مبارزه علیه داعش می‌نویسد: «تا به حال اولویت روس‌ها و سوری‌ها داعش نبوده بلکه از بین بردن سایر مخالفان سوریه بوده است. روسیه در این مسیر از کمک شریک کلیدی خود ایران و شبه‌نظامیان شیعه بهره می‌برد. در واقع، اسد با داشتن ۲۰ هزار نیروی مستقر در سوریه تا به حال با تکیه شدید بر استفاده از نیروهای حزب‌لله لبنان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران توانسته نیروی انسانی لازم برای بقا را کسب کند و قلمروی ارضی سوریه را حفظ کند.»

مشاور ارشد سابق اوباما اشاره می‌کند که یکی از نشانه‌های مهم در مرکزیت نقش ایران در جنگ سوریه نقش سردار سلیمانی است. وی می‌نویسد: «او مرد در سایه در شکل دادن به وضعیت سوریه در آینده است و در خدمت اهداف منطقه‌ای ایران در خاورمیانه عمل می‌کند. برای ایران از یک سو و برای ترکیه، عربستان سعودی، قطر و امارات از سوی دیگر جنگ در سوریه بر سر تعیین توزان قوای بزرگتر منطقه‌ای است. با پیوستن احتمالی امریکا به نبرد علیه دعش به روسیه و ایران و دولت اسد این موضوع تهدیدی برای شرکای سنتی ما در منطقه خواهد بود. این موضوع با هدف مبارزه علیه داعش و کمک به آن می‌تواند برای اعراب سنی در منطقه که سال‌ها متحدان ما بوده‌اند هزینه‌زا باشد. واقعیت آن است که آنان باید نیروی انسانی برای شکست داعش بر روی زمین را تامین کنند. در غیر این صورت خلاء ایجاد شده توسط نیروهای دیگری پر می‌شوند و این موضوع پس از شکست داعش به ضرر امریکا خواهد بود. 

 او در پایان اشاره می کند که پیش شرط همکاری امریکا با روسیه برای شکست داعش باید تغییر سیاست روسیه در قبال دولت اسد در سوریه باشد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین