کد خبر: ۴۱۶۲۴۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
از نامه ٤٦٦ نفر در حمایت از برجام تا نامه ٣٠ نفر به ترامپ/بین اپوزیسیون ضد منافع‌ملی و اصلاح‌طلبان نسبتی وجود ندارد

انتقاد اصلاح‌طلبان از نامه ٣٠ ايرانی به ترامپ علیه برجام/سوءاستفاده دلواپسان

بین اپوزیسیون خارج‌نشین که قصد براندازی داشته و ضد منافع ملی به ترامپ نامه می‌نویسد و جریان اصیل اصلاحات نسبتی وجود ندارد؛ چرا كه این جریان با وجود اتهاماتی که در سال ٨٨ متوجه آن شد، همواره خواستار حل موضوع هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه کشور بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
انتشار نامه ٣٠ ايراني خارج‌نشین به رئيس‌جمهوري آينده آمريكا برای تجدیدنظر در توافق هسته‌ای و نیز وضع تحریم‌های تازه علیه ایران علاوه بر اینکه موجی از واکنش‌هاي منفي را در فضای مجازی به همراه داشت، از سوی فعالان اصلاح‌طلب هم نقد شد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این در حالی است که يك جریان رسانه‌اي خاص در تلاش است تا آن ٣٠ نفر را به عنوان «اصلاح‌طلبان خارج‌نشین» معرفی کند. فعالان سیاسی اما در گفت‌وگوهای خود با «شرق» تأکید کردند که بین اپوزیسیون خارج‌نشین که قصد براندازی داشته و ضد منافع ملی به ترامپ نامه می‌نویسد و جریان اصیل اصلاحات نسبتی وجود ندارد؛ چرا كه این جریان با وجود اتهاماتی که در سال ٨٨ متوجه آن شد، همواره خواستار حل موضوع هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه کشور بوده است. 

نگاهی به سابقه فعالان جریان اصلاحات و تأکید آنها بر حل مسئله هسته‌ای که در سایه آن تحریم‌های ظالمانه علیه کشور نیز رفع شود، در تضاد آشکار با نامه ٣٠ نفری است که دقیقا خواستار برگشت به شرایط قبل از توافق برجام هستند. به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان» این عده در بخشی از نامه خود به ترامپ نوشته‌اند: «در زمان مبارزات انتخاباتی شما، ما و میلیون‌ها ایرانی هم‌عقیده در اعتراض صریح شما به توافق اتمی اوباما، رئيس‌جمهور کنونی، با جمهوری‌اسلامی ایران بودیم. صمیمانه امیدواریم که با انتخاب دولت جدید و کنگره برای اولین بار فرصتی برای بازنگری به عواقب فاجعه‌بار این توافق و اجرای تعهدی که به رأی‌دهندگان در این زمینه داده شد، فراهم شود».بنا به این گزارش، امضاکنندگان این نامه ضمن مقایسه ایران با داعش، حملات صورت‌گرفته در اروپا را هم به جمهوری اسلامی مرتبط کرده و نوشته‌اند اقدامات ایران آغازگر بحران تروریسم بوده است! 

نامه مزبور در حالی منتشر و با واکنش‌های تند و انتقادی مواجه شده است که برخی از جریان‌های رسانه‌ای وابسته به تندروها ضمن انتشار این نامه، تلاش مي‌كنند اين نامه را به مستمسكي براي زير فشار قراردادن اصلاح‌طلبان تبديل كنند. به عنوان نمونه رجانیوز گزارش خود را با این عنوان منتشر کرده است: «نامه اصلاح‌طلبان خارج‌نشین به ترامپ» در بخشی از این گزارش چنین ادعا شده است «...حدود هشت سال از فتنه ٨٨ و قضایای مربوط به آن می‌گذرد و سردمداران خارج‌نشین آن که هر روز در برابر سازمان‌های بین‌المللی تجمع می‌کردند و بر آتش بی‌آبروکردن ایران در افکار عمومی جهان می‌دمیدند، دست به قلم شده و برخلاف رویکرد پنهان خود در این سال‌ها، علنا خواستار افزایش تحریم‌های ضدایرانی از سوی رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده شده‌اند.البته علت نگارش این نامه در سال ٩٥ و فشارهای پشت پرده در سال ٨٨ برای تحریم بیشتر مردم ایران از سوی اصلاح‌طلبان خارج‌نشین، نیازی به تحلیل ندارد؛ چراکه کاسبی با تحریم مردم ایران و دریافت کمک‌هزینه‌های مالی برای راه‌اندازی سایت‌ها و رسانه‌های ضدایران بخشی از پروژه‌هایی است که این افراد در یک دهه اخیر در آن مشغول بوده‌اند و قطعا با کاهش تحریم‌ها علیه کشورمان، نان آنها آجر خواهد شد».

نامه ٥٥ نفر

به نظر می‌رسد این خط رسانه‌ای نامه ياد‌شده را دستاویزی قرار داده تا بخواهد جریان اصلاحات را مورد تخطئه قرار دهد. این در حالی است که ٣٠ نفر امضاکننده نامه، هرگز براي اقدامات خود از جریان اصلاح‌طلب مهر تأییدی دريافت نكرده‌اند. این در حالی است که خط رسانه‌ای خاص، تلاش دارد تا با پیوندزدن این نامه به حوادث سال ٨٨، هرگونه اقدامات امضاکنندگان این نامه از سال ٨٨ به این سو را منتسب به جریان اصلاحات قلمداد کند. این اتهام در شرایطی به جریان اصلاح‌طلب وارد می‌شود که پيش از آن، جمعی از فعالان سياسي اصلاح‌طلب نامه‌ای را خطاب به باراک اوباما نوشته و خواستار آن شدند كه تحریم‌هاي علیه ایران لغو شود. این نامه در مرداد سال ٩٢ نوشته و منتشر شد، یعنی چند روز بعد از آنکه حسن روحانی کلید دولت یازدهم را در دست گرفته بود؛ اما هم‌زمان با انتخاب روحانی، اعضای سنای آمریکا خواستار تشدید تحريم‌های نفتی ایران شده بودند و نگارش نامه در همان اثنا صورت گرفت تا نهایتا بر تصمیم اوباما برای امضا یا وتوی مصوبه کنگره اثرگذار باشد.

در بخشی از آن نامه ٥٥ نفر آمده بود: «ما گروهی از زندانیان سیاسی ایران این نامه را خطاب به شما می‌نویسیم تا توجه شما را به آثار مخرب تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی و تلاش فزاینده برای انزوای سیاسی ایران در جامعه جهانی بر زندگی روزمره مردم ایران و بسته‌شدن فضای سیاسی کشور جلب کنیم... ممکن است برخی بر این گمان نادرست باشند که اعمال تحریم‌ها باعث تقویت دموکراسی در ایران خواهد شد؛ اما به باور امضاکنندگان راه رسیدن به دموکراسی که به توصیف آنان قطعا مطلوب است تحریم خارجی و فشار طافت‌فرسا بر مردم و فشار روی دولتی که با مقتضیات ایران در جهت تقویت روندهای دموکراتیک حرکت می‌کند نیست و حاصل آن در عمل یک بار دیگر تقویت افراطی‌گری و تضعیف نهال دموکراسی خواهد شد». محسن امین‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، ابوالفضل قدیانی، سیدعلیرضا بهشتی‌شیرازی، علیرضا رجایی و... ازجمله امضاکنندگان این نامه بودند.

نامه ٤٦٦ نفر

بعد از انتشار آن نامه؛ ٤٦٦ فعال سیاسی و مدنی هم مجددا در نامه‌ای به اوباما ضمن حمایت از نامه ٥٥ فعال سیاسی به رئيس‌جمهور ایالات متحده متذکر شده بودند که «... در حالی هدف تحریم‌ها تغییر برنامه اتمی ایران اعلام شده که گستردگی و شدت تحریم‌ها با هدف آن نسبتی ندارند. بااین‌حال در هشت سال گذشته برنامه هسته‌اي ایران متوقف نشده و تنها امکان معیشت مردم عادی است که به محاق رفته است؛ بنابراین مردم ایران به این باور رسیده‌اند که تحریم‌کنندگان دغدغه‌ای از بابت حقوق انسانی آنها ندارند و برای وادارکردن جمهوری اسلامی به پذیرش خواسته‌های خود، مردم ایران را هدف گرفته‌اند...».

اگرچه همان‌زمان باز هم برخی سایت‌های اصولگرا نگارش این نامه را به نفع اوباما ارزیابی کرده و مدعی شدند آنچه با عنوان کمپین ضد تحریم در روزهای نخستین پیروزی روحانی شکل گرفت، پروژه تحت فشار گذاشتن نظام برای اجرای ایده‌های رادیکال اصلاح‌طلبی بوده است، بااین‌حال پرواضح است اقدام گروهي خارج‌نشین که تعدادی از آنها ناشناخته بوده و برخی هم سوابق روشنی از فعالیت سیاسی در ایران ندارند، ارتباطی به جریان اصلاح‌طلب پیدا نمی‌کند.

موسوی‌لاری: كمك به دلواپسان داخلی 

عبدالواحد موسوی‌لاری در همين پيوند به «شرق» گفت: «اقدام این ٣٠ نفر در راستای کمک به جریان دلواپس داخلی است. اصلاح‌طلبان برجام را عمل دیپلماتیکی ارزیابی می‌کنند که قرار است به کمک آن مشکلات حل شود؛ اما آنهایی كه در خارج از کشور به دنبال مشکل‌تراشی برای کشور هستند و از جمله این ٣٠ نفر تلاششان این است که برجام را ناکارآمد جلوه بدهند، مشابه همان کاری که دلواپسان در داخل کشور انجام می‌دهند». وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: «جریان اصلاحات معتقد است که تحقق برجام یک توافق عقلایی بوده که نه صد درصد اما تا حدود زیادی منافع ملی را تأمین کرده است. در چنین شرایطی این ٣٠ نفر خارج‌نشین، به کمک دلواپسان آمده و تلاش مي‌كنند تا این توافق لغو شود».

او تأکید کرد: «بر همین اساس جریان دلواپس داخلی که در تعارض با دولت هستند و برجام را زیر سؤال می‌برند، مراقب باشند با وطن‌فروشان خارج‌نشین هم‌صدا نشوند. ممکن است دلواپسان با دولت مشکل داشته باشند؛ اما مواظب باشند با این ٣٠نفری که اصل موجودیت نظام و ایران را قبول ندارند هم‌صدا نشوند».

رمضان‌زاده: این اقدام خیانت است

در همین ارتباط، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات هم با تأکید بر اینکه اقدام این ٣٠ نفر چیزی جز خیانت نام ندارد، گفت: «مواضع براندازانه و ضد نظام این جریان که این ٣٠ نفر هم شامل آنها می‌شوند، روشن است و خط فاصله اصلاح‌طلبان با این گروه نیازی به اثبات ندارد».

این فعال سیاسی ادامه داد: «آنچه رهبري جریان اصلاحات اعلام کرده مسیر حرکت اصلاحات را روشن کرده که جز از مسیر قانون اساسی و اتکانكردن به نیروهای خارج‌نشین نمی‌گذرد. جریان اصلاحات هرکجا که لازم بوده به دفاع از کیان ایران و نظام اسلامی بلند شده است. عموم رزمنده‌هایی که در جریان جنگ ایران و عراق برای دفاع از کشور رفتند جزء این جریان هستند؛ بنابراین هرگونه نسبت برقرارکردن بین آن ٣٠ نفر و جریان اصلاحات، دست‌وپازدن یک جریان شکست‌خورده است که با هر سازی که خارجی‌ها برای آن کوک می‌کنند، هم‌صدا می‌شود».

رمضان‌زاده تأکید کرد: «شهید مطهری قبلا گفته بود کمونیسم و لیبرالیسم دو تیغه قیچی برای نظام هستند، اکنون هم خارج‌نشین برانداز و دلواپس داخلی دولبه قیچی هستند که برای ضربه‌زدن به ایران به حرکت درمی‌آیند». 

منصوری: باید تأسف خورد

آذر منصوری، از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم تأكید کرد جریان اصلاحات با هرگونه جریان برانداز و کسانی که عَلَم مخالفت با ایران را برداشته‌اند، مخالف است و موضع آن در برابر این جریان‌ها روشن است. این فعال سیاسی با بیان اینکه مسیر اصلاح‌طلبی از معبر قانون اساسی می‌گذرد، گفت: «با توجه به این رویکرد، هیچ نوع رفتاری که به منافع ملی آسیب برساند یا موجب تضعیف آن شود، نسبتی با جریان اصلاح‌طلبی ندارد».

منصوری با بیان اینکه جریان اصلاحات باوجود اين در چند سال گذشته، با بی‌مهری فراوان مواجه شده است، گفت: «بااین‌حال این جریان در جهت تأمین منافع ملی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است؛ اما باوجود تأکید رهبری مبنی بر جذب حداکثری، خطی تلاش مي‌كند این جریان اصیل را که یکی از بال‌های نظام جمهوری اسلامی است، به براندازی متهم کند. او ادامه داد: همین واکنش‌ها در یک روز گذشته مرزها را با جریان خارج‌نشین روشن می‌کند. باید برای کسانی که خود را ایرانی می‌دانند؛ اما دست به نگارش چنین نامه‌ای زده‌اند تأسف خورد، این افراد جز دشمنی با کشور و مردم و منافع ملی مطلب دیگری را دنبال نمی‌کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
1
16
تحریم ها که کاغذپاره بودند چرا حرص می خورین؟
پاسخ ها
سامی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
میشه بگی تو با خودت چند چندی ؟ عزیزم این کامنت را باید بری تو سایت رجا نیوز ، وطن امروز ، کیهان ، تابناک ، باشگاه خبرنگاران وابسته به تلویزیون شخصی و ... مطرح کنید.اینجا آفتاب هست و همه از بابت عمل پاره کردن تحریم ها که از طرف رئیس جمهور پیشین مطرح شده بود ، افسوس خوردیم که یک شخص تا چه اندازه باید فریب کار و ناآگاه میتواند باشد.
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
3
10
متاسفانه جریاناتی همسودرشرف تکوین است که افرادوطن فروش به همت ایادی داخلی که جایی بنام میهن نمیشناسندوفقط به دنبال منافع مالی وقدرت سیاسی هستند.
این افرادکه درداخل منافعشان به خطرافتاده همسوبانتیانهو وایادی وطن فروش به دنبال کوچک کردن دستاوردهای دولت درصحنه داخلی وخارجی هستند.
مردم مراقب باشیم فشارهای اقتصادی دراین روزهاماراواداربه تصمیم دشمن نکندماکه تااینجاپشت سردولت ایستاده ایم وبهایش راهم داده ایم کمی دیگرتاب بیاوریم مطمینا پایه های اقتصادبهترشده است جایگاه جهانی مابهترشده است بهانه های کشورهای بیگانه کمترشده اند.
البته مطالبات مردم ازدولت به جای خودمحفوظ است.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
1
10
سلام
دلواپسان
معنی خارج نشین برانداز چیست؟
با تهمت زدن اب به اسیاب دشمن نریزید
از رویارویی نیروهای داخلی نظام به جایی نمیرسید
از خدا ومردم فهیم واگاه خجالت نمی کشیدفقط باوجدان خودتان روراست باشید
که هستید وچه کار میکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
1
18
کسی که بد ملتشو بخواهد یک بدبخت وطن فروش هست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
3
4
با راه اندازی رادیو و تلویزیون غیر دولتی توسط احزاب داخلی میتوان با دروغ پردازیهای دلواپسان مقابله کرد . این امر همت جناب روحانی را میطلبد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
1
7
ملت ابران سه مساله را نباید به فراموشی بسپارد:
1. خیانت های رژیم آل سعود به ملت ایران در ادوار مختلف به ویژه در جنگ عراق علیه ایران و در زمان تحریم ها و مساله هسته ای ایران...
2. جنایات و خیانت های گروهک منافقین به ملت ایران...
3. نامه اخیر گروه سی نفره وطن فروش ایرانی مقیم آمریکا به ترامپ و خائنین دلواپس داخل ایران که همسو با این گروه وطن فروش...
قشقایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
2
2
در خارج منافقین ودر داخل دلواپسان مخالف برجامند!!!! فقط مردم ایران موافقند!!!جالبه!!!!
ناشماس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
3
با سلام: متاسفانه هر چه در اينترنت جستجو كردم، متن كامل نامه فوق را مشاهده نكردم. فقط برخي از قسمتهاي آن در برخي سايتها عنوان شده است. آيا امكان مشاهده متن كامل نامه فوق وجود دارد؟
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
0
2
سلام.....اگر دوستان اصلاح طلب همان موقع که هیلاری کلینتون و نتانیاهو و بهاییان و منافقین در سال 88 از آنها حمایت کردند،تو دهان این جرثومه ها میزدند (که متاسفانه تاکنون این کار را نکرده اند) مطمئنا امروز کسی جرات نمیکرد به آنها انگ خیانت و همنوایی با این سی نفر را بزند

من هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان را وطن پرست و مومن میدانم ..اما این عملکرد غلط و تعصبات بیجای ما است که مردم را به برخی قضاوتهای نادرست هدایت میکند

همین حالا هم بعضی عزیزان اصلاح طلب به کار این سی نفر میگویند "اشتباه"!!!!!...در حالی که جز خیانت و خباثت و خودفروشی نمیتوان برآن نامی نهاد...پس از ماست که بر ماست
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
0
2
فقط باید بگویم برای سایتتان متاسفم که نظر محترمانه و مستدل بنده را درج نکرد آنهم برای اینکه نکند افراد فریب خورده به خودشان بیایند
پشیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
0
پس گلابی برجام کووووو؟ مگه برجام عقلایی نبود؟ .....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین