کد خبر: ۴۱۶۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کدام یک از اعضای کابینه امریکا می‌توانند با چالش از سوی کنگره و سنا روبرو شوند؟

گزینه‌های دردسر‌ساز کابینه ترامپ؛ از رفیق پوتین تا سگ دیوانه+تصاویر

روزنامه «ایندیپدنت» به چهار نامزد معرفی‌شده ترامپ برای کسب مناصب وزارتخانه‌های مختلف اشاره کرده است که احتمالا رای اعتماد جمهوریخواهان در کنگره را کسب خواهند کرد اما به احتمال زیاد با مقاومت‌هایی مواجه خواهند شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- پیروزی دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات امریکا بسیاری از ناظران سیاسی را شگفت‌زده کرد. اکنون کنترل کنگره و سنا نیز در اختیار نمایندگان جمهوریخواه است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نامزدهای مدنظر ترامپ نیز چندان عادی به نظر نمی‌رسند؛ دقیقا مشابه خود او و پیروزی ناگهانی‌اش در انتخابات امریکا. روزنامه «ایندیپدنت» به چهار نامزد معرفی‌شده ترامپ برای کسب مناصب وزارتخانه‌های مختلف اشاره کرده است که احتمالا رای اعتماد جمهوریخواهان در کنگره را کسب خواهند کرد اما به احتمال زیاد با مقاومت‌هایی مواجه خواهند شد:‌

رکس تیلرسون 

مدیرعامل شرکت اکسون موبیل که به عنوان وزیر امور خارجه جدید از سوی ترامپ معرفی شده است. 

پس‌زمینه کاری: او انتخابی غیر‌معمول برای برعهده‌گیری بالاترین منصب دیپلماتیک در امریکا خواهد بود که سابقه کار در دستگاه دیپلماسی امریکا را نداشته است. 

گزینه های دردسر ساز ترامپ برای کابینه

چرا این موضوع می‌تواند جنجالی شود: تیلرسون دارای روابط کسب و کار گسترده با روسیه و به‌طور خاص با پوتین رییس‌جمهوری آن کشور است. آن دو با یکدیگر در حوزه انرژی و معاملات کلان کار کرده‌اند. تیلرسون حتی بدین‌خاطر جایزه‌ای را از مسکو دریافت کرده است. ناظران مسائل سیاسی می‌گویند که این موضوع می‌تواند برای وزیر امور خارجه امریکا مشکل ایجاد کند چرا که دارای روابط مالی و شخصی نزدیک با پوتین بوده است. 

چه کسی به نظاره نشسته است: روابط تنگاتنگ تیلرسون با پوتین برای بسیاری از جمهوریخواهان در سنا از جمله برای مارکو روبیو، رند پائول و جف فلیک خط قرمز محسوب می‌شود. آنان در کمیته روابط خارجی سنا حضور دارند و باید به تیلرسون رای دهند. اگر تنها یک رای از دو رای علیه این نامزد باشد ترامپ با چالش مواجه خواهد شد. 

جف سشنز، نامزد سمت دادستان کل 

پس‌زمینه: ترامپ فردی را به عنوان نامزد برای برعهده‌گیری سمت دادستانی کل امریکا برگزیده که سابقه زیادی در اظهارات ضد مهاجرت دارد. 

چرا می‌تواند باعث ایجاد جنجال شود: این سابقه پیشتر وجود داشته است. در سال ۱۹۸۶ میلادی دولت رونالد ریگان، سشنز را به عنوان یکی از نامزدها برای برعهده‌گیری منصب قاضی فدرال معرفی کرد اما برخی از همکاران سابق می‌گویند که در جلسه بررسی او به نژادپرستی و اظهارات ضد‌سیاه‌پوستان متهم شد. این در حالی‌ است که خود گفته بود نژادپرست نیست. این موضوع سبب می‌شود تا آسیب‌پذیری او به عنوان یک گزینه مطرح‌شده افزایش یابد. 

گزینه های دردسر ساز ترامپ برای کابینه

اگر تمام جمهوریخواهان درباره او متحد باشند دموکرات‌ها نمی‌توانند مانعی اساسی ایجاد کنند با این حال، اشاره به جلسات ۳۰ سال پیش می‌تواند برای او دردسرساز تمام شود. 

استیون منوخین، نامزد سمت وزارت خزانه داری امریکا 

پس زمینه: همانند ترامپ، منوخین که مدیر اجرایی گلدن ساکس و رییس امور مالی پیشین کارزار ترامپ بوده است پیشتر تجربه‌ای در امور اجرایی دولتی نداشته است. او پس از خروج از وال استریت به هالیوود رفته و آنجا سرمایه‌گذاری کرده است. 

چرا انتخاب او می‌تواند جنجالی باشد: واقعیت آن است که او سرمایه‌گذرای‌ای در بانکی به نام ایندی مک داشته است که مرتبط با ۳۶ هزار مالک کالیفرنیا در طول بحران مسکن بوده است؛ بانکی که با دریافت حدود ۹۰۰ میلیون دلار کمک مالی فدرال به تخلف متهم شده بود. 

گزینه های دردسر ساز ترامپ برای کابینه

چه‌کسانی نظاره‌گر او هستند: تاکنون جمهوری‌خواهان درباره او صحبت‌هایی را انجام داده‌اند؛ از جمله رییس کمیته امور مالی سنا امریکا که او را ستوده است. با این حال، سناتور الیزابت وارن و برنی سندرز و جف مرکلی از منتقدان جدی او خواهند بود. 

جیمز متیس، نامزد کسب مقام وزارت دفاع امریکا 

پس زمینه: او در جمع تفنگداران دریایی امریکا بوده و ژنرالی بازنشسته است. به او در میدان جنگ لقب سگ دیوانه را داده بودند که در فرهنگ دریایی امریکا یک تعریف مجسوب می‌ شود. ترامپ از او تقدیر بعمل آورده و او را در کار خود بهترین خوانده است. 

چه کسانی نظاره‌گر او هستند: تاکنون متیس ستایش رهبران کلیدی جمهوریخواهان در سنا از جمله مک کین را جلب کرده است. با این حال، مخالفت‌های پراکنده‌ای نیز وجود دارد؛ از جمله از سوی سناتور کریستن گیلی برند که گفته بود کنترل غیر‌نظامی ارتش امریکا یک اصل اساسی دموکراسی امریکایی است و او نمی‌خواهد استثنایی برای این قاعده کلی قائل شود با این حال. به نظر می‌رسد که نظر او در اقلیت خواهد بود اما به هر حال متیس نیز بدون مواجهه با چالش نخواهد بود.

گزینه های دردسر ساز ترامپ برای کابینه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین