کد خبر: ۴۱۷۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰

برترین فسیل‌های سال ۲۰۱۶ +تصاویر

بنا بر مطالعات این پژوهشگران، شکل قرار گرفتن پرها بر روی دم و همچنین بلندی و انعطاف آن نشان می‌دهد که این دم یک دایناسور است و نه یک پرنده قدیمی که صد میلیون سال پیش می‌زیسته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس علم و فناوری- تیمی از دیرین‌شناسان برای روزنامه «گاردین» مجموعه برترین فسیل‌های کشف‌‌شده در سال جاری را انتخاب کرده‌اند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ یکی از نمونه‌های قطعه‌ای کوچک از فک پایین و تعداد انگشت‌شماری از دندان در شرق اندونزی بوده است. این فک کوچک نشان‌دهنده وجود گونه کوچکی هومینین متعلق به ۷۰۰ هزار سال پیش بوده است و فرض شده که اجداد انسان‌ها بوده‌اند. 

یکی دیگر از موارد یاد‌شده دم دایناسور بر روی قطعه‌ای کهرباست که در میانمار کشف شده است. این فسیل که در یک بازار کهربا در میانمار برای فروش گذاشته شده بود. توسط «لیدا ژینگ» (Lida Xing) که یک باستان‌شناس دانشگاه پکن است، کشف شد. بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد که جسم داخل سنگ کهربا متعلق به یک دایناسور پردار است که جثه‌ای به اندازه یک گنجشک داشته است.

بنا بر مطالعات این پژوهشگران، شکل قرار گرفتن پرها بر روی دم و همچنین بلندی و انعطاف آن نشان می‌دهد که این دم یک دایناسور است و نه یک پرنده قدیمی که صد میلیون سال پیش می‌زیسته است.

یکی دیگر از این محققان این پژوهش، «ریان مک کلر» (Ryan McKellar) در این رابطه می‌گوید که نشانه‌هایی وجود دارد که این دایناسور در صمغ درخت حبس شده است. اولین شواهد درباره دایناسورهای پردار مربوط به اواخر دهه ۹۰ میلادی بود که خطوط تیره‌ای در اطراف فسیل‌ها دیده شده بودند. 

یکی دیگر از موارد کشف‌شده طرحی از یک دایناسور کوچک گوشتخوار بود که در نزدیکی کاردیف کشف شد. این موضوع نشان داد که دایناسورهای زیادی در بریتانیا وجود داشته‌اند و بسیاری از آن‌ها از نظر زمانی متعلق به دوره مزوزئیک بوده‌اند. این‌ گونه Dracoraptor Hanigani نام داشته  و ۲ متر نیز طول داشته است. یکی دیگر از کشفیات درباره فسیل متعلق به ریشه گیاه قدیمی‌ای مربوط به ۳۰۰ میلیون سال بیش با سلول‌های بنیادی قابل تشخیص بوده است. این یکی از قدیمی‌ترین بقایای فسیل در مریسم ریشه فعال در خاک به نام ریشه Carbonica بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین