کد خبر: ۴۱۷۴۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷

اثر سرما روی تلفن‌های همراه

برخی افراد از این موضوع که تلفن‌های همراه‌شان هنگام قرار گرفتن در برابر هوای سرد دچار مشکل شود، ابراز نگرانی می‌کنند و البته باید توجه داشت که دما روی عملکرد باتری گوشی‌ها چندان هم بی‌تأثیر نیست.
آفتاب‌‌نیوز : برخی افراد از این موضوع که تلفن‌های همراه‌شان هنگام قرار گرفتن در برابر هوای سرد دچار مشکل شود، ابراز نگرانی می‌کنند و البته باید توجه داشت که دما روی عملکرد باتری گوشی‌ها چندان هم بی‌تأثیر نیست.
 
به گزارش ایسنا، شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه هوای سرد موجب از کار افتادن باتری‌های تلفن همراه می‌شود، اما هوا باید چقدر سرد باشد که روی این ابزار فناوری تأثیر منفی بگذارد و مشکل ایجاد کند؟ در گزارش وب‌سایت پی‌سی‌ ادوایزر نگاهی به تأثیرات دما روی باتری‌ تلفن‌های هوشمند شده است و اینکه آیا هوای سرد برای تلفن‌های همراه مضر است یا خیر. اغلب دیده می‌شود که باتری‌های ماشین در هوای سرد از کار می‌افتند و به دستگاه‌های دیگری نیاز دارند که دومرتبه به کار بیفتند. آیا این قاعده برای گوشی‌های هوشمند نیز صدق می‌کند و آیا دستگاه شوکی وجود دارد که با استفاده از آن، بتوان گوشی هوشمند را به کار انداخت؟
 
 انواع باتری
 
اول از همه، باید بدانید که چه نوع باتری در گوشی شما وجود دارد و این را باید با استفاده از مشخصات گوشی خود در سایت یا اطلاعات لازم روی جعبه گوشی پیدا کنید یا اگر بتوانید به باتری دسترسی داشته باشید، این اطلاعات معمولاً روی خود باتری موجود است.
 
در حال حاضر بسیاری از سازنده‌ها، از باتری‌های لیتیوم- یونی استفاده می‌کنند (که با نام‌های باتری Li-ion یا LIB شناخته می‌شود). این باتری‌ها اندازه‌های متنوعی دارند اما بیشتر باتری‌های گوشی‌های هوشمند در اندازه‌های کوچک و فرم مستطیل هستند و البته در برخی از گوشی‌های هوشمند نیز از باتری‌های لیتیوم-پلیمری استفاده می‌شود.
 
 نحوه فعالیت باتری‌های لیتیوم-یونی
 
به طور خلاصه می‌توان گفت باتری‌های لیتیوم-یونی با جابه‌جا کردن یون‌ها بین قطب منفی و مثبت برای شارژ یا تخلیه شارژ کار می‌کنند و هوا یا به طور دقیق‌تر دما، می‌تواند در چگونگی جابه‌جایی یون‌ها بین الکترودها مؤثر باشد. اگر هوا بسیار سرد شود، یون‌ها حرکت نمی‌کنند و باتری کار نخواهد کرد، البته نکته کلیدی در چنین شرایطی این است که ‌هوا باید واقعاً خیلی سرد باشد. فعالیت باتری‌های لیتیوم-یونی در دماهای متفاوت بدین ترتیب است که در دمای کمتر از ۴۰ درجه سانتیگراد زیر صفر فعالیت باتری متوقف و در دمای کمتر از ۲۰ درجه سانتیگراد زیر صفر، درصدی از شارژ باتری‌های لیتیوم-یونی تخلیه می‌شود. همچنین در دمای بیشتر از صفر درجه سانتیگراد، باتری لیتیوم-یونی بدون مشکل شارژ خواهد شد و در دمای بیشتر از ۴۵ درجه سانتیگراد، باید از شارژ کردن باتری‌های لیتیوم-یونی پرهیز کرد. باید دانست که در دمای بیشتر از ۶۰درجه سانتیگراد نیز باتری لیتیوم-یونی شروع به تخلیه شارژ می‌کند.
 
راهکار حفظ عملکرد باتری‌ گوشی‌های هوشمند
 
دمای مناسب برای شارژ باتری‌های لیتیوم‌-یونی بین ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. در حالی که میزان شارژ مناسب که باید در باتری ذخیره شده باشد، بین ۴۰تا ۸۰ درصد است. اگر این توصیه‌ها را جدی بگیرید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید عمر باتری شما افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که متوسط طول عمر یک باتری، بین ۵۰۰ تا هزار چرخه است و هر چرخه، زمانی است که باتری شما به اتمام رسیده و دومرتبه شارژ شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین