کد خبر: ۴۱۸۰۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶

توضیحات قاضی عسکر درباره مسئله حج امسال

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: این سخن که برخی مطرح می‌کنند و می‌گویند ما امسال حج نخواهیم داشت حرف درستی نیست، ما سال گذشته نیز نمی‌خواستیم حج تعطیل شود و اگر به مطالب هیئت اعزامی توجه می‌شد و آنها را می‌پذیرفتند، حتما زائران ایرانی در حج حضور پیدا می‌کردند.
آفتاب‌‌نیوز : نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: این سخن که برخی مطرح می‌کنند و می‌گویند ما امسال حج نخواهیم داشت حرف درستی نیست، ما سال گذشته نیز نمی‌خواستیم حج تعطیل شود و اگر به مطالب هیئت اعزامی توجه می‌شد و آنها را می‌پذیرفتند، حتما زائران ایرانی در حج حضور پیدا می‌کردند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با انتقاد از برخی اظهارنظرها درباره حجِ پیش رو اظهار داشت: تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه متمرکز و با رعایت عزت و مصالح مردم کشورمان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که وزیر حج عربستان از کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات حج دعوت کرده اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای همین مسئله را بهانه قرار دادند تا هجمه‌های خود را باردیگر نسبت به حج و سازمان حج و زیارت آغاز کنند که این کار خلاف مبانی و آموزه‌های دینی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تاکید بر اینکه امور حج و زیارت در کشور متولی دارد، افزود: مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) در امور حج و زیارت نماینده تعیین کرده‌اند تا بر اساس منویات ایشان امور مربوط به حج و زیارت سیاستگذاری و اجرا شود.

وی اضافه کرد: این سخن که برخی مطرح می‌کنند و می‌گویند ما امسال حج نخواهیم داشت حرف درستی نیست، ما سال گذشته نیز نمی‌خواستیم حج تعطیل شود و اگر به مطالب هیئت اعزامی توجه می‌شد و آنها را می‌پذیرفتند، حتما زائران ایرانی در حج حضور پیدا می‌کردند.
سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد درحالیکه هیچ مسئولیتی در حوزه حج و زیارت و تصمیم‌گیری مرتبط با آن ندارند، مطالبی را مطرح می‌کنند که صحیح نیست و بازتاب‌های منفی در داخل و خارج کشور و خصوصا در کشورهای اسلامی در پی خواهد داشت. من از همه عزیزان در سراسر کشور می‌خواهم که توجه داشته باشند امور حج وزیارت متولی دارد و تصمیم‌گیری‌ها نیز متمرکز انجام می‌شود و با رعایت عزت و مصالح امت شهیدپرور کشورمان این امور دنبال می‌شود.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه خبر منتشر شده در مورد دعوت از کشورها برای مذاکرات حج خبر ویژه‌ای نیست، اظهار داشت: وزیر حج عربستان همه ساله در چنین ایامی دعوت‌نامه‌ای را برای کشورهای مختلف می‌فرستد برای این که مذاکرات درخصوص حج انجام شود، ما اطلاع داریم که دعوتنامه به بعضی از کشورها هم رسیده و برای انجام مذاکرات به عربستان رفته‌اند.
وی افزود: با توجه به اینکه سفارت کشورمان در عربستان فعلا تعطیل است، طبیعی است که از این طریق امکان ارسال دعوتنامه نبوده و ممکن است از طرق دیگری آن را ارسال کنند؛ لذا بعد از این که دعوتنامه واصل گردد، در خصوص مذاکرات حج ضمن مشورت با مبادی ذیربط در کشور و رعایت مصلحت، حکمت و عزت امت اسلامی تصمیم لازم را اتخاذ خواهیم کرد.
حجت الاسلام قاضی عسکر از همه بویژه دست اندرکاران مطبوعات خواست که مراقبت کنند و دغدغه‌های مرتبط با مسائل داخلی کشور را وارد حوزه حج و زیارت نکنند.

وی افزود: اختلافات و یا ضدیت‌ها با برخی افراد نباید وارد حوزه حج و زیارت شود و اجازه دهند تا امور مربوط به حج در مسیر صحیح خود قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ما هرگز تعطیل‌ کننده حج نبوده و نخواهیم بود و این کشورِ میزبان است که باید به شرایط میزبانی عمل کند، خاطرنشان کرد: حج، رکن دین و یک واجب بزرگ شرعی است و تعطیل‌بردار هم نیست و ما هم به هیچ‌وجه در تعطیلیِ حج نقش نداشته و نخواهیم داشت و همه اقدامات لازم را با رعایت مصالح نظام و مردم انجام خواهیم داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه با اشاره به اظهارنظرهای منتشر شده در رابطه با وظایف سازمان حج و زیارت در ایام اربعین حسینی اظهار داشت: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری طبق آنچه که در ستاد مرکزی اربعین تصمیم گیری شد، به وظایف خود عمل کردند و خبری که از طرف وزارت کشور منتشر شد مبتنی بر اطلاعات صحیح نبوده است.

وی با تاکید براینکه به اذعان ستاد مرکزی اربعین کمیته فرهنگی که توسط بعثه مقام معظم رهبری مدیریت و با همکاری سازمان حج و زیارت و دیگر ارگان‌ها و نهادها وظایف خود را انجام داده است موفق‌ترین کمیته این ستاد بوده است، افزود: در حوزه اعزام وقتی شرایط مهیا نیست چگونه می‌شود مسئله اعزام را ساماندهی کرد، از بیش از دو میلیون زائری که در اربعین امسال به عتبات اعزام شدند نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند، بنابراین چگونه امکان دارد که ما بیش از یک میلیون زائری را که خارج از سامانه سماح ویزا گرفتند به صورت کاروانی ساماندهی و سازماندهی و به عتبات اعزام کنیم؟
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه شکل سازماندهی در عتبات در ایام اربعین با دیگر ایام اعزام زائر به عتبات متفاوت است، اضافه کرد: اینکه بتوان زائرانی را که در ایام اربعین به عتبات اعزام می‌شوند به صورت کاروانی مدیریت کرد کار دشواری است، چون این افراد از ما مسکن و تغذیه نمی‌خواهند، بلکه پیگیر هستند که بعد از ویزا گرفتن بروند و در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند.
وی گفت: زائری ممکن است دو روز در عتبات بماند و زائر دیگری ۱۰ روز، لذا امکان سازماندهی این افراد به شکل کاروانی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: طرح این مطلب که سازمان حج و زیارت به تعهداتش عمل نکرده، خلاف اخلاق و نوعی ناسپاسی است و لذا به عزیزان‌مان در وزارت کشور توصیه می‌کنیم از حاشیه‌سازی در این زمینه‌ها پرهیز کنند و مشکلاتی را که وجود داشته به گردن دیگران نیاندازند.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه درخصوص اربعین برای آینده طرح هایی داریم، گفت: اگرستاد مرکزی اربعین بپذیرد تمام کسانی که می خواهند به مراسم اربعین بروند در سامانه سماح ثبت نام کنند و ازطریق حدود ۲۵۰۰ دفتر زیارتی در سراسر کشور سازماندهی شوند این امکان به راحتی وجود دارد که سازمان حج و زیارت این کار را انجام دهد، اما اگر این سازمان تصمیم‌گیرنده نباشد و دیگران هرچه می‌خواهند تصمیم بگیرند و از ما توقع اجرا داشته باشند، همین الان می‌گوییم به هرکجا که می‌خواهند این قضیه را واگذار کنند.
وی تاکید کرد: در اربعین گذشته برخی همه مشکلات را متوجه سازمان حج و زیارت کردند، درحالی که تصمیم گیرنده ستاد مرکزی اربعین بوده و اگر جلو ویزاهای خارج از سامانه سماح گرفته می‌شد، قطعا مشکل خاصی بروز نمی‌کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
التماس دعا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
0
التماس نکن مقبول نمی افتد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین