کد خبر: ۴۱۸۲۹۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
استقبال از شفاف‌سازی

پیشنهاد انتخاباتی ترکان به دادستان کل کشور: تکلیف کنید همه ستادهای انتخاباتی منابع و هزینه‌های خود را اعلام کنند/کدام ستاد بالاتر از 20 میلیارد هزینه کرده است؟

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری، از گفت‌و‌گوی ایجاد شده برای شفافیت و علنی ساختن حساب‌ها استقبال و ابراز امیدواری کرد که در همین ماه، این انتظار مبارک مردمی به سرانجام برسد.
آفتاب‌‌نیوز :
ابوطالبی در «توئیتر» نوشت: اکنون که همه باکمال میل خواستار اعلام علنی حساب‌های تحت نظرشان باشفافیت کامل شده‌اند، امید است این انتظارمبارک مردمی درهمین ماه اتفاق بیفتد.
وی افزود: علاوه براین، همه کاندیداهای انتخابات سال ٩٢ هم دخل و خرج انتخاباتی‌شان را علنی اعلام کنند، تامشخص شود به چه کسانی ازبیت‌المال کمک شده است. ابوطالبی تأکید کرد: همه صمیمانه در پاسخ به این «انتظار ملی» نشان دهیم که آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ مشاور ارشد رئیس جمهوری و قائم مقام ومعاون ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات سال 92 در گفت‌وگو با «ایران»، پیشنهادی را مطرح کرد که می‌تواند خط پایانی برای بحث‌های اخیر، بویژه درباره بحث های طرح شده در مورد هزینه‌های ستاد انتخاباتی روحانی باشد. اکبر ترکان از دادستان کل کشور خواسته است به همه ستادها تکلیف کند تا منابع و هزینه‌های خود را به مردم اعلام کنند. او ضمن تکذیب چندباره دریافت پول از بابک زنجانی، از سوی ستاد انتخاباتی رئیس جمهوری تأکید کرد که اگر زنجانی به کسی پولی داده است، باید از او بازپس گرفته شود. این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 آقای اژه‌ای در پاسخ به سخنان شما که گفتید سایر ستادهای انتخاباتی هزینه‌های خود را اعلام کنند تا ما هم اعلام کنیم، گفتند که انتشار منابع و هزینه‌های ستاد انتخاباتی نیازی به شرط‌ گذاری ندارد.

حرف من این بود که همه باید منتشر کنند.

آیا همچنان این آمادگی در شما و دیگر اعضای ستاد انتخاباتی آقای روحانی وجود دارد؟

البته  این بحث‌ها، هیچ حسن و نفعی برای مردم و کشور ندارد. ضمن اینکه آقای رئیس جمهوری حرف خود را زد و تمام شد. تذکر رئیس جمهوری کافی بود که مخاطب این سخنان به فکر فرو برود. شأن رئیس جمهوری این نیست که بگو مگو راه بیفتد. ما باید کشور را جلو ببریم. دیروز گذشت، به فردا بگو.اما ما قصد داریم به کار خود بپردازیم. هرچند به نظر می‌رسد  برخی از آقایان می خواهند دولت را راهنمایی کنند که در سیاست خارجی چه بکند. گویی در حوزه آنان کار دیگری نمانده، حالا به مسائل قوه مجریه می پردازند. ولی ما هنوز فکر می‌کنیم که قوه مجریه باید کار خود را بکند و سراغ مسائل دیگران نرود.

آقای ابوطالبی، مشاور رئیس جمهوری گفت که این بحث‌ها می‌تواند طلیعه خوبی برای شفاف‌سازی باشد و چه خوب که این آرزوی مردم در همین ماه محقق شود. فکر می‌کنید این بحث‌ها سرانجام به اقدام عملی برای شفاف‌سازی منتهی شود یا در سطح بحث باقی بماند؟

در همه جا، در قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه، راه مبارزه با مفاسد شفافیت است. به عنوان مثال چقدر خوب می‌شد که آرای قضایی و احکام قضات نیز بدون ذکر اسامی متهم یا مجرم در سایتی، در دسترس مردم قرار می‌گرفت. این امر برای دانشجویان حقوق یا کسانی که در حال رشد در قوه قضائیه هستند، می‌توانست بسیار آموزنده باشد. همچنان که در برخی از کشورهای دنیا این گونه است. به عنوان مثال، در این کشورها برای اینکه بدانید در یک موضوع مشابه در سال‌های پیش در ایالت یا استان دیگری، قاضی آن منطقه چه رأیی صادر کرده است، می‌توان با مراجعه به سایت به آرای صادره دسترسی پیدا کرد. در کشور ما نیز برای اینکه هم دیگران از قوه قضائیه الگو بگیرند، هم دانشجویان ما بیاموزند و قضات جوان از تجربیات قضات با تجربه بهره‌مند شوند.  پیشنهاد آقای ابوطالبی بسیار خوب و مفید است که ما در هر سه قوه به سمت شفافیت برویم.

اگر این بحث‌ها نتیجه عملی نداشته باشد، یعنی به شفافیت منتهی نشود، چه پیامدهایی برای کشور خواهد داشت؟

همیــــــــشه در سطوح عالی بحث‌هایی میان مقام‌های کشور در می‌گیرد. گفت‌وگو هست، اما امروز این بحث‌ها در کف خیابان مطرح می‌شود. چه کسی آغازگر این بوده است؟ به شخص خاصی اشاره ندارم. هر کسی از مقام‌های کشور، به جای اینکه در جلسات با رئیس جمهوری گفت‌وگو کند، در رسانه‌ها با رئیس جمهوری گفت‌وگو می‌کند، می‌تواند مخاطب سخنان من باشد. وقتی این گونه می‌شود، حتماً اتفاقات خوبی نمی‌افتد. پیشنهاد می‌کنم بزرگان کشور به جای اینکه از طریق رسانه‌ها با هم حرف بزنند، از طریق میز گفت‌وگوی خصوصی با هم حرف بزنند. اما اگر این روش را ترجیح می‌دهند، بدانند که این روش به ضرر جامعه است.

سال 94 یک نماینده وقت که بعدها رد صلاحیت شد، اتهام کمک مالی زنجانی به ستاد انتخاباتی روحانی را مطرح کرد. فکر نمی‌کنید که از آن زمان تا امروز، این فرصت وجود داشت که این اتهامات بررسی شده و به نتیجه می‌رسید؟

اصلاً زنجانی مالک این پول‌ها نبوده است که آنها را بذل و بخشش کند. این پول‌ها مال نفت و دولت است. زنجانی هم اگر از این پول‌ها به هرکس که داده است، باید از او پس گرفته شود. اما در ستاد آقای روحانی چنین پولی نیامده است. من به نماینده آن دوره کاری ندارم، اما اگر زنجانی به کسی پولی داده، به خودشان مربوط است و بار دیگر تأکید می‌کنم که چنین پولی به ستاد انتخاباتی آقای روحانی نیامده است.

دو بار این پیشنهاد را مطرح کردید که اگر ستاد سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری منابع خود را اعلام کنند، این آمادگی در ما نیز وجود دارد.

همه ستادها باید منتشر کنند. افتخار ما این است که در ستاد انتخاباتی آقای روحانی با کم‌ترین هزینه و با شفافیت کار شده است. نمی‌دانم جاهای دیگر چطور کار شده است، اما دلم می‌خواهد که بدانم.

آقای اژه‌ای گفته است ستادهای انتخاباتی بالاتر از 20 میلیارد هزینه داشته‌اند.

خب شاید ایشان هزینه کرده است، ما که چنین رقمی را هزینه نکردیم.

تأکید جنابعالی مبنی بر اینکه همه ستادها اعلام کنند، ناشی از چیست؟

برای اینکه ممکن است در برخی ستادها ارقام هزاران میلیون تومانی وجود داشته باشد که باید شفاف شود. همه باید اعلام کنند. فکر می‌کنم دادستان کل کشور باید دستور بدهد تا همه ستادهای انتخاباتی، منابع و هزینه‌های خود را اعلام کنند. دادستان باید این را به همه تکلیف کند. ما و سایر اعضای ستاد انتخاباتی آقای دکتر روحانی از این امر استقبال می‌کنیم.

فکر می‌کنید در دوره‌های آتی، شرایط به گونه‌ای پیش برود که نامزدهای انتخاباتی، منابع و هزینه‌های خود را به صورت شفاف اعلام کنند؟

این یک جریان جهانی است و شفافیت، در جهان رو به رشد است. هلموت کهل، صدراعظم پیشین آلمان را به عنوان قهرمان اتحاد دو آلمان می‌شناسند. اما حتی این شخصیت ملی آلمان، در یک دوره زمانی تنها به این دلیل که 500 هزار فرانک برای حزب کمک گرفته بود و آن را اظهار نکرده بود، به دادگاه احضار شد، آن هم پولی که مصرف شخصی نشد.  این نشان می‌دهد که جهان به سمت چنین شفافیتی می‌رود و کشور ما نیز خواهد رفت. نه فقط در قوه مقننه باید شفافیت ایجاد شود، بلکه در قوه قضائیه نیز باید آرای صادره در معرض دید همگان قرار بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
2
3
بسیار بسیار پیشنهاد خوبی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
3
بسیار بسیار پیشنهاد خوبی است . اگر منابع و هزینه های کاندیداهای انتخابات شفاف سازی شود ، معلوم میشود که دلواپسان چه مبالغی از خارج و داخل کشور اورده اند و چگونه خرج کرده اند . تا سیه روی شود هر که در او غش باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
3
1
با توجه به فساد گسترده در دولت احمدی نژاد و شهرداری تهران ، مردم خوب تشخیص میدهند که هزینه ستادهای انتخاباتی امثال احمدی نژاد و قالیباف از کجا آمده و هزینه انتخاباتی امثال دکتر روحانی و دکتر خاتمی .
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
2
1
به نظر من هزینه های انتخاباتی آقای قالیباف
چندین برابر آقای روحانی بود
از بنرهای تبلیغاتی گرفته تا اجاره بهترین مکانها
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
1
1
جناب ترکان خواهشا سفت پیگیری کنید وکوتاه نیایید والا شما هم شریک خیانت به ملت میشوید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین