کد خبر: ۴۱۸۴۶۰
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
واکنش اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان به ردصلاحیت احتمالی روحانی/از ترس به‌دنبال ردصلاحیت‌ هستند

احمدی‌نژاد هنوز هم می‌خواهد کاندیدا شود/تلاش‌دلواپسان برای ردصلاحیت‌روحانی+واکنش‌ها

«اصولگرایان بعد از نتایج هولناک و ضعیف در اسفد ۹۴ متوجه شدند که در انتخابات ۹۶ هم شانسی ندارند بنابراین تنها راه باقی مانده این است که به شکلی روحانی را رد‌صلاحیت کنند.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- در حالی که سخنگوی شورای نگهبان ایران صراحتا گفته است هیچ تضمینی نیست یک رئیس‌جمهور مستقر برای دوره دوم انتخابات هم تایید صلاحیت شود، برخی چهره‌های سیاسی ردصلاحیت احتمالی روحانی برای انتخابات ۹۶ را «بعید» می‌دانند و می‌گویند کسانی که چنین موضوعی را مطرح می‌کنند، «درک درستی از سیستم سیاسی کشور ندارند.» انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قرار است در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ برگزار شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی اظهار کرد: «هیچ تضمینی نیست که رئیس جمهور مستقر دوباره تایید صلاحیت شود.» کدخدایی در پاسخ به این پرسش که «امکانش هست که یک نفر از نظر شورای نگهبان در دوره ریاست‌جمهوری‌اش شرایط لازم را از دست بدهد و برای دوره بعد تایید صلاحیت نشود؟» گفت: «قانونا شورای نگهبان در همه ادوار صلاحیت روسای‌جمهوری مستقر را هم دقیقا بررسی کرده است. حالا در این چند دور گذشته نتیجه مثبت بوده است. این رویه قانونی و همیشگی شورای نگهبان بوده و طبیعتاً همیشه هم اجرا خواهد شد.»

تلاش دلواپسان برای ردصلاحیت روحانی/واکنش‌ها: از ترس به‌دنبال ردصلاحیت‌ هستند

این موضوع واکنش دولت را نیز در پی داشت. روز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره موضوع ردصلاحیت احتمالی حسن روحانی در انتخابات آتی گفت: «این حرف حرف پوچ و بی‌ربطی است.»

واکنش اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان

حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی یکی از کسانی است مخالفت‌های خود با رئیس‌جمهور را صراحتا اعلام می‌کند و گاهی به ادبیاتی توهین‌آمیز نیز روی می‌آورد. حمید روحانی در «همایش از نهضت مشروطیت تا انقلاب اسلامی» مدعی شده بود: «خطر بزرگ برای ایران، نه آمریکا و نه اسرائیل است، بلکه آقای دکتر روحانی و تفکرات اینچنین است. آقای روحانی آگاهانه به صحنه آمده تا اصالت‌های اسلامی را از بین ببرد. این آقایان دنبال این هستند که کشور ما را به دوران ستم شاهی بازگرداند. کوتاهی وعاظ و ائمه جمعه و روحانیت کشور نزد خدا پاسخگو هستند… آقای روحانی به جرم خیانت به کشور و دروغ و دوری از ولایت باید محاکمه شود… ای کاش شورای نگهبان قبل از تصویب اعتبارنامه ایشان کتاب ایران و جهانی‌شدن‌شان را مطالعه می‌کرد.»

در همین حال موسی قربانی، از چهره‌های اصول‌گرا در گفت‌وگو با «انتخاب» گفت که اظهارنظر اخیر سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت رئیس‌جمهور مستقر تنها «یک موضوع کلی» بوده و سخنان او به حال حاضر ربطی ندارد. وی با بیان اینکه «نمی خواهم بگویم آقای روحانی قطعا تایید می‌شوند»، افزود: «آقای کدخدایی شخص خاصی را مدنظر نداشتند و کلی گفتند که کسی که یک بار تایید شده به این معنا نیست که دوباره تایید می‌شود. هر کس اگر شرایط را داشته باشد تایید می‌شود و اگر نداشته باشد نمی‌شود و این حرفی است که دیگران نیز می‌زدند… این بهره‌برداری‌های سیاسی را دوستان آقای روحانی می‌کنند و هدفشان هم این است که این ماجرا به نفع خودشان تمام شود.»

واکنش عباس عبدی و صادق زیباکلام

عباس عبدی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب هم دراین‌باره گفته است که این موضوع را بعید می‌داند. به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای عبدی افزوده است: «افرادی که این احتمال را مطرح می‌کنند هنوز سیستم سیاسی ایران را نشناخته‌اند. این که تف سربالاست که بگویند روحانی صلاحیت ندارد، بعد رهبری بگوید خیر ایشان صلاحیت دارد یا مصلحت است و بعد هم وی در انتخابات رای بیاورد. یعنی مردم به فرد مصلحتی رای دهند… اگر سیستم به هر دلیلی به این نتیجه برسد که روحانی نباشد، روحانی خودش نامزد نمی‌شود، نه‌ این که بیاید و رد‌صلاحیت شود، اما من مطمئنم که مطلوب سیستم این است که روحانی دوباره بیاید و رئیس‌جمهور شود...سیستم حکومتی ایران بسیار باهوش است و به همین دلیل تا‌کنون توانسته از بدترین شرایط و بحران ها عبور کند؛ یعنی حداقل تا اینجای کار توانسته چنین کند.»

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در این‌خصوص گفته است: ««قانون اجازه رد‌صلاحیت را به شورای نگهبان می‌دهد اما همان قانون می‌گوید برای اینکار باید دلایل قانونی وجود داشته باشد.» این استاد دانشگاه در خصوص منشا تلاش‌های اصول‌گرایان برای رد صلاحیت روحانی گفت: «اصولگرایان بعد از نتایج هولناک و ضعیف در اسفد ۹۴ متوجه شدند که در انتخابات ۹۶ هم شانسی ندارند بنابراین تنها راه باقی مانده این است که به شکلی روحانی را رد‌صلاحیت کنند.»

جهانبخش خانجانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی هم ردصلاحیت روحانی را منتفی دانسته و گفته است: «اگر روحانی رد‌صلاحیت شود یعنی از‌‌ همان زمان رد‌صلاحیت فاقد صلاحیت ریاست‌جمهوری است و نمی‌توان گفت که او تا پنج ماه بعد صلاحیت دارد.»

محمد صادق جوادی‌حصار از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب هم در این‌رابطه گفت: «اصولگرایان از شرایط موجود خوف و وحشت دارند و از ادامه یافتن آن چندان خوشحال نیستند به همین دلیل به دنبال آن هستند تا از هر ابزاری برای جلوگیری از ادامه یافتن شرایط فعلی استفاده کنند… آنها به دنبال آن هستند تا با تهدید حسن روحانی به رد‌صلاحیت مسیر حرکت رئیس‌جمهوری را به سمت گفتمان اصولگرایی و فاصله گرفتن از شاخص‌های اصلاح‌طلبی در مقولات مختلف تغییر دهند. در حقیقت آنها می‌خواهند اجازه ندهند روحانی به اصلاح‌طلبان نزدیک شود.»

در حالی که کمتر از پنج ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری 96 برگزار خواهد شد، حزب اصولگرای موتلفه اسلامی، اعلام کرد که مصطفی میرسلیم را به عنوان کاندیدای پیشنهادی خود به ائتلاف اصوگرایان معرفی خواهد کرد. براساس گزارش یورونیوز، در همین حال محمود احمدی‌نژاد هنوز قصد دارد در انتخابات آتی حضور پیدا کند: «به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد این ماجرا را به این راحتی رها نمی‌کند… به گفته یک اصول‌گرای میانه‌رو که خواسته نامش فاش نشود احمدی‌نژاد هنوز به سراسر کشور سفر می‌کند و سعی می‌کند با مردم دیدار کند. او سعی می‌کند خودش را به عنوان یک کاندیدای بالقوه جا بزند.

از دیگر چهره‌هایی که رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی را برای حضور آنها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری داشته‌اند می‌توان به سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد. جلیلی در دوره دهم نیز رقیب روحانی بود. همچنین غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس دهم، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صدا و سیما و محمد مهدی زاهدی وزیر اسبق علوم و آموزش عالی در دولت احمدی‌نژاد نیز از جمله دیگر کاندیداهای بالقوه هستند که رسانه‌ها احتمالاتی را درباره حضور آنها مطرح کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
18
48
...... آقای روحانی به جرم خیانت به کشور و دروغ و دوری از ولایت باید محاکمه شود؟......


ببخشید یادمون نبود دفعه بعدی به شما رای میدیم تا ببینیم چندتا بابک زنجانی دور و بر شما ریختن
بیچاره مردم گول حرفهای سیاسی شما رو باید بخورن
به جای کمک به رییس جمهور چنین حرفهایی از دهن یک شخص سواد دار بیرون میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
7
55
هنوز دارم میخندم از کاندیدا های احتمالی مخصوصا زاهدی
سورنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
6
12
شوخی میکنید؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
8
63
وای اگر جرات داشتن اجازه می دادن جناب آقای خاتمی کاندیدا می شد اونوقت معنی واقعی رای و نظر مردم رو می دیدن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
خاتمی 100 هزار نفر رای داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
چقدر خوش خیالید شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
5
6
جلیلی در دوره دهم نیز رقیب روحانی بود. دوره دهم؟!!!!!!!

محمد مهدی زاهدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در دولت احمدی‌نژاد . وزیر اسبق آموزش و پرورش؟ !!!!!!

محمود احمدی‌نژاد هنوز قصد دارد در انتخابات آتی حضور پیدا کند؟!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
8
16
معلومه احمدی نژاد میخواد ایندفعه مملکت رو از سوریه بدتر کنه.
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
14
5
فقط و فقط رای ما جنتی
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
6
7
آقا محسن کجاست ؟

پروفسور غرضی؟

کلی چهره هست ..
اميد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
7
13
سي سال بايد بگذره تا بدونن خاتمي كيه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
5
7
بیاین باباااااااا
همتون بیاین
انتخابات اسفند پارسال زود یادتون رفتااااا که ...............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
6
10
مخالفان روحانی وقتی حرف می زنند کم عقلی و بی سوادی و بیماری روحی حسد و کبرشان افشا می شود
سرهنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
7
9
والله آنقدر عجایب دراین سالها دیده ایم که اینبار هم اگر محمودهیتلر کاندید شود بعید نمیدانم که توسط این ملت انتخاب شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
6
10
ردصلاحیت اقای روحانی گران تمام میشود مردم از روی لج به گزینه معرفی شده بعدی سنگ تمام میگذارند نمونه اش انتخابات تهران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
0
نظرها همه یک طرفه سایتتون بدرد خودتون میخوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
0
0
اگر روحانی رد صلاحیت شود ،‌تا عمر دارم رای نخواهم داد که نخواهم داد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین