کد خبر: ۴۱۸۶۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
دولت ترامپ به جای توئیت با موضوعات واقعی مواجه است

هشدار جان کری به ترامپ: در صورت لغو توافق‌هسته‌ای،‌ اتفاق‌های بسیار بدی روی می‌دهد/احتمال جنگ با ایران وجود دارد

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد درصورت لغو برجام از سوی دولت آتی آمریکا اعتبار بین‌المللی این کشور دچار افول خواهد شد و احتمال تقابل نظامی میان دو طرف وجود خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
جان کری، وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا گفت: آنچه در دولت ترامپ روی خواهد داد این است که آنان با گزینه هایی واقعی روبرو می شوند نه اینکه هر روز درباره هر موضوعی بخواهند توئیت کنند، انتخاب هایی واقعی که پیامدهایی واقعی و ملموس بر زندگی و مرگ روزمره دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وزیر امور خارجه آمریکا گفت از این رو نمی توانم پیش بینی کنم که آنها چه کاری خواهند کرد ولی باور ندارم عقل سلیم حکم کند کارهایی را که انجام شده است، ملغی کنند.

جان کری درباره پیامدهای عقب‌نشینی دولت ترامپ از توافق هسته‌ای گفت: اتفاق‌های بسیار بدی روی می‌دهد. اول اینکه اعتبار بین المللی ما افول می کند. این ما بودیم که این گفتگوها را هدایت کردیم، درخواست برای این گفتگوها را طرح نمودیم، اهمیت آن را فهمیدیم و از آنچه که می توانست خطری بزرگ برای منطقه باشد، دوری جستیم. حال اگر به یکباره از همه اینها عقب بکشیم، همه متحدانمان که در این تلاش ها به ما ملحق شدند شبهه ای بسیار جدی درباره رهبری آمریکا و قضاوت آمریکا خواهند داشت. ممکن است خود تصمیم به حفظ این توافق بگیرند و به آنچه که انجام می دادند، ادامه دهند و آمریکا منزوی می شود یا اینکه ایران تصمیم بگیرد با خروج آمریکا، از خود محافظت کند زیرا قرار نیست بنشینند و همچنان به توافق باور داشته باشند، ممکن است به داشتن سلاح اتمی باور بیابند که در هر دو صورت، در مسیر تقابل قرار می گیریم.

کری افزود: از این رو باور دارم که موضوع اصلی اینجاست، این توافق جواب داده است. ایران دوازده هزار کیلوگرم مواد هسته ای غنی شده داشت، این میزان به سیصد کیلوگرم رسیده است. می دانیم که نمی توان با سیصد کیلوگرم بمب اتمی درست کرد. می دانیم که هر روز می توان این میزان را اندازه گیری کرد. آنان در غنی سازی به سه ممیز شصت و هفت صدم درصد محدود شده اند. نمی توان با غنی سازی سه ممیز شصت و هفت صدم درصد بمب درست کرد و اگر شروع به فرار هسته ای بکنند، ما بلافاصله متوجه می شویم. کارگاه های غنی سازی آنان از اول تا آخر تحت نظر است. سانتریفوژهای آنان از نوزده هزار به پنج هزار کاهش یافته است که هر روز با دوربین های تلویزیونی و حضور بازرسان، بر آنان نظارت می شود. اگر از اینها عقب بنشینیم، خطر را به جان پذیرفته ایم. جای خرسندی است که بگویم حتی سناتور کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی که از این توافق حمایت نمی کرد و به آن رأی (مثبت) نداده بود گفته است به هر صورت این توافق جواب داده است و لزومی ندارد دولت خود را (دولت ترامپ) با بحران شروع کنید.

کری درباره روابط دولت آمریکا با روسیه گفت: وقتی صحبت از این می کنید که ما نتوانستیم با روسیه پیش برویم، باید توجه داشت که ما با روسیه کارهای خوبی نیز انجام دادیم. ما توانستیم با روسها در برخی زمینه ها پیشرفت کنیم. در واقع روسیه شریکی واقعی و بسیار مفید و موثر در کمک به ما برای رسیدن به توافق با ایران و در خصوص تسلیحات اتمی بود و این کشور مسئولیت بزرگی را برای حفظ توافق داشت، با ایران تدارک برخی سوخت ها که برای برنامه خود نیاز داشتند همکاری کرد و از این قبیل؛ همچنین روسیه به برچیده شدن برخی ذخایر برای اطمینان از اینکه ایران به توافق پای بند بماند، کمک کرد. ما همچنین در برچیدن همه تسلیحات شیمیایی از سوریه در زمان جنگ داخلی که به تایید سازمان مربوط به پرتکل منع تسلیحات شیمیایی نیز رسید، همکاری موثری با روسیه داشتیم. برای اولین بار تسلیحات شیمیایی را در زمان درگیری ها از این کشور خارج کردیم.

وی گفت:  افزون بر این، روسیه در ایجاد بزرگترین منطقه حفاظت شده اقیانوسی در قطب شمال همکاری کرد. حوزه های دیگری نیز بودند که با روسیه همکاری می کردیم، قطعنامه های شورای امنیت و از این دست؛ البته اختلاف هایی بسیار جدی نیز داشتیم، سوریه از جمله عمده ترین آنها بود. حوزه هایی بودند که باور را داشتیم می شد همکاری را ایجاد کنیم، حوزه هایی هم نیز بودند که اصلا چنین احساسی وجود نداشت و تلاش ها شکست خوردند. آزار دهنده ترین مساله مداخله روسیه در نظام سیاسی آمریکا و مردمسالاری ما با فعالیت های سایبری بود. به هرحال با حرکت دقیق و راهبردی سنجیده به شکلی قابل ارزیابی می توان به شکلی دو جانبه و مفید برای هر دو طرف، وضعیت کنونی را تغییر داد و این اگر چه کار  ساده ای نیست ولی شدنی است.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین