کد خبر: ۴۱۸۹۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
گذاری بر شبکه های مجازی

رهاوردهای برجامی در آستانه یکسالگی اجرای توافق هسته ای

بررسی نتایج برجام در آستانه یکسالگی اجرای آن، پرشماری دستاوردهایی این سند ملی و بین المللی برای کشور را آشکار می سازد. طی روزهای اخیر شبکه های مجازی به برخی از این دستاوردها در حوزه های جذب سرمایه های خارجی، رونق اقتصاد انرژی، رفع چالش های امنیتی و افزایش ضریب سلامت اقتصادی کشور پرداخته اند.
آفتاب‌‌نیوز : یک سال از آغاز عملیاتی سازی توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 می گذرد و در آستانه نخستین سالگرد اجرای برجام قرار داریم. به باور بسیاری از ناظران، طی یک سال گذشته جمهوری اسلامی ایران توانست در فضاپسابرجامی بر بسیاری از تهدیدها و چالش های خارجی فائق آید. همچنین، لغو تحریم ها ورود سرمایه و سرمایه گذاران خارجی را طی یک سال گذشته چند برابر کرد. بازگشت میزان فروش نفت کشور به دوره قبل از تحریم ها و سامان یابی وضعیت تجاری و جلوگیری از هدررفت اموال عمومی کشور دیگر نتایج برجام بود که طی روزهای گذشته در شبکه های مجازی مورد توجه قرار گرفت.

**رشد سرمایه گذاری خارجی؛ ثمره آشکار برجام
دستاوردهای برجام در حوزه جذب سرمایه های خارجی، همزمان با یکسالگی این سند راهبردی در شبکه های مجازی مورد توجه قرار گرفت. کانال «مجمع اصلاح طلبان» در این باره نوشت: مجلس دوما پیمان ایران و روسیه برای حمایت متقابل از سرمایه گذاری را تصویب کرد که توافقنامه ساختاری برای توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور به شمار می رود.
در کانال «خبرآنلاین» به نقل از «سعید فلاح پور» عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار می خوانیم: سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران از ابتدای سال 92 تا آذر 95، 782 درصد افزایش یافته است. پس از رفع تحریم ها، تمایل اشخاص و شرکت های خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران با هدف خرید سهام و اوراق بهادار افزایش یافته که پیش بینی می شود با رفع کامل محدودیت های بانکی، رشد بیشتری نیز داشته باشد.
«چرا ونزوئلا نشدیم» عنوان گزارش کانال «عصرایران» است که در بخش هایی از آن آمده است: اینک بر خلاف دوران گذشته (دولت های چاوز و احمدی نژاد) در مقایسه بین دو کشور ایران و ونزوئلا ، تفاوت های گسترده ای قابل مشاهده است؛ در ایران تورم از حدود 40 درصد در دولت محمود احمدی نژاد به زیر 9 درصد رسیده و رشد اقتصادی در کنار رشد سرمایه گذاری و رشد سرمایه گذاری صنعتی در ایران به عدد دو رقمی نزدیک شده است.
کانال خرگزاری «آنا» نوشت: از زمان اجرای برجام در دی‌ماه سال گذشته تاکنون، ‌11.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مصوب شده است که در این بین سهم اسپانیا و آلمان در مقایسه با سایر کشورها برای تامین مالی پروژه‌های ایرانی بیشتر بوده است. این میزان سرمایه‌گذاری برای 113 طرح جدید و 44 مجوز افزایش سرمایه‌گذاری طرح‌های در حال اجرا است، به این صورت که 11.3 میلیارد دلار آن برای طرح‌های جدید هزینه خواهد شد و سهم افزایش سرمایه‌گذاری نیز حدود 0.5 میلیارد دلار است.
کانال «حامیان دولت» آورد: نکته مهمی که در جذب سرمایه خارجی برای ایران وجود دارد این است که کشورهای اروپایی که تا پیش از برداشته‌شدن تحریم‌ها امکان حضور در ایران را نداشتند بیشترین سهم از سرمایه‌گذاری مصوب را به خود اختصاص داده‌اند. اسپانیا به تنهایی 3.2 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری خارجی را انجام خواهد داد. این به معنای سهمی 27 درصدی برای این کشور است. آلمان نیز شرایطی نزدیک به اسپانیا دارد و با 2.9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بیش از 24 درصد سرمایه‌گذاری مصوب در ایران را انجام می‌دهد. کانال «اصلاحات نیوز» هم نوشت: از جمله کشورهای اروپایی که پس از برجام در ایران حاضر می‌شوند، می‌توان به فرانسه، ‌انگلستان،‌ ارمنستان،‌ قبرس، ‌ایرلند و بلاروس اشاره کرد که هر کدام به ترتیب با 389، 245، 15، 6 ، 2 و 1 میلیون دلار سهمی از تامین مالی پروژه‌های ایرانی را به خود اختصاص می‌دهند.
در کانال «اقتصاد مقاومتی» می خوانیم: آمار تفکیکی سرمایه گذاری خارجی مصوب کشور در یک سال گذشته نشان می دهد در دوره پس از برجام 11 میلیارد و 802 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور داشته ایم. ارزش سرمایه‌گذاری های خارجی در طرح های جدید بالغ بر 11 میلیارد و 333 میلیون دلار و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در بنگاه های موجود سرمایه‌پذیر 496 میلیون دلار است. در مجموع حجم مصوب سرمایه‌گذاری خارجی در دوره پسابرجام 11 میلیارد و 802 میلیون دلار می باشد. فرآیند ورود سرمایه خارجی در طرح های مصوب بتدریج در حال انجام است.
کانال عصرایران به نقل از «مرضیه شاهدایی» معاون وزیر نفت نوشت: پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) سیل سرمایه گذاران خارجی از کشورهای فرانسه، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و هلند برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی روانه ایران شد و تفاهمنامه امضا کردند.

**بازگشت ایران به بازار جهانی نفت در پسابرجام
افزایش تولید نفت در سایه برجام و بازگشت میزان فروش نفت کشور به دوره قبل از تحریم، از دستاوردهای مهم این سند ملی و بین المللی بود. کانال «فرارو» در این باره نوشت: بیش از نیمی از ذخائر آماده فروش نفت ایران که با هزینه بالای نگهداری در دوران تحریم در کشتی ها روی دریا انبار شده بود؛ طبق گزارش رویترز، طی کمتر از یکسال پس از اجرای برجام به فروش رفت.
در کانال عصر ایران می خوانیم: خبرگزاری رویترز اعلام کرده است، صادرات نفت ایران به چین در سال 2017 رکورد می‌زند. واردات نفت چین از ایران امسال ممکن است به ارقامی بی سابقه برسد زیرا شرکت های نفتی دولتی چین از طریق سرمایه گذاری های بالادستی خود نفت بیشتری از ایران وارد خواهند کرد. چهار منبع آگاه برآورد کردند که شرکت های چینی در هر یک از بازه های سه ماهه امسال بین 3 تا 4 میلیون بشکه بیشتر از ایران نفت وارد کنند.
در کانال خبرگزاری «برنا» به نقل از «نرسی قربان» کارشناس اقتصادی آمده است: برجام به افزایش تولید و فروش نفت کمک کرد. در خصوص حضور 29 شرکت بزرگ بین المللی در ایران برای توسعه میادین نفت و گاز باید گفت زمانی که شرکت های بزرگ تصمیم بگیرند در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کنند، این نشان از این دارد که شناخت کافی از این صنعت دارند و این سرمایه گذاری برای آنها برد- برد و پول ساز خواهد بود. آنچه مسلم است، این شرکت ها آینده صنعت نفت و گاز ایران را روشن می بینند.
کانال انتخاب از زبان «رمضانعلی سبحانی فر» نماینده مجلس نوشت: به برکت برجام و برداشته شدن تحریم ها، شرکت های بین المللی و بزرگ بیمه، نفت کش های ایرانی را پشتیبانی می کنند و این موضوع صادرات امن محصولات و فرآورده های نفتی برای کشور را فراهم کرد. در گذشته در عرصه فروش، صادرات، حمل و نقل نفت و فرآورده های نفتی به دلیل تحمیل تحریم ها با مشکلات زیادی روبه رو بود.

**دست کوتاه دلال ها از اموال کشور
پس از رفع تحریم های هسته ای علیه ایران، سازوکار مبادله های نفتی و کالایی بر بستر عرفی خود قرار گرفت و ضرورت دور زدن پرهزینه تحریم ها از میان رفت. این موضوع در کانال های خبری مورد توجه قرار گرفت. کانال مجمع اصلاح طلبان به نقل از «مجید انصاری» معاون حقوقی رئیس جمهوری آورد: اینکه تکرار می کنند برجام هیچ نتیجه ای نداشته است ، به منزله انکار روشنایی در روز تابان است. اینکه امروز دیگر امثال بابک زنجانی و همدستان او به بهانه دور زدن تحریم نمی توانند میلیاردها دلار از اموال ملت ایران را به یغما ببرند دستاورد کمی است؟ امید و نشاطی که در جامعه طی سه سال گذشته بوجود آمده خوشایند برخی جریانات که منافع خود را در فضای ملتهب و متشنج جستجو می کنند نیست.
«محمد جواد روح» فعال رسانه ای در کانال «راهبرد» نوشت: بابک زنجانی و برجام خیلی با هم مرتبط هستند و هر دو مدعای یکسانی داشتند: «عبور از تحریم ها»! راه بابک زنجانی و برجام برای عبور از تحریم ها البته متفاوت بود و او نماد راهی انحرافی بود برای «دور زدن تحریم ها» و با نقش آفرینی شعبده بازانی که مدعی بودند می توان مقابل جهان ایستاد. برجام اما راهی بود برای بازگشتن از آن بیراهه و کژراهه. راهی که می گوید اگر هم می خواهید اهداف و منافع کشور را تعقیب کنید؛ راه آن گفتگو و تعامل با جهان است، نه ایستادن مقابل جهان و تعامل با مافیا.

** برجام و دوری سایه جنگ و تحریم از سر ایران
به گفته شماری از صاحبنظران، یکی از مهمترین دستاوردهای برجام رفع چالش های امنیتی پیش روی کشور بود. در این پیوند در کانال «انتخاب» به نقل از آیت الله «محسن غرویان» مدرس حوزه علمیه قم می خوانیم: چرا عده‌ای سعی می‌کنند مقابل برجام بایستند، این سند بر اساس تعامل ما با جهان به ثبت رسید که همین امر باعث شد سایه جنگ و تحریم‌ها از سر ما برداشته شود. با یک نگاه گذار کافی است بررسی کنید در زمان همفکران جلیلی معیشت مردم در چه وضعیتی قرار داشت.
کانال «پویش» با اشاره به نامه تعدادی از فعالان فرهنگی و سیاسی خارج از ایران به رییس جمهوری منتخب آمریکا نوشت: در نامه تعدادی از استادان ایرانی مقیم خارج از کشور به ترامپ آمده است، که برجام از وقوع جنگی فاجعه بار میان ایران و آمریکا جلوگیری کرد؛ این توافق را حفظ کنید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
0
0
با سلام
میزان اختلاس ب. ز. تا سه میلیارد دلار هم برآورد شده است.

در صورتی که برای تجهیز صد دانشگاه علوم پزشکی به دستگاه ریل تایم پی سی آر که هردانه هشتاد میلیون تومان است در کل هشت میلیارد تومان نیاز بود
ببینیند آنوقت از لحاظ علمی چقدر پیشرفت میکردیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین