کد خبر: ۴۱۹۴۱۶
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
یاد و نام آیت‌الله هاشمی در تاریخ ایران‌زمین به‌نیکی جاودانه می‌ماند

وداع باشکوه ‌و میلیونی با یار انقلاب و مردم /خداحافظ امیر امید و اعتدال/پیکر آیت‌الله هاشمی در کنار امام آرام گرفت+فیلم و تصاویر

پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام، رهبری و انقلاب با حضور میلیونی و بدرقه پرشور مردم‌، در جوار مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی آرام گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : سرویس سیاسی- آیین وداع با پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دقایقی پیش با حضور جمع کثیری از مردم، فعالان سیاسی و مسئولان کشوری و لشکری از مقابل دانشگاه تهران آغاز شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی عصر روز یکشنبه هفته جاری به علت عارضه قلبی و نارسائی تنفسی پس از انتقال به بیمارستان شهدای تجریش در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

حضور دوستداران آیت الله هاشمی در مقابل دانشگاه تهران



با وجود اعلام آغاز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی از ساعت 8 ونیم، خیابانهای منتهی به دانشگاه تهران از ساعت 7 صبح امروز شاهد حضور مردم برای شرکت در این مراسم است.

در حال حاضر مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران محل برگزاری مراسم تشییع یار دیرین امام و رهبری  پیش از آغاز مراسم مملو از دوستداران آیت الله هاشمی رفسنجانی است. 


سخنگوی ستاد برگزاری مراسم ارتحال آیت الله هاشمی گفت: با هماهنگی انجام شده، خط 1 و 4 از ابتدا تا انتهای مراسم به صورت رایگان مسافران عزیز را جابجا خواهند کرد. 27 رام قطار که هر رام 800 نفر را جابجا میکند، در نظر گرفته شده است. در شرکت واحد هم 5 دستگاه اتوبوس در هر یک از میادین اصلی تهران از ساعت 7 مستقر شده است که به سمت دانشگاه تهران، سپس از دانشگاه به حرم مطهر امام و نهایتا از حرم به تهران حرکت خواهند کرد. پارکینگهای حرم برای اتوبوس‌های حامل مردم عزیز مشکلی نخواهد داشت.


همدردی مردم با فرزندان آیت‌الله هاشمی

مهدی و یاسر هاشمی در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در میان جمعیت حضور یافتند و مردم به ابراز همدردی با آنها پرداختند.

جمعیت هر لحظه بیشتر می‌شود

با وجود گذشت یک ساعت از آغاز رسمی مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران، خیل عظیم مردم همچنان به سمت این دانشگاه در حرکتند و هر لحظه به تعداد جمعیت افزوده می‌شود. 


مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران بویژه خیابان انقلاب (شرق به غرب) و خیابان آزادی (غرب به شرق) مملو از جمعیتی است که به سمت محل تشییع حرکت می‌کنند.  

بخش زیادی از جمعیت حاضر در دانشگاه تهران نیز از ساعاتی پیش از آغاز رسمی مراسم در این محل حضور یافته بودند.

بیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق، عمار حکیم رییس مجلس اعلای عراق، سردار سلیمانی، سردار محمدعلی جعفری، سردار باقری،سردار رحیم صفوی ، امیر سیاری ،محمد نهاوندیان، سردار حسین دهقان، سید محمود علوی ،سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، محسن رضایی،  بیژن زنگنه، آیت‌الله حائری‌شیرازی،، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، سورنا ستاری، حسین هاشمی، محمدرضا تابش، ، عبدالله جاسبی، میرزاده، حاجی‌بابایی، پرویز فتاح، احمد توکلی، محمدرضا نعمت‌زاده، عباس آخوندی، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، سیدمحمد دعایی، حجت‌الاسلام علی‌عسگری، حجت‌الاسلام موحدی کرمانی، موسوی لاری ،کمال خرازی ،طهماسب مظاهری، محمدرضا باهنر، حجت‌الاسلام مجید انصاری، صالحی‌امیری، محمدباقر قالیباف، حسن قشقاوی، سیدمحمد حسینی، محمدرضا میرتاج‌الدینی، جعفری‌دولت‌آبادی، علاالدین بروجردی، الیاس حضرتی ،حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای و جمع زیادی از نمایندگان مجلس مسئولان لشگری و کشوری از ساعات اولیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی در دانشگاه تهران حاضر شدند.

خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران از ساعاتی قبل از آغاز مراسم شاهد حضور علاقمندان و مردم برای حضور در این مراسم است. حضور جوانان دیروز و پیران امروز که در خیابان‌های اطراف دانشگاه چشم به تصاویر هاشمی و امام دوخته‌اند. باورناپذیری آنجاست که جوانان نیز در ساعات اولیه صبح خود را به مقابل دانشگاه تهران رسانده‌اند تا شاهد یک اتفاق مهم امام غم‌انگیز باشند. آنها این روزها در دنیای تلگرام و اینترنت بارها و بارها یک نام را سرچ کرده‌اند: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی....


شبکه یک سیما و شبکه خبر سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه، مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را که با حضور مردم و مسئولان نظام برگزار خواهد شد، به طور زنده پوشش می‌دهند.

از ساعت ۷ صبح میدان ولیعصر و فاطمی و مسیر فاطمی به انقلاب و نیز تمامی مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران به دلیل حضور جمعیت مسدود شده و تردد اتومبیل‌ها ممنوع شده و پلس از ورود ماشین‌ها جلوگیری می‌کند.

تعداد زیادی از جمعیت حاضر در مراسم؛ خود را با اتوبوس و از نقاط مختلف تهران به خیابان‌های مرکزی شهر و حوالی میدان انقلاب رسانده‌اند.

گردهمایی سینماگران برای مشایعت آیت‌الله هاشمی آغاز شد

خانه سینما که روز گذشته با انتشار متنی از سینماگران دعوت کرده بود سینماگران کشور به‌صورت گروهی در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حضور پیدا کنند؛ امروز مملو از جمعیت سینمایی شده است.

گردهمایی سینماگران برای حضور در مراسم تشییع رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ساختمان شماره دو خانه سینما آغاز شده است. ازجمله چهره‌های شاخصی که در این گردهمایی تا قبل از ساعت هشت و سی دقیقه صبح حضور یافته‌اند؛ می‌توان به همایون اسعدیان، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری، علیرضا تابش، علیرضا شجاع نوری، کامران ملکی، منصوره وافری، بابک برزویه، حجت‌الله ایوبی، رسول صدرعاملی، مرتضی شایسته، جلیل اکبری‌صحت، سیدامیر سیدزاده، احمد توکلی اشاره کرد.

شعارها رفته رفته بیشتر می‌شود

جمعیت حاضر در مراسم یکپارچه سیاهپوش شده و پرچم‌ و پلاکارد در دست به تدریج شعارهایی را زمزمه می‌کنند.

عزا عزاست امروز هاشمی دلاور پیش خداست امروز

الله اکبر .... الله اکبر

حمایت از خاتمی وصیت هاشمی‌ست

سلام بر خاتمی درود بر هاشمی

هاشمی راهت ادامه دارد

قالیباف هم آمد

محمدباقر قالیباف به جمعیت حاضر در مراسم پیوست.

ورود محسن رضایی به دانشگاه

محسن رضایی که برای تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی وارد دانشگاه تهران شده است، با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: آقای هاشمی و یاران او به گونه‌ای کار کردند و پایه‌های نظام را محکم کردند که بعد از فوت آیت‌الله هم همیشه نظام با قدرت به حیات خود ادامه می‌دهد.

پیکر آیت‌الله وارد دانشگاه شد

پیکر آیت‌الله هاشمی دقایقی پیش برای برگزاری مراسم تشییع و اقامه نماز به دانشگاه تهران منتقل شد.

تشکر محسن هاشمی از مردم

محسن هاشمی (فرزند آیت‌الله هاشمی) که ساعتی قبل وارد دانشگاه شده؛ مقابل دانشگاه تهران حاضر شد و درحالیکه بسیار متاثر بود؛ گفت: نمی‌دانم چگونه از حضور پرشور مردم تشکر کنم.

صالحی به جمعیت پیوست

علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) به جمعیت حاضر در مراسم پیوست. با اضافه شدن او به جمعیت؛ مردم شعار می‌دهند: هاشمی راهت ادامه دارد...

همدردی مردم با فائزه

هم‌اکنون فائره هاشمی (دختر هاشمی رفسنجانی) سوار بر اتوبوس وارد دانشگاه تهران شد. مردم در این لحظه شعار می‌دهند: حمایت از خاتمی، نصیحت هاشمی...

مردم با دیدن فائزه هاشمی انگشت‌ها را به نشانه پیروزی هاشمی بالا می‌بردند و فائزه نیز با تکرار همین نشانه از داخل اتوبوس با مردم همراهی می‌کند.

ایوبی: آسایش امروز را مدیون هاشمی هستیم

حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) که از همان ساعت اولیه در مقابل خانه سینما شماره دو حاضر شده؛ درباره این شخصیت سیاسی و نقش او در تاریخ انقلاب اسلامی گفت: هاشمی رفسنجانی دغدغه ایران و پیشرفت مردم ایران را داشت به همین دلیل امروز شاهد حضور همه گروه‌های مردمی در این مراسم هستیم. هاشمی مردی بود که نماد سیاست‌ورزی و دین‌مداری بود و اگر امروز در آسایش و آرامش هستیم بخشی از آن مرهون تلاش‌های هاشمی رفسنجانی است.

وی با اشاره به حضور مقام معطم رهبری و برگزاری نماز توسط ایشان گفت: در این چند روز فرصتی دست داد تا مردم بیشتر با روابط دوستانه و عاشقانه مقام معظم رهبری و آقای هاشمی آشنا شوند و طبیعی است که ایشان هم بیابند و از یار دیرین خود تجلیل کنند.

پیام تسلیت رهبری بار دیگر قرائت شد

با آغاز مراسم و در شرایطی که جمعیت خود را برای اقامه بر پیکر آیت‌الله هاشمی آغاز می‌کند؛ پس از قرائت آیاتی از قرآن؛ پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی در فضای دانشگاه تهران طنین‌انداز شد.

نرده‌های دانشگاه شکسته شد

در بخش‌هایی از دانشگاه و در میان خیل جمعیت؛ در میان صدای شعار جمعیت حاضر در خیابان؛ صدای بلندگوهای مداحی و آژیر اورژانس به گوش می‌رسد.

براساس گزارش خبرگزاری ایلنا، جمعیت لحظه لحظه درحال اوج گرفتن است به گونه‌ای که چندین داربست مقابل دانشگاه بر اثر ازدحام جمعیت شکسته شده است. در این لحظه دیگر تمامی راه‌های ورود به دانشگاه بسته شده و پلیس همچنان درتلاش است راه عبور و مرور را برای جمعیت باز کند.


*وزیر بهداشت، وزیر اطلاعات و محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران، محمدرضا خاتمی و بهزاد نبوی نیز در این مراسم حضور یافتند.

*میدان ولیعصر و چهاراه ولیعصر به سمت انقلاب توسط پلیس بسته شده و تردد خودروها ممکن نیست علاقمندان پیاده در حال تردد هستند. 

*سردار سلیمانی لحظاتی پیش از میان جمعیت عزادار وارد خیایان انقلاب تهران شد.

*به دليل ازدحام جمعيت در خيابان‌هاي اطراف دانشگاه تهران، امكان ورود به مصلاي دانشگاه نيست و مردم در خيابان‌هاي اطراف، منتظر نماز و تشييع پيكر آيت‌الله هاشمي هستند.

*اینترنت موبایلی در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران دچار اختلال شده است.

*پخش زنده آغاز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی از شبکه‌های تلویزیونی جهانی 

فرانس24، الجزیره انگلیسی،‌ بی بی سی جهانی و یورونیوز اقدام به پخش زنده این مراسم کرده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی تا دقایقی دیگر با حضور در دانشگاه تهران، نماز را بر پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اقامه می‌کنند.

پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به محل نمازجمعه در دانشگاه تهران منتقل شد.

مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی آغاز شد/ حضور پرشکوه مردم+فیلم و تصاویر

عزا عزاست امروز روز عزاست امروز امام جمعه ما پيش خداست امروز /عزا عزاست امروز  روز عزاست امروز رهبر انقلاب صاحب عزاست امروز/ هاشمی هاشمی راهت ادامه دارد/روحانی، خاتمی، تسلیت  تسلیت/  از جمله شعارهایی است که در این مراسم دوستداران رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام سر می‌دهند.

سفرا به مشایعت‌کنندگان پیوستند

ساعت ۳۸: ۹  سفرای کشورهای خارجی نیز به مشایعت‌کنندگان پیکر آیت‌الله پیوسته و هم‌اکنو درحال عبور از میان جمعیت هستند. مولوی عبدالحمید (امام جمعه اهل سنت زاهدان) هم در میان جمعیت دیده می‌شود.

ورود رهبر انقلاب به دانشگاه تهران برای اقامه نماز میت.

رئيس جمهوري جهت شركت در مراسم تشييع پيكر آيت الله هاشمي رفسنجاني وارد دانشگاه تهران شد.

آغاز اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران/ رهبر انقلاب تاکید کردند همه نماز را بخوانند.

 لحظه وداع دو یار دیرین

مراسم وداع با یار انقلاب و مردم/‌بدرقه باشکوه ‌پیکر آیت‌الله به آرامگاه ابدی+فیلم و تصاویر

حسن روحانی؛ آملی لاریجانی؛ علی لاریجانی؛ علی عسگری؛ محسن رضایی؛ سیدمحمود علوی؛ محسن هاشمی؛ امامی کاشانی؛ احمد جنتی و محمدی گلپایگانی ازجمله مسولان کشوری هستند که در صف بعدی به امامت مقام معطم رهبری؛ اقامه نماز را آغاز کرده‌اند. 

 هم‌اکنون سکوت و غم بر فضای دانشگاه تهران مستولی شده و این جملات به گوش می‌رسد: الهی عفوک عفوک عفوک/ عفوک عفوک عفوک/ عفوک عفوک عفوک...  و متعاقب آن پس از وداع رهبری با پیکر آیت‌الله؛ این جملات بر دانشگاه تهران طنین‌انداز می‌شود: لا الله الا الله.... لا الله الا الله... علیا ولی الهه... لا الله الا الله....


بازتاب برگزاری مراسم خاکسپاری آیت‌الله هاشمی در رسانه‌های خارجی   

خبرگزاری فرانسه: ده‌ها هزار نفر در مراسم تشییع پیکر (آیت‌الله) هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق‌ ایران، شرکت کردند.   

بر اساس تصاویر شبکه آسوشیتدپرس، مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور مقامات کشوری و لشکری، اقشار مختلف مردم و اعضای خانواده آن مرحوم در دانشگاه تهران برگزار شد.   

شبکه های المیادین ،الجزیره و مباشر بخشی از مراسم تشیع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را به طور زنده پخش کرد.

شاکری رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران گفت: یکی از معابر مهم پایتخت به نام مرحوم آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی می‌شود.

ازدحام جمعیت در خیابان انقلاب برای تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به قدری زياد است که این خیابان به طور کامل مسدود شده و نیروهای انتظامی حاضر در محل اجازه ورود مردم از خیابان‌های فرعی به خیابان انقلاب را نمی‌دهند.

حجت الاسلام سید حسن خمینی برای شرکت در مراسم تدفین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم حضرت امام خمینی (ره) حضور یافت.

آخرین خاطره سخنگوی دولت از آیت‌الله

 محمدباقر نوبخت (سخنگوی هیات دولت) در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی با اشاره به استقبال گسترده مردم از این مراسم گفت: امروز ما شاهد یک مراسم ملی هستیم و این مراسم نشان می‌دهد هر فردی که به این کشور و مردم خدمت کند؛ مردم قدرشناس و باوفا؛ ارزش وی را می‌دانند. 

 وی ادامه داد: امروز ما شاهد یک انسجام ملی هستیم و توصیه‌ای که آیت‌الله هاشمی به مردم همیشه داشت؛ حفظ این انسجام ملی بود. با عنایت به اینکه رهبری نظام یکی از شاخص‌های جدی و مهم برای حفظ این انسجام است. 

نوبخت با اشاره به آخرین دیدار و خاطره‌ای که از آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی داشت؛ گفت: آخرین دیدار من با ایشان روز شنبه بود. روز شنبه من خدمت ایشان رسیده بودم برای بررسی مصوبات مجلس پیرامون برنامه ششم. در آن روز من به عنوان عضو کمیسیون نظارت خدمت ایشان رسیدم.  

وی ادامه داد: درباره برنامه ششم مطلبی در جلسه مطرح شد. من از ایشان تقاضا کردم که اگر امکان دارد اجازه بدهند من نیز نظر خود را بگویم. ایشان به شوخی و طنز گفتند: ما شما را اصلاً با این هدف دعوت کرده‌ایم و من این جلسه را برگزار کردم که فقط تو را ببینم. 

وی ادامه داد: رابطه عاطفی و صمیمانه‌ای بین ما برقرار بود و ایشان خیلی خوب تشخیص می‌داد که چه مصوباتی برای آینده توسعه کشور مناسب است و امکان دارد کدام مصوبات برای توسعه کشور لازم باشد. ایشان تحلیل بسیار خوبی داشت و از کیاست بالایی برخوردار بود. 

 نوبخت افزود: امروز دولت و مردم یک پشتیبان، مدیر فهیم و صبور را از دست دادند و مقام معظم رهبری نیز یک دوست و یار باوفا را از دست دادند.  

حرم آماده می‌شود

ساعت ۵۵: ۱۰  مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حالی مملو از جمعیت می‌شود که هنوز پیکر آیت‌الله هاشمی از مقابل دانشگاه تهران تا خیابان حافظ توسط مردم و مسئولان در حال تشییع است. با این وجود حرم امام خمینی (ره) برای خاکسپاری پیکر آیت‌الله هاشمی در حال آماده‌سازی است و ساعاتی دیگر دیدار هاشمی و امام ممکن خواهد شد.  

هم‌اکنون مراسم قرائت قران و مداحی برای عزاداری رحلت آیت الله هاشمی در حرم امام‌خمینی آغاز شده است.  

باید به تقدیر الهی رضایت داد

مصطفی معین در حاشیه تشییع پیکر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران گفت: ایشان یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور بود که البته تقدیر الهی است و باید به آن رضایت داد.  او با بیان اینکه ما باید قدرشناسی بیشتری از این افراد تا زمانی که زنده هستند به عمل آوریم، اظهار داشت: اکنون باید با تامل و مطالعه زندگی آن مرحوم و نقشی که در دوران پیش و پس از انقلاب و نیز دوران سازندگی و دفاع مقدس داشتند، عبرت بگیریم. 

وزیر علوم دولت سازندگی و اصلاحات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نقش هاشمی در مقابله با ضدانقلاب چگونه بود،‌ تصریح کرد: نقش آیت‌الله هاشمی در این‌باره مانند هر فرد مسلمان دیگری بود که از نظام خود دفاع می‌کند اما این مقابله با رعایت اصول اخلاقی و حقوق شهروندی بود.

خودداری صدا و سیما از پخش تصاویر هوایی از مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی انتقاد شدید کاربران فضای مجازی  را در پی داشته است.  

شعارهای مردم در مشایعت پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی:  عزا عزاست امروز روز عزاست امروز خامنه‌ای رهبر صاحب عزاست امروز /عزا عزاست امروز هاشمی مبارز پیش خداست امروز  /عزا عزاست امروز هاشمی عزیز ما پیش خداست امروز

آیت الله صانعی برای شرکت در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم امام حضور یافت.

موسوی لاری: شناسنامه انقلاب از دست رفت  

کمال خرازی: هاشمی، امیر کبیر زمان بود 

سید هادی خامنه‌ای: فقدان آیت‌الله هاشمی تاثیری بر معادلات انتخاباتی ندارد/ هاشمی یک تفکر است.

پیکر آیت‌الله هاشمی به دلیل خیل عظیم تشییع‌کنندگان هنوز به حرم امام نرسیده است.

سی ان ان:  هاشمی چهره کلیدی جنبش میانه رو در ایران بود.

توییت رسمی وزارت خارجه ارمنستان از ارسال پیام تسلیت "سرژ سرکیسیان" رییس‌جمهوری این کشور به حسن روحانی به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر داد.

شعارهای مردم در مراسم بدرقه: ‌«بدرود امیرکبیر»، «خداحافظ پیر اعتدال»، «هاشمی زنده است تا نهضت زنده است»، «سفر به خیر رفیق دیرین» و «به خدا می‌سپارمت»

حضور سینماگران مطرح در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، علیرضا تابش، مدیرعامل فارابی و سینماگرانی چون رسول صدرعاملی، علیرضا شجاع نوری، همایون اسعدیان. منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، کامران ملکی، سامان مقدم و..... از حاضران در این مراسم هستند.

آیت‌الله موسوی بجنوردی، علی خمینی، حجت السلام اشرفی اصفهانی، دقایقی پیش در حرم امام حضور یافتند.

مطهری: صداوسیما در حیات آیت‌الله با ایشان رفتار درستی نداشت

علی مطهری که در میان جمعیت به سختی حرکت می‌کرد به ایلنا گفت: آیت‌الله هاشمی شخصیتی است که فکر می‌کنم هیچ جایگزینی برای ایشان وجود ندارد. آیت‌آلله هاشمی رفسنجانی در کشور ایجاد تعادل می‌کرد. ایشان هر گروه سیاسی که تندروی می‌کرد را به مسیر تعادل برمی‌گرداند و مانع این تندرویی‌ها می‌شد.او با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی به نوعی نقش تنظیم‌کننده‌ای را در سیاست داخلی ایران بازی می‌کردند، گفت: علاوه بر این ایشان با سیاست و اقتصاد دنیا نیز کاملاً آشنا بود لذا راه پیشرفت کشور را می‌دانست.تاکیدی که آیت‌الله هاشمی در مسئله آزادی بیان به ویژه در سال‌های اخیر داشتند؛ بسیار مغتنم بود. ما باید این راه را حتماً ادامه دهیم.

نایب رئیس مجلس درخصوص تغییر مشی صداوسیما درباره آیت‌الله هاشمی نیز خاطرنشان کرد: صداوسیما در حیات آقای هاشمی رفتار درستی با او نداشت. طبعاً هرکس از دنیا می‌رود او را تکریم می‌کنند اما اینطور نباید باشد که هرکس بمیرد از او تجلیل کنند و اگر انتقادی داشت، در زمان حیاتش او را بایکوت کنند. این نظر شخص رهبری است که باید همه نگاه‌ها در صداوسیما مطرح باشد.

 در حاشیه این گفتگو مردم ضمن ابراز علاقه به علی مطهری خواستار پیگیری مطالبات مردم اعم از بازگشت خاتمی در عرصه سیاست کشور و رفع حصر محصوران بودند و شعار درود بر مطهری سردادند.

تصاویری که در خاطره جمعی مشایعت‌کنندگان یاور امام ثبت شد 

از نخستین ساعات بامداد امروز شرکت‌کنندگان در صف بازرسی بدنی برای ورود به صحن شبستان نماز جمعه در محوطه دانشگاه تهران مقابل درب‌های ورودی دانشگاه تجمع کرده بودند. در اصلی دانشگاه به ورود آقایان و در خیابان شانزده آذر به ورود خانم‌ها اختصاص یافته بود.

حوالی ساعت ۸ صبح و هنگامی که نمازگزاران در صف اتوبوس‌های درنظر گرفته شده برای تحویل وسائل حضور داشتند؛ اعلام شد نمازگزاران می‌توانند بدون تحویل گوشی‌های همراه وارد محوطه دانشگاه بشوند.

حوالی ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه داخل محوطه دانشگاه، صف‌های متعددی از نمازگزاران برای ورود به صحن اقامه نماز تشکیل شده و عوامل انتظامات مستقر در صحن دانشگاه به تدریج جمعیت را از طریق راهروهایی که در ‌‌نهایت به داخل شبستان منتهی می‌شد؛ هدایت می‌کردند.

پیش از ورود به صحن شبستان؛ نمازگزاران برای آخرین بار به نوبت مورد بازرسی بدنی قرار می‌گرفتند. ماموران بازرسی از ورود هرگونه پوس‌تر یا تابلو نوشته و حتی کاغذ سفید به داخل جلوگیری می‌کردند و در نتیجه حجم قابل ملاحظه‌ای پوسترهایی که به مناسبت همین مراسم میان نمازگزاران توزیع شده بود درکنار ایستگاه بازرسی تلنبار شده بود.

حوالی ساعت ۸و ۳۰ دقیقه بامداد به تدریج صحن شبستان از حضور نمازگزاران پر شد. مردم از گروه‌های مختلف اجتماعی حضور داشتند. پیر و جوان، روحانی، کارکنان نیروهای مسلح و.... و در میان آن‌ها چهره‌هایی مانند حسین کمالی وزیر کار و امور اجتماعی دولت‌های هاشمی رفسنجانی نیز حضور داشت.

با حضور تدریجی نمازگزاران و متراکم‌تر شدن صفوف آن‌ها در شبستان مراسم عزاداری با قرائت قرآن، نوحه‌خوانی همراهی جمعیت حاضر با شعار یاحسین آغاز شد.

در حوالی ساعت ۹ و۵۰دقیقه و نزدیک شدن به زمان اقامه نماز میت به امامت رهبر انقلاب، شعار این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده از سوی نمازگزاران سرداده شد.

همزمان با شروع مراسم نماز میت برای آخرین بار درهای شبستان به روی جمعیت حاضر در دانشگاه باز شد و انبوهی از جمعیت به صفوف نمازگزاران پیوستند.

پس از اقامه نماز و یادآوری مسیر تشییع پیکر از سوی مجری مراسم، نمازگزاران برای خروج بار دیگر به سمت در اصلی دانشگاه هدایت شدند.

جمعیت در آستانه ورود به خیابان دانشگاه لحظه به لحظه متراکمتر می‌شد و شعار عزا عزاست امروز روز عزاست امروز یاور رهبر ما پیش خداست امروز سر داده شد.

محمدکمیل هاشمی بهرمانی (نوه برادر هاشمی) هم در‌‌ همان دقایق برای جمعیت زیارت آل یاسین را خواند.

سردار مهری: هاشمی محافظ انقلاب بود

سردار مهری (فرمانده پلیس راه ناجا) نیز در میانه روز و در حالی‌که جمعیت عزادار به چهارراه حافظ رسیده بود؛ به خیل مردم در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پیوست. وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره شخصیت‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: ایشان انسانی بزرگ و از وزنه‌های انقلاب بود.آیت‌الله هاشمی یار دیرین حضرت امام و رهبری بودند که در انقلاب اسلامی نقش بسیاری داشتند و محافظ خوبی از انقلاب بودند.

کولایی: صداوسیما و نهادهای قدرت از سرمایه‌هایی همچون هاشمی بهره‌برداری کنند

الهه کولایی در حاشیه تشییع پیکر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: هاشمی نماد وحدت بود. او نماد دفاع از مطالبات مردمی بود.او با بیان اینکه هاشمی سرمایه خود را بر سر آرمان‌های ملی و اسلامی خرج کرد؛ افزود: مردم خواستار سرمایه‌هایی همچون هاشمی هستند نه کسانی که خود را بر مردم تحمیل می‌کنند و ما باید از سرمایه‌هایی همچون هاشمی استفاده کنیم.این استاد دانشگاه تهران با اشاره به حضور انبوه مردم در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی تصریح کرد: حضور این چنینی مردم در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی امر عجیبی نیست چراکه ارزش  هاشمی برپایه پیگیری مطالبات مردم و اقبال او به آنها بود و این رمز گرایش و قدردانی مردم ایران از او بود.کولایی با یادآوری برنامه‌های صداوسیما درمورد آیت‌الله هاشمی طی دو روز اخیر خاطرنشان کرد: طبیعی است که صداوسیما و نهادهای قدرت بخواهند از چنین سرمایه استفاده بکنند اما ما باید قدر این سرمایه‌ها را در زمان حیات آنها بزنیم.

حرم لحظه به لحظه شلوغ‌تر می‌شود

حرم مطهر امام خمینی (ره) لحظه به لحظه شلوغ‌تر شده و بر شماره جمعیت اضافه می‌شود.

هیات دولت در اطلاعیه‌ای از ملت شریف ایران دعوت کرد تا در مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که روز چهارشنبه از سوی رهبرانقلاب ۲۲ دی ماه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می شود، حضور یابند.

عبدالله جاسبی درباره اینکه برخی رسانه‌ها از سید حسن خمینی به عنوان رئیس جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد نام برده‌اند، گفت: هنوز هیچ چیز معلوم نیست و ما باید منتظر باشیم.

رسول صدرعاملی: سینما و هنر مدیون نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

عارف: آیت الله هاشمی تجارب خود را به مردم و جوانان منتقل کرد  

رئیس فراکسیون امید مجلس در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: آقای هاشمی رفسنجانی فردی انقلابی و مبارز بود که تجارب خود را به مردم و جوانان و نیز مدیران منتقل کرد. صبر، مقاومت و دوراندیشی از وجهه های بارز مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

 محسن هاشمی: پدرم به دنبال وحدت بود  

محسن هاشمی  گفت:  آیت الله هاشمی رفسنجانی سعی کرد وحدت را در تمام مراحل زندگی حفظ کند. ایشان در تمام مراحل زندگی خود سعی کردند انقلاب اسلامی را حفظ و پاسداری کنند. آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران بعد از جنگ تحمیلی و ارتحال امام خمینی (ره) با انتخاب رهبری در تثبیت نظام نقش بارزی داشتند. حفظ وحدت در جامعه از ویژگی های ایشان بود، آیت الله هاشمی رفسنجانی سعی کرد در تمام مراحل زندگی وحدت را حفظ کند.

بدلیل استقبال چند میلیون نفره مردم، زمان‌بندی‌های صورت گرفته مراسم تشییع و تدفین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با تاخیر چندساعته مواجه خواهد بود. 

جمعیت شرکت‌کننده در مراسم تشییع حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بین ۳ تا ۴ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

خودروی حامل پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ورود از خیابان انقلاب به خیابان حافظ و گذر از سیل عظیم جمعیت، به سمت حرم مطهر امام (ره) عزیمت کرد.


براساس گزارش خبرگزاری ایلنا، در لحظاتی که پیکر هاشمی در داخل ضریح در میان خاک آرام می‌گرفت؛ مردم از بیرون و از گوشه گوشهٔ حرم نظاره‌گر آخرین حضور سیاستمدار بزرگ ایران بودند که آرام آرام از نظر‌ها محو می‌شد.برخی چشم‌ها گریان بودند و برخی مبهوت فقط در میان جمعیت پرسه می‌زدند. نفس‌ها در سینه حبس شده و آن‌ها که به‌هوش‌تر بودند؛ زیارت امام حسین (ع) را زمزمه می‌کردند.

امروز برای ملت ایران روز خاصی‌ست‌ نه بابت آنکه پیرمرد مهربان و محافظ انقلاب را به خاک می‌سپردند و با او تا قیامت خداحافظی خواهند کرد بلکه از آن روی که می‌اندیشند از این پس چه خواهد شد؟ آیا برای هاشمی جانشینی خواهد بود؟ ما باید چه کنیم؟ چگونه باید باور کرد مرگ کسی را که می‌گفت: "امام خیلی بزرگ بودند. خیلی‌ها به فکر بودند که امام را با اینکه نیستند؛ ترور شخصیت کنند. باید باور کنیم که اینها نمی‌خواهند انقلاب بماند. امام را نباید فراموش کنیم..."


با ورود اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به حرم مطهر امام (ره)، محسن و مهدی هاشمی برای انجام تدارکات نهایی مراسم خاکسپاری پدرشان وارد ضریح امام خمینی شدند.

پيكر آيت‌الله هاشمی رفسنجانی وارد حرم مطهر امام خمینی(ره) شد.

ورود پیکر آیت الله هاشمی به داخل ضریح امام راحل.

سیدحسن خمینی، محمد هاشمی، جواد ظریف، علی لاریجانی، محمدرضا عارف و محسن هاشمی برای دفن پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی وارد ضریح شدند

حرم مطهر امام خمینی از ساعاتی پیش مملو از جمعیت شده است و تقریبا جای خالی برای حضور مردم وجود ندارد. این در حالی است که هزاران نفر از مشتاقان امام، رهبری و یار دیرینشان مرحوم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در پشت درهای ورودی در تلاش برای حضور در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شرکت در مراسم خاکسپاری رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. 

گزارش خبرنگار جماران حاکی است به رغم اجتماع انبوه جمعیت در پشت درهای ورودی به صحن حرم مردم از رفتار دست اندرکاران انتظامات مراسم ابراز رضایت کرده اما خواهان این هستند که جهت جلوگیری از تشکیل صف های طولانی و ازدحام بیش از حد جمعیت در صورت امکان درهای دیگری باز شود. یکی از مسئولان انتظامات با بیان اینکه تقریبا جای خالی در صحن اصلی وجود ندارد گفت: همه تلاش خود را جهت تسهیل در ورود و حضور مردم تشییع کننده به داخل صحن اصلی حرم به کار بسته‌ایم اما به علت حضور خیل عظیم مردمی در این مراسم الویت ما و تمامی همکاران حفظ سلامت تشییع‌کنندگان است.

حال آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) نامساعد شد.

پیکر آیت‌الله هاشمی در کنار امام آرام گرفت

براساس گزارش خبرگزاری ایسنا، پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر امروز در ضریح حرم امام خمینی(ره) به خاک سپرده شد. مراسم تشیع و تدوین یار دیرین امام با حضور تعداد زیادی از مردم، مسئولین و خانواده او برگزار شد. محسن هاشمی و علی لاریجانی پیکر آیت‌الله هاشمی را در کنار مزار امام راحل به خاک سپردند. 

صبح امروز رهبر معظم انقلاب بر پیکر هاشمی رفسنجانی نماز خواندند. همچنین سران سه قوا، جمعی از فرمانده هان ارشد نظامی، نمایندگان مجالس خبرگان رهبری، شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا، جمعی از هنرمندان و ورزشکاران نیز در این مراسم حضور پیدا کردند.

جمع زیادی از مردم نیز در مراسم تشیع این عالم مجاهد، در اجتماعاتی گسترده پیکر آیت‌الله هاشمی را برای سپردن به خانه ی ابدی مشایعت کردند.رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، شامگاه ١٩دی ماه در بیمارستان شهدای تجریش جان به جان آفرین تسلیم کرد.

فردا صبح (چهارشنبه) مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سوی رهبر انقلاب در حسینیه جماران برگزار می‌شود.عصر چهارشنبه نیز از سوی دانشگاه آزاد اسلامی مراسم بزرگداشت دیگری در دانشگاه علوم تحقیقات برای یار دیرین امام برگزار خواهد شد.

نیروهای انتظامی با موتورهای سنگین مردم را متفرق می‌کند-بازداشت چند نفر

درحالی‌که در حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی مملو از جمعیت است و مردم مشغول وداع با هاشمی بزرگ هستند؛ در خیابان‌های پایتخت صحنه‌های دیگری درحال وقوع است. سیل مردمی که برای تشییع پیکر مردم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران به سمت تقاطع خیابان انقلاب و حافظ (پل کالج) می‌روند و در ادامه به سمت خیابان‌های اطراف حرکت می‌کنند، نیروهای انتظامی با حدود ۲۰ دستگاه موتور سنگین حوالی متروی حسن‌آباد درحال متفرق کردن مردم است.

این گروه از نیروهای انتظامی که عموماً با درجه‌های بالا به‌وسیله موتورهای سنگین در میان مردم حرکت می‌کنند، چند نفر از حاضران در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را نیز بازدداشت کردند که در میان بازدداشت شدگان یک عکاس نیز حضور داشت.

در ادامه ماموران یگان ویژه نیز خود را به محل رساندند و مردم را متفرق کردند.

**رویترز: ایران در نمایشی از اتحاد با رییس جمهوری سابق وداع کرد. هزاران نفر از ایرانیان روز سه شنبه در مرکز تهران جمع شدند تا با شرکت در مراسم یادبود رییبس جمهور اسبق، اکبر هاشمی رفسنجانی به این چهره تکثرگرای جمهوری اسلامی ادای احترام کنند.

*حال آيت الله حسن صانعي نيز در مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی نامساعد شده است.

*دکتر هاشمی وزیر بهداشت، آیت الله امامی کاشانی را معاینه و تیم پزشکی در حال انتقال ایشان به خارج از صحن مطهر امام راحل هستند.

*فاطمه هاشمی در لحظه به خاکسپاری پیکر پدر بیهوش شد.

*حال حسن خمینی در مراسم تشییع مرحوم آیت الله هاشمی نامساعد شد.

آیت‌الله امامی‌کاشانی، سید حسن خمینی، فاطمه هاشمی و آیت‌الله صانعی هنگام خاکسپاری در داخل ضریح از حال رفتند.

جماران نوشت: نامساعد شدن حال سيد حسن خمينی صحت ندارد. وی در سلامت كامل است. همچنین آیت الله امامی کاشانی پس از بهبودی نسبی از حرم مطهر امام راحل خارج شد.  آیت الله صانعی نیز با برانکارد به بیرون حرم منتقل شد.

وزیر نیرو: کم‌مهری‌ها ذره‌ای از عشق هاشمی به نظام و انقلاب کم نکرد

وزیر نیرو گفت: با همه کم‌مهری‌ها خدا را گواه می‌گیرم که ذره‌ای از عشق و علاقه ایشان نسبت به کشور، انقلاب، نظام ورهبری کم نشده بود.

حمید چیت‌چیان با حضور در این مراسم گفت: خدا گواه است که در میان اعضای تشخیص مصلحت نظام، دولت و معاونان رییس جمهور، احساس می‌کردم که ایشان با حساسیت و جدیت بی‌نظیر همه مسایل را خوب گوش داده، به خوبی بیان و تحلیل و تدبیر می‌کند که این سیاست‌ها چگونه باید اجرا شود و چگونه موانع برطرف شود.وی با بیان اینکه ایشان در سنین بالای ۸۰ سال بوده و در این اواخر هم مورد کم‌مهری‌هایی قرار گرفته بودند، ادامه داد: با همه این مسائل خدا را گواه می‌گیرم که ذره‌ای از عشق و علاقه ایشان نسبت به کشور، انقلاب، نظام و رهبری کم نشده بود و با تمام وجود سعی می‌کرد در همه جنبه‌ها انقلاب را پیش برده و کشور را به موفقیت برساند.چیت‌چیان خاطرنشان کرد: این جدیت و تلاش ایشان برای من سرمشق بود و در جلساتی که حضور داشتم؛ همواره به انگیزه وی توجه کرده و فکر می‌کردم؛ من که ۲۰ تا ۲۵ سال از وی کمتر سن دارم؛ با آن عشق و نشاطی که او برای انقلاب فکر و کار می‌کند، کار نمی‌کنم. حقیقتا تمام لحظات زندگی ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب الهام اور است و امیدواریم که همه ما، چه مسئولین و مردم کاری کنیم که با همان ایده‌ها و ارمان‌ها جلو برویم و کشورمان به عظمت برسد.

ابتکار: هاشمی تا آخر ایستاد

معصومه ابتکار با حضور در میانه جمعیت حاضر در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌ در جمع خبرنگاران گفت: آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی یک نمونه موفق از یک سیاستمدار اخلاقی هستند که برای آرمان‌های خود تا آخر ایستاد.رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اهمیت و جایگاه بین‌المللی هاشمی اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی یک شخصیت جهانی و بین‌المللی هستند و نگاه توام با همگرایی و وحدت جهان اسلام و موضع محکم ایشان در مقابل دشمنان جهان اسلام و رژیم صهیونیستی و آنانی که می‌خواهند در منطقه آتش‌افروزی کنند، بسیار روشن بود.

رئیس رسانه ملی: همواره از آیت‌الله هاشمی تکریم کرده‌ایم...

علی عسگری؛ مدیر فعلی صداوسیما که مردم انتقادات زیادی را به آن وارد می‌دانند، ازجمله کسانی است که از نخستین روز درگذشت این چهره سیاسی همراهی خود را با جمعیت نشان داده است. او در میان جمعیت مشتاق هاشمی رفسنجانی؛ در پاسخ به سوالی درباره افزایش انتقادها از سازمان صداوسیما نسبت به نحوه پوشش اخبار و حواشی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جلوگیری از پخش بخش‌هایی از شعارهای مردم در مراسم امروز، اعلام کرد: ما انتقادها را روی چشم می‌گذاریم و سعی می‌کنیم نسبت به انتقادها، عملکردمان را اصلاح کنیم.

رییس سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم پوشش سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و عملکرد ضعیف این سازمان، خاطرنشان کرد: ما که همواره از ایشان تکریم کرده‌ایم.عسگری در پاسخ به این سوال که آیا منظور از تکریم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، برنامه‌های چند روز گذشته صداوسیما است، گفت: هم در برنامه‌های این چند روز گذشته و هم قبل از آن، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تکریم کرده‌ایم.

این درحالی بود که محافظ رییس سازمان صداوسیما بلافاصله پس از آن‌که متوجه شد قرار است بازهم درباره انتقادها از صداوسیما سوال شود، با برخورد فیزیکی سعی در ممانعت از ادامه مصاحبه خبرنگار ایلنا داشت.

برخورد مردم با رئیس سازمان صداوسیما-شعارها علیه رسانه ملی

چند متر آن‌سوتر خبرنگار ایلنا شاهد صحنه برخورد مردم با رئیس سازمان صداوسیما بود. مردم درحالی‌که به شدت وی و سازمان متبوعش را به باد انتقاد گرفته بودند؛ شعارهایی علیه عملکرد رسانه ملی که بی‌محابا آن را میلی می‌نامیدند؛ سرداده بودند. جمعیتی که عسگری را در میان گرفته بودند و سعی در نزدیک شدن به وی را داشتند اما با فشار محافظان وی بلافاصله از او پراکنده می‌شدند؛ جملاتی از این دست را با صدای بلند می‌گفتند: شورش را درآورده‌اید.... این چه وضع برنامه‌سازی هست... یکجانبه‌گرایی را بس کنید...

حسین مرعشی: امروز در تهران مراسمی نداریم. فردا مراسم آیت‌الله هاشمی در حسینیه امام ‌خمینی (ره) برگزار می‌شود.

پوتین درگذشت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفت

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخصی مصلحت نظام را تسلیت گفت.  در این پیام که از طریق مجاری دیپلماتیک ارسال شده، از نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی تجلیل شده است.  پیش از این نیز سران و رهبران عربی بسیاری از جمله بشار اسد رئیس جمهور سوریه‌، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن با ارسال پیام درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفته بودند.

برگزاری مراسم یادبود آیت‌الله هاشمی‌در دانشگاه آزاد اسلامی 

 مراسم ختم رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه (23 دی‌ماه) از ساعت 15 در مسجد پیامبر اعظم(ص) واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.  همچنین فردا سه‌شنبه (22 دی) مراسم ختمی از سوی مقام معظم رهبری از ساعت 9:30 صبح تا 12 در محل حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

همه‌ی اعضای خانواده آیت‌الله هاشمي با شعار مردم که فریاد می‌زدند "هاشمي هاشمي تسليت تسليت" صحن حرم امام (ره) را ترك كردند.

 حسینعلی امیری : طبق اعلام استانداری تهران حداقل دو و نیم میلیون نفر برای مراسم تشییع در دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف آن حضور داشتند.

مرعشی: مراسم شب هفتم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکشنبه در حرم امام راحل برگزار می‌شود.

سید حسن خمینی به دلیل ازدحام جمعیت در اطراف دانشگاه تهران از رسیدن به مراسم صبح تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی جا مانده بود.  صبح امروز ازدحام جمعيت حاضر در مراسم تشييع پيكر آيت الله هاشمي(ره) به حدي بود كه يادگار امام سيد حسن خميني موفق به ورود به دانشگاه تهران و شركت در نماز نشد.

پیام تقدیر خانواده هاشمی از همراهی مردم  

-هاشمی قوام نظام را در وحدتی حداکثری و بودن همه با هم می‌دانست. مردم پدری آینده‌نگر و رهبر انقلاب دلسوزترین رفیق خویش را از دست داده‌ است. زبان‌‌مان قاصر است از آنکه سپاس خود را از سیل الطاف مردم قدرشناس ایران، مسئولان نظام به ویژه رهبر انقلاب، مراجع عظام تقلید، علما و نخبگان، رهبران سایر ادیان و مذاهب و مردم و مسئولان کشورهایی که با همدردی و همراهی تحمل این ضایعه بزرگ را برای ما آسان‌تر ساخته‌اند اعلام کنیم.

فائزه هاشمی: امروز هیچ برنامه‌ای به دعوت از من وجود ندارد  

در پی انتشار شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر سخنان دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دعوت به تجمع در عصر امروز، وی این شایعات را تکذیب کرد.  فائزه هاشمی گفت: پس از خاکسپاری پدرم، هیچ برنامه‌ای وجود ندارد و فردا مراسم رسمی برگزار خواهد شد.

سعد حریری نخست وزیر لبنان در پیامی به رئیس جمهوری اسلامی ایران نوشت: رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را که شخصیتی معتدل و گشاده‌روی بود به حضرتعالی، خانواده ایشان و ملت ایران تسلیت می گویم.

برنامه‌های بیت آیت الله هاشمی برای بزرگداشت آن فقید

حسین مرعشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  مراسم هفتم آن مرحوم روز یکشنبه آینده در حرم حضرت امام (ره) برگزار می‌شود که تنها برنامه خانواده هاشمی در تهران است.در عین حال بنا است در شهرهای قم ، رفسنجان و کرمان نیز مراسم بزرگداشت  آیت الله فقید هاشمی رفسنجانی برگزار شود که جزئیات آن هنوز مشخص نشده و اخبار تکمیلی آن متعاقبا به اطلاع مردم می رسد.

رئیس جمهور آذربایجان با حضور در سفارت ایران در باکو: روابط ایران و آذربایجان میراث به یادماندنی آیت الله هاشمی است.

برخی رسانه ها نوشته اند که مراسم هفتم  آیت الله هاشمی روز چهارشنبه 29 دی ماه در حرم حضرت امام خمینی (س) برگزار می‌شود که تنها برنامه خانواده هاشمی در تهران است.

نخست وزیر و وزیر خارجه ژاپن، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

الهام علی‌اف دفتر یادبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را امضاء کرد

 در پی درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس‌جمهور آذربایجان ضمن تسلیت به ملت ایران، دفتر یادبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را امضاء کرد. رییس جمهوری آذربایجان با حضور در محل سفارت ایران در باکو با ابراز تسلیت به ملت و دولت ایران، دفتر یادبود حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را امضاء کرد.

دفتر یادبود آیت‌الله هاشمی در کاراکاس

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا، در پی درگذشت رییس‌جمهور پیشین کشورمان، دفتر یادبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در محل این سفارت گشوده و میزبان تعدادی از دیپلمات‌های ونزوئلایی و برخی از سفرای خارجی مقیم کاراکاس است. پرچم جمهوری اسلامی ایران نیز در این کشور آمریکای لاتین به صورت نیمه افراشته به اهتزار درآمده است.

خانه ابدي آيت الله هاشمي رفسنجانی
خانه ابدي آيت الله هاشمي رفسنجانی
بهزاد نبوی در مراسم تشییع آیت الله هاشمی
بهزاد نبوی در مراسم تشییع آیت الله هاشمی
عمار حکیم رییس مجلس اعلای عراق در مراسم تشییع آیت الله هاشمی
عمار حکیم رییس مجلس اعلای عراق در مراسم تشییع آیت الله هاشمی
خادمان حرم امام راحل  آماده استقبال از پيكر آیت‌الله ⁧‌هاشمی
خادمان حرم امام راحل آماده استقبال از پيكر آیت‌الله ⁧‌هاشمی
مرقد مطهر امام خمينى(ره) مردم در انتظار ورود پیکر آیت الله هاشمی
مرقد مطهر امام خمينى(ره) مردم در انتظار ورود پیکر آیت الله هاشمی
تصویری از حضور همسر آیت‌الله هاشمی در دانشگاه تهران
تصویری از حضور همسر آیت‌الله هاشمی در دانشگاه تهران
منزل پدری و زادگاه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در روستای بهرمان استان کرمان
منزل پدری و زادگاه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در روستای بهرمان استان کرمان
ورود مردم به مرقد مطهر امام خمينى(ره)
ورود مردم به مرقد مطهر امام خمينى(ره)
مرقد مطهر امام
مرقد مطهر امام
مرقد مطهر امام
مرقد مطهر امام
گریه آیت‌الله موحدی کرمانی، امام‌ جمعه موقت تهران بر پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
گریه آیت‌الله موحدی کرمانی، امام‌ جمعه موقت تهران بر پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
 حرم حضرت امام(ره)
حرم حضرت امام(ره)
سیل جمعیت در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی
سیل جمعیت در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی
حضور اعضاي بيت امام، علما، عمار حكيم و...هم اکنون در حرم امام جهت شركت در مراسم تدفين آيت الله هاشمي
حضور اعضاي بيت امام، علما، عمار حكيم و...هم اکنون در حرم امام جهت شركت در مراسم تدفين آيت الله هاشمي
حضور اعضاي بيت امام، علما، عمار حكيم و...هم اکنون در حرم امام جهت شركت در مراسم تدفين آيت الله هاشمي
حضور اعضاي بيت امام، علما، عمار حكيم و...هم اکنون در حرم امام جهت شركت در مراسم تدفين آيت الله هاشمي
امام جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی
امام جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی
اداى احترام سفير ژاپن در افغانستان هنگام امضاى دفتر يادبود ارتحال آيت الله هاشمى رفسنجانى در كابل
اداى احترام سفير ژاپن در افغانستان هنگام امضاى دفتر يادبود ارتحال آيت الله هاشمى رفسنجانى در كابل
ادای احترام دیپلماتهای خارجی مقیم پایتخت چین به آیت الله هاشمی
ادای احترام دیپلماتهای خارجی مقیم پایتخت چین به آیت الله هاشمی
حرم امام(ره) در انتظار پیکر آیت‌الله هاشمی
حرم امام(ره) در انتظار پیکر آیت‌الله هاشمی
حضور عبدالله عبدالله رييس اجرايى دولت افغانستان در سفارت ايران در كابل و امضاى دفتر يادبود ارتحال آيت الله هاشمی رفسنجانی
حضور عبدالله عبدالله رييس اجرايى دولت افغانستان در سفارت ايران در كابل و امضاى دفتر يادبود ارتحال آيت الله هاشمی رفسنجانی
حضور سردار سلیمانی در مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
حضور سردار سلیمانی در مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
پرچم نیمه افراشته سفارت ایران در مسکو به احترام آیت الله هاشمی رفسنجانی/منبع: کانال رسمی سفیر ایران در مسکو
پرچم نیمه افراشته سفارت ایران در مسکو به احترام آیت الله هاشمی رفسنجانی/منبع: کانال رسمی سفیر ایران در مسکو
تسليت قاليباف به محسن هاشمي در دانشگاه تهران
تسليت قاليباف به محسن هاشمي در دانشگاه تهران
گشایش دفتر یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور سفرا، دیپلمات ها و مقامات عالی رتبه روسیه در سفارت ایران در مسکو.
گشایش دفتر یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور سفرا، دیپلمات ها و مقامات عالی رتبه روسیه در سفارت ایران در مسکو.
پرچم جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیمه افراشته شد
پرچم جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیمه افراشته شد
محمد هاشمی در ضریح امام خمینی(ره) پس از خاکسپاری آیت الله هاشمی رفسنجانی
محمد هاشمی در ضریح امام خمینی(ره) پس از خاکسپاری آیت الله هاشمی رفسنجانی
وزیر بهداشت در حال معاینه آیت الله امامی کاشانی پس از خاکسپاری آیت الله هاشمی رفسنجانی
وزیر بهداشت در حال معاینه آیت الله امامی کاشانی پس از خاکسپاری آیت الله هاشمی رفسنجانی
سفير ژاپن در افغانستان يادداشت خود را در دفتر يادبود ارتحال آيت‌الله هاشمى رفسنجانى در كابل به فارسى نوشت
سفير ژاپن در افغانستان يادداشت خود را در دفتر يادبود ارتحال آيت‌الله هاشمى رفسنجانى در كابل به فارسى نوشت
حضور مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
حضور مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
مجلس ترحیم و یادبود آیت‌الله هاشمی در سفارت  ایران در بغداد
مجلس ترحیم و یادبود آیت‌الله هاشمی در سفارت ایران در بغداد
امضای دفتر یادبود آیت‌الله هاشمی در سفارت ایران در ترکیه
امضای دفتر یادبود آیت‌الله هاشمی در سفارت ایران در ترکیه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
9
158
عزت و ذلت دست خداست نه صدا وسیما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
اين دوتا منفي در مقابل خدا ميباشد
مریم ابرومند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
3
75
روحت شاد ای دلاور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
4
63
یار امام و دلسوز مردم آیت الله هاشمی زنده است. مرده آنست که نامش به نکویی نبرند
ر ع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
4
28
بنام خداییکه زنده و جاوید است.
ضایعه جبران ناپذیری است .ولی به لطف خدا درگذشت این مرد بزرگ ومجاهد خستگی ناپذیر به انسجام ملت ایران تبدیل میگردد.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
7
61
لطفا از خاتمی هم تصویر بزارین
پاسخ ها
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
حمید جان به سید عزیز ما اجازه ندادند در مراسم حضور داشته باشد ولی نگران نباشید تا نفس داشتیم اسم زیبای ایشان را فریاد زدیم. بگردید فیلم ها را در اینترنت پیدا می کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
درود بر حمید و رسول و تمامی طرفداران اصلاحات
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
4
38
کسی که عاشق ایران و مردم بود و به معنای واقعی کلمه عاقبت به خیر شد و نامش در تاریخ به نیکی یاد خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
4
31
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز

مرده تکرار میکنم مرده آنست که نامش به نکویی نبرند
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
6
31
روحش شاد
الان خیلی از اون هایی که با نادانی ایشون رو مورد اهانت قرار میدادند تو دلشون حتی میگن چرا باید تو حرم مطهر امام به خاک سپرده بشن .
لطفا به سخنان مقام رهبری اندکی گوش دهید و تامل کنید کینه توزی ها و کشمکش ها و بد گویی ها را کنار بگذارید و به فکر مملکت باشید.
مردم خوب و بدشون رو میشناسند و نیاز به دلسوزی شما ها ندارند مردم میدانند چه کسی خوب است و چه کسی برای نظام سم است انتخاب را به پای مردم بگذارید
پاسخ ها
آگو
| Germany |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
احسان جان به عنوان یک اصولگرای جدی و از طرف اصول گرایان به شما میگویم اون "خیلی ها که شما گفتید" غلط می کننن که بگن چرا باید هاشمی در حرم امام دفن بشه. اون موقع که هاشمی درب انقلاب رو باز کرد و وارد انقلاب شد، من و شما و خیلی ها کجا بودیم؟! نگذارید بین انقلابیون افتراق ایجاد شود. امروز هاشمی گرفتار خاکی قبر است و من و شما هم خواهیم شد پس مواظب باشیم کلام ما باعث جدایی ما نشود که همه در یک مملکت زندگی می کنیم و حافظ مال و جان و ناموس مردم هستیم.
غلامرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
2
9
خدا حافظ سنگ صبور انقلاب و جنگ اي دفينهء اسرار يك انقلاب و جنگ واقعيت دارد نبود تو چرا هر كس من را ميبيند بر مظوميت هر دوي ما اشك غم و حسرت روزهاي با تو بودن را ميريزد. مردم شهر من بيشتر از ديگر مردمان اين مرز و بوم چشمهايشان گريان و اشكبار است شايد بخاطر يكدهه انقلاب و جنگ است كه در زير موشكها در كنارشان بوده ايد من ترجيح دادم در شهرم بمانم دزفول را بيش از همه جا ماتم زده ديدم. يادگاري براي تو كه از اين پس بماني اثر يك انگشت بر روي برگ انتخاباتي تو دوستداران تو را بيشتر غمگين كرد. نگاهي حزن انگيز با حلقه اي از اشك در چشم اين است رمز يادگاري تو در بين اذهان. تاريخ به نيكويي از شما ياد خواهد كرد خداحافظ مردم شهر من تاب تحملشان كم است بروم دلداريشان دهم. كه نبود تو را باور كنند در آمدن دو باره به اين شهر. سلام بر عشق سلام بر روح خميني كبير... روح مني خميني عشق مني خميني بت شكني خميني
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
2
9
خداحافظ ای همنشین پیامبردرجنت الماوی
مریم
|
Germany
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
4
23
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
3
24
ای معلم صبر!
صنما! با غم عشق تو چه تدبیر کنم!؟
تا به کی در غم تو ناله شبگیر کنم!؟
آرمین باورساد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
6
20
چشم آنها که تریبون نماز جمعه را بر روی امام هاشمی بستند روشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
3
23
نوجوانی گفت معنی نفاق را فهمیدم گفتم چطور گفت بعضی ها که تا آیت ا... در قید حیات بود سایه اش را با تیر می زدند بعد از فوتش پیام می دهند و تعریف و تمجید می کنند. حرفی برای گفتن نداشتم فقط خجل شدم.
بیوک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
16
7
مردم فهیم اجازه حاشیه سازی به فتنه پرستان و خناسان را ندادند ،درود بر این ملت ولایتمدار.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
1
10
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ


به قول پروین اعتصامی:

هر که باشی و به هر جا برسی
آخرین منزل هستی این است

آدمی هر چه توانگر باشد
چون به این نقطه رسد مسکین است روحش شاد
مانلی
|
Mauritius
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
16
در یک حادثه ناگهانی و غم انگیز که فرصت برنامه سازی و جوش ناصواب نبود ،
مردم جوشیدند ،خود به خود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
1
18
درود بر مردم قدرشناس و آگاه تهران
محمد هوشیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
13
این متن روی بعضی پلاکارد هایی که دست مردم بود خداوکیلی خیلی معنای عمیقی داشت

تنهایمان نگذاشتی...
تنهایت نمی گذاریم


و شاه کلید معمای این تشییع با شکوه و چند میلیونی و صد البته خود جوش مفهوم همین پلاکارد بود وبس

تنهایمان نگذاشتی...
تنهایت نمی گذاریم


روحت شاد ، چه عاقبت خیر و شیرینی داشتی مرد، پاداش عقلانیت و صبر و سکوت به خاطر مردم ، گوارایت باد.
حق بین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
1
7
سکوووت می کنم... سکوت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
5
0
حضرن ایت اله هاشمی رفسنجانی بلاگردان وفدایی یاردیرینه اش رهبرمعظم انقلاب بود
فرزند انقلاب
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
5
عروج ملکوتی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی خدمت آقایان محسن.مهدی.یاسروحاجیه خانم مرعشی.فرزندان امام.یادگاران امام ودکتر خاتمی .روحانی.بیت آیت الله هاشمیان ره.علی مطهری.خانواده شهید بهشتی.آیت الله امینی.بیت آیت الله صدوقی.مردم ولایتمدار رفسنجان.عبدالله نوری.کرباسچی.دولت دکتر روحانی.جاسبی .سردار سلیمانی.خانواده شهدا ستاری.صیاد شیرازی.بیت آیت الله طبسی.رئیسی.صانعی.منتظری .مراجع تقلید.وسایر عزیزان مومن وانقلابی تسلیت عرض مینمایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
همچنین دلسوزان ملت و کشور ، آقایان موسوی و کروبی و سایر متعهدین به نظام اسلامی.
مشتاق
|
Germany
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
2
0
وقتی این همه تغییر موضع و چرخش 180 درچه ای و سوء استفاده برخی رو از موقعیت می بینم ، راز وصیت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) رو بهتر می فهمم که خواست مخفیانه و شبانه تشییع بشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
2
1
جضور بی سابقه و بی نظیر مردم در مراسم وداع با آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) دلواپس کورکن بود. البته این حضور چند میلیونی واقعی بود نه از ارقام نجومی که دلواپسان مدعی می شوند یعنی هزارران نفر را میلیونی اعلام می کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
0
1
او رفت با دلي پراز اسرار انقلاب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
6
2
ایران یتیم شد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
0
7
خدا رحمتش کند مرد بزرگی بود
شاهرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
خداوند رحمتشان کند کاش کشور 10تن از این مردان داشت کاش خداوند به این گونه مردان عمر نوح می داد خداوند خلقی را دوست می دارد که به داد مخلوقاتش برسد واز درد ورنج انان بکاهد واو این گونه بود
تاتار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
بعضیها با اینکه در زمان حیات آقای هاشمی تخریبش میکردن احتمالا"حالا اومدن از مرده اش حلالیت بخواهند. ولی دیگه دیر شده ......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین