کد خبر: ۴۱۹۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
7 پرسش دشوار اما کلیدی از نامزد پیشنهادی وزارت امورخارجه دولت ترامپ

پرسش‌های‌کلیدی «فارین‌پالسی» از ژنرال‌متیس: آماده لغو برجام و جنگ با ایران هستید؟‌

سناتورها به خصوص دموکرات‌ها و مستقل‌ها در کمیته نیروهای مسلح سنا موظف به طرح پرسش‌ها و مسائل دشوار از متیس هستند چرا که او قرار است عهده‌داری منصبی بسیار مهم شود که تصمیماتش پیامدهای گسترده‌ای خواهند داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه امریکایی «فارین‌پالسی» با انتشار گزارشی تحت عنوان «هفت سوال دشوار از متیس» اشاره می‌کند که آیا پرسش‌های کلیدی «فارین‌پالسی» از ژنرال متیس: آماده لغو برجام و جنگ با ایران هستید؟‌ژنرال حیمز متیس که به عنوان فرمانده‌ای بی‌پروا شناخته شده است، در مقام وزارت دفاع نیز همان خط مشی را دنبال خواهد کرد؟ 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه با اشاره به این که ژنرال بازنشسته متیس برای برعهده‌گیری مقام وزارت دفاع انتخاب شده است، افزوده است که او بیش از ۴۱ سال در ارتش تجربه نظامی داشته است‌. با این حال، این پرسش را مطرح می‌کند که با توجه به غیر‌قابل پیش‌بینی‌بودن و بحث‌برانگیز‌بودن تصمیمات ترامپ آیا متیس سعی در تعدیل نظرات او خواهد داشت یا آن‌که در تندروی‌هایش با او همراه خواهد شد؟ 

سناتورها به خصوص دموکرات‌ها و مستقل‌ها در کمیته نیروهای مسلح سنا موظف به طرح پرسش‌ها و مسائل دشوار از متیس هستند چرا که او قرار است عهده‌داری منصبی بسیار مهم شود که تصمیماتش پیامدهای گسترده‌ای خواهند داشت. 

فارین پالسی در ادامه به هفت مسئله درخصوص امنیت ملی می‌پردازد که باید از متیس پرسیده شود: 

۱-رییس‌جمهوری منتخب گفته است که استفاده از شیوه شکنجه غرق مصنوعی را احیا خواهد کرد؛ شیوه‌ای که استفاده از آن توسط اوباما ممنوع شده بود. متیس گفته بود که شکنجه راهی خیلی مفید برای دریافت اطلاعات در زمان بازجویی نیست.آیا جیمز متیس واقعا در مورد موضوع شکنجه در برابر ترامپ خواهد ایستاد و با او مخالفت می‌کند یا آن که مجبور به حمایت از ایده ترامپ خواهد شد و تسلیم او می‌شود؟ 

۲-ترامگ گفته است که امریکا باید توانایی‌های هسته‌ای خود را تقویت کرده و گسترش دهد. متیس گفته است که طرفدار بازدارندگی سرسختانه تنها در زمینه موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست. این در حالیست که ویلیام پری وزیر دفاع سابق امریکا استدلال کرده است که آن کشور باید در سیاست‌های هسته‌ای خود و قابلیت‌هایش بازنگری کند و محدودیت‌هایی را در زمینه موشک‌های قاره‌پیما اعمال کرده و برنامه تولید موشک‌های کروز مجهز به تسلیحات هسته‌ای را به دلیل آن‌که بی‌ثبات‌کننده هستند ادامه ندهد. در استراتژی وزارت دفاع که در سال ۲۰۱۳ میلادی تعیین شده است باید اطمینان حاصل شود که بازداندگی حتی با کمتر از ۱۵۵۰ کلاهک نیز تامین خواهد شد. آیا متیس مخالف گسترش و توسعه زرادخانه‌های هسته‌ و موشک‌های قاره‌پیما و توقف برنامه موشک‌های کروز مجهز به تسلیحات هسته‌ای است؟ 

۳-ترامپ درباره اسلام‌گرایی و اسلام سیاسی هشدار داده است و گفته که تهدیدی امنیتی از سوی مهاجران مسلمان علیه امریکا وجود دارد. مایکل فلین مشاور امنیت ملی او نیز گفته است که ترس از مسلمانان عقلانی است. متیس گفته است که سوال اساسی این است که آیا اسلام سیاسی در راستای منافع امریکاست؟ اگر نیست پس چرا سیاست امریکا در جهت حمایت از نیروهای اسلامگرا بوده است؟ آیا او در مقام وزیر دفاع می‌خواهد نگرش‌های فلین و ترامپ و تندروی آنان در قبال اسلامگرایان را به مرحله اجرا بگذارد؟ 

۴-ترامپ گفته است که آمریکا دیگر مداخله نظامی در جهان با هدف ملت‌سازی را انجام نمی‌دهد و جنگ جهانی علیه داعش و سازمان‌های تروریستی خواهد بود این در حالی است که متیس در قلب و مرکز تلاش برای ملت‌سازی توسط ارتش امریکا قرار داشته است. آيا او با ترامپ موافق است که ملت‌سازی نباید به مثابه ماموریتی نظامی قلمداد شود؟ چگونه می‌تواند به جنگ علیه سازمان‌های تروریستی برود و لزوما در امور سایر کشورها مداخله نکند؟ آیا او نیروهای ویژه امریکایی را از بیش از ۹۰ کشور جهان که در ماموریت ملت‌سازی درگیر هستند و در زمینه مشاوره به حکومت‌ها، آموزش مبارزه با تروریسم و پروژه‌ها اقتصادی محلی فعالیت دارند را به امریکا فراخواهد خواند؟ 

۵-ترامپ توافق هسته‌ای با ایران‌را معامله‌ای بد‌ خوانده و خواستار مذاکره مجدد بر سر آن شده است. متیس نیز به نظر می‌رسد که در بی‌اعتمادی ترامپ نسبت به ایران و تنفر از برجام شریک است. سوال اصلی این است که آیا او آماده پاره‌کردن برجام و پیذرش پیامدهای آن خواهد بود؟ آیا او حاضر به پذیرش مخاطرات ناشی از حمله امریکا یا متحدانش به‌حصوص اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد بود؟ آیا او این اطمینان را دارد که در صورت حمله امریکا برنامه هسته‌ی ایران از بین خواهد رفت؟ 

۶-ترامپ خواستار همکاری‌های نزدیک‌تر میان امریکا و روسیه شده است و اشاره کرده که در زمینه ماده ۵ پیمان ناتو امریکا در صورتی حاضر به تداوم همکاری با دیگر کشورهای عضو است که آنان پول لازم برای هزینه‌های دفاعی را به امریکا پرداخت کنند. متیس اما درباره مخاطرات ناشی از ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه برای ناتو صحبت کرده است. آیا متیس نیز مانند ترامپ فکر می‌کند که روابط دوستانه با کشوری که کریمه را به خاک خود الخاق کرده است، در بی‌ثباتی اوکراین نقش داشته و از نظر نظامی به بشار اسد در سوریه کمک کرده امکان‌پذیر است؟ آیا متیس گسترش خضور نظامی روسیه در امتداد مرز غربی با کشورهای بالتیک و کشورهای اروپای مرکزی را به هیچ وجه تهدیدی علیه منافع امریکا نمی‌داند؟ آیا متیس ماده ۵ پیمان ناتو مبنی بر کمک ۲ درصدی  سالانه از هزینه‌های دفاعی امریکا به ناتو را به حالت تعلیق در خواهد آورد؟ 

۷-ترامپ خواستار حذف محدودیت‌های تعیین‌شده برای افزایش بودجه‌های دفاعی و افزایش عمده در اندازه نیروی نظامی امریکا شده است. دموکرات‌ها گفته‌اند تنها در صورت افزایش هزینه‌های داخلی با برداشتن این محدودیت موافقت خواهند کرد. موضع متیس در قبال محدودیت‌های مالی و تعیین اولویت‌ها با توجه به آن چه خواهد بود؟ 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین