کد خبر: ۴۱۹۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
تیلرسون: سیستم‌ نظارتی را برای پایبندی ایران به برجام افزایش می‌دهم

جزئیات 10 ساعت جلسه نفس‌گیر سنا با گزینه انتخابی وزارت‌خارجه ترامپ

گزینه انتخابی ترامپ برای وزارت امور خارجه در کمیته روابط خارجی سنا گفت که توافق هسته‌ای ایران را به طور کامل مرور خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
رکس تیلرسون، گزینه انتخابی ترامپ برای وزارت امور خارجه در جلسه طولانی روز گذشته برای دریافت تأیید از سوی کمیته روابط خارجی سنا که بیش از 10 ساعت طول کشید درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «در صورتی که به عنوان وزیر امور خارجه پذیرفته شوم، توافق بین‌المللی (برجام) را که تونایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای متوقف کرده است، به طور کامل مرور خواهم کرد.»

به گزارش لس آنجلس‌تایمز، اما به نظر می‌رسد تیلرسون در حضور کمیته روابط خارجی سنا، آنچه را گاهی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفته بود، تکرار نکرد و حرفی از پاره کردن توافق هسته‌ای ایران نزد.

تیلرسون گفت که او سیستم‌های نظارتی و تحقیق را برای اطمینان از اینکه ایران توافق را نقض نمی‌کند، افزایش می‌دهد، چرا که بر اساس این توافق تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در قبال از بین رفتن امکانات تولید سوخت هسته‌ای این کشور لغو شده است.

تیلرسون به کمیته روابط خارجی گفت: «ما نیاز داریم... توانایی خود را در این باره که آیا ایران (به تعهدات) پایبند بوده است، بررسی کنیم.»

او ادامه داد: «این به معنای آن است که هیچ‌گونه غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد هسته‌ای در ایران انجام نشود.»

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد، هیچ نقض قابل توجهی از سوی ایران از زمان اجرای برجام از ژانویه سال گذشته تا کنون صورت نگرفته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، نامزد تصدی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهارات خود گفت که نابودی گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به آمریکا اجازه خواهد داد تا «به عوامل دیگر اسلام افراطی مانند القاعده، اخوان‌المسلمین و عناصر مشخصی در ایران» توجه بیشتری نشان داده شود.

وی تاکید کرد که شکست دادن دشمنان تنها در میدان نبرد محقق نمی‌شود بلکه آمریکا باید در جنگ عقاید پیروز شود. تیلرسون همچنین تاکید کرد که اولویت دولت تازه آمریکا مبارزه با بنیادگرایی اسلامی است.

منبع:‌آنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین