کد خبر: ۴۲۰۱۳۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸
معاون قوه قضاییه:

انتظارات مردم از دستگاه قضا بالاست/ قضات مواظب دسیسه های شیطان باشند

معاون قوه قضاییه و رئیس شوراهای حل اختلاف کشور گفت: امروز مردم از دستگاه قضا انتظارهای بالایی دارند و اگر در مواجهه با دادگاه ببینند کسی که بر منصب حکم و شرع نشسته روحانی معمم است به او اعتماد و اطمینان مضاعف پیدا می کنند، پس نباید با بی اخلاقی، بداخلاقی و فراتر از سیستم قضایی دیگران را از دین گریزان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی احمدی میانجی عصر جمعه در آیین نخستین دوره فارغ التحصیلان مرکز آموزش های تخصصی فقه، با اشاره به مسئولیت مهم و خطیر قضاوت در جامعه اسلامی، افزود: این مسئولیت یکی از مسئولیت های سنگین و مهم جامعه اسلامی است که به عنوان واجب کفایی و شغلی از شغل انبیا معرفی می شود.
وی اضافه کرد: منصب قضاوت همانطور که مهم، ضروری، حساس و واجب کفایی است به همان اندازه مشکل و خطیر نیز می باشد، به خصوص در زمان حال که مسائل مردم آنقدر پیچیده شده است که از منظر این شغل شناخت و تشخیص حق و باطل بسیار مشکل و سخت شده است.
وی ادامه داد: به همان اندازه که کسوت قضاوت از نظر معنوی و دینی دارای جایگاه ممتاز است و منزلت ارزشمندی دارد به همان اندازه، خطرها و لغزش هایی که در آن وجود دارد مهم و قوی است.
احمدی میانجی اظهار داشت: با توجه به حساسیت موضوع و خطرهای آن، انسان های اندکی هستند که می توانند بر اساس همان وظایفی که برایشان تعریف شده است، به آن اهتمام کنند، و گرنه باید در طول این مسیر در کسوت قضاوت هر لحظه به خداوند بزرگ پناه برد و دچار غرور و قدرت طلبی نشویم.
به گزارش ایرنا وی افزود: این که قاضی به علت خصلت شغلی که دارد باید بزرگ، محترم و با کرامت دیده شود حرفی در آن نیست، ولی متاسفانه برخی دچار لغزش شده و مسائل را با یکدیگر جابجا دریافت می کنند و دچار غرور می شوند.
وی ادامه داد: همانطور که در دوران کودکی ما به کسی که مغرور بود می گفتن به زبان محلی « خودش را به قاضی بودن زده»، این مسائل را قضات جوان باید در خود نهادینه کنند تا دچار مشکل نشوند.
معاون قوه قضاییه از اخلاق به عنوان یکی از مهم ترین خصوصیات و لازمه فعالیت قضات نام برد و گفت: قضات باید توجه داشته باشند هر کسی که از درب اتاقشان وارد می شود، اعم از مجرم یا غیره در اولویت نخست یک انسان است، باید برخورد مناسب و درخور یک انسان را با آنان داشته باشید و خوب به صحبت های آن ها گوش دهید، وقتی هم جرم آن مشخص شد باز هم با روی گشاده و اخلاق نیکو حکم آن را بعد از بررسی دقیق و شنیدن دفاعیات به وی تفهیم کنید.
احمدی میانجی اظهار داشت: گاهی در گوشه و کنار، گزارش هایی مبنی بر برخورد بد روحانیان قاضی به گوش می رسد که این زیبنده نیست، چون مردم از حوزه و روحانیت به عنوان مبلغان و مروجان دین انتظار دارند به همان اندازه در بسط و تبیین عدالت کوشا و فعال باشند.
وی تصریح کرد: امروز برخی از قضات ما محکم بودن و استقلال در رای را با بداخلاق بودن مساوی می دانند و این در حالیست که بزرگان ما وقتی می خواستند حکمی را صادر کنند با نهایت خوش رویی و برخورد در شان جامعه اسلامی حکم را به متهم تفهیم و حتی در گذشته خودشان حد را جاری می کردند و پس از اتمام حد مجرم او را در آغوش گرفته و ابراز ناراحتی و همدردی کنند و این عمل منجر به این مساله می شد که فرد مجرم با تشکر از حکمی که اجرا شده رضایت خود را از حاکم شرع نشان می داد و به دنبال اصلاح خود می رفت.
وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به فارغ التحصیلان مرکز آموزش های تخصصی فقه و قضات جوان حاضر در آیین، گفت: در کار قضاوت به اندازه کافی وقت به طرفین بدهید تا صحبت کنند، عجله نکنید، هیچ وقت مانع دفاع متهم نشوید، این که برغم مشکلاتی که هست و حجم پرونده هایی که وجود دارد وقت برای شنیدن حرف طرفین بگذارید خیلی مهم است.
رئیس شوراهای حل اختلاف افزود: وجود پرونده های زیاد در دستگاه قضا نباید منجربه این شود که قاضی بدون رسیدن به اقناع ذهنی دست به قلم ببرد و حکم کند، باید مواظب شیطان و دسیسه های آن بود؛ بدانید آبروی افراد را بردن خیلی خطرناک و کار شما خیلی حساس است.
احمدی میانجی تصریح کرد: «شهوت» و «ثروت» 2 مساله ای است که خیلی ها را به دام انداخت و دچار لغزش کرد، در این 2 زمینه خیلی مواظبت کنید و به خدا پناه باید برد، نباید بگویم ایمان ما چنین و چنان است، چنین اعتقادی انسان را به زوال می کشاند و سال ها تلاش و درس و بحث را رو به تباهی می کشاند.
در این آیین که در سالن همایش های مجتمع فرهنگی نرجس خاتون قم برگزار شد، از 80 فارغ التحصیل سطوح مخلتف مرکز آموزش های تخصصی فقه تجلیل و تقدیر شد.
مرکز آموزش های تخصصی فقه، وابسته به مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) در سال 1391 به منظور تربیت طلبه های فاضل در گرایش ‌های فقه راه‌ اندازی شد و در اولین گام، دوره تخصصی فقه القضاء را طراحی و به اجرا درآورد.
این مرکز علاوه بر این، جهت استفاده هر چه بهتر از فارغ التحصیلان این دوره، طی انعقاد تفاهم‌ نامه همکاری با معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، شرایط جذب فارغ‌ التحصیلان داوطلب به خدمت در دستگاه قضا را فراهم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین