کد خبر: ۴۲۰۲۵۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹

کودکانه، اما زیبا جریان زندگی را می‌نوازی...

چه زیبا و دلنشین خواهد بود، نغمه ای روح نواز را با رقص پنجه های ظریف و نوای لطیف کودکان ایرانی گوش فرا دهی تا برای لحظاتی هرچند کوتاه با تمام وجود، معنای زندگی را دریابی.
آفتاب‌‌نیوز : محبوبه بیات - زندگی جاریست، با هزاران پنجره دل. هر پنجره ای که بگشایی، موسیقی زندگی، قلب تو را از آوای عشق سرشار می‌کند و وجودت را با ساز دل همرنگ می‌سازد. چراکه موسیقی یعنی رها شدن، یعنی پر کشیدن با نوای باد. چه کسی می‌گوید پشت این صداها تاریکی است، بنواز و بخوان تا باور کنی روشنی همین نزدیکی است...
گاهی در هیاهوی زندگی روزمره، شنیدن یک قطعه موسیقی زیبا، روح و روان انسان را چنان تسکین می‌دهد که گویی جریان زندگی را از نو در تار و پودش روان می‌سازد. حال، چه زیبا و دلنشین خواهد بود، نغمه ای روح نواز را با رقص پنجه های ظریف و نوای لطیف کودکان ایرانی گوش فرا دهی تا برای لحظاتی هرچند کوتاه با تمام وجود، معنای زندگی را دریابی.
شاید ساختن مسیری برای شکوفایی هنر سرودن، خواندن و نواختن کودکانمان، چندان آسان نباشد اما عطش دیدن وشنیدن این همه ذوق و هنر ناب فرزندان این مرزوبوم، علاقمندان به هنر اصیل ایرانی، بویژه برخی فعالان بخش خصوصی را مجاب کرده تا به برپایی جشنواره‌ای همت گمارند که بستری است برای شکفتن این عزیزان.

و امسال برای سومین سال متوالی، شاهد برگزاری «جشنواره و جایزه نوای خرم» با هدف ماندگاری و گسترش موسیقی اصیل ایران‌زمین برای کودکان زیر 18 سال، به همت «موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش» بودیم. از شوق و علاقه فرزندان ایران عزیز به هنر موسیقی، همین بس که در این دوره، کم‌سن‌ترین شرکت کننده در جشنواره، سه ساله از خطه شمال بود که خود، نشان از عشق وافر به موسیقی در دنیای کودکی دارد.

کودکانه، اما زیبا جریان زندگی را می‌نوازی...     کودکانه، اما زیبا جریان زندگی را می‌نوازی...

رویا و شور حضور در صحنه، در این سن و سال، مهم و جذاب است، اما مهمتر  اینکه، اراده رسیدن به آن رویا را در وجود آنها تحقق بخشیم. به اعتقاد بسیاری، برگزاری این جشنواره فرصتی گرانبها است که با حمایت از کودکان عزیزمان، بیان احساس لطیفشان را با زبان موسیقی غنیمت شماریم و تحقق رویای زیبای کودکانه آنها را نظاره کنیم.
قریب به شش ماه، رقابت دوستانه اما جدی می‌کنند. با انگیزه کودکانه خود، دوست دارند تا برنده شوند، اما حس حضور در صحنه را بهتر از هر چیز دیگری می‌ستایند. هراسی به دل ندارند و آتشکده دل را به نفس می‌کشند، فرشی از عشق پهن می‌کنند تا عاشقانه‌ها را بسرایند و لحظه ها را در نگاه مخاطب به یغما ببرند. ضرباهنگ دل را به جلوه مستانه می‌ربایند تا رندانه ملودی شاهانه بنوازند.
تمامیت آدمی معنا می‌گیرد و دلها شوری دوباره می‌آفرینند. بیائیم حس حضور را به تماشا بنشینیم و تقدیم کنیم به آنهایی که بزرگترین معجزه‌هارا با پنجه‌های ظریف خود می‌سازند و مهربانی را به یاد ما می‌آورند.

گویی با شرکت فرزندانمان در جشنواره نوای خرم، معرکه همت را  چون شادی لبخندی، به آنها هدیه می‌دهیم و زندگی را به کام حضور در صحنه، به رقص در می‌آوریم.

کودکانه، اما زیبا جریان زندگی را می‌نوازی...             کودکانه، اما زیبا جریان زندگی را می‌نوازی...

کودکانه، اما زیبا جریان زندگی را می‌نوازی...             کودکانه، اما زیبا جریان زندگی را می‌نوازی...

هنر موسیقی، کودکان پرشور را در کنار یکدیگر متحد می‌کند و یگانگی احساس و ذهن در آنها شکل می‌گیرد. جشنواره نوای خرّم، این عزیزان را از همان کودکی با موسیقی اصیل ایرانی آشنا می‌کند.
پیوند دو نسل گذشته و معاصر پایه‌گذاری می‌شود و سودای عشق را به ترانه‌سازی وا می‌دارد. این تفاوت دو نسل نیست که نواختن ساز عشق را به مهمانی آورده، بلکه شه‌نوازترین آهنگ هاست که در تار و پود دلهای آنها ماندگار شده است.
در جشنواره امسال داوطلبان علاوه بر آثار استاد همایون خرّم، قطعاتی از اساتید به نام، علی تجویدی و روح ا... خالقی را نیز اجرا کردند و با دوباره‌سازی آثار این اساتید، فرهنگ موسیقی ایران زمین را جانی تازه بخشیده و تطبیق دو نسل را به حد اعلا ‌رساندند.

  کودکانه، اما زیبا جریان زندگی را می‌نوازی...    کودکانه، اما زیبا جریان زندگی را می‌نوازی...      کودکانه، اما زیبا جریان زندگی را می‌نوازی... 
           استاد علی تجویدی                   استاد روح ا... خالقی                      استاد همایون خرم

بخش پایانی سومین دوره آن نیز، 15 تا 17 دی ماه سال جاری در تالار وحدت برگزار شد و یادگاری ارزشمند برای عرصه هنر موسیقی کشور بر جای گذاشت.

به امید افق‌های روشن‌‌تر هنر موسيقي اصیل ایرانی
 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
سپیده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
1
بسیار قلم زیبا و دلنشینی دارید
سپاس از شما
شریفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
بسیار خرسندم از انعکاس خبرموفقیت کودکان ایران زمین
خداقوت
الياس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
چقدر زيبا بود.. موسيقي را وصف دلنشيني كرده .. احسنت بر اين قلم شيواي نويسنده
رضا خرم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
در عظمت موسیقی همین بس که مثنوی، شاهکار مولوی، بیت آغازین را به نی اختصاص داده و نوازنده آن، نوازنده عالم هستی است.
این صدا، تنظیم عالم است به نظم موسیقی. باید این زیباترین و دلنشین ترین آهنگ جهان را شنید. باید گوش را تربیت کرد برای دریافت و شنیدن موثرترین و خوش آیندترین ملودی خلقت.
امیدوارم " نوای خرّم " توانسته باشد گامی در این مسیر برداشته باشد البته به کمک شما عزيزان.
صدف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
شور احساس در مطلب موج میزند و روح را جلا می دهد ....
مهدی نجفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
قدرت بیان نویسنده مطلب انقدر بالا و زیباست که ادم رو به وجد میاره ممنون از هنرمندیه شما
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
با عرض سلام و ادب

خسته نباشید واقعا قلم شیوایی بود

من به شخصه همیشه پیگیر این مطالب هستم

عالی بود امیدوارم این کودکان عزیزمان بتوانن از اساتید گرانقدر موسیقی، گنجیه هاشون رو

دریافت کنن تا به جای روی آوردن به سمت موسیقی غربی همین موسیقی اصیل ایرانی خودمون

رو زنده نگهدارن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین