کد خبر: ۴۲۰۳۸۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
شرط‌گذاری تلويزيون برای عراقچی

ماجرای لغو برنامه عراقچی از سوی صداوسیما چه بود؟

براي دولت تدبير و اميد، همچنان صدا و سيما رسانه‌اي است كه صدا و تصويرش را نمي‌رساند. به خصوص كه پاي برجام هم در ميان باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
ديروز برنامه حضور عراقچي، عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و رييس ستاد پيگيري اجراي برجام لغو شد. او قرار بود در برنامه متن و حاشيه در شبكه سوم حاضر شود و خبر اين حضور را در صفحه اينستاگرام خودش منتشر كرده بود. 

اما دو ساعت بعد يعني ساعت دو نيم بعدازظهر در بخش استوري اينستاگرامش نوشت كه «صدا و سيما دعوتش را پس گرفت». عراقچي قرار بود درباره آخرين وضعيت اجراي برجام به مردم گزارش دهد. موضوعي كه بعد از تمديد قانون ايسا در كنگره امريكا، با چالش‌هايي مواجه شده بود و مخالفان برجام براي زير سوال بردن عملكرد تيم مذاكره‌كننده مانور زيادي روي آن داده بودند. عراقچي هم قرار بود درباره همين موضوع و آخرين جلسه كميسيون مشترك برجام كه به درخواست ايران چهار روز پيش در هتل كوبورگ وين برگزار شد توضيح دهد. اما دست‌اندركاران متن و حاشيه به او اطلاع دادند كه قرار است يك منتقد برجام هم مقابل او قرار گيرد و برنامه با حضور دو مهمان برگزار خواهد شد. موضوعي كه عراقچي آن را نپذيرفت و به دليل اصرار صدا و سيما براي برگزاري برنامه با حضور يك منتقد برجام آنها دعوت خودشان از عراقچي را پس گرفتند و برنامه لغو شده است. 

اين موضوع را يك منبع آگاه در صدا و سيما هم در گفت‌وگو با ايرنا تاييد كرده است. جالب اينجاست كه تا الان وزن برنامه‌هاي صدا و سيما درباره برجام به نفع منتقدين آن بوده و چهره‌هاي دولتي و اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كمتر فرصت اظهارنظر داشته‌اند. با اينكه مدت‌هاست رويكرد يك سويه رسانه ملي در رابطه با دولت و حاميانش با انتقادات زيادي روبه‌رو است اما اين روز‌ها با درگذشت آيت‌الله هاشمي اين انتقادات اوج گرفته است. آنقدر كه علي عسگري در مواجهه با اين اعتراضات گفت انتقادها را روي چشم مي‌گذاريم. صدا و سيما كه هفت سال يا سخني از آيت‌الله هاشمي به ميان نمي‌آورد يا با روايت‌هاي خاص خودش او را به تصوير مي‌كشيد حال در يك هفته گذشته آنچنان دچار بيش فعالي شده كه در بيشتر شبكه‌هاي تلويزيوني در طول شبانه روز چند برنامه پخش مي‌شود. هرچند بيشتر براي هاشمي پيش از سال ٨٤!. هرچه هست صدا و سيما در قبال حاميان برجام در طول سه سال گذشته رويكرد مشابهي داشته است. پيش از اين هم يك بار، حضور عراقچي در صدا و سيما در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري لغو شده بود. آن زمان هم لحظاتي قبل از شروع برنامه به عراقچي اطلاع دادند قرار است برنامه با حضور يك منتقد برجام شكل مناظره به خود بگيرد. كه آن زمان هم عراقچي اين موضوع را نپذيرفت و برنامه لغو شد. اما آنقدر اين موضوع در فضاي مجازي واكنش‌برانگيز بود كه مسوولان صدا و سيما را به صرافت دعوت دوباره از عراقچي انداخت. علاوه بر اين شهريور ماه سال گذشته هم قرار بود حميد بعيدي‌نژاد از اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي با عليرضا زاكاني كه آن زمان رييس كميسيون ويژه برجام در مجلس نهم بود در گفت‌وگوي ويژه خبري در شبكه دو حاضر شوند. اما در حالي كه بعيدي‌نژاد در مسير رفتن به استوديو بود صدا و سيما دعوت خودش را پس گرفت و از بعيدي‌نژاد خواست كه در برنامه حاضر نشود. او هم از ميانه راه بازگشت. كمي بعد زاكاني توضيح داد كه طبق مصوبه كميسيون ويژه برجام اعضا نبايد وارد مناظره مي‌شدند و به همين دليل او با حضور بعيدي‌نژاد مخالفت كرده تا برنامه شكل مناظره نداشته باشد و تنها خودش مهمان برنامه باشد. مسوولان صدا و سيما هماهنگ با منتقدان برجام با اين درخواست زاكاني موافقت كردند تا برنامه تنها يك مهمان داشته باشد و او يك سويه به برخي مفاد برجام بتازد و آن را زير سوال ببرد.

به گزارش اعتماد، اگرچه تا اينجاي كار صداوسيما فرصت حضور عراقچي در تلويزيون و گزارش او به مردم درباره روند اجرايي شدن برجام را گرفته است اما عراقچي قرار است همين هفته در جلسه كميسيون امنيت ملي حاضر شود و گزارش خودش در اين باره را به نمايندگان بدهد. اين را ابوالفضل حسن‌بيگي، عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است. پيش از اين قرار بود اين جلسه چهارشنبه گذشته (٢٢ دي ماه) ساعت ٦ صبح برگزار شود اما به دليل تاخير عراقچي در بازگشت از وين اين جلسه به اين هفته موكول شد. به گفته حسن‌بيگي، عراقچي قرار است گزارشي از ششمين نشست كميسيون مشترك برجام در وين ارايه كند تا نمايندگان بر اين اساس بتوانند گزارش سوم در مورد اجراي برجام را براي ارايه به صحن آماده كنند.

توضیح روابط عمومی وزارت‌خارجه

روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در پی پرسش خبرنگاران رسانه‌ها در خصوص علت لغو گفت‌وگوی تلویزیونی سیدعباس عراقچی، که قرار بود شنبه شب انجام شود، توضیحاتی را ارائه کرد.

در متن توضیحات وزارت امور خارجه آمده است: روز جمعه در هماهنگی به عمل آمده بین آقای دکتر عراقچی و یکی از مسئولان  برنامه "متن و حاشیه" شبکه سوم سیما، قرار شد، مشارالیه در برنامه فوق حضور یافته و در خصوص آخرین وضعیت اجرای برجام در نخستین سالگرد اجرای آن گفت‌وگو کند. بعد از ظهر روز شنبه مسئولان برنامه طی تماسی با آقای دکتر عراقچی، حضور ایشان را مشروط به انجام یک مناظره تلویزیونی کردند که بی‌شک برخلاف توافق اولیه بود. پس از مخالفت ایشان با این شرط غیرمترقبه، مسئولان مربوطه حاضر به انجام گفت‌وگو بر اساس توافق اولیه نشده، برنامه را لغو کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
4
15
افرین بر عراقچی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
بابا مناظره که ترس نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
3
13
سیاست صدا و سیما درخصوص اجرای برجام و سایر مسائل کشور که در تضاد با خواست عموم مردم است , تنها منحصر به صدا و سیما نمیشود ....................................., روزنامه های دلواپسان و بسیاری دیگر موظف به اجرای این سیاست تفرقه افکنانه و مخرب هستند. مسئولین محترم کشور باید ریشه ای به این معضل بپردازند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
4
12
شخص اگرحق با او باشد، حالا یه منتقدهم درمقابلش قراربگیرد،مشکلی نداره.
آقای عراقچی بیا باهاشون مناظره کن و همشون رونابودکن.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
3
4
آنچه پاک است از محاسبه چه باک است. باید آقای عراقچی مناظره را می پذیرفتند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
2
5
آقای عراقچی ترسی از مناظره ندارد فقط طرف مقابلش شانتاج کار ه و ثابت شده قبلا که رعایت اصول اخلاقی را نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
خودش به شما گفته ترسی از مناظره نداره؟ علم غیب داری که مناظره نشده طرف مقابل شاناژکار بوده؟
چشم انتظار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
1
0
من موندم که مگردولت کمتر از آقایان هنرمندی است که وقتی سیمای میلی ،میل به حضور آنها نداشت ،برنامه اینترنتی راه انداختند ،باباجان شما اگر منتظر گوشه چشمی از سیمای غیر مردمی هستید ،بعید میدونم به عمر شما وما قد بده.
سپهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
0
این جالب نیست که هر چه به انتخابات 96 نزدیک میشویم حجم و کیفیت ضربه زدن صداوسیمای میلی به دولت معتدل ایران بیشتر و بیشتر میشه!؟
آفتاب خواهشا چاپ کن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
0
آقا یک مسعولی میخواهد گذارش کاریکه در مدت یکسال کرده را به مردم بدهد مگر اینجا جای مناظره است وقتی میگن سیمای میلی یعنی همین دیگه صدا وسیما مدام یکطرفه در رابطه با برجام در حال دروغ پراکنی هست چرا آنجا شرطه منا ظره نمیکند چرا فکر میکنید مردم حواسشون نیست ؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
من قبلا از تعبیر صدا وسیمای میلی خوشم نمی امد , اما وقتی میبینم سیاست یک بام و دوهوایی یک بام و دو هوایی صدا و سیما تا انجا پیش رفته که گویا فقط یک بخش از ملت ایران , ایرانی وبقیه اصلا ایرانی نیستند ! و عملا با پول همهء ملت ولی برای یک بخش خاص برنامه پخش میکند ! چرا ؟! چرا زاکانی میتواند یکجانبه طرف مدعو دولتی را از میانهء راه بر گرداند ولی دکتر عراقچی باید تن به مناظره ای بدهد که هم مجری وهم طرف مذاکره دست به دست هم داده و وقت وحرف عراقچی را با وسط حرفش پریدن سخنان ایشان را ناقص کنند ! نظیرش زیاد بوده !
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین