کد خبر: ۴۲۰۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸

خلبانی؛ سومین شغل پراسترس دنیا

گویندگی و روزنامه نگاری نیز در این فهرست هستند، زیرا این مشاغل دائما در معرض دید مردم‌ هستند و به‌طور روزانه با مخاطرات مختلفی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ سفرهای کاری، سردبیران سخت‌گیر و ترس از اخراج همواره فعالان در این حوزه را مورد تهدید و استرس قرار می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز : هر موقعیت ناگوار، تهدیدآمیز و مبهم ایجاد استرس می‌کند. استرس یا فشار روانی شایع‌ترین، فراگیرترین و مخرب‌ترین نیروی موجود در جامعه امروزی ماست. استرس به‌عنوان رابطه بین فرد و محیط توصیف می‌شود که انسان را تحت فشار قرار می‌دهد، سلامتی او را تهدید می‌کند و می‌تواند عملکرد فرد را مختل کند.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، استرس ناشی از شغل، استرسی است که فرد بر سر شغل خود دست‌خوش آن می‌شود و از کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی‌های فردی شاغل به‌وجود می‌آید، به‌گونه‌ای که خواسته‌های محیط کار و فشارهای مرتبط با آن، بیش از اندازه‌ای است که فرد بتواند از عهده آن‌ها برآید. امروزه دامنه فشارهای عصبی تا جایی گسترده شده است که به صورت پدیده‌ای فراگیر در سازمان‌ها درآمده و تنها معدودی از سازمان‌ها توانسته‌اند با توسل به راهکارهای مناسب از آثار زیان‌بار آن در امان بمانند.

اگر شما هم فکر می‌کنید شغلتان یکی از پراسترس‌ترین شغل‌های دنیاست، باید این مطلب را بخوانید! پایگاه اینترنتی «کَریِرکَست – CareerCast» به‌تازگی اقدام به ارائه فهرستی از پراسترس‌ترین مشاغل دنیا کرده است، فهرستی که شامل مشاغلی کاملا مشخص چون پلیس تا مشاغلی مانند گویندگی و روزنامه‌نگاری که کاملا دور از ذهن به نظر می‌رسند، است.

این پایگاه اینترنتی که یک موتور جست‌وجوی شغل به حساب می‌آید، برای انتخاب این مشاغل خاص فاکتورها و عواملی مانند سفرهای کاری، پتانسیل رشد حرفه‌ای، فشارهای فیزیکی، شرایط محیطی، مخاطرات حین کار، نشست‌های عمومی، رقابت‌ها، خطر مرگ یا آسیب شدید، در معرض خطر قرار دادن زندگی دیگران، ضرب‌الاجل‌ها و فعالیت‌های در معرض دید مردم را مورد نظر قرار داده است.

این وب‌سایت در ادامه با توضیح در مورد اینکه چرا مشاغلی چون گویندگی و روزنامه نگاری در این فهرست قرار گرفته‌اند، می‌نویسد: «این مشاغل جزو آن دسته از فعالیت‌هایی قرار می‌گیرند که دائما در معرض دید مردم‌ هستند و به‌طور روزانه با مخاطرات مختلفی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. سفرهای کاری، سردبیران سخت‌گیر و ترس از اخراج همواره فعالان در این حوزه را مورد تهدید و استرس قرار می‌دهد.»

  استرس در شغل خلبانی

یافته‌های حاصل از یک مطالعه در ایتالیا نشان می‌دهد که غیبت‌های طولانی از خانه نیز اثرات مضر بر روابط نزدیک فردی در خدمه پرواز دارد و خدمه پرواز اغلب احساس تنهایی و انزوا می‌کنند. همچنین استرس مواجهه با آسیب در حوادث پروازی در میان کادر پرواز گزارش شده است. با این حال در معدود تحقیقات منتشرشده از شرایط کاری کادر پرواز، عوامل استرس‌زای فیزیکی یعنی صدا، لرزش و فضای کاری محدود بیشتر برجسته شده است.

این مقاله بر تاثیر روانی عواملی که موجبات فشار روانی در کادر پرواز را فراهم می‌کنند، تاکید می‌کند. این عوامل عبارتند از وجود آلاینده‌های سوختی هنگام عملیات زمینی، وجود افراد بیمار و سالخورده در هواپیما، سن هواپیما، تاثیرات روانشناختی ناشی از خطرات تروریستی (مانند پرواز 961 هواپیمایی اتیوپی)، احتمال فرود اضطراری یا سقوط در دریا (پرواز 1549 هواپیمایی یو‌اِس، پرواز 447 ایرفرانس)، کشمکش‌های سیاسی و خطر حمله به هواپیما (پرواز 655 ایران‌ایر)، سوانح هوایی دیگر شرکت‌ها و هواپیماهای مشابه (هواپیمای توپولوف 154)، احتمال خطای خلبان در رعایت نکردن حریم هوایی (پرواز 007 هواپیمایی کره)، پیشینه سوانح هواپیما (پرواز 123 هواپیمایی ژاپن)، احتمال خطای گروه تعمیر و نگهداری (پرواز 1153 هواپیمایی تونس)، احتمال خطای مرکز‌کنترل تردد هوایی (پرواز 2937 هواپیمایی باشکریا و 611 دی‌اچ‌ال)، احتمال خطای خلبان هنگام نشست‌و‌برخاست (پرواز 1736 پان‌امریکن) و احتمال نقص سیستم‌ها و قطعات هواپیما در حین پرواز (پرواز 811 هواپیمایی یونایتد).
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین