کد خبر: ۴۲۰۹۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
رئیس مرکز بهداشت خوزستان:

آب آشامیدنی آلوده علت فوت بیماران دیالیزی بیمارستان سینا بود

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به فوت شش بیمار دیالیزی در بیمارستان سینا در سال جاری گفت:‌ در بررسی‌های انجام شده مشخص شد این بیماران به‌علت انتقال باکتری ایکلای(E coli) از طریق آب آشامیدنی به اسهال خونی دچار شدند و فوت کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر «شکرالله سلمان‌زاده» در مراسم افتتاحیه کارگاه منطقه‌ای بهداشت محیط بیمارستان‌ها که امروز(سه‌شنبه 28 دی‌ماه) در اهواز برگزار شد، با بیان این‌که مدل بیمارستان‌ها پیچیده‌ترین مدل‌های شهری است، اظهار کرد:‌ وضعیت بهداشتی و آراستگی بیمارستان شاید اولین مسأله‌ای باشد که مورد توجه مراجعه‌کنندگان به آن بیمارستان قرار می‌گیرد و این موضوع می‌تواند در روحیه بیمار و همراه بیمار و یا حتی سیر بهبودی بیمار نقش بسیار موثری ایفا کند و همچنین موجب جلب اعتماد بیمار و همراه بیمار به کادر درمانی آن بیمارستان شود.

وی تصریح کرد:‌ مسأله عفونت‌های بیمارستانی یکی از مشکلات مهمی است که در دو دهه اخیر بیمارستان‌ها را درگیر کرده این موضوع یکی از مشکلات مهم دنیای امروز است و نظام سلامت کشورهای مختلف را به چالش کشانده و مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: اکنون با ‌افزایش روزافزون مقاومت‌های میکروبی و افزایش شمار عفونت‌های بیمارستانی از یک سو و از سوی دیگر با محدودیت در تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید مواجه هستیم در سه دهه گذشته مشاهده می‌شد که در هر چند سال یک آنتی‌بیوتیک جدید تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر آنتی‌بیوتیک‌های بسیار کمی تولید و وارد بازار شدند.

سلمان‌زاده با اشاره به تبعات محدودیت در تولید آنتی‌بیوتیک در سال‌های اخیر عنوان کرد:‌ محدودیت بسیار زیادی برای تولید آنتی‌بیوتیک جدید و به ویژه برای میکروارگانیسم‌های بسیار خطرناک نظیر استافیلوکوک و انواع و اقسام میکروب‌های گرم منفی وجود دارد و این موضوع یک تهدید جهانی است.

وی بیان کرد:‌ سازمان بهداشت جهانی در سال 2005 در شعار خود به لزوم مراقبت تمیز در محیط بیمارستانی اشاره کرده است، اگر فلسفه ساخت یک بیمارستان را که درمان و معالجه بیماران است در نظر بگیریم نباید با اقدامات خود موجب شویم که یک فرد طی دوران بستری به عفونت دیگری دچار شود که انتقال این عفونت ناشی از سهل‌انگاری مسئولان حوزه سلامت می‌باشد. این موضوع از یک سو می‌تواند موجب مرگ و میر و عوارض شدید جسمی برای بیمار شود و از سوی دیگر بار سنگین اقتصادی برای نظام سلامت و فرد بیمار به همراه دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد:‌ در سال‌های اخیر سازمان بهداشت جهانی مقاومت آنتی‌بیوتیکی را یک تهدید جهانی دانسته و نسبت به محدودیت تولید آنتی‌بیوتیک نیز به کشورها هشدار داده است. اگر دست انسان از آنتی‌بیوتیک‌های اثرگذار به استافیلوکوک خالی شود قطعاً یک فاجعه و یک تهدید جهانی بروز خواهد کرد.

سلمان‌زاده با بیان این‌که کنترل عفونت در ایران سابقه زیادی ندارد، گفت:‌ از سال 1350 دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز و شیراز بحث کنترل عفونت را مطرح کردند که با وقوع جنگ تحمیلی پیگیری این مساله در دانشگاه علوم پزشکی اهواز متوقف شد و مجددا از سال 59 موضوع عفونت‌های بیمارستانی و راهکارهای مقابله آن در دانشگاه‌های تهران و شیراز بررسی و مطرح شد تا امروز اقداماتی خوبی در این زمینه انجام شده است و امیدواریم عفونت‌های بیمارستانی حداقل در کشور ایران یک تهدید نباشند.

وی با اشاره به اهمیت رعایت اصول بهداشت عمومی در کنترل عفونت‌های بیمارستانی تصریح کرد: در تمام مراحل ساخت و احداث یک بیمارستان باید اصول بهداشت عمومی رعایت شود و حتی مکان جغرافیایی بیمارستان باید از نظر نزدیکی به مراکز آلوده‌کننده و سایر مراکز تهدیدکننده بهداشت محیط بیمارستان‌ها مدنظر باشد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص اهمیت بهداشت آب آشامیدنی بیمارستانی عنوان کرد: ‌منبع تامین آب بیمارستان مساله‌ای است که فوق‌العاده حائز اهمیت است. در سال جاری یک چالش مهم را در این زمینه تجربه کردیم و در یکی از بیمارستان‌های اهواز متاسفانه تعدادی از بیماران دیالیزی که همشهری ما بودند به علت اسهال خونی فوت شدند که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که باکتری ایکلای (E coli) از گونه O157-H7  از طریق آب آشامیدنی به این بیماران منتقل شده بود که در نهایت به فوت این افراد منجر شد.

سلمان‌زاده ادامه داد:‌ این مسأله چالش بزرگی را در استان و کشور ایجاد کرد و مورد توجه بسیار رسانه‌ها قرار گرفت و واقعاً مشکلات زیادی ایجاد کرد. البته به غیر از بیماری‌های روده‌ای انواع بیماری‌های تنفسی ممکن است از طریق آب شرب آلوده به بیماران منتقل شود.

وی موضوع مدیریت فاضلاب بیمارستان‌ها را یکی از چالش‌های عمده بین دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها دانست و اظهار کرد:‌ باید مساله بی‌خطرسازی فاضلاب‌های بیمارستانی را مدنظر قرار داد و سازمان‌های ذیربط در این زمینه نظارت‌های لازم را انجام دهند. اگر پسماندهای بیمارستانی در طبیعت و محیط زیست رها شوند، مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد:‌ هر بخش و هر قسمت بیمارستان می‌تواند منشاء چالش و مشکل‌ساز باشد. میزان نور در بخش‌های بستری و غیربستری و اداری و غیراداری و دستگاه‌های حرارتی و برودتی و سیستم تهویه بیمارستان همچنین بحث پسماندها و تفکیک پسماندها به زباله‌های عفونی، غیرعفونی، شیمیایی، بافت‌های انسانی و اجسام برنده هر کدام باید در بیمارستان‌ها از لحاظ بهداشتی مورد توجه قرار بگیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Afghanistan
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
0
مبارک باشه.دارن میرن توی ماه زندگی کنن ماآب آلوده میدیم به بیمارمون
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین