کد خبر: ۴۲۱۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
تمام جناح‌های سیاسی درباره میراث آیت‌الله هاشمی به نیکی از او یاد کردند

فقدان حافظ اسرار/وقتی تشییع آیت‌الله به همبستگی‌ملی تبدیل شد

صرفنظر از اختلاف‌نظرها، تقریبا تمام جناح‌های سیاسی در ایران از محافظه‌کار تا اصلاح‌طلب درباره میراث آیت‌الله هاشمی به نیکی از او یاد کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- سایت «گلوبال وویس»‌ با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که جمعیت عظیمی در تهران در تاریخ ۱۰ ژانویه برای خداحافظی با یکی از پدران و بنیانگذاران جمهوری اسلامی ایران یعنی آیت‌الله هاشمی گردهم آمدند. این سایت اما اشاره می‌کند که این عرصه به بیان مخالفت و همین‌طور اعلام همبستگی با برخی از مواضع اصلاح‌طلبانه رییس‌جمهوری سابق ایران تبدیل شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت می‌نویسد: «درگذشت آیت‌الله هاشمی به یکی از رویدادهای مهم در ایران در چندین سال اخیر تبدیل شد. مراسم تشییع پیکر او عرصه‌ای برای بیان مطالبات سیاسی بود. آیت‌الله هاشمی یکی از پدران انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی و یکی از نزدیک‌ترین مشاوران بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بود. بسیاری از عملکرد او در دوره‌ای از تاریخ انتقاد کردند اما بسیاری دیگر او را رهبر اصلاحات و اعتدال دانستند. این موضوع نیز مانند بسیاری از عناصر دیگر تاریخ و فرهنگ ایران موضوعی پر از تناقض بوده است. 

وقتی مراسم تشییع پیکر یکی از پدران انقلاب ایران  به عرصه مخالفت و همبستگی ملی تبدیل می شد

او زمانی که در خارج از موضع قدرت قرار گرفت در انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۲۰۰۹ میلادی خواستار اتخاذ خط مشی میانه و آشتی تمام طیف‌ها با یکدیگر شد. آیت‌الله هاشمی معروف به عملگرایی بود و در مقابل او اما افرادی قرار داشتند که بیشتر ایدئولوژیک بودند. حمایت آیت‌الله هاشمی از حسن روحانی رییس‌جمهوری میانه‌رو و پس از آن در ایجاد کانال‌های ارتباطی با امریکا و غرب نقش مهمی داشت. انتظار می‌رود که در فقدان او تندروها در ایران مشکل‌تر حاضر به پذیرش مذاکره با امریکا و بهبود روابط با غرب شوند.»

وقتی مراسم تشییع پیکر یکی از پدران انقلاب ایران  به عرصه مخالفت و همبستگی ملی تبدیل می شد

این سایت اشاره می‌کند که صرفنظر از اختلاف‌نظرها، تقریبا تمام جناح‌های سیاسی در ایران از محافظه‌کار تا اصلاح‌طلب درباره میراث آیت‌الله هاشمی به نیکی از او یاد کردند. این سایت می‌نویسد: «تقریبا تمام روزنامه‌های ایران صفحات اول‌شان در تاریخ ۱۰ ژانویه به مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی اختصاص یافت. روزنامه «شرق» یکی از معروف‌ترین روزنامه‌های اصلاح‌طلب در ایران یکی از معدود روزنامه‌هایی بود که اشاره ظریفی به وجهه‌ای رمزآلود‌تر از آیت‌‌الله هاشمی داشت و تیتر وداع با حافظ اسرار را انتخاب کرد. 

وقتی مراسم تشییع پیکر یکی از پدران انقلاب ایران  به عرصه مخالفت و همبستگی ملی تبدیل می شد

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که روزنامه تندرو کیهان، روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد و روزنامه میانه‌رو همشهری نیز همگی تصاویری از غم و اندوه در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی را به نمایش گذاشتند. 

وقتی مراسم تشییع پیکر یکی از پدران انقلاب ایران  به عرصه مخالفت و همبستگی ملی تبدیل می شد

این سایت در ادامه با اشاره به اینکه سه میلیون ایرانی برای یادبود آیت‌الله هاشمی به خیابان آمدند و آن روز به عنوان روز عزای ملی اعلام شد، افزود: «از بیان مطالبات سیاسی تا سرخوردگی از رویکرد به شدت مغرضانه رسانه ملی در ایران همگی از جمله موارد بیان‌شده توسط شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی بودند. همچنین، شرکت‌کنندگان از عدم اجازه‌دادن برای حضور رییس دولت اصلاحات در مراسم تشییع پیکر بسیار ناراضی بودند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین