کد خبر: ۴۲۱۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲

"سنگک" از نان‌های دیگر سالم‌تر است

معاون وزیر بهداشت، نان "سنگک" را از سایر انواع نان‌ها سالم‌تر دانست و با اشاره به ارزش غذایی "سبوس"، از بازنگری استانداردهای سبوس آرد خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر علی اکبر سیاری در اولین همایش نان سالم با بیان این که هشت عامل خطر سلامتی مردم را تهدید می‌کند، اظهار کرد: چهار مورد از این عوامل خطر رفتاری است که غذای ناسالم و کم تحرکی در رتبه‌های اول و دوم آن قرار دارند. نانی که مردم مصرف می‌کنند، نزدیک به ۵۰ درصد انرژی مورد نیاز آنها را تامین می‌کند. همچنین ۴۵ درصد پروتئین در مردم عادی و ۶۰ درصد در فقرا از طریق مصرف نان به دست می‌آید. ۸۰ درصد آهن مورد نیاز بدن و ۳۰ درصد کلسیم نیز از این راه تامین می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: یکی از موارد موثر در غذای ناسالم، مصرف نمک بیش از اندازه است؛ به طوری که مردم ما به صورت روزانه ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک مصرف می‌کنند. در حالی که سازمان جهانی بهداشت، استاندارد مصرف نمک را روزانه پنج گرم اعلام کرده است. نان مهم‌ترین راه مصرف نمک است، به همین دلیل باید استاندارد آن را به گونه‌ای تعریف کنیم که ذائقه مردم نیز آن را بپذیرد.

به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، نان سنگک از نظر استفاده نمک در ترکیبات آن با نسبت یک گرم به ازای هر صد گرم نان، از کیفیت بهتری نسبت به سایر نان‌ها برخوردار است. ولی این نسبت در نان‌های بربری ۷۶ درصد، لواش ۷۴ درصد و در تافتون ۵۹ درصد بالاتر از حد مجاز است.

سیاری با بیان اینکه ۹ میلیون نفر از مردم ایران به بیماری فشار خون مبتلا هستند، ادامه داد: این بیماری بی‌علامت است و ریشه آن در مصرف نمک زیاد است. مصرف این ماده علاوه بر ایجاد فشار خون، باعث سرطان و چاقی نیز می‌شود.

وی با تاکید بر ارزش غذایی بسیار زیاد سبوس افزود: این ماده، آهن، منیزیم، کلسیم و روی دارد و اگر نانی این ماده را نداشته باشد باعث دیابت، چاقی و حتی سرطان می‌شود. استانداردهای آن نیز به همت وارد کنندگان گندم و جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بازنگری است.

سیاری ضمن اشاره به آثار منفی استفاده از جوش شیرین و بلانکت در پخت نان عنوان کرد: در سال ۱۳۷۶ آرد را با آهن و اسیدفولیک غنی کردیم و قرار شد که چهار نان اصلی از این نوع آرد استفاده کنند. با توجه به این اقدام، میزان کمبود آهن در سن حاملگی در ایران به ۱۴ درصد رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین