کد خبر: ۴۲۱۲۵۶
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
لحظه به لظه با حادثه پلاسکو در روز اول

حفر چاه از مغازه های مجاور پلاسکو برای راه یافتن به موتور خانه/ عملیات آواربرداری به دقت در حال انجام است/ ادای احترام مردم به جانباختگان / دستور ویژه رئیس جمهور به وزیر کشور +تصاویر

سخنگوی وزارت کشور گفت: اولویت اصلی درحال حاضر کسب اطلاع از وضعیت افرادی که در زیر آوار محبوس شده اند و نجات جان آنهاست و عملیات آواربرداری با دقت درحال انجام است.
آفتاب‌‌نیوز : در ساعت ۷:۵۹ صبح امروز وقوع حادثه حریق در ساختمان پلاسکو به آتش نشانی اطلاع داده شد و در پی آن بیش از ۲۰۰ آتش نشان در قالب ۱۰ ایستگاه به محل اعزام شده و موفق به مهار و اطفای حریق در این ساختمان شدند، اما دقایقی بعد دوباره این ساختمان شعله‌ور شد و لحظاتی پیش این ساختمان به طور کامل فروریخت.

** این اتفاق در حالی روی داد که تعدادی از نیروهای دستگاه‌های امدادی در حال عملیات در محل حادثه بودند.

** ازدحام جمعیت در محل حادثه و خیابان‌های منتهی به آن به حدی است که امدادرسانی برای نیروهای مستقر در محل دشوار شده است.

** طبق مشاهدات خبرنگار ایسنا از محل حادثه، در حال حاضر بیش از ۱۰ ایستگاه آتش نشانی با حضور در محل عملیات اطفای حریق را ادامه می‌دهند.

** عوامل انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز به همراه دستگاه‌های امدادی در محل حضور دارند.

** بنابر اعلام سرپرست اورژانس کشور، تاکنون حدود ۳۰ نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند که اکثر آنها را نیروهای آتش‌نشانی تشکیل می‌دهند. جمعی از مصدومان در محل درمان شده و در موارد لزوم به بیمارستان اعزام شده‌اند. وی تاکید کرد: عوامل اورژانس تهران با ۲۰ کد، در محل حضور دارند و ۱۰ کد دیگر اورژانسی برای ارائه خدمات لازم به نیروهای مستقر در محل اضافه خواهند شد.

** شدت حریق در ساختمان پلاسکو به حدی است که دود برخاسته از آن تا شعاع چند کیلومتری از کانون حریق قابل رویت است.

** بیمارستان‌های اطراف محل حادثه در حالت آماده‌باش هستند.

** رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اجرای محدودیت‌های طرح ترافیکی در خیابان‌های فردوسی و جمهوری اسلامی در پی حریق گسترده در ساختمان پلاسکو خبر داد.

** طبق اعلام عوامل اورژانس، تعداد زخمی‌های حادثه به بیش از ۳۰ نفر رسیده است.

** ۱۵ تانکر آب به همراه ۲۰۰ آتش نشان هم اکنون در حال اطفای حریق هستند. 

** طبق اعلام معاون عمرانی فرماندار تهران، متاسفانه مصدومان و یا کشته‌شدگان احتمالی این حادثه از نیروهای آتش‌نشانی هستند.

** از دقایقی قبل محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برای نظارت بر چگونگی امدادرسانی، در محل وقوع حادثه حضور یافته‌اند.

** جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: از خیابان جمهوری به سمت شرق، از خیابان خیام به سمت شمال، از میدان بهارستان به سمت غرب تنها خودروهای امدادی و اورژانس حق تردد دارند.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: شهروندان باید از مسیرهای جایگزین از خیابان‌های ولیعصر، کارگر و انقلاب و معابر جانبی استفاده کنند تا امکان تردد آمبولانس‌ها به منظور خدمات‌رسانی به مصدومین وجود داشته باشد. شهروندان از تردد با خودرو و موتورسیکلت‌ها در مسیرهای فوق الذکر خودداری کنند.

** طبق اعلام سرپرست اورژانس کشور، هفت مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. آماری از کشته‌شدگان احتمالی در دست نیست.

** کولیوند می‌گوید در حال حاضر نگران آتش‌نشانانی هستیم که به دلیل ریزش ساختمان، در محل حادثه گرفتار شده‌اند.

** به گفته سرپرست اورژانس کشور، با قرارگاه ثارالله و سازمان مدیریت بحران هماهنگی شده است تا در صورت نیاز به منظور انتقال مصدومان، اجازه پرواز بالگردهای امدادی داده شود.

** بنا به گفته عوامل امدادی در محل ریزش ساختمان پلاسکو، نشت شدید گاز رخ داده از این رو عوامل انتظامی و امدادی از شهروندان می‌خواهند که اطراف محل حادثه را تخلیه کنند.

** شهردار تهران و فرمانده انتظامی تهران بزرگ عملیات اطفای حریق پلاسکو را بر عهده دارند.

** به گفته ملک، رییس مدیریت بحران منطقه 12 تهران، از هر طرف ساختمان پلاسکو یک واحد تخریب شد

** سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام 20 تیم امدادی به محل حادثه خبر داد و به ایسنا گفت: در حال حاضر بر اساس آخرین گزارش‌ها 20 تیم امدادی به همراه هشت تیم آواربردار به محل حادثه ساختمان پلاسکو اعزام شدند. هشت وانت کمک دار و 10 دستگاه آمبولانس به همراه 100 برانکار به محل حادثه برای امدادرسانی اعزام شده‌اند. تیم سگ‌های زنده یاب نیز به محل این حادثه اعزام شدند تا در امدادرسانی به سانحه دیدگان احتمالی گرفتار در ساختمان امدادرسانی کنند.

**  عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا از مردم خواست برای حفظ ایمنی خود و بهتر انجام شدن عملیات امدادرسانی، محل حادثه ساختمان پلاسکو را ترک کنند.

وی اظهار کرد: از خیابان جمهوری به سمت شرق، از خیابان خیام به سمت شمال، از میدان بهارستان به سمت غرب تنها خودروهای امدادی و اورژانس حق تردد دارند.

** امداد رسانی به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو در حالی ادامه دارد که ملکی سخنگوی آتش نشانی در این باره اظهار کرد: پیرو آتش‌سوزی گسترده که صبح امروز در ساختمان قدیمی پلاسکو اتفاق افتاد، در مراحل پایانی عملیات اطفای حریق، به یکباره با توجه به قدیمی بودن ساختمان و شدت حرارت بالا چند انفجار رخ داد و باعث تخریب ساختمان شد.

ملکی افزود: متاسفانه تعداد زیادی از همکاران آتش نشان ما در داخل ساختمان گیر افتاده‌اند و هنوز هیچ اطلاع دقیقی از تعداد نفراتی که زیر آوار هستند، نداریم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه عملیات آواربرداری با جدیت آغاز شده است، افزود: تا کی به خاطر بی احتیاطی چند نفر قرار است دیگران به ویژه نیروهای آتش نشانی تاوان بدهند. بارها تاکیدات بسیاری بر سر مسائل ایمنی ساختمان‌ها صورت گرفته است اما متاسفانه برخی تنها به بحث‌های درآمدی خود اهمیت می‌دهند.

وی در مورد احتمال حضور افراد عادی علاوه بر آتش نشانان در زیر آوار پلاسکو گفت: مشخص نیست که آیا مردم عادی بعد از هشدارهای ما بدون مجوز وارد ساختمان شده‌اند یا نه؟ تعداد نفراتی که در حال حاضر زیر آوار هستند مشخص نیست. دقایقی پیش تعدادی از آتش نشانان خارج شدند اما هنوز تعداد کسانی که زیر آوار گیر افتاده‌اند مشخص نیست و در حال حاضر نگرانی ما به خاطر افرادی است که زیر آوار گیر کرده‌اند.

** خالدی سخنگوی اورژانس کشور گفت: نگرانی بابت ارایه خدمات امدادی نداریم و تنها نگران افرادی هستیم که زیر آوار گیر افتاده‌اند.

مجتبی خالدی اظهار کرد: شانس آوردیم ریزش ساختمان پلاسکو به شکل عمودی بوده است، چراکه در غیر اینصورت به دلیل حضور تعداد زیادی از شهروندان در محل حادثه آمار مصدومین بالاتر می‌رفت.

**  سرپرست اورژانس کشور تاکید کرد که بیمارستان‌های تهران جهت ارائه خدمات لازم به مصدومان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، همچنان در آماده‌باش کامل هستند.

دکتر پیرحسین کولیوند در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در حال حاضر ۵۷ دستگاه آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حادثه حاضر بوده و خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه شمار مصدومان این حادثه به حدود 70 تن رسیده است، گفت: از این میان 23 تن به بیمارستان منتقل شده‌اند و حدود 47 تن نیز در محل درمان شدند. اغلب آنها آتش نشانان بوده‌اند.

** جلسه ستاد بحران در یکی از ساختمان‌های محل آوار پلاسکو تشکیل شد.

این جلسه با حضور شهردار، استاندار و فرماندار تهران و سرهنگ مهماندار رئیس پلیس راهور پایتخت تشکیل شده است .

** ابوالفضل قناعتی با حضور در محل حادثه با بیان اینکه متاسفانه به دلیل قدمت ساختمان شاهد گسترش حریق بودیم گفت: بر اساس اخبار دریافتی از آنجایی که تعدادی از آتش نشانان برای اطفای حریق به درون ساختمان رفته بودند که ساختمان دچار ریزش شد گفت: متاسفانه چند نفر که به نظر حدود 20 نفر می‌آیند در داخل ساختمان محبوس مانده‌اند.

وی افزود: امیدواریم هر چه سریعتر عملیات آواربرداری آغاز و محبوس شدگان که تعداد دقیق آنها مشخص نیست رهایی یابند.

** فرماندار تهران با تاکید بر اینکه قطعا در زیر آوار افرادی گرفتار شدند افزود: به هیچ عنوان آمار منتشر شده از تعداد کشته شدگان حادثه ساختمان پلاسکو حقیقت ندارد و کذب است.

عیسی فرهادی به ایسنا گفت: در حال حاضر گاز و برق خیابانی که محل قرار گرفتن ساختمان پلاسکو بوده است به دلیل مسائل امنیتی قطع شده است که به محض اطمینان از ایمن بودن این خیابان، گاز و برق وصل خواهد شد.

** رییس پلیس پایتخت جزییات بیشتری از حادثه امروز در ساختمان پلاسکو را تشریح کرد و در واکنش به اخباری درباره کشته شدن 30 تن در این حادثه گفت: بنا بر اعلام مسوولان آتش نشانی، تعدادی از آتش نشانان در زیر آوار محبوس مانده‌اند.

سردار حسین ساجدی‌نیا در حاشیه حضور در محل حادثه، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از همان دقایق نخست حادثه همکاران من در پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین عوامل انتظامی در محل حاضر شده و امدادرسانی آغاز شد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا اخبار منتشر شده درباره مرگ 30 تن در این حادثه صحیح است یا خیر، گفت: چنین اخباری را تایید نمی‌کنم، اما بنا به گفته مسوولان آتش نشانی تعدادی از آتش نشانان در زیر آوار محبوس مانده‌اند.

وی درباره اینکه گفته می‌شود دو خبرنگار نیز در زیر آوار بوده‌اند، گفت: این موضوع را تایید نمی‌کنم و باید بررسی شود.

ساجدی‌نیا با بیان اینکه ممکن است عملیات آواربرداری تا فردا به طول انجامد، گفت: تمامی دستگاه‌های امدادی در محل حاضر بوده و مشغول امدادرسانی هستند. همچنین جلسه ستاد مدیریت بحران نیز استانداری و شهرداری تشکیل شده و تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شده است.

ساجدی‌نیا با اشاره به تمهیدات ترافیکی پلیس در این منطقه از شهروندان خواست که طی امروز و فردا به هیچ عنوان به محدوده چهارراه استانبول و محورهای منتهی به آن مراجعه نکنند.

وی با بیان اینکه محدویت‌های ترافیکی تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت؛ گفت: بهترین وسیله برای اطلاع از این حادثه رسانه‌های معتبر و صدا و سیماست.

** سخنگویان سازمان آتش‌نشانی و اورژانس کشور آمار برخی سایت‌ها مبنی بر مرگ 50 تن از آتش‌نشانان در این حادثه را تکذیب کردند.

ملکی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ماموران آتش نشانی از سه طرف ساختمان برای آواربرداری وارد شده ‌اند و هنوز خبر دقیقی از تعداد افرادی که زیر آوار هستند، نداریم.

خالدی سخنگوی اورژانس کشور نیز در مورد آمار تلفاتی که برخی رسانه‌ها از حادثه آتش سوزی پلاسکو منتشر می کنند به ایسنا اظهار کرد: هنوز جسدی از ساختمان بیرون نیامده است.

به گفته خالدی، در حال حاضر دودشدیدی از ساختمان بیرون می‌آید که احتمال افزایش مصدومیت‌ نیز وجود دارد. گاز منطقه به خاطر مسائل ایمنی قطع شده است. در حال حاضر تنها نگرانی ما کسانی هستند که زیر آوار گیر کردند.

** همزمان با انجام عملیات آواربرداری در ساختمان پلاسکو، کارگران خدمات شهری شهرداری تهران با دو دستگاه کامیونت به محل حادثه وارد شدند تا در صورت لزوم نسبت به پاکسازی معبر اقدام کنند.

همچنین تعداد زیادی لودر و جرثقیل و تانکرهای اضافی آب، برای اطفای حریق احتمالی به محل حادثه آورده شدند.

** جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه شهروندان نباید به مناطق و معابر منتهی به ساختمان پلاسکو مراجعه کنند، محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده در این منطقه را تشریح کرد.

سرهنگ حسن عابدی در حاشیه محل ریزش ساختمان پلاسکو در گفت‌وگو با ایسنا درباره محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده در معابر منتهی به ساختمان پلاسکو اظهار کرد: به منظور تردد راحت دستگاه‌های مدادی و خودروهای سنگین محدودیت‌هایی در معابر منتهی به ساختمان پلاسکو اعمال شده و بر این اساس تمامی خودروها به استثنای خودروهای امدادی و مجاز، اجازه تردد در خیابان فردوسی حد فاصل میدان امام خمینی (ره) تا میدان فردوسی را ندارند. همچنین سمت شرق ممنوعیت تردد خودروها در خیابان جمهوری از چهارراه مخبرالدوله اعمال شده و از قیمت غرب نیز خودروها اجازه حرکت به سمت مرکز از تقاطع خیابان حافظ را ندارند.

** مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران و رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز در محل حادثه حاضر شدند.

** رییس اورژانس تهران اعلام کرد: هنوز هیچ مورد فوتی بعد از ریزش کامل ساختمان پلاسکو ثبت نشده و مصدومی هم بیرون کشیده نشده است.

به گزارش ایسنا، موسوی ضمن اعلام آخرین آمار مصدومان ( 70نفر ) در این حادثه و انتقال 23 نفر به بیمارستان و درمان 47 نفر در محل، اظهار کرد: بعد از ریزش کامل ساختمان پلاسکو هیچ مرگی هنوز ثبت نشده و مصدومی هم از زیر آوار بیرون نیاورده شده‌ است. 

** محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید در محل حادثه پلاسکو حاضر شد.

** سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران جزئیات بیشتر از وقوع حادثه در ساختمان پلاسکو را تشریح کرد و گفت: پیش از این عوامل آتش نشانی بارها نسبت به وضعیت ایمنی ساختمان پلاسکو هشدار داده بودند.

**  شهردار تهران با عدم تایید برخی آمارها از کشته شدگان حادثه پلاسکو، از مردم درخواست کرد به شایعات توجه نکنند.

قالیباف با ابراز تاسف از حادثه پلاسکو، گفت: آتش سوزی در ساعت 7:59 صبح به اطلاع نیروهای 125 رسید و آنها نیز در مدت 2 دقیقه در محل حادثه حاضر شدند.

وی بااشاره به تخلیه ساختمان قبل از ریزش تاکید کرد: ساختمان قبل از ریزش بطور کامل تخلیه شد و کسی از مردم و صاحبان پاساز در آن حضور نداشت .

نیروهای آتش نشانی بعد از خاموشی سعی کردند از طبقات بازدید کنند تا کسی باقی نمانده باشد و برخی از افراد نیز در طبقات بالا ساختمان گرفتار شده بودند که با پله اضطراری نجات داده شدند.  در عین حال ممکن است یک یا دو نفر از مردم داخل پاساژ مانده باشند.

 شهردار تهران با بیان اینکه آمارهای ما در حال حاضر خیلی دقیق نیست، ادامه داد: حدود 20 الی 25 نفر از عزیزان آتش‌نشانی در زیر آوار گرفتار شدند و همچنین مجروحان نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند.

** رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران که در جلسه ستاد مدیریت بحران حادثه پلاسکو حضور داشته در تشریح آخرین جزئیات این جلسه گفت: به محض رسیدن تجهیزات، برش اسکلت ساختمان، برداشتن آوار و نجات افراد گرفتار در زیر آوار آغاز خواهد شد.

رحمت الله حافظی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بر اساس برآورد اولیه آتش نشانی بین 30 تا 40 نفر از نیروهای آتش نشانی در حال حاضر مفقود شده‌اند، اما هیچ آمار دقیقی از تعداد افراد گرفتار در زیر آوار وجود ندارد، لذا هر آمار منتشر شده‌ای در این خصوص قابل استناد نیست.

وی افزود: در برنامه ریزی اولیه ستاد بحران این حادثه مقرر شده تا دستگاه‌های برش اسکلت این ساختمان به محض رسیدن به محل حادثه کار خود را آغاز کنند و پس از برداشتن آوار توسط جرثقیل، عملیات نجات افراد گرفتار در زیر آوار آغاز شود. تیم‌های امداد و نجات و همچنین سگ‌های زنده یاب نیز برای امدادرسانی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

وی افزود: ستاد بحران این حادثه با حضور استاندار، فرماندار و شهردار تهران و همچنین حضور نیروهای ارتش، سپاه، ستاد بحران کشور و مدیریت بحران شهر تهران مدیریت عملیات امداد و نجات این حادثه را بر عهده دارند.

** رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از پیامک تعدادی از محبوس شدگان به نیروهای امدادی خبر داد.

اقبال شاکری با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس اطلاعات ارسالی از سوی فرمانده میدان حدود یک یا دو نفر از محبوس شدگان با ارسال پیامک به نیروهای امدادی اعلام کرده‌اند که در موتورخانه ساختمان پلاسکو در جان پناهی محبوس شده‌اند گفت: قطعا با برش ساختمان و آوار برداری کامل می‌توان به این افراد دسترسی پیدا کرد.

** رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان امداد و نجات با حضور در محل وقوع حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، بر روند امدادرسانی و جست و جو و نجات مصدومان در زیر آوار نظارت مستقیم دارند.

** ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به شایعات منتشر شده درباره حادثه ساختمان پلاسکو واکنش نشان داد و در عین حال از شهروندان خواست که برای نجات افرادی که زیر آوار محبوس مانده‌اند دعا کنند.

** یکی از کسبه‌های ساختمان پلاسکو نحوه نجاتش از این حادثه را تشریح کرد.

این شاهد عینی که حسابدار ساختمان پلاسکو بود، در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: حدود ساعت 11 انفجار بسیار شدیدی در طبقه 11 ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد، آتش سوزی بسیار شدید بود و هیچ راه فراری نداشتیم اما با کمک آتش نشانان توانستیم از ساختمان خارج شویم.

وی افزود: شدت آتش سوزی بسیار بالا بود و ما با نردبان جرثقیل بیرون آمدیم. همه مردم و کسبه‌ای که داخل ساختمان پلاسکو بودند در دقایق اول از همه طبقات تخلیه شدند اما فکر می‌کنم 18 نفر از ماموران آتش نشانی در آوار گیر کردند.

این شاهد عینی با بیان اینکه حدس می‌زنم نوسانات برق باعث آتش سوزی شده باشد ادامه داد: چون در ساختمان گازرسانی وجود نداشت و در تمام طبقات و مغازه‌ها پیک نیک و کپسول گاز وجود داشت.

** وزیر بهداشت در توضیح جزییات مصدومیت حادثه‌دیدگان "پلاسکو"، تاکید کرد: به لحاظ درمانی و بهداشتی حادثه تحت کنترل است.

دکتر سیدحسن هاشمی با حضور در محل حادثه ریزش پلاسکو اظهار کرد: همه نیروهای درمانی و بهداشت در حالت آماده‌باش هستند. همکاران پزشکی و اورژانس آمادگی کامل دارند تا در صورت خروج افرادی که زیر آوار مانده‌اند، خدمات لازم را ارایه دهند.

وی اظهار کرد: 20 نفر تا کنون به بیمارستان منتقل شده‌اند که حال یک نفرشان وخیم است. بقیه در شرایط خوبی به سر می‌برند. برخی از مصدومان شکستگی‌هایی داشتند که اقدامات درمانی برای آنها در حال انجام است.

وزیر بهداشت افزود: به لحاظ درمانی و بهداشتی حادثه تحت کنترل است. امیدواریم تعداد افرادی که زیر آوار مانده‌اند، کم باشد که در صورت خروج آنها، اقدامات درمانی برای آنها انجام می‌شود.

وی همچنین به خبرنگار ایسنا، گفت: یک نفر در کماست و دو نفر دچار شکستگی شدند. در مورد فوتی‌ها چیزی را قطعی اعلام نمی‌کنم اما در مجموع 47 تن به صورت سرپایی درمان شدند.

** اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور ظهر امروز باحضور در محل حادثه "پلاسکو" و در حاشیه بازدید از ساختمان تخریب شده، بر لزوم بسیج امکانات دولتی برای امدادرسانی و کمک به حادثه دیدگان تاکید کرد.

جهانگیری گفت: حادثه بسیار تلخ و تکان دهنده‌ای بود چرا که در این حادثه یک ساختمان بزرگ دچار حریق و فروریزش شد و افرادی که در محل حادثه بودند گرفتار شدند.

وی افزود: دولت در کنار ملت است و تمام امکانات اجرایی بسیج می‌شوند تا در اولین فرصت ممکن این مسئله رفع شود.

** پس از انتشار عکس‌هایی از داخل مجموعه پلاسکو پیش از فروریختن که توسط برخی عکاسان خبری ثبت شده بود، خبرهایی مبنی بر آسیب دیدن و درگذشت یکی از این عکاس‌ها در فضای مجازی منتشر شد که صحت ندارد.

خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با دبیران سرویس‌ عکس برخی از خبرگزاری‌های اصلی کشور، از سلامت عکاسان این رسانه‌ها که در محل حادثه حاضر بودند، مطمئن شده است.

طبق گفته‌های دبیران سرویس عکس‌ خبرگزاری‌های ایسنا، فارس، ایلنا، مهر و ایرنا، عکاس‌های حاضر در محل حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو، دقایقی پیش از وقوع حادثه برای عکس‌برداری در طبقات این ساختمان حضور داشته‌اند اما با ممانعت آتش‌نشان‌ها و شنیدن صدای شکستن شیشه‌ها، ساختمان را ترک کرده‌اند.

در همین راستا امین خسرو شاهی، عکاس خبری ایسنا که دقایقی پیش از ریزش در ساختمان پلاسکو حضور داشته است، می‌گوید: دقایقی پیش از فرو ریختن ساختمان در طبقه‌ی ششم به‌همراه برخی از آتش‌نشان‌ها حضور داشتم؛ اما بعد از لحظاتی، صدای شکستن شیشه‌ها بلند شد و آتش‌نشان‌ها اعلام کردند که ساختمان را ترک کنیم. عقل هم حکم می‌کرد که همین کار را انجام دهیم. با این حال، زمانی که از ساختمان خارج می‌شدم، افراد زیادی از صاحبان مغازه‌ها در ساختمان حضور داشتند که یا به دنبال مدارکشان بودند، یا هنوز عمق این فاجعه را درک نکرده بودند.

** سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعلام کرد که تا کنون هیچ کس از زیر آوار ساختمان پلاسکو خارج نشده است.

سید جلال ملکی اظهار کرد: عملیات جستجو در محل ساختمان پلاسکو ادامه دارد اما تا کنون هیچ کس از زیر آوار خارج نشده است.

ملکی درباره اینکه چند نفر در زیر آوار محبوس مانده ، گفت: شواهد حاکی از این است که مورد محبوس در زیر آوار داریم اما اینکه تعداد آنها چند نفر بوده مشخص نیست.

سخنگوی آتش نشانی اضافه کرد: در همان دقایق اولیه ریزش آوار 23 تن از زیر آوار خارج شده و به مراکز درمانی منتقل شدند.

ملکی درباره ادعای یکی از اعضای شورای شهر درباره اینکه گفته می‌شود تعدادی از آتش نشانان محبوس در زیر آوار از طریق ارسال پیامک از سلامت خود اطلاع داده‌اند نیز به ایسنا گفت: این موضوع را من نشنیده‌ام و در این مورد نمی‌توانم اظهار نظر کنم اما ما امیدواریم که اگر در زیر آوار کسی محبوس مانده ، زنده خارج شود و تمام تلاش ها نیز در همین خصوص است.

** مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: از مراجعه هموطنان برای اهدای خون در مورد حادثه ساختمان پلاسکو استقبال می‌کنیم و در عین حال تاکید کرد که از نظر تامین خون مورد نیاز در زمان حوادث مشکلی وجود ندارد.

دکتر علی اکبر پورفتح الله در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر اینکه مشکلی از نظر کمبود خون در کشور نداریم، اظهار کرد:  سازمان انتقال خون برنامه‌ریزی‌های کافی برای حوادث در کشور دارد و تلاش می‌کند به گونه‌ای برنامه ریزی کند که هفت برابر ظرفیت مصرف کشور ذخیره داشته باشد.

وی ادامه داد: در حادثه ساختمان تجاری پلاسکو نیز سازمان انتقال خون به اندازه کافی ذخیره برای ارایه خدمات دارد، اما معمولا بعد از حوادث حس همبستگی در مردم به وجود می‌آید که آن را با اهدای خون نشان می‌دهند. ما هم از مراجعه هم‌وطنان به مراکز اهدای خون با تاکید بر اینکه مشکلی از این نظر نداریم استقبال می‌کنیم.

رئیس سازمان انتقال خون ضمن اعلام آمادگی تمام مراکز انتقال خون استان تهران برای دریافت خون اهدایی از سوی مردم افزود: ما همیشه با سازمان جوانان هلال احمر برای جذب داوطلب اهدای خون همکاری بسیار خوبی داشتیم و اطلاعیه این سازمان برای اهدای خون نیز در راستای همبستگی جوانان در این حادثه است.

** دکتر مسعود حبیبی، رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فراخوان این سازمان برای مراجعه مردم به مراکز انتقال خون در راستای تامین خون مورد نیاز مجروحان در حوادث، گفت: انتشار این فراخوان به معنی ایجاد استرس در میان مردم نیست. اما در عین حال ما به صورت روتین در زمان حوادث اگر مصدومان نیاز به خون داشته باشند، در گروه جوانان این فراخوان را می‌دهیم.


** رییس بیمارستان سینا آخرین وضعیت مصدومان حادثه "پلاسکو" که به این بیمارستان منتقل شده‌اند را تشریح کرد.

دکتر غلامرضا پورمند در این خصوص  اظهار کرد: خوشبختانه از 12 نفر مصدوم این حادثه که به بیمارستان سینا منتقل شدند، شش نفر مرخص شده‌اند و طی چندساعت آینده پنج نفر دیگر نیز ترخیص خواهد شد.

وی افزود: یکی از مصدومان نیز که دچار سوختگی 70 درصد شده بود، به بیمارستان سوختگی مطهری اعزام شده‌است. 

به گفته رییس بیمارستان سینا، به تمام مجروحان به طور کامل رسیدگی شده است و رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن حضور در بیمارستان، در جریان  روند درمان آنها قرار گرفتند و دستورات لازم را در این خصوص صادر کردند. 

** آتش نشانان برش سازه فلزی نمای ساختمان پلاسکو را آغاز کردند.

از دقایقی پیش عوامل آتش نشانی با استفاده از جرثقیل‌ها ، نمای فلزی ساختمان پلاسکو را مهار و عملیات برش را آغاز کرده‌اند تا بتوانند افراد گرفتار آوار را نجات دهند.

** معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تاکید کرد: تصاویر دلخراشی که از طریق تلگرام منتشر میشوند به شدت باعث ایجاد عارضه روانی وافزایش استرس مردم می‌شوند و بعد منفی دارند. در عین حال انتشار این تصاویر هیچ کمکی به مردم نمی‌کند.

علی اسدی درگفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به تصاویرمنتشر شده از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو در شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: تصاویر دلخراشی که از طریق تلگرام منتشر می‌شوند به شدت باعث ایجاد عارضه روانی و افزایش استرس مردم می‌شوند و بعد منفی دارند. در عین حال انتشار این تصاویر هیچ کمکی به مردم نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه انتشار تصاویر این حادثه از طریق شبکه های اجتماعی باید از طرف مردم کنترل شود، افزود: شرایط اورژانسی است و  نیاز به اطلاع رسانی وجود دارد. این کار نیز از طریق رسانه‌ها صورت می گیرد،  کاری که مردم می توانند در این مواقع انجام دهند که کمک بزرگی نیز به حادثه دیدگان می‌کند، مدیریت ارسال این تصاویر است.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درادامه ضمن اشاره به حضور کارشناسان سلامت روان در منطقه حادثه، تصریح کرد: روزنامه ها ازثبت تصاویر ناگوار و اخبار دلخراش مانند سوختگی، مرگ و... در صفحات اول خود خودداری کنند. اما تصاویر خرابی‌ها و گروه های امدادی مانعی ندارد.

** وزیر کشور بر ضرورت رسیدگی به حادثه ساختمان پلاسکو و مشخص شدن مقصران این حادثه تاکید کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه بازدید خود از محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو که به همراهی برادر رئیس جمهور انجام شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال این حادثه، امدادرسانی و رسیدگی به حادثه آغاز شده و در حال حاضر عملیات امداد و نجات ادامه دارد.

** سرپرست اورژانس کشور شایعات مربوط به نبود امکانات در محل ساختمان پلاسکو را تکذیب کرد.

دکتر پیرحسین کولیوند در حاشیه حضور در محل ریزش ساختمان پلاسکو، در واکنش به برخی شایعات مطرح شده در فضای مجازی در خصوص نبود امکانات درمانی در محل اظهار کرد: چنین موضوعی صحت نداشته و تمامی امکانات با دستور دولت و وزیر بهداشت فراهم شده است.

** سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهری تهران اعلام کرد: حریق به هیچ یک از  ساختمان‌های مجاور سرایت نکرده و اخباری که در این زمینه منتشر می‌شود، کذب است.

** سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ممنوعیت فروش آرم طرح ترافیک در پی حادثه ساختمان پلاسکو خبر داد.

بنابر اعلام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، به منظور تسهیل عملیات عمرانی و امدادی در محدوده چهارراه جمهوری و معابر اطراف ساختمان پلاسکو، علاوه بر محدودیت‌های اعلام شده، طرح ترافیک روزانه در روز شنبه مورخ 2 بهمن ماه به فروش نمی‌رسد.

همچنین از عموم مردم خواسته می‌شود از تردد در محورهای منتهی به خیابان جمهوری و چهارراه استانبول خودداری کنند. ضمنا اعلام می‌دارد که طرح ترافیک امروز پنجشنبه سی‌ام دی ماه تا ساعت 17 تمدید می‌شود.

** دادستانی تهران گفت: به شهرداری اجازه دادیم برای خروج آتش نشانان از زیر آوار در صورت نیاز برخی ساختمان‌های اطراف را تخریب کنند تا بتوانند به ساختمان ورود کنند و افراد حبس شده در زیر آوار را نجات دهند.

جعفری دولت آبادی دادستانی تهران با حضور در محل حادثه وقوع آتش سوزی ساختمان پلاسکو اظهار کرد: در جلسه ستاد بحران آقای قالیباف شهردار تهران گزارشی از وضعیت فعلی حادثه ارائه دادند.

** کولیوند سرپرست اورژانس کشور جزییات روند درمانی مصدومان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو را تشریح کرد.

دکتر پیرحسین کولیوند اظهار کرد: از 27 مصدوم این حادثه، 21 نفر ترخیص و به خانواده‌هایشان تحویل داده شده‌اند. شش نفر بستری شده که یک نفر آنها تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد.

وی افزود: برای مابقی افراد روند درمانی در حال انجام است و آنها رو به بهبود هستند. تعدادی هم سرپایی درمان شده و یا به ادامه کار پرداختند یا به محل کار انتقال داده شدند.

سرپرست اورژانس کشور گفت: بیمارستان‌ها در حال آماده باش برای پذیرش مصدومین هستند. همکاران امدادی عملیات جستجو و نجات را انجام می‌دهند که به محض خروج مصدومین از زیر آوار، کارهای درمانی شروع و سپس به بیمارستان منتقل خواهند شد.

** رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از تلاش آتش نشانان برای جلوگیری از سرایت حریق به ساختمان‌های مجاور پلاسکو خبر داد.

اقبال شاکری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تلاش آتش نشانان برای آوار برداری از ساختمان فرو ریخته پلاسکو ادامه دارد گفت: آتش نشانان با آوردن دستگاه‌های برش سنگین سعی دارند تا آوار این ساختمان را برداشته و راهی برای نجات محبوس شدگان پیدا کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه احتمال سرایت آتش به ساختمان شمالی پلاسکو که به مانند این ساختمان تجاری و ناایمن است، گفت: آتش نشانان از جبهه‌های مختلف سعی دارند که علاوه بر برش آهن‌های نمای ساختمان مانع از حریق ساختمان‌های اطراف شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جلسه بحران در یکی از ساختمان‌های مشرف به پلاسکو در حال برگزاری است گفت: استاندار، فرماندار و دادستان تهران، فرمانده انتظامی تهران و فرمانده پلیس راهور در این جلسه حضور دارند تا ابعاد مختلف این حادثه بررسی و امدادرسانی تسریع یابد.

** سخنگوی ستاد بحران حادثه ساختمان پلاسکو تعیین شد.

هاشمی استاندار تهران در این باره گفت:  ملکی سخنگوی آتشنشانی به عنوان سخنگوی ستاد بحران حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو انتخاب شد تا آخرین اطلاعات و اخبار توسط وی اعلام شود.

** سردار حسین ساجدی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در محل حادثه پلاسکو، درباره انتشار شایعه‌ای درباره امنیتی بودن حادثه رخ داده در ساختمان پلاسکو اظهار کرد: بر اساس شواهد موجود و آنچه که در حال حاضر وجود دارد، هیچ گونه موضوع امنیتی در مورد این حادثه وجود نداشته و چنین شایعاتی قویا تکذیب می‌شود.

ساجدی‌نیا با بیان اینکه عملیات نیروهای امدادی و عوامل انتظامی در محل حادثه همچنان ادامه دارد، گفت: پلیس با تمام توان در محل حضور داشته و تدابیر ویژه را برای سهولت امدادرسانی و تامین ایمنی انجام داده است.

رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه محورهای منتهی به ساختمان پلاسکو همچنان و تا اطلاع ثانوی مسدود است، از شهروندان خواست که اخبار را از منابع رسمی دنبال کرده و به شایعاتی که در این زمینه منتشر می‌شود توجه نکنند و قطعا پلیس نیز با منتشر کنندگان شایعات برخورد خواهد کرد.

عملیات جست‌وجو در محل حادثه ساختمان پلاسکو با گذشت ۱۳ ساعت از ریزش ساختمان همچنان ادامه دارد و تیم‌های امدادی از چند جهت عملیات جست‌وجو را در دستور کار خود قرار داده است.


در این عملیات بیش از ۲۰۰ آتش‌نشان حضور دارند و ده‌ها تن از عوامل امدادی و انتظامی نیز در محل مستقر هستند. برابر آخرین مشاهدات خبرنگار ایسنا در قسمت شرقی ساختمان پلاسکو کارگاهی برای انجام عملیات نجات دایر شده و آتش‌نشانان قصد دارند تا با حفر گودال تونلی به عمق بیش از یک متر از مغازه واقع در ضلع شرقی به زیرزمین ساختمان پلاسکو دسترسی پیدا کنند.


سگ‌های زنده‌یاب پلیس و هلال احمر نیز در محل حاضرند اما با توجه به حجم آوار به نظر می‌رسد که عملیات آواربرداری و جست‌وجو حداقل تا فردا روز جمعه نیز ادامه داشته باشد.

سردار حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس پایتخت که از دقایق نخست در محل حادثه وجود داشت همچنان در محل حاضر است.

پس از گذشت حدود 12 ساعت از فروریختن ساختمان 15 طبقه پلاسکو ، در اولین نتایج تلاش های نیروهای امدادی و آتش نشانان حاضر در محله حادثه با استفاده از تجهیزات و جرثقیل های سنگین لحظاتی پیش نخستین بخش از نمای چند تنی ساختمان پلاسکو با استفاده از بیل و قیچی‌های مکانیکی اوار برداری شد و هم اکنون چند کشنده برای انتقال این نمای چندتنی وارد محل حادثه شده است.

 قیچی مکانیکی قطعات سازه فلزی را به روی کشنده منتقل می‌کند و گروهی دیگر از امدادگران در حال برش سازه فلزی با دستگاه برش هوا هستند. هر یک از آهن های نمای این ساختمان تا 10 تن وزن دارد که همین امر آواربرداری را با پیچیدگی مواجه کرده است.

اسماعیل نجار ضمن تشکر از نیروهای امدادی گفت: حادثه آتش سوزی حادثه بسیار تلخی بود و وجود تانک‌های سوخت و مواد سوختنی زیاد باعث شعله‌ور شدن آتش در ساختمان پلاسکو شد.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: ساختمان 15 طبقه پلاسکو به خاطر کهولت و حرارت بالا، ضمن انفجار دچار ریزش شد و 11 طبقه بالا، روی سه طبقه پایینی نشست.

رئیس سازمان مدیریت بحران ضمن اشاره به اینکه رئیس جمهور با جدیت موضوع حادثه را پیگیری می‌کردند، گفت: رئیس جمهور حکمی را برای وزیر کشور صادر کردند و وزیر نیز سفر خود را برای بازدید از محل این حادثه نیمه تمام گذاشتند. همچنین ستاد بحران حادثه ساختمان پلاسکو تشکیل و دستورات ویژه برای آواربرداری سریع اتخاذ شد.

نجار گفت: جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز حادثه را مرتبا پیگیری می‌کردند که در ادامه از محل بازدید کردند و در شورای ستاد بحران حضور یافته و دستوران ویژه‌ای صادر کردند که آواربرداری را در اولویت قرار دادند.

وی با بیان اینکه همه مسئولان اجرایی امروز پای کار بودند، افزود: هلال‌احمر و اورژانس فداکارانه فعالیت کردند. ارتش و سپاه پاسداران نیز با امکانات خود در محل حضور یافتند. شهرداری تهران نیز مسئولیت اصلی را بر عهده داشت.


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ازدحام مردم اگرچه نگرانی آن‌ها را نشان می‌داد، اما باعث اخلال در عبور و مرور امدادرسانان شد.


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه کشور ما یک کشور حادثه‌خیز است و از سوی دیگر شاهد حوادث انسان ساخت نیز هستیم، گفت: آن‌طور که باید، به بحث مدیریت بحران در کشور ما پرداخته نشده است. اگر در تهران حادثه‌ای رخ دهد نمی‌توانیم بیش از ۲۰ درصد را پوشش دهیم.

 گفت: محدودیت‌ها و عدم باور به مدیریت بحران در کشور باعث ایجاد چنین شرایطی شده است. اگرچه وضعیت مدیریت بحران کشور نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده، اما تا وضعیت مطلوب فاصله داریم. اگر همه دستگاه‌های مربوط به مدیریت بحران در یک جا متمرکز شوند، مشکل تا حدی حل می‌شود.

نجار اظهار کرد: اگر در بازار تهران یا مترو حادثه‌ای رخ دهد، تخلیه افراد به چه شکلی خواهد بود؟ قطعا کار با وضعیت کنونی مدیریت بحران در کشور بسیار سخت است

ادای احترام مردم به جانباختگان حادثه پلاسکو

مردم در شهرهای مختلف از جمله مشهد با روشن کردن شمع نسبت به جانباختگان حادثه پلاسکو ادای احترام کردند و با بازماندگان آنها ابراز همدردی نمودند.

رییس کمیته عمران شورای شهر از حجم گسترده آوار و موانع رسیدن به محبوس شدگان می گوید

اقبال شاکری که در محل حادثه پلاسکو حضور دارد و از نزدیک در جریان حفر تونل برای تجات جان محبوس شدگان است  در گفت‌وگوی بامدادی با ایسنا، با اشاره به تلاش امدادگران و نجات گران برای حفر تونل برای دسترسی به محبوش شدگان، گفت: با اینکه مسیر دسترسی به این افراد بسیار کوتاه است اما حجم آوار و نخاله ها مانع از دسترسی می‌شود.

وی با بیان اینکه امدادگران از پارکینگ پاساژ مجاور در حال حفر تونل هستند گفت: از مردم میخواهیم تا برای آتش‌نشانان چه آنهایی که در این چندساعت زحمت کشیده و چه برای محبوس شدگان حادثه دعا کنند.

اطلاعیه ناجا در پی حادثه پلاسکو

سخنگوی نیروی انتظامی از استمرار حضور عوامل پلیس تا واپسین لحظات مدیریت و کنترل کامل حادثه خبر داد.
سخنگوی نیروی انتظامی از استمرار حضور عوامل پلیس تا واپسین لحظات مدیریت و کنترل کامل حادثه، در صحنه و ارائه خدمت رسانی پلیس خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: «نیروی انتظامی ضمن اظهار تألم و تأسف از این ضایعه دردناک و ابراز همدردی با آسیب دیدگان و خانواده مکرم آنها مخصوصاً آتش نشانان غیرتمند و غیور اعلام کرد مأموران انتظامی از نخستین زمان این اتفاق کنترل صحنه را در دست گرفتند و پس از فرو ریختن ساختمان بلافاصله رئیس پلیس پایتخت به همراه چندین یگان مجرب در موقعیت حاضر و با دستور فرمانده ناجا، پلیس تهران ضمن آماده باش کامل و بکارگیری تمامی امکانات لازم به منظور ارائه خدمت رسانی به حادثه دیدگان و همچنین انجام اقدامات ترافیکی، انتظامی و امنیتی با هوشیاری و تلاش مضاعف تا ایجاد آرامش در صحنه از هیچ کمکی برای تسریع در فرآیند مدیریت بحران و یاری رساندن به آسیب دیدگان دریغ نورزیدند.»
سخنگوی وزارت کشور: اولویت اصلی درحال حاضر کسب اطلاع از وضعیت زیر آوارماندگان و نجات آنهاست

 «سیدسلمان سامانی» سخنگوی وزارت کشور در پی حادثه دردناک آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در مرکز شهر تهران ضمن ابراز همدردی با خانواده های عزیز آتش نشان ها، تاکید کرد: اولویت اصلی درحال حاضر کسب اطلاع و نجات جان افرادی است که در زیر آوار محبوس شده اند.
سخنگوی وزارت کشور: اولویت اصلی درحال حاضر کسب اطلاع از وضعیت زیر آوارماندگان و نجات آنهاست
سخنگوی وزارت کشور و قائم مقام وزیر در امور مجلس و استان ها در این بیانیه گفت : حادثه ساختمان پلاسکو بسیار دردناک و غم انگیز است. از صمیم قلب، خود را در اندوه خانواده های عزیز آتش نشان های شریفی که امروز تمام هستی خود را در جهت صیانت از جان و مال هم وطنانمان ایثار کردند ؛ شریک می‌دانم.
وی ادامه داد: از صبح روز پنجشنبه تمامی دستگاه‌های متولی امداد و نجات از دقایق اولیه سانحه در محل حضور داشته و اقدامات مناسبی را تاکنون به عمل آورده اند.
'اولویت اصلی درحال حاضر کسب اطلاع از وضعیت افرادی که در زیر آوار محبوس شده اند و نجات جان آنهاست و عملیات آواربرداری با دقت درحال انجام است. اقدامات فنی و عملیاتی در جهت دستیابی به این عزیزان توسط عوامل امدادی بدون وقفه ادامه دارد و تا مشخص شدن وضعیت افراد محبوس در زیر آوار و انجام اقدامات لازم، مسوولان ارشد سازمان مدیریت بحران، ضمن استقرار کامل در محل، تمامی اقدامات را تحت نظر دارند و نتایج به صورت مستمر به وزیر محترم کشور و متعاقباً ریاست محترم جمهوری گزارش می شود.'
وی ادامه داد : پیرو دستور ریاست محترم جمهوری و حکم وزیر محترم کشور، به موازات عملیات امدادرسانی، در حوزه ستادی نیز توسط سازمان شهرداری های کشور بررسی ابعاد حادثه آغاز شده و فردا جلسه ای با حضور عوامل ذی ربط برگزار خواهد شد که زوایای مختلف این حادثه غم انگیز بررسی شود.
حفر چاه از مغازه های مجاور پلاسکو برای راه یافتن به موتور خانه 
 سخنگوی سازمان اتش نشانی و خومات ایمنی شهرداری تهران گفت: عملیات امداد رسانی ادامه دارد و قرار است از مغازه های مجار برای راه یافتن به موتور خانه چاه حفر شود.
سید جلال ملکی درگفتگو با خبرنگار مهر گفت: به هیچ وجه  خبرهای منتشر شده در فضای مجازی درباره زنده پیدا شدن ۵ آتش نشان در محل موتور خانه صحت ندارد اینکه اعلام شده است صدای آه و ناله به گوش می رسید صحیح نیست و ماموران امداد گر همه تلاش خود را به کار بسته اند تا مدفون شده گان را زنده بیرون بیاورند. اما انتشار شایعه ها باعث کندی در امر امداد رسانی میشود.

وی گفت: بر اساس تصمیم نهایی ستاد مدیریت بحران مقرر شد که در مجاورت دو واحد تجاری جنب ساختمان پلاسکو یک حلقه چاه حفر شود تا به قسمت موتور خانه ساختمان دسترسی پیدا کنیم.

ملکی افزود: عملیات امداد رسانی به کندی ولی با دقت در حال انجام است.


ساختمان پلاسکو و اطراف آن پس از ریزش













حفر تونل در ضلع شرقی برای رسیدن به زیرزمین پلاسکو/ اعزام نیروی زمینی به محل حادثه / پیامک محبوس شدگان از زیر آوار / دستور ویژه رئیس جمهور به وزیر کشور +تصاویر

حفر تونل در ضلع شرقی برای رسیدن به زیرزمین پلاسکو/ اعزام نیروی زمینی به محل حادثه / پیامک محبوس شدگان از زیر آوار / دستور ویژه رئیس جمهور به وزیر کشور +تصاویر

حفر تونل در ضلع شرقی برای رسیدن به زیرزمین پلاسکو/  تلاش برای خروج نخستین تکه‌های سازه چند تنی پلاسکو از محل حادثه/  ادای احترام مردم به جانباختگان حادثه پلاسکو/ دستور ویژه رئیس جمهور به وزیر کشور +تصاویر

حفر تونل در ضلع شرقی برای رسیدن به زیرزمین پلاسکو/  تلاش برای خروج نخستین تکه‌های سازه چند تنی پلاسکو از محل حادثه/  ادای احترام مردم به جانباختگان حادثه پلاسکو/ دستور ویژه رئیس جمهور به وزیر کشور +تصاویر

حفر تونل در ضلع شرقی برای رسیدن به زیرزمین پلاسکو/  تلاش برای خروج نخستین تکه‌های سازه چند تنی پلاسکو از محل حادثه/  ادای احترام مردم به جانباختگان حادثه پلاسکو/ دستور ویژه رئیس جمهور به وزیر کشور +تصاویر

در حال بروز رسانی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
5
9
اصلا برای چی باید به ساختمانی که در حال سوختن هست وارد می شدند. اصلا ما مدیریت بحران بلد نیستیم. درسته که کار آتشنشان نجات دادن جان افراد هست ولی نه این که بندگان خدا بدون این که شرایط نجات فراهم باشه وارد ساختمان بشوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
2
12
در کمال تاسف برگی دیگز از درخت تاریخ معاصر طهران بر زمین افتاد!
بزعم بنده تبدیل نشدن این ساختمان بعنوان اولین ساختمان مرتفع و اسکلت فلزی شهر تهران و ایران به موزه صنعت پوشاک و ادامه بهره کشی از آن طی سالیان اخیر عامل اصلی این فاجعه است در حالیکه اگر این بنا در کشور دیگری بود قطعا بیش از این مورد حفاظت قرار میگرفت
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
17
1
در حال بروز رسانی...
"پلاسکو" کامل فروریخت/ آتش‌نشانان گرفتار شدند
اقا دروغه عینک بزنید تا ببنید که .......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
متاسفم که حتی وقت شناس نیستی و حتی نمی دونی چی وظیفه کیه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
5
10
وزیر راه و شهرسازی گفته نگران نباشید همشون بیمه بودن ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
5
21
جناب "خالی باف" ببخشی قالیباف باید به علت سوء مدیریت باید محاکمه بشه
ناشناس
|
Oman
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
1
14
خدا رحم کنه زلزله شدید در تهران نیاد نصف مردم تهران شاید هم بیشتر جان به جانان خواهند داد ؟ یک ساختمان انهم وسط تهران (مثلا خیر سرمان با امکاناترین شهر ایران وای بحال شهرهای دیگر ) در ظرف چهار ساعت ساختمان را خاموش که نکردند بماند آوردنش پایین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
15
دلم خیلی سوخت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
1
14
من تهرانی نیستم ولی دلم خیلی سوخت این ساختمان خودش یک آدرس بود
ناشناس
|
Canada
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
3
19
شهردار تهران اين همه بودجه شهرداري رو صرف چي ميكنه؟
ناشناس
|
Canada
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
2
18
شهردار تهران اين همه بودجه شهرداري رو صرف چي ميكنه؟چرا بايد تجهيزات آتش نشاني به روز نباشه و اتش نشانا جونشونو وسط بذارن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
18
شهرداری چه خونهایی که به گردنت نیس. از ساختمونای بساز بفروشی که مجوز میدید که ناایمن هستند. کوچه های یه متری که اجازه ساخت اپارتمان میدید که راه ورود اتش نشانی و امبولانس ندارن تا این ساختومن که باید سالها پیش تخریب میشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
1
12
تمام آثار تاریخی ایران به این وضعیت اسفبار و غمناک دچار خواهند شد . از بس که افراد بی لیاقت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
12
تو رو خدا یه جوری آواربرداری نکنید که زنده ها آسیب ببینند اولویت نجات جان افراد باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
8
اولویت نجات جان افراد باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
1
15
آقای قالیباف شهامت داشته باشد و بدلیل عدم نظارت جدی بر امور ایمنی واحدهای تجاری و اداری شهر استعفا کنند
پاسخ ها
آنیتا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
ایشون تا کل تهران رو با خاک یکسان نکنه دست از سر ما وتهران برنمی داره!
افشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
1
15
آقای قالیباف باز هم تهران را گسترش دهید حاشیه نشینی را توسعه دهید وبلند مرتبه سازی را بدون ایمنی ادامه دهید وشهر تهران را هر چه بیشتر حجیم تر نمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
1
16
قالیباف استعفا استعفا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
1
16
تنها راه تسکین درد دیدگان برکناری شهردار بی مسئولیت تهران است
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
18
قالیباف سالانه میلیاردها تومان خرج بیلبورد علیه برجام و آمریکا میکند، اما برای تجهیزات آتشنشانی که بسته به جان مردم است، خیر
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
2
4
آمار تا 100 نفر رو از کجا آوردین؟!
امیرمحمدد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
0
12
اقای قالیباف چرا حرف بدون مدرک میزنی وخانواذه اتش نشانها را دلواپس میکنی وقت هنوز هیچ جسدی پیدا نشده تسلیت میگی ووالا خجالت داره .استعفاه .بده استعفاه بااین مدیریتت..بعدش چطور نمی تونن اتش نشانی ها اماربدن چندنیروشون کمن فقط باامارگیری هراکیپی ازنیروهاشون میشه فهمیده چندتاکما اینکه سخت نیست حساب دو دوتا چهارتاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
0
9
به همه برج هاي مسكوني كه فاقد سيستم اعلام حريق هستند امروز رسيدگي كنيد كه فردا دير است. بنده اين حادثه را به همه خانواده جانباختگان ان تسليت عرض مي كنم و براي مجروحان ان طلب شفا از خداوند بزرگ طلب مي نمايم.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
0
9
حادثه ها پشت سرهم اتفاق می افتد وچندروزی شیون ورازی میکنیم وبدون درس عبرت فراموش میشوندبااین روش مدیریت شهری وسیاست افزایش تراکم شهر بدون رعایت اصول شهرسازی آینده تهران روز بروز تیره تر میشودبی کفایتی ورانت خواری شهرداری وشورای شهربمبی درحال ساختن است که تنهاهنر آقایان افزودن موادمنفجره به آنست.ساختمان پلاسکوی 55ساله لااقل راه دسترسی نسبتا مناسب داشته برج های مرتفع درحال ساخت فعلی که راه دسترسی ندارند وبایک انشعاب گاز حد اقل 4 اینچ دردل مناطق مسکونی پرتراکم فقط باهدف درآمد زایی درحال ساخت است درآینده چه فجایعی ببار خواهند آورد.خوبست مسیولین بجای راه انداختن کی بود کی بودبه آینده اینشهر فکر کنندگرنه درآینده بایک شهر سوخته باتلفات چند میلیونی مشهور دردنیا مواجه خواهیم بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
0
7
جناب شهردار تهران میدانند چه بر سر تهران آورده اند بافتهای مسکونی وتجاری رامخلوط نموده اید منازل مسکونی اطراف کفش فروشیهای باغ سپهسالار را به کارگاههای کفاشی تبدیل نموده اید با صدای چکش این کارگاهها و کارگرا وضایعات انها اسایش مردم را سلب نموده اید باز هم ادامه دهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
0
14
قالیباف خجالت بکش شرم کن..... تمام پول بیت المال را هزینه کردی برای بیلبورد اما نرفتی حتی یه دوربین مادون قرمز زنده یاب خریداری کنی بدی دست آتش نشانی . ....................
بصیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
0
11
این سخنگوی آتش نشانی تهران انگار مامور تبلیغ آقای قالیباف است. فکر کنم ایشان در آینده پست مهمی خواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
0
5
قانون بگذارید هرکی داره با موبایل در لحظات تلخ اینجوری فیلم میگره دستگیرش کنن ببرن
اگر این ادمهای الاف مسیر را نبسته بودند الان ان اتش نشانها زیر اوار نمیمردند
این اخلاق را با زور تو کت این ادمهای الاف بکنید
داره یکی مصاحبه زنده میکنه میبینی یکی پشت سرش داره با تلفن به کسی خبر میده که اونو ببینن
بنظر شما این تلخی را چجوری بیان کنیم مصاحبه کننده داره جان دادن ادمها را توضیح میده
اونوقت پشت سرش ادم الاف داره فیلم و بازی و ادا اصول در میاره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
7
نجات جان كدام افراد كسي در ساختمان نبوده بايد كسي را كه آتش نشانان را داخل ساختمان فرستاده محاكمه كرد
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
5
اين حادثه بهانه خوبي بود براي صدا و سيما و دلواپسان
سودا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
7
آقای شهردار عوارض میدونی استعفا یعنی چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
2
ا خیلی ناراحت شدم
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
4
خیلی خیلی متاسفم ازصمیم قلب تسلیت میگم به خانواده های اتشفشانها خیلی ناراحت شدم
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
0
5
همه به فکر خودشان هستند آقای شهردار خانواده شما داخل این حوادث بودن چه کارمی کردی دستور عمل ندارید یا بخش نامه ندارید وای بحال این ملت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
0
4
لطفا عکس آتش نشان ها فقط
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
2
از صمیم قلب تسلیت میگم .من فقط گریه میکنم به حال و روز اونها
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
2
من شهادت این مردان خدا( آتشنشان) را تسلیت میگویم و از خداوند صبر جمیل برای خانواده هایشان آرزومندم .ولی آقای قالی باف به جای اینکه همه ساله بفکر ریاست جمهوری باشی و به پاستور فکر کنی بفکر افراد زیر دست خود باش به آن بیچاره های که در مجموعه شما کار می کنند حقوق چندانی نمی گیرند . اگر به قیامت ایمان داری بدان در روز قیامت بخاطر همین مسائل مواخذه خواهی شد . نه به خاطر رسیدن به ریاست جمهوری . پست شما پست خوبی است ولی اگر بدانی . من الان چند سال است می بینم شما فقط برای رسیدن به ریاست جمهوری تلاش میکنی نه برای خدمت به افراد تحت مجموعه خود . بس کنید مسائل سیاسی را، آن آقای چمران هم فقط بلد تکیه به میز بده و ژست بگیره صحبت کنه . به فکر مردم بدبخت تهرانی ها باشید .
جمال از بلوچستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
0
خیلی حادثه تلخی بود آتشنشانان جان خودشون از دست دادن خدا همه اونهای که زخمی شدن شفا و بده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین