کد خبر: ۴۲۱۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲

احتمال رویارویی ایران و آمریکا/ هشدار به ترامپ

پایگاه آمریکایی "هافینگتون پست" (Huffington Post) با انتشار گزارشی تحت عنوان "ترامپ وارد جنگ با ایران خواهد شد؟" به رئیس جمهور جدید آمریکا هشدار داده است که به توافق هسته ای پایبند بماند؛ چرا که در غیر این صورت مجبور خواهند شد اشتباه عراق در جنگ با ایران را تکرار کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
در این گزارش می خوانیم: «آمریکا، کمربند خود را ببند! اکنون دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده است و هیچ کس نمی داند که او دقیقا با قدرت تازه به دست آورده، چه خواهد کرد و پیامدهای تصمیمات او چه خواهد بود.

بر اساس آنچه اکنون در پایگاه اینترنتی کاخ سفید بیان شده است، "دولت ترامپ به دنبال دیپلماسی خواهد بود... نه اینکه در خارج از کشور در جستجوی دشمن برای آمریکا باشد و از آنکه دشمنان قدیمی به دوست تبدیل شوند، خوشحال خواهد شد." اینها اهداف ارزشمندی است؛ اما هنوز هم خطر ورود تصادفی ترامپ به جنگی پرهزینه، بالا است؛ از جمله جنگ با ایران.
 
خوشبختانه پرزیدنت ترامپ زمانی کار خود را به عنوان رئیس جمهور آغاز کرده است که آمریکا در جریان جنگی جدی قرار ندارد و تصمیمات صلح آمیزی در رابطه با برنامه هسته ای ایران اتخاذ شده است. اینها همه به لطف تلاش های خستگی ناپذیر دولت اوباما در مذاکرات و دستیابی به توافقی جامع در کنار شرکای بین المللی، برای عقب راندن برنامه هسته ای ایران و نظارت کامل بر آن است.
 
ایران تا کنون به تعهدات خود براساس توافق هسته ای پایبند بوده است و باید دید که آیا دولت ترامپ و یا کنگره جدید با لغو توافق به صورت یکجانبه به بحرانی جدید دامن خواهند زد و یا از اقداماتی که دستاوردهای امنیتی توافق را در خطر می اندازد، حمایت خواهند کرد.
 
ترامپ می تواند به شعارهای انتخاباتی خود مبنی بر "پرهیز از اقدامات مداخله جویانه" پایبند باشد و تنها بر اجرای توافق هسته ای نظارت کند. برخی از مقاماتی که نقش ویژه ای در امنیت ملی در دولت ترامپ خواهند داشت از جمله "جیمز ماتیس" وزیر دفاع جدید و "باب کورکر" رئیس کمیته روابط خارجی سنا، نسبت به خروج از توافق هسته ای هشدار داده اند؛ این اقدامی مثبت است. به نظر می رسد آن ها دریافته اند که از بین بردن توافق هسته ای به معنای آزادسازی برنامه هسته ای ایران از محدودیت ها و نظارت بین المللی و دور شدن ما از متحدانمان است؛ در چنین شرایطی گزینه های پیش روی آمریکا برای حل و فصل نگرانی ها از تسلیحات هسته ای ایران، به جنگ محدود خواهد شد.
 
اما در مقابل این دیدگاه، نظرات دیگری هم وجود دارد که ممکن است ترامپ به آن ها توجه کند. سناتور "تام کاتن" چند روز پیش اعلام کرد که به عقیده او توافق هسته ای مرده است و انتظار می رود «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا فشارهایی را بر توافق هسته ای به اجرا درآورد.
 
او همچنین عنوان کرد که ایران توافق را نقض کرده است؛ اما اوباما با نگاهی متفاوت مانع شد تا آمریکا بر اساس قوانین این توافق گام های بیشتری را در برابر ایران بردارد اما ترامپ مسیر کنونی را تغییر داده و تلاش می کند تا کشورهای مرتبط را پیرامون نقض توافق هسته ای توسط ایران متقاعد کند و یا سران کشورها را تشویق کند تا به صورت جمعی از برجام خارج شوند.

ممکن است ترامپ وعده شروع مجدد مذاکرات برای دستیابی به توافقی بهتر را داده باشد اما باید گفت که هیچ مقام ایرانی دیگر بر سر میز مذاکره با دولت ترامپ نخواهد نشست؛ چه رسد به امضای توافقی که برای آمریکا مطلوب تر باشد. در نتیجه تاجر و ستاره تلویزیونی سابق، با تصیماتی بسیار دشوار رو به رو خواهد شد. آیا او می پذیرد که ایران برنامه هسته ای خود را پیش ببرد و یا حتی به تسلیحات هسته ای دستیابد؟ و یا شاید او ترجیح می دهد که وارد جنگی غیرقابل پیش بینی و خطرناک شود که ممکن است برنامه هسته ای ایران را برای مدتی به عقب براند اما به هیچ وجه نمی تواند مانع از بازسازی برنامه هسته ای ایران در آینده و پیشروی آن شود.
 
با وجود آنکه ترامپ وعده داده است که در خارج از کشور به دنبال دشمن برای آمریکا نباشد، اما ممکن است که او در نهایت اشتباه جنگ عراق با ایران را تکرار کند.
 
اکنون بیش از هر زمان دیگر مهم است که قانونگذاران حامی توافق در کنگره به مشاوران ترامپ فشار بیاروند تا به توافق هسته ای پایبند باشند. در صورتی که تنش های آمریکا و ایران بار دیگر به حوزه هسته ای بازگردد، شاید پیدا کردن مسیرهایی به جز ورود به جنگ بسیار سخت باشد و به نظر نمی رسد که مشاوران ترامپ هیچ تمایلی پیدا کردن این مسیرها داشته باشد.»»
 
منبع: جام‌نیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین