کد خبر: ۴۲۱۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸

گام اول تغییر نظام سیاسی ترکیه برداشته شد

پارلمان ترکیه امروز شنبه لایحه اصلاحیه قانون اساسی این کشور را تصویب و راه برای برگزاری رفراندوم درباره نظام سیاسی ریاستی که اختیارات رجب طیب اردوغان را افزایش می‌دهد، هموار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
پارلمان ترکیه امروز شنبه در رای‌گیری نهایی درباره کل پیش‌نویس اصلاح قانون اساسی با هدف افزایش اختیارات رجب طیب اردوغان، علاوه بر موافقت با طرح، زمینه برگزاری رفراندوم را در بهار جاری فراهم کرد.

به گزارش شبکه العالم، 339 نماینده در میان 488 نماینده از مجموع 550 نفر به این پیش‌نویس رای مثبت، 142 نماینده رای منفی، پنج نماینده رای خالی دادند و دو رای نیز مخدوش اعلام شد. این بدان معنی است که پیش‌نویس، هفت رای از مجموع سه‌پنجم آراء بیشتر آورده است.

به‌دنبال جلسه رای‌گیری در پارلمان، بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت: «حال مردم ترکیه باید در این رابطه تصمیم نهایی را بگیرند.»

او در مقابل نمایندگان پارلمان گفت: «تردید نکنید که مردم بهترین تصمیم را درباره اصلاحات قانون اساسی اتخاذ خواهند کرد. مردم ما به پای صندوق‌های رای خواهند رفت و بهترین تصمیم را برای ترکیه می‌گیرند.»

طبق قانون جدید، رئیس حکومت حق تعیین یا برکناری وزیران را دارد. همچنین برای نخستین‌بار در تاریخ ترکیه امکان لغو منصب نخست‌وزیر فراهم شده است. این منصب که در حال حاضر در اختیار بینالی ییلدریم است، در زمان مصطفی کمال آتاتورک، رئیس‌جمهوری اسبق ترکیه در سال 1923 شکل گرفته بود.

انتظار می‌رود رفراندوم اصلاحات قانون اساسی ترکیه تا 26 مارس (6 فروردین 1396) و یا اواسط آوریل (اواخر فروردین 1396) برگزار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین