کد خبر: ۴۲۲۰۵۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
گزارش لحظه‌به‌لحظه از حادثه پلاسکو...

امکان بروز مشکل ناگهانی در پلاسکو وجود دارد/آتش بنای تسلیم ندارد+تصاویر

با ورود به پنجمین روز حادثه ریزش ساختمان پلاسکو عملیات آواربرداری با شدت بیشتری دنبال می‌شود و از دقایق بامدادی پیکرهای چند تن از جانباختگان کشف و از زیرآور خارج شد که این روند همچنان ادامه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
 عملیات آواربرداری و امدادرسانی در ساختمان فروریخته پلاسکو تهران در حالی وارد روز پنجم خود شد و طبق پیش بینی سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو دو تا سه روز دیگر ادامه خواهد داشت که با تلاش آتش‌نشانان و امدادگران پیکر تنی چند از غیرآتش‌نشانان نیز، کشف و از زیر آوار بیرون کشیده شد.

به گزاش آفتاب‎نیوز؛ در گزارش زیر، آخرین خبرهای روز پنجم حادثه به روز می‌شود:

23:44**  در بخش‌هایی از ضلع غربی آوار پلاسکو، همچنان شعله‌های آتش دیده می‌شود.

** 23:17  اتمام ٦٠ درصد آواربرداری پلاسکو/ بازگشایی معابر چهارراه استانبول/ پایان عملیات تا دو روز دیگر

رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان این‌که ۶۰ درصد عملیات آواربرداری به اتمام رسیده است، گفت: ۴۰ درصد باقی‌مانده تنها نخاله است.

شریف‌زاده اظهار کرد: بیشتر آهن‌آلات سنگین از منطقه حادثه خارج شده است و تلاش می‌کنیم تا فردا شب(سه‌شنبه شب) یا نهایتا پس‌فردا ظهر، بحث عملیات آواربرداری به اتمام برسد.

شریف‌زاده با بیان اینکه امشب(دوشنبه شب) خیابان‌های اطراف محل حادثه و در واقع حلقه دوم، باز شده و امکان تردد برای شهروندان فراهم گشته، گفت: در چهارراه استانبول مسیر به کلی باز است و فقط حلقه اول نیروهای عملیاتی همچنان باقی مانده است که امیدواریم شهروندان تحمل کنند تا یکی دو روز آینده شرایط به حالت عادی باز گردد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران افزود: در حال حاضر دستیابی به محبوس‌شدگان امکان ندارد و دو گروه تخصصی و حرفه‌ای تفحص در حال تلاش هستند تا محبوس‌شدگان را سالم از میان آوار بیرون آورند و بعد عملیات نخاله‌برداری انجام شود.

** ۲۱:۲۵:  ۲۰۲ مصدوم؛ آخرین آمار اورژانس تهران از حادثه پلاسکو

روابط عمومی اورژانس تهران آخرین آمار مصدومان و فوتی‌های حادثه پلاسکو را ۲۰۲ نفر اعلام کرد.

روابط عمومی اورژانس تهران اعلام کرد، تا ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه، در مجموع  ۲۰۲ نفر در حادثه پلاسکو مصدوم شده‌اند. از این تعداد،  ۱۵۴ نفر در محل به‌صورت سرپایی درمان و ۴۸ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

از ۴۸ مصدوم منتقل‌شده تاکنون،  بهنام میرزاخانی، آتش‌نشان ۳۵ ساله، به علت شدت بالای سوختگی، در بیمارستان شهید مطهری تهران به شهادت رسید. در حال حاضر نیز  آقای فخرالدین گودرزی، به‌دلیل ترومای کمر، در بیمارستان پارس بستری شده‌است. همچنین عصر امروز، دوشنبه، پیمان پورخانچی، آتش‌نشان ٣٣ ساله، به‌علت استنشاق گاز منوکسید کربن دچار افت هوشیاری در صحنه حادثه شد که به بیمارستان پارس منتقل شده‌است.

**۲۰:۵۷: ارائه پیشنهاد محل‌هایی برای اسکان موقت مغازه داران پلاسکو

رئیس هیات مدیره ساختمان پلاسکو از قول رئیس بنیاد مستضعفان برای احیای هرچه سریعتر ساختمان پلاسکو خبر داد.

**۲۰:۰۰: فعالیت مغازه‌های اطراف پلاسکو و برقراری ترددخودروها در خیابان فردوسی

گزارش‌ها حاکی از آن است که مغازه‌های اطراف پلاسکو و حتی تا نزدیکی ساختمان، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. همچنین تردد خودروها در خیابان‌ فردوسی بر قرار شده و مردم حداکثر همکاری خود را با نیروهای امداد دارند.

**۱۹:۴۴: هر لحظه امکان بروز مشکل ناگهانی در پلاسکو وجود دارد

سخنگوی مدیریت بحران پلاسکو با اشاره به اینکه هر لحظه امکان بروز مشکلی ناگهانی وجود دارد، گفت: در صورت این که مشکلی در روند امدادرسانی پیش نیاید تلاش می کنیم تا سه روز آینده کار را در این منطقه به اتمام برسانیم.

**۱۹:۰۰ : وضعیت حقوقی مالک و مستاجر در پلاسکو

به گزارش ایسنا، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به تشریح وضعیت حقوقی مالک و مستاجر در ساختمان فروریخته پلاسکو پرداخت.

وی گفت: در قانون مدنی پیش‌بینی شده است که اگر ملکی در اثر بی توجهی در نگهداری یا عدم مواظبت خراب شود، مسئول تمام خرابی، مالک است. به مالک ملک بارها و بارها تذکر و اخطار داده شده اما باز اقدامی نشده است. مسئول تمام خسارات جانی، ‌ سرقفلی و غیره، ‌ مالک است.


** 15:44: آمادگی برای پرداخت دیه آتش نشانان پلاسکو

 پورزرندی مدیرعامل بانک شهر که در محل ساختمان پلاسکو حاضر شده بود از آمادگی این بانک برای جبران خسارات وارده به آتش نشانان خبر داد.

وی در این رابطه گفت: روز بعد از حادثه آمادگی خود را برای هر گونه کمک در نامه‌ای به شهرداری تهران اعلام کردیم. با توجه به اینکه بیمه آتش نشانان بیمه شهر است و این بیمه زیر مجموعه بانک شهر محسوب می‌شود، آمادگی لازم برای هر گونه کمک و جبران خسارات را داریم.

** 15:43: نخستین نشست خبری پلاسکو برگزار شد

نشست خبری بررسی حادثه پلاسکو با حضور سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران، قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی، دکتر قاضی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی، مهندس جاوید معاون فنی عمرانی شهرداری تهران و ملکی سخنگوی بحران پلاسکو در حال برگزاری است.

 مهندس جاوید در ابتدای این نشست خبری ضمن تشریح مختصات ساختمان پلاسکو گفت: 50 درصد آواربرداری انجام شده و از آنجایی که متوفیان در زیر خاک هستند سرعت آواربرداری متناسب با این مسئله تنظیم شد به گونه‌ای که در دو مرحله کشف اجساد را در دستور کار قرار دادیم که یک مرحله در زمان آواربرداری و یک مرحله نیز پس از انتقال نخاله‌ها به زمین هفت هکتاری در خیابان خیام است که متخصصان با دستگاه‌های پیشرفته و سایر امکانات یک بار دیگر کشف جسد را پیگیری می‌کنند.

**15:06: پلاسکو؛ نمونه کوچکی از فضای پرخطر زندگی ماست

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه حوادثی چون ریزش ساختمان پلاسکو باید درس‌آموخته‌ای برای مدیران باشد، عنوان کرد: فارغ از تمامی غم و اندوه حادثه پلاسکو؛ باید این واقعیت مهم این را پذیرفت که ما در یک فضای پرخطر زندگی می‌کنیم و پلاسکو نمونه بسیار کوچک آن است.

دکتر سید امیرمحسن ضیائی در جلسه معارفه دبیرکل جدید جمعیت هلال احمر، ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار آتش‌نشانان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو که عزیزان خود را برای نجات جان مردم از دست دادند، گفت: باید از خداوند متعال برای خانواده این آتش‌نشانان طلب صبر کرد. با توجه به شناختی که از یکی دو نفر این آتش‌نشانان داشتم، این افراد بسیار با اخلاق و حرفه‌ای و با کمترین دریافتی‌ و بی‌هیچ چشمداشت، به همنوعان خود خدمت‌رسانی می‌کردند.

وی همچنین با تشکر و عرض خسته‌نباشید به همه فعالان حاضر در عملیات امدادرسانی و آواربرداری ساختمان پلاسکو، افزود: در این زمینه از همکاران خود در سازمان امداد و نجات، هلال‌احمر استان تهران و به خصوص امدادگران و نجاتگران غیور تیم‌های جست‌وجو و نجات؛ تقدیر و تشکر می کنم.

** ۱۴:۲۹: واکاوی نخاله‌ها در منطقه ۱۲ برای یافتن اسناد و مدارک کسبه ادامه دارد

عملیات واکاوی این نخاله‌ها در منطقه ۱۲ به منظور یافتن اسناد و مدارک کسبه ادامه دارد تا در صورت سالم بودن این اسناد و مدارک، به کسبه بازگردانده شود.

با گذشت حدود ۱۰۰ ساعت از وقوع حادثه پلاسکو عملیات آواربرداری همچنان ادامه داشته و در حال حاضر بیشتر تمرکز در بخش غربی پلاسکو متوجه است. از ساعات اولیه تاکنون حدود ۶۵۰ کامیون، ۸۰۰۰ تن مصالح و نخاله‌ها را به منطقه ۱۲ و زمینی به وسعت ۸ هکتار منتقل کرده‌ایم.

۵۰۰ نیروی شهرداری و پلیس تلاش می‌کنند عملیات آواربرداری را انجام دهند. در حال حاضر در خیابان‌های فردوسی و جمهوری مسیرها برای تردد مردم بازگشایی شده است. نیروهای انتظامی تلاش می‌کنند این مسیرها را برای خودروها نیز تا ساعات آینده بگشایند.

** 13:44: به جز خانواده متوفیان پلاسکو، فرد دیگری به پزشکی قانونی مراجعه نکند

طبق دستور قضایی ابلاغ شده به پزشکی قانونی این سازمان تنها مجاز به پذیرش خانواده های متوفیان حادثه پلاسکو در مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی کهریزک است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، بر اساس دستور قضایی ابلاغ شده، سازمان پزشکی قانونی کشور به غیر از خانواده های متوفیان از حضور سایر افراد تحت هر عنوان و سمت در محل پزشکی قانونی جلوگیری می‌کند.

** 13:25: هنوز به مورد جدیدی از مفقودین و آتش نشانان برخورد نکرده‌ایم

سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو با تاکید بر اینکه عملیات آواربرداری با سرعت با چاشنی دقت و احتیاط ادامه دارد گفت: هنوز به مورد جدیدی از مفقودین و آتش نشانان برخورد نکرده‌ایم.

ملکی سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو در مورد آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به آوار برداری پلاسکو اظهار کرد: تعداد بسیار زیادی از دستگاه‌ها و تجهیزات از جمله کمپرس، بیل مکانیکی، کامیون و بولدوزر با توان فیزیکی بالا در محل حادثه حضور دارند تا عملیات آواربرداری و حمل نخاله‌ها به سرعت انجام شود.

** 13:05: زمان فوت در 3 جسد کشف شده، بعد از ریزش آوار بوده است

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: 3 جسد کشف شده اخیر دچار فساد نعشی شده و به دلیل گذشت زمان متلاشی شده‌اند.

محمد شهریاری گفت: پس از اینکه شب گذشته سه جسد جدید کشف و به پزشکی قانونی منتقل شد، بنده به عنوان نماینده دادستان در پزشکی قانونی حاضر شدم که بررسی و معاینه اجساد نشان می‌دهد تمام اجساد دچار فساد نعشی و به دلیل گذشت زمان متلاشی شده‌اند.

وی درباره شایعات مطرح شده پیرامون فوت این افراد و اینکه آنها پیش از این زنده بوده و پیامک داده بودند، گفت: طبق آزمایشات انجام شده این موضوع کذب محض است و زمان فوت این افراد دقیقا بعد از ریزش آوار بوده است.

**13:00: توقف عملیات جست‌وجو از تونل شب گذشته

سخنگوی مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو از متوقف شدن عملیات جست‌وجو در تونل حفر شده شب گذشته خبر داد.

سیدجلال ملکی ظهر امروز با ارائه گزارش آخرین اقدامات انجام شده از سوی آتش‌نشانی برای آوار پلاسکو، گفت: خوشبختانه عملیات آواربرداری از سه جهت در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه سرعت آواربرداری خوب است و تعداد زیادی کامیون در حال انتقال نخاله‌ها و آوار به بیرون هستند، ادامه داد: تاکنون در اثر حادثه پلاسکو 7 نفر جان خود را از دست داده‌اند که شب گذشته توانستیم در عملیات حفر تونل از طبقه منفی یک پلاسکو جسد 4 همشهری را پیدا کنیم.

** 12:48: خانواده‌های آتش نشان از مزایای شهدا بهره‌مند شوند

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بنیاد شهید می‌تواند در مورد شهید محسوب شدن آتش نشانان نظر دهد، گفت: اگر این اتفاق بیفتد که خواست عمومی جامعه هم می‌باشد، مطلوب است و خانواده‌های این شهدا هم می‌توانند از مزایای خانواده شهید بهره‌مند شوند.

** 12:29: تشکیل کمیته دولت درباره پلاسکو صبح امروز/شناسایی ساختمان‌های مشابه پلاسکو تا سه هفته آینده

وزیر کشور گفت: بر اساس تصمیم هیات دولت قرار شد کمیته‌ای با حضور وزرای اقتصادی و وزیر کشور درباره حادثه پلاسکو تشکیل شود که صبح امروز این کمیته تشکیل جلسه داد.

 عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه برگزاری اجلاس مشاوران استاندار و مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور در وزارت کشور در جمع خبرنگاران افزود: عملیات اجرایی حادثه پلاسکو خوب پیش می‌رود. البته سرعت آن باید افزایش پیدا کند. با برداشته شدن تیرآهن‌ها و برش مفتول‌ها از دیروز سرعت کار افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: در زمینه کمک رسانی به مردم و آسیب دیدگان در جلسه هیات دولت جلسه‌ای را دیروز در دولت داشتیم البته قبلا اقداماتی انجام شده و رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود که دو ساله پاساژی را در محل پلاسکو می‌سازد و قرار است محل موقتی برای کاسبان در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: لازم است به موضوع بیمه و خسارات‌ها و مالیات توجه شود. در جلسه دیروز هیات دولت گزارشی را در این زمینه‌ها ارائه دادیم و رئیس جمهور دستور تشکیل کمیته‌ای با حضور وزرای اقتصادی و وزیر کشور داد و قرار است این کمیسیون درباره ابعاد مختلف حادثه پلاسکو مانند بیمه، خسارت و ... تصمیم گیری کند.

**12:23: دپوی 8000 تن آوار در زمین هفت هکتاری هرندی

قائم مقام معاونت خدمات شهری از دپو آوار پلاسکو در زمین هفت هکتاری پلاسکو خبر داد.

باقرصاد قائم مقام معاونت خدمات شهری درجمع خبرنگاران در حاشیه آواربرداری گفت: پیش بینی می‌شود با سرعت گرفتن آوار برداری تا ساعت ١٣، 8000 تن نخاله از پلاسکو برداشته شود.

وی با بیان اینکه زمین هفت هکتاری در هرندی برای دپو پیش بینی شده است، افزود: تمام آوار با هماهنگی پلیس به محل دپو برده می‌شود تا بررسی ها انجام شود.

** 12:15: تشییع پیکر شهدای آتش نشان از دانشگاه تهران

مسئول ستاد تشییع پیکر شهدای آتش نشان گفت: پیش بینی کرده‌ایم تا پیکر شهدای آتش نشان از دانشگاه تهران به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شوند.

مجتبی عبدالهی با اشاره به برنامه ریزی های مدیریت شهری برای اجرای هر چه باشکوه تر مراسم تشییع شهدای آتش نشان اظهار کرد: قرار است تا پیکر این عزیزان با حضور آحاد ملت از دانشگاه تهران تشییع  شود. این در حالی است که در همین مکان نیز نماز خوانده می شود.

وی افزود: پس از خواندن نماز، پیکر شهدا از سمت خیابان انقلاب به بهشت زهرا (س) تشییع می‌شود تا در آرامگاه ابدی آرام گیرند.

** 11:34: حضور اولیا و مربیان مدارس همجوار در محل حادثه

اولیا و مربیان مدارس همجوار ساختمان پلاسکو، جهت عرض تسلیت به آتش‌نشانان و ادای احترام به آنها در محل حادثه حضور یافتند.

** 11:29: آتش در پلاسکو بنای تسلیم ندارد

با گذشت پنج روز از آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، گویا آتش قصد تسلیم شدن ندارد و همچنان دود زیاد از محل آوار به هوا برمی‌خیزد.

** 11:27: آواربرداری پلاسکو با وجود کاهش دمای تهران

آواربرداری پلاسکو با وجود کاهش دمای تهران همچنان برقرار است. در حال حاضر در ضلع جنوبی پلاسکو حدود 150 دستگاه کامیون آماده حمل نخاله‌ها هستند.

هر کامیون از ساعات اولیه بامداد تا کنون 2 یا 3 بار حمل نخاله‌ها و انتقال آن به جاهای مشخص شده را انجام داده‌اند. این کامیون‌ها بعد از انتقال نخاله‌ها مجددا به محل حادثه باز می‌گردد.

دستگاه‌های بلدوزر، بیل مکانیکی و قیچی مشغول فعالیت در پلاسکو هستند. دقایقی پیش چند سگ زنده یاب در محل پلاسکو به منظور پیدا کردن پیکر آتش نشانان و مفقودین حادثه در پلاسکو حضور یافتند.

**11:22: کشف اجساد شب گذشته از طبقه منفی یک پلاسکو

سیدجلال ملکی صبح امروز در حاشیه آواربرداری ساختمان پلاسکو گفت: اجساد کشف شده 4 شهروند که شب گذشته با تلاش نیروهای امدادی، از زیر آوار خارج شدند، در طبقه منفی یک بودند.

سخنگوی مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو با بیان اینکه من به شخصه پیکر دو نفر از کشته‌شدگان را دیدم گفت: این افراد از ناحیه سر دچار صدماتی شده بودند که توسط امدادگران با رعایت موارد منتقل شده و تحویل پزشکی قانونی شدند.

 10:57: 197 مصدوم در حادثه پلاسکو/اورژانس، نیازمند توسعه تجهیزات زمینی و هوایی

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور آخرین جزئیات روند درمانی مصدومان حادثه پلاسکو را تشریح و در عین حال توضیحاتی درباره ماسک‌های توزیع شده میان نیروهای عملیاتی حاضر در صحنه حادثه ارایه کرد.

دکتر پیرحسین کولیوند در نشستی خبری درباره آخرین آمار مصدومان حادثه پلاسکو گفت: از ابتدای حادثه تا کنون 197 مصدوم داشتیم که از این تعداد 150 نفر در محل حادثه به صورت سرپایی مداوا شدند؛ چرا که ما در آنجا پزشک، متخصصین طب اورژانس و اتوبوس آمبولانس داشتیم و می‌توانستیم خدمات را ارائه دهیم.

وی افزود: از این تعداد مصدوم، 45 نفر هم برای ادامه درمان به بیمارستان‌ها اعزام شدند که خوشبختانه 41 نفر از آنها با حال عمومی مناسب مرخص شده و چهار نفر همچنان بستری‌اند که البته روند درمان‌شان رو به بهبود است.

کولیوند با بیان اینکه در این مدت برای رعایت مباحث بهداشتی و بحث‌های سلامت، تعداد قابل توجهی ماسک میان امدادگران توزیع کردیم، افزود: دو دستگاه جدید هم برای سنجش میزان مسمومیت با گاز در منطقه مستقر کردیم تا سریعا مسمومیت را تشخیص دهیم. همچنین تیم‌های حمایتی روحی و روانی نیز هم برای امدادگران و هم برای خانواده‌های مصدومین و مفقودین قرار دادیم.

کولیوند با بیان اینکه در حال حاضر کار آواربرداری سرعت بهتری گرفته و منطقه محدودتر شده است، ادامه داد: بر این اساس با تصمیم مدیریت بحران قرار شد که همه دستگاه‌ها به اندازه نیاز منطقه در محل مستقر شوند و ما نیز بر این اساس عمل کردیم. در عین حال در این حادثه بیمارستان‌ها کاملا آماده بودند و همه بیمارستان‌ها اعم از دولتی، خصوصی و عمومی با ما همکاری کرده و حتی جامعه پزشکی و پیراپزشکان مرتبا برای کمک اعلام آمادگی می‌کردند و همین موضوع باعث شد که بتوانیم بسیاری از مصدومان را به صورت استاندارد منتقل کنیم.

سرپرست اورژانس کشور در پاسخ به سوالی درباره کمبود امکانات اورژانس گفت: در این حادثه از نظر امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی کمبودی نداشتیم و اتفاقا یکی از نقاط قوت امدادرسانی، حضور فوریت‌های پزشکی بود؛ به طوریکه حتی خود امدادگران می‌گفتند با حضور فوریت‌های پزشکی امیدمان بیشتر است.

کولیوند درپاسخ به سوالی درباره ماسک‌هایی که برای امدادرسانان توزیع شد، گفت: امدادگرانی که در آنجا کار می‌کردند خودشان ماسک‌های مخصوص داشتند و ما هم برای سایرین ماسک 95 که بالاترین استاندارد جهانی را دارد توزیع کردیم. بنابراین مشکلی از این جهت وجود نداشت.

وی در پایان تاکید کرد: در حوزه اورژانس نیازمند کار بسیار وسیعی هستیم و باید نیروهای انسانی، تجهیزات زمینی و هوایی را توسعه دهیم؛ چرا که اگر با این شرایط در تهران اتفاقی رخ دهد، امدادرسانی و خدمات رسانی بسیار دشوار است. البته مباحثی که در زمینه تشکیل سازمان اورژانس مطرح شد و مجلس آن را تصویب کرد، قدم موثری برای توسعه این امکانات خواهد بود.

** 10:51: فعالیت 150 کامیون برای انتقال آوارهای پلاسکو به سکوی هرندی

معاون اجرایی مدیریت نظارت و ارزیابی امور مناطق شهرداری تهران که وظیفه ساماندهی جابه‌جایی نخاله‌ها را برعهده دارد، از فعالیت روزانه 150 کامیون برای جابه‌جایی نخاله‌ها خبر داد.

قنبر آدینه‌وند صبح امروز در حاشیه آواربرداری پلاسکو با بیان اینکه بیش از 50 درصد عملیات آواربرداری انجام شده است، گفت: وظیفه آواربرداری به سازمان پسماند شهرداری سپرده شده است.

وی با بیان اینکه 150 کامیون روزانه نخاله و آوارهای پلاسکو را جابه‌جا کرده و به سکوی هرندی منتقل می‌کنند، گفت: سکوی هرندی که محل دپوی آوار است، تحت نظارت نیروی انتظامی قرار دارد.

آدینه‌وند با بیان اینکه با توجه به پیچیده شدن سازه فلزی به یکدیگر، کار تا اندازه‌ای سخت و دشوار شده است، گفت: به همین دلیل قیچی‌های مکانیکی در محل آوار حضور دارند تا نسبت به بریدن سازه فلزی اقدام کنند.

معاون اجرایی مدیریت نظارت و ارزیابی امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد تا قبل از روز پنجشنبه آواربرداری به اتمام برسد، گفت: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم هرچه زودتر معبر باز شود.

**10:17 در حال حاضر چندین گاوصندوق کشف شده و تلاش برای یافتن سایر گاوصندوق‌های شخصی و بانکی (تجارت) ادامه دارد. گاوصندوق‌ها پس از کشف در اختیار ناجا قرار گرفته و پس از بررسی به مالک تحویل  داده می‌شود.

امیدها برای نجات زنده محبوس‌شدگان/افزایش کاوش‌ها در پلاسکو+تصاویر

**09:10 فعالیت قیچی‌برها ‌و ماشین آلات سنگین پیشرفت خوبی در آواربرداری داشته است. ده‌ها کامیون در محل حادثه فعال هستند و نخاله‌ها را از منطقه پلاسکو به مکان تعیین شده‌ منتقل می کنند. ‌پیش‌بینی می‌شود عملیات آواربرداری تا پایان هفته ادامه داشته باشد.  در حال حاضر بیش از یکصد آتش‌نشان و نیروهای امدادگر در منطقه در حال فعالیت هستند.  علت عمده حریق‌های برجای مانده و دود حاصل از آن پارچه‌ها و طاقه‌هایی هستند که در میان آوارها وجود دارند.  فعالیت بیل‌های مکانیکی در ضلع جنوبی منطقه همچنان ادامه دارد و در عین حال نیروهای آتش نشان در ضلع غربی نیز فعال هستند و امیدوارند امروز تعدادی از پیکرهای قربانیان را در این بخش پیدا کنند.

**08:10: ماشین‌های سنگین جهت تسهیل و افزایش کیفیت آواربرداری‌ها در محل حادثه مشغول فعالیت هستند این در حالی است که همچنان دوود از زیر آوارها متصاعد می‌شود. به دلیل آنکه در ضلع غربی ساختمان پلاسکو که به ظاهر امکان یافتن اجساد بیشتری وجود دارد، تلاش و کاوش‌ها بیشتر است. در عین حال نگرانی‌هایی درخصوص آتش‌های اطفاء نشده زیر آوارها وجود دارد.

**08:05: تعداد زیادی پیکنیکی از میان آوار ساختمان پلاسکو کشف شد. گفته می‌شود این ساختمان به دلیل مسائل ایمنی نتوانسته بود انشعاب گاز بگیرد به همین دلیل از کپسول، پیکنیکی و گازوئیل استفاده می‌کردند.

**07:15: امیدواریم کسانی را که احتمال زنده‌ماندشان می‌رود، «زنده» از زیرآوار بیرون بیاوریم

شریف‌زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی درخصوص آخرین اخبار از روند عملیات پلاسکو گفت: همکارانم تونلی به سمت موتورخانه واقع در زیرزمین ساختمان پلاسکو حفر کرده بودند و در آن‌جا نشانی از پیکرها و اجساد زیر آوارماندگان نیافته بودند لذا تونلی فرعی به سمت اتاقی در کنار موتورخانه حفر شده بود که همکاران موفق شدند پیکر چهار شهروندان غیرآتش‌نشان را از این اتاق بیرون بیاورند. شریف‌زاده افزود: هنوز هم امیدواریم کسانی را که احتمال زنده‌ماندشان می‌رود، زنده از زیر آوار بیرون بیاوریم.

** 06:00  تخریب  و آوار برداری ساختمان مجاور پلاسکو که به دستور دادستانی برای سرعت در آوار برداری صورت گرفته بود، به پایان رسید.

با گذشت پنج روز از آغاز عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو در ساعت 5:45 دقیقه بامداد عملیات به صورت بی‌وقفه در دمای تقریباً بالای 2 درجه ادامه دارد.

این عملیات در دو جبهه شمالی و جنوبی در حالی ادامه دارد که ساعاتی پیش پیکر چهار نفر از جان‌باختگان این حادثه از زیر آوارها پیدا و توسط نیروهای امداد و نجات بیرون کشیده شد.

در حال حاضر دو تا دستگاه بیل 800 هم به تجهیزات آواربردار اضافه شده اند تا عملیات تسریع یابد.

محدودیت‌های ترافیکی در منطقه همچنان ادامه دارد.

**03:50: آواربرداری همچنان ادامه دارد.

**03:00 : افزایش حجم دود با وزش باد در محوطه عملیات آوار برداری پلاسکو

**02:05: فراهانی، معاون اورژانس کشور از انتقال پیکر 4 جانباخته پلاسکو به پزشکی  قانونی خبر داد و گفت: نیروهای اورژانس بلافاصله پس از شناسایی اجساد به محل اعزام و با انجام معاینات و تایید عدم وجود علایم حیاتی، این افراد را برای سیر مراحل قانونی به پزشکی قانونی منتقل کردند. وی افزود: تا کنون به 195 نفر از مصدومین این حادثه از سوی اورژانس تهران خدمات رسانی شده که 45 نفر آنها به بیمارستان و 150 تن به صورت سرپایی در محل حادثه درمان شدند.

**01:50: گزارش‌ها حاکی از سرگیری مجدد عملیات آوار برداری در ضلع شمال پلاسکو است.

**01:41: توقف دوباره عملیات آواربرداری با فریادهای یک آتش نشان

با گذشت یک ساعت از بامداد امروز و در حالی که حدود 30 دقیقه از آغاز عملیات آواربرداری گذشته بود، بار دیگر با فریادهای یک آتش نشان، لودرها و بیل‌های مکانیکی کار خود را متوقف کردند. در حالی که حدود یک ساعت پیش با توقف عملیات آواربرداری پیکر چهار نفر از جان باختگان حادثه پلاسکو پیدا و از زیر آوار خارج شد، هم اکنون با فریادهای یک آتش نشان عملیات باز هم متوقف شده و گمان می رود پیکر یا پیکرهای دیگری در زیر آوارها پیدا شده باشد.

**01:23: کشف پیکر چهار تن از همشهریان از زیرآوار پلاسکو

 جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی از خروج چهار پیکر غیر آتش‌نشان (شهروند) از زیر آوار از دقایق ابتدایی بامداد امروز تا این لحظه خبر  داد. وی با بیان اینکه دقایقی قبل در ادامه عملیات حفاری که به طبقه منفی یک ساختمان پلاسکو منتهی می شد پیکر چهار نفر از همشهریان غیرآتش نشان که زیر آوار مدفون شده بودند کشف و تحویل اورژانس شدند تا به پزشکی قانونی منتقل شوند گفت: از آنجا که احتمال می رود کسان دیگری در این محدوده زیر آوار باشند فعلاً در همان مکان عملیات را ادامه می‌دهیم.

**01:00 : جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی ضمن بیان اینکه تیم های امدادی با حفر کانال از سمت غرب پاساژ پلاسکو وارد ساختمان شده و دقایقی قبل موفق شدند سه جسد را کشف کنند گفت که این اجساد همگی شهروند بوده و در میان آنها آتش نشانی وجود ندارد.

**00:45: کولیوند رییس اورژانس کشور از خارج شدن سومین پیکر از تونلی که به سمت موتورخانه پلاسکو می رود خبر داد و گفت: به این ترتیب تعداد کشته شدگان یافت شده حادثه پلاسکو تا کنون با احتساب یک فوتی روز اول در بیمارستان به 6 تن رسید.

**00:20: لحظاتی پیش کولیوند، رییس اورژانس کشور با حضور در محل حادثه گفت: هم اکنون 60 تیم فوریت پزشکی به همراه 8 متخصص در محل حضور دارند این در حالیست که از ابتدای حادثه پلاسکو تا کنون 187 نفر مصدوم شده‌اند که 43 نفر آنها در بیمارستان و سایرین در محل حادثه توسط تیم‌های فوریت پزشکی درمان شده‌اند.

**00:05: سرپرست اورژانس کشور از کشف و خروج دو جسد از زیر زمین موتورخانه پلاسکو خبر داد و گفت: پیکر یک تن تحویل عوامل بهشت زهرا مستقر در محل و جسد دیگر در حال انتقال به خارج از محل حادثه است.

**00:01: در حال حاضر عملیات آوار برداری در محل حادثه متوقف و ظاهرا علایمی از  وجود پیکر جانباختگان در ضلع غربی ساختمان پلاسکو مشاهده شده و نیروهای تجسس با جدیت در حال فعالیت هستند.

** 00:00 مهلت سه ماهه کارفرمایان پلاسکو برای پرداخت حق بیمه

محمد حسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی از اشتغال 2000 کارفرما و کارگر در پلاسکو خبر داد و گفت: شهدای آتش نشان قراردادی و پیمانی تحت پوشش تامین اجتماعی بودند مستمری آنها به‌زودی برقرار می‌شود.  همچنین مهلت سه ماهه‌ای برای پرداخت حق بیمه به کارفرمایان ساختمان پلاسکو تعیین شده که در صورت نیاز این مهلت قابل تمدید است. وی در ادامه از پرداخت تسهیلات به کارفرمایانی که کارگران پلاسکو را به‌کار بگیرند خبر داد.

به روز رسانی می‌شود...
گاوصندوق‌های ذوب شده در حادثه ساختمان پلاسکو
گاوصندوق‌های ذوب شده در حادثه ساختمان پلاسکو


منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
0
12
یعنی مدیریت باصطلاح بحران ؛ تا الان متوجه نبود که اورژانس، نیازمند توسعه تجهیزات زمینی و هوایی هست ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
6
11
واقعا آدم چقدر باید ساده باشه که باور کنه بیش از پنجاه ستون آهنی به اون کلفتی و عظمت بر اثر آتش سوزی ساده(که البته تا ساعت ده مهار شده بود وتمام) ناگهان جناب آتش یادش بیاد که باید ستونها رو بصورت همزمان ذوب کنه (که البته بیش از 1000 درجه ی سانتیگراد برای اینکار لازمه) و بعد صدای انفجار هم بیاد(البته بطور هماهنگ و در کنار هر ستون یک انفجار) بطوریکه ساختمان بصورت کاملا عمودی پایین بیاد. آخه ای مردم چرا اینقدر راحت گول می خورید؟؟؟ همه ی کسبه و شاهدان عینی صداهای پی در پی انفجار را شنیده اند آخه آتش سوزی چه ربطی به انفجار داره؟؟؟؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
با شما کاملا موافقم. یک مساله دیگه اینکه اگر نگاه کنید به ساختمانهایی که در مناطق جنگی مثل سوریه در اثر موشک خراب شده اند حتی بمب هم باعث تخریب 100 در صد نمیشود. یعنی ساختمانها نصفه نیمه شده اند. چطور ممکنه اتش اینطور ساختمان را پایین بریزه تازه اونهم روی خودش!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
0
13
قاليباف پول به آتش نشانان نمي داد ولي ميلياردها تومان عوارضي كه مردم تهران دادند و اعزام پرسنل وامكانات به كشور عراق را مي دهد در حالي كه نبايد با پول مردم تهران اين كار را بكند اگر مي دانند اين كار درست است بايد با پول بيت المال انجام دهند شايد بعضي از مردم تهران راضي نباشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
0
5
به جای فضولی در این کشور و آن کشور به وضع مردم برسید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
0
2
کیهان در تیتر یک روزنامه فردا نوشته است آوار واردات پلاسکو را نابود می کند. پس آن زمان که واردات بی رویه تولید را نابود کرد کجا بودید؟ آمار گمرک گویای واقعیت است. برو ببین چه خبر بوده الان که تراز تجاری مثبت است و صادرات بر واردات پیشی گرفته است. شما چند روز پیش می گفتید دلار از 4000 تومان گذشت دیدی که امروز دلار به 3700 تومان کاهش یافت دست از سر این دولت مردمی بردار و خودت را خسته نکن.
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
0
امیر حسین‌آبادی، رئیس کانون وکلای دادگستری، روز دوشنبه با اشاره به قوانین حقوق مالک و مستاجر، گفت که علت این حادثه «بی‌توجهی مالک در نگهداری، تعمیر یا اقدام نسبت به ملک» بوده است.
به گفته آقای حسین‌آبادی، در قانون مدنی پیش‌بینی شده که اگر ملکی در اثر بی‌توجهی در نگهداری یا عدم مواظبت خراب شود، «مسئول تمام خرابی» مالک است.
این در حالی است که محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان، در بازدید از خرابه های ساختمان پلاسکو گفته است که این نهاد سرقفلی همه مغازه‌ها را واگذار کرده و تنها مالک «اصل ساختمان» بود.!
او بدون اشاره به نقش احتمالی این بنیاد به عنوان مالک این ساختمان در وقوع این حادثه تنها وعده داده بود که ساختمان جدید در مدت دو سال ساخته شده و به «ذینفعان» تحویل خواهد شد.!
در همین حال محمدرضایی، رئیس کمسیون عمران مجلس، گفت که رئیس بنیاد مستضعفان در جلسه روز دوشنبه این کمیسیون «ضمن عذرخواهی و قبول کردن مسئولیت» قول داده که در اولین فرصت ساختمان جدیدی احداث و به کسبه پلاسکو واگذار شود!?.
آقای رضایی اشاره‌ای به نحوه جبران دیگر خسارات،صاحبان سرقفلی های این مجتمع نکرده است.
از ۵۶۰ واحد مجتمع پلاسکو، کمتر از ۱۰۰ واحد بیمه اموال بوده‌اند و صاحبان حدود ۴۶۰ واحد عملاً ورشکست شده‌اند.!
بر اساس این گزارش، اکثر چهار هزار کارگر این مجتمع نیز به دلیل اجباری نبودن بیمه کارگران برای کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر، بیمه نبوده‌اند و نمی‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.
پیش از این علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرده که تنها آن گروه از کارگران پلاسکو که بیمه بوده اند،بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد.!
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
2
از بودجه امسال سازمان آتش‌نشانی تهران، فقط 25میلیارد تومانش پرداخت شده! (اصل بودجه مصوب 600میلیارد تومان بوده!)
نگاه کنید به بودجه دولتی چندتا از همین نهادها تا ببینید بودجه 25میلیارد تومانی آتش‌نشانی در قیاس با بودجه برخی نهادهای ”شخصی“ و بنیاد‌های وابسته چقدر خنده‌دار است.
بامداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
0
0
اصلا كدوم مديريت ؟ جائي را سراغ داريد ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین