کد خبر: ۴۲۲۲۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
ترامپ یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش را عملی کرد

5 نکته‌ درباره دستور ترامپ برای خروج امریکا از پیمان TPP

پیمان تجارت ترانس پاسیفیک یا دو سوی اقیانوس ارام در دوران ریاست جمهوری اوباما رییس جمهوری پیشین امریکا به امضا رسید. این پیمان میان آمریکا و ۱۲ کشوری به امضاء رسید که مجموعاً ۴۰% اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب امریکا روز گذشته با صدوری دستور وعده خود درباره خروج کشورش از پیمان ترانس پاسیفیک را عملی کرد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ پیمان تجارت ترانس پاسیفیک یا دو سوی اقیانوس ارام در دوران ریاست جمهوری اوباما رییس جمهوری  پیشین امریکا به امضا رسید. این پیمان میان آمریکا و ۱۲ کشوری به امضاء رسید که مجموعاً ۴۰% اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند. ترامپ وعده خروج از توافقات و پیمان‌های تجاری مشابه از جمله پیمان تجارت آزاد میان این کشور با کانادا و مکزیک موسوم به نفتا (Nafta) را نیز داده بود. 

شبکه خبری «سی ان ان» که از شبکه‌های منتقد ترامپ بوده است با انتشار گزارشی به پنج نکته‌ای اشاره کرده است باید درباره حکم اخیر ترامپ مرتبط با لغو پیمان تجارت ترانس پاسیفیک دانست: 

تراپ چه کاری انجام داد؟ 

هنوز امضای ترامپ هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد چرا که نیاز به تایید نمایندگان کنگره وجود دارد. بدون نظر مساعد کنگره، کاخ سفید نمی‌تواند کاری انجام دهد و پیمان موثر باقی خواهد ماند. با این حال، نکته مهم آن است که ترامپ یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش را عملی کرده است. 

در این پیمان کشورهایی چون کانادا، مکزیک، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، شیلی، پرو، مالزی، سنگاپور، ویتنام و برونئی حضور داشتند و تعرفه‌هایی برای واردات و صادرات امریکا برای آن کشور‌ها در نظر گرفته شده بود و در مقابل ایالات متحده برای حفاظت از وضعیت محیط زیست و بهبود فضای کسب و کار و مذاکره در این‌باره به کشورهای عضو پیمان تعهد داده بود. منتقدان این پیمان می‌گفتند که مفاد پیمان سبب دستکاری نرخ ارز کشورهای مختلف می‌شود که به ضرر دلار امریکا است. 

هم اکنون ترامپ تحت فشار زیادی است 

ترامپ روز یکشنبه اعلام کرد که می‌خواهد مذاکرات مجدد درباره توافق‌نامه تجارت آزاد امریکای شمالی یا نفتا را اغاز کند. او در حال حاضر معتقد است که این پیمان به مانعی تجاری برای افزایش مبادلات تجاری امریکا تبدیل شده است. 

معنای این موضوع برای جهانی‌شدن چیست؟ 

امضای ترامپ مبنی بر خروج از پیمان‌های مذکور می‌تواند روند جهانی‌شدن در دهه‌های اخیر را معکوس کند. ترامپ در این زمینه با اننقادات زیادی مواجه بوده است. کسب و کارهای بزرگ معتقدند که اقدامات ترامپ باعث تضعیف توانایی آنان در فروش کالاهای‌شان به مصرف‌کنندگان می‌شود. آنان اشاره می‌کنند که در صورتی که مشاغل از امریکا خارج شوند این به معنای ضرر میزان فروش آنان خواهد بود. از سوی دیگر جمهوری‌خواهان نیز مدت زمان طولانی از تجارت آزاد حمایت کرده‌اند و در حال حاضر خود را میان ترامپی می‌بینند که خواستار حمایت از کسب و کار داخلی است و میان جمعیت بازرگانانی که معتقدند موضع ترامپ به دور از درک صحیح نقش فناوری‌های‌ نوین و جهان به‌هم‌پیوسته اقتصادی امروز است. آنان معقتدند که امروز محصولات ساخت امریکا در داخل‌ ایالات متحده بدان خاطر ارزان‌تر به فروش می‌رسند که در خارج از امریکا با قیمتی کمتر تولید می‌شوند و امکان‌پذیری این امر به دلیل امضای قراردادهای تجاری مشابه ترانس پاسیفیک بوده است.  

ترامپ معتقد است خروج از پیمان‌های تجاری این‌چنینی به نفع خانواده‌های امریکایی خواهد بود.  

لغو پیمان ترانس پاسیفیک چه‌تاثیری بر زندگی امریکایی‌ها خواهد گذاشت؟ 

بدلیل آن که این پیمان اثر موثری نداشته است، تاثیر فوری بر زندگی شهروندان امریکایی نخوهد گذاشت. با این حال، واقعیت آن است که ایالات متحده با تصمیم اخیر خود روابطش با کشورهایی که ۴۰ درصد از سهم اقتصاد جهانی را به خود اختصاص می‌دهند، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. 

با این حال، نمایندگان گروه‌های کارگری که برخی از آنان برای دیدار با ترامپ در روز دوشنبه در کاخ سفید برنامه‌ریزی کرده بودند از تصمیم اخیر ترامپ خرسند خواهند بود. آنان مدت‌ها استدلال می‌کردند که خروج فرصت‌های شغلی از امریکا به خارج  از آن کشور و تولید محصولات امریکایی در خارج از امریکا با کارگران با دستمزد پایین‌تر و حمایت کمتر از کارگران امریکایی به ضرر آنان تمام شده است. 

همچنین خودروسازان آمریکایی امیدوار به کاهش تعرفه‌های واردات در آسیا هستند.  کشاورزان نیز خواستار حذف تعرفه‌های مالیاتی بالا که مانعی در مسیر فروش محصولات به خصوص مرغ به خارج از آن کشور بودند نیز امیدواری‌هایی دارند. 

موافقان اقدامات اخیر  ترامپ استدلال می‌کنند که تصمیم  او به ترویج صادرات امریکا و کاهش موانع تجاری، باز‌کردن بازارهای جدید و محافظت از نوآوری‌های امریکا منجر خواهد شد. از جمله مک کین سناتور جمهوریخواه که اخیرا وارد چالش با ترامپ بر سر موضوع روسیه و نحوه تعامل با آن شده بود نیز از تصمیم تجاری و اقتصادی اخیر ترامپ حمایت کرده است.

چین باید چه کاری با تصمیم اخیر ترامپ انجام دهد؟ 

بهترین سناریو برای امریکا آن است که چین در پیمان ترانس پاسیفیک خضور ندارد. با این حال رهبران چین نگران افرایش حضور امریکا و گسترش نفوذ آن کشور در منطقه اسیا هستند. شی جین پینگ رییس‌جمهوری ‌چین در سخنرانی‌ای در مجمع جهانی اقتصاد داووس گفته بود که چین متعهد به ترویج تجارت آزاد و سرمایه‌گذاری از طریق باز کردن درهای اقتصادی باقی خواهد ماند. او مخالفت حود را با حمایت صرف از کالاهای داخلی که سیاست مدنظر ترامپ است اعلام کرده بود. 
خروج امریکا از پیمام ترانس پاسیفیک می‌تواند به ضرر چین و محصولات ارزان‌قیمت تولیدی آن کشور باشد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
2
یازده کشور دیگر به حساب وجود امریکا تا الان خارج نشدند اکنون مردد برای تصمیم خروج
شدند .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
0
چرا نخست وزیر سابق بریتانیا که بظاهر مخالف خروج از اتحادیه اروپاست تصمیم به برگزاری رفراندوم میگیرد؟و چرا همزمان با بریگزیت ، در امریکا رییس جمهوری بشدت درونگرا برسرکار می اید که میخواهد ازنظر اقتصادی و امنیتی دیواری بدور کشورش بکشد؟شاید این ادامه همسویی همیشگی این دو کشور باشد وشاید ظهورترامپ و بریگزیت سر اغاز یک پروژه جهانی باشد که ورای اراده مردم این دو ابرقدرت است!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین