کد خبر: ۴۲۳۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۳:۳۵

مذاکرات ایران و روسیه تحت تاثیر طرح البرادعی یا پروژه «نمک سبز»

آفتاب‌‌نیوز : همزمان معاون وزیر امور خارجه چین نیز برای بررسی راه های خروج از بن بست برنامه هسته ایران، به تهران سفر کرده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه سفر رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور به تهران را فرصت جدیدی برای پیدا کردن راهکاری سیاسی و دیپلماتیک برای خروج از اوضاع کنونی پرونده هسته ای ایران دانسته است.
وزیر خارجه چین نیز سفر لوگوژنک، معاون خود را در راستای بررسی مسأله هسته ای ایران و یافتن راهی برای اجتناب از تشدید مسأله و حل آن از طریق گفتگو و مذاکره اعلام کرده است.
اگر مذاکرات ایران با چین و روسیه به نتیجه نرسد، احتمال افزایش فشارها به رهبری آمریکا برای اعمال تحریم های شورای امنیت علیه ایران افزایش می یابد.
این مذاکرات در حالی ادامه پیدا می کند که خبرهایی در مورد پیشنهاد محمدالبرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در زمینه دادن امکان غنی سازی در ابعاد محدود و پژوهشی به ایران منتشر شده است.
به علاوه، برخی از دیپلمات های غربی از ارائه اطلاعاتی از سوی ایران به آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مورد «پروژه نمک سبز» خبر داده اند.
واشنگتن پست با اشاره به این خبر نوشت: منابع اطلاعاتی آمریکا پیش از این از ارتباط پروژه نمک سبز با طرح کلاهک موشکی و آزمایش با مواد انفجاری که هر دو بخشی از برنامه تسلیحات هسته ای هستند خبر داده بود.
یک دیپلمات نیز در گفتگو با آسوشیتدپرس گفته است که تیمی از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای بررسی پروژه مخفی نمک سبز به تهران آمده اند. دیپلمات هایی که در این زمینه سخن گفته اند نخواسته اند نامشان فاش شود اما گفته اند که این اطلاعات می تواند سوءظن های موجود در مورد برنامه هسته ای ایران را تشدید کند.
گفته می شود برای اولین بار در گزارش 4 فوریه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای به پروژه نمک سبز اشاره شده بود.
در گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای از ارتباط پروژه نمک سبز با آزمایش های مشکوک در مورد مواد انفجاری و طرح کلاهک موشکی خبر داده شده بود.
دیپلمات های نزدیک به آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفته اند که آژانس در حال حاضر تمرکز خود را بر روی اطلاعات منتشر شده آمریکا در این زمینه قرار داده است.
در چنین فضایی مذاکرات ایران و روسیه در حالی دنبال می شود که هیچ گزارشی در مورد نتیجه مذاکرات دو روزه آنها در مسکو منتشر نشده است.
در حالی که وزیر خارجه روسیه پیش بینی در مورد مذاکرات مسکو را زود دانسته، اما نماینده ایران با مثبت و سازنده ارزیابی کردن مذاکرات، ابهام در مورد نتیجه نهایی را بیشتر کرده است.
از سوی دیگر نپذیرفتن تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی ایران، که از سوی روسیه نیز به عنوان پیش شرط اجرای طرح غنی سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه مطرح شده است، دستیابی دو طرف به توافقی در این زمینه را سخت تر کرده است.
منوچهر متکی در دیدار با وزیر خارجه اندونزی با اشاره به ابهامات طرح روسیه یکی از مهم ترین مسائلی که باید در مورد آن دو طرف به توافق برسند را مکان غنی سازی اعلام کرده است، از این رو به نظر می رسد ایران قصد دارد بخشی از غنی سازی را حتی اگر برنامه غنی سازی به روسیه متقل شود را خود انجام دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز گروه بین المللی بحران نیز در مورد راه حل های پیش روی ایران سه گزینه را مطرح کرده است، چشم پوشی 7 ساله از غنی سازی و پذیرفتن بازرسی های پی در پی و گسترده، با تحریم های شورای امنیت و یا حمله آمریکا به تأسیسات نظامی.
این گروه های بین المللی از ایران خواسته اند با تقویت مواضع خود مذاکرات در مورد برنامه هسته ای اش را ادامه دهد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین