کد خبر: ۴۲۳۲۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
امریکا بر سر کشورهای ممنوع‌شده از دریافت ویزا چه بلاهایی آورده است؟

کنایه «اینترسپت» به ترامپ بخاطر دستورش درباره پناهجویان: شما را بمباران می‌کنیم/اجازه ورودتان به آمریکا را هم نمی‌دهیم‌!

شاید به گونه‌ای طنزآمیز بشود گفت که سیاست خارجی ترامپ از این اصل پیروی می‌کند: شما را بمباران می‌کنیم، فاجعه‌ای‌ انسانی خلق می‌کنیم و بعد نمی‌گذاریم وارد کشورمان شوید. این در واقع، شبیه یک فیلم ترسناک است نه یک سیاست خارجی‌.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- عراق، سومالی، سودان، سوریه، یمن و ایران کشورهایی هستند که در فرمان اجرایی رییس‌جمهوری امریکا به‌زودی شهروندان‌شان از کسب روادید سفر به امریکا محروم خواهند شد. پیش‌نویس این متن و دستور برای نخستین‌بار از طریق هافینگتون پست و لس آنحلس تایمز افشا شد. گفته شده است برای این کشورها به ظن ارتباط اتباع‌شان با موارد تروریستی روادید صادر نخواهد شد و این اقدام با هدف مخافظت از شهروندان امریکایی صورت گرفته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت «اینترسپت» اما در رویکردی انتقادی اشاره می‌کند که نکته جالب آن است که این هفت کشور همگی در یک نکته مشترک هستند و آن این که امریکا در سال‌های گذشته با خشونت در امور داخلی آنان مداخله کرده است؛ از بمباران گرفته تا مورد ایران که از طریق حملات سایبری بوده است و پیشتر نیز سابقه مداخلات دیگری را داشته است. 

شاید به گونه‌ای طنزآمیز بشود گفت که سیاست خارجی ترامپ از این اصل پیروی می‌کند: شما را بمباران می‌کنیم، فاجعه‌ای‌ انسانی خلق می‌کنیم و بعد نمی‌گذاریم وارد کشورمان شوید. این در واقع، شبیه یک فیلم ترسناک است نه یک سیاست خارجی‌. 

در ادامه به برخی از مداخلات امریکا در هفت کشور مذکور اشاره می‌شود: 

ایران:‌ کودتای سال ۱۹۵۳ میلادی توسط سازمان سیا صورت گرفت. کودتا سبب شد تا محمدرضا پهلوی شاه دیکتاتور به قدرت بازگردد. او تا سال ۱۹۷۹ میلادی در ایران حکومت می‌کرد و پس از آن به دنبال یک انقلاب از قدرت ساقط شد. به دنبال آن و پس از انقلاب، دولت امریکا از جنگ صدام علیه ایران حمایت کرد و به او سلاح شیمیایی نیز داد تا علیه مردم ایران استفاده کند. در سال ۱۹۸۸ میلادی نیروی دریایی امریکا به اشتباه به سوی یک هواپیمای مسافربری غیر‌نظامی ایرانی شلیک کرد که در جریان آن ۲۹۰ نفر جان خود را از دست دادند همچنین ایران اولین هدف حملات سایبری تحت حمایت یک دولت در جهان بود. امریکا با همکاری اسرائیل ویروس استاکس نت را علیه برنامه هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار داد. 

عراق: چهار رییس‌جمهوری امریکا به ترتیب عراق را بمباران کرده‌اند. پس از مجموعه تحریم‌های خشنی که به جامعه مدنی عراق آسیب رساند دولت امریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی به عراق حمله کرد که در جریان آن صدها هزار نفر کشته شدند و آن کشور با بی‌ثباتی مواجه و به پایتخت تروریسم در جهان تبدیل شد. 

لیبی: از سال ۱۹۸۶ میلادی که حملات هوایی آغاز شدند تا سال ۲۰۱۱ میلادی که مداخله نظامی صورت گرفت، غرب به خصوص امریکا همواره به لیبی حمله نظامی کرده‌اند. برخی از پناهجویان که از لیبی فرار کرده‌اند گفته‌اند که ترجیح می‌دهند در دریا بمیرند ولی به کشور ویران‌شده و ناامن‌شان باز نگردند. 

سومالی: ‌آن کشور یکی از کانون‌های اصلی حضور پهپادهای امریکایی برای حمله به اتیوپی بوده است؛ کشوری که ثبات کمی دارد و بحران انسانی دائمی در آنجا جریان دارد. 

سودان: در سال ۱۹۹۸ میلادی امریکا کارخانه داروسازی الشفا را که نیمی از محصولات دارویی سودان را تولید می‌کرد منفجر نمود‌. اگرچه هدف از این حمله در ظاهر مقابله با شبکه تروریستی بن لادن بود اما در واقع هیچ ارتباطی با آن نداشت. 

سوریه: امریکا و چند کشور مورد حمایتش گروه‌های شورشی را در جنگ داخلی سوریه در سال‌های گذشته تجهیز کرده‌اند. این موضوع به تشدید آوارگی در سوریه  و کشته‌شدن میلیون‌ها نفر منجر شده است. 

یمن: یکی دیگر از زمین‌های بازی برای امریکا جنگ پهپادی در یمن است. امریکا همچنین، نقش حمایتی در پشتیبانی از مداخله عربستان سعودی در جنگ داخلی در آن کشور داشته است که باعث کشته‌شدن بیش از ۱۰ هزار نفر و گرسنگی میلیون‌ها نفر شده است. 

نکته جالب توجه آن است که ایران که القاعده، داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی در آن این کشور جایی ندارند در این فهرست قرار داده شد اما عربستان سعودی که ۱۵ نفر از عاملان هواپیماربایی در جریان حادثه یازدهم سپتامبر از آن کشور بوده‌اند و منبع مالی اصلی تامین گروه‌های تروریستی و بنیادگراست در این فهرست دیده نمی‌شود!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
1
2
عربستان سعودی کار خودش را میکند و جار و جنجال راه نمیاندازد و بطور علنی مرگ بر آمریکا و اسرائیل نمیگوید و به سفارت خانه ها حمله نمیکند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
1
1
ایران در کنار سایر کشورها .... جنگ زده.مایه تاسف است؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین