کد خبر: ۴۲۳۶۲۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹

مرگ عجیب یک بیمار در اتاق عمل کلینیکی در زاهدان/ چراغ سقفی سقوط کرد و جان مرد را گرفت!

بیمار زاهدانی که برای انجام عمل "آب مروارید" چشم به یک از کلینیک‌‌های جراحی محدود شهرستان زاهدان مراجعه کرده بود، در پی سقوط چراغ سقفی اتاق عمل و عدم درمان به موقع جان خود را از دست داد.
آفتاب‌‌نیوز : اول دی‌ماه یک بیمار زاهدانی که برای انجام عمل "آب مروارید" چشم به یکی از کلینیک‌‌های جراحی محدود شهرستان زاهدان مراجعه می‌کند، کنده‌شدن چراغ اتاق عمل (چراغ سیالتیک) و سقوط آن روی بیمار از ارتفاع حدود سه متری پیش از آغاز عمل و در هنگامی که منتظر شروع عمل بوده، سبب صدمه دیدن وی می‌شود.

به گزارش تسنیم، بر اثر این سانحه و در اثر شدت ضربه بیمار از حال می‌رود که در ادامه و پس از رسیدگی پرسنل اتاق عمل، این فرد دوباره هوشیاری خود را به‌دست می‌آورد؛ که بر اثر همین سانحه دو تن از پرسنل اتاق عمل نیز از ناحیه دست مورد آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرند.

اتفاقات عجیب این مرکز چشم پزشکی اما به همین جا ختم نمی‌شود، چراکه بنا بر اظهارات فرزند وی که از پدر مرحومش نقل می‌کند، وقتی بیمار به دلیل جراحت و درد درخواست عدم ادامه روند جراحی را داشته، پزشک در کمال ناباوری اقدام به بیهوشی و ادامه روند جراحی چشم می‌کند.

فرزند این بیمار اظهار داشت: همراه پدر من بیمار دیگری با بیماری چشمی مشابه حضور داشت که او نیز تحت عمل جراحی قرار گرفت و پس از حدود 20 تا 30 دقیقه عملش به اتمام رسید ولی پدر من حدود 4 ساعت و 30 دقیقه در اتاق عمل بود. طبق بررسی‌هایی که ما داشتیم مدت معمول جراحی "آب مروارید" حدود 30 دقیقه است و مدت طولانی حضور پدر من در اتاق عمل جای سئوال دارد.

انکار حادثه سقوط چراغ سیالتیک توسط پرسنل کلینیک

فرزند این بیمار گفت: وقتی پدرم پس از انجام عمل و کسب هوشیاری اطرافیان خود را از این حادثه و درد قسمت شکم مطلع کرد، پرسنل کلینیک این اتفاق را تکذیب کرده و گفتند که وی در حال هذیان‌گویی است اما پس از چندی به دلیل هوشیاری بیمار و وجود آثار ضربه روی بدن وی به وقوع حادثه سقوط چراغ اعتراف کردند.

این بیمار که تنها دردی سطحی در ناحیه شکم حس می‌کرده و در سونوگرافی به عمل آمده از وی مشکلی نداشته همان شب مرخص می‌شود. در ادامه نیز مسئولان کلینیک و شرکت واردکننده چراغ اتاق عمل جهت عیادت و دلجویی به منزل این بیمار مراجعه می‌کنند.

ماجرا اما به همین جا ختم نمی‌شود و پس از چند روز فرد بیمار به‌دلیل دردی که در ناحیه شکم احساس می‌کرده به پزشک مراجعه می‌کند که متخصصان متوجه ضربه به روده‌ها و عفونت شکم می‌شوند و با توجه به وخیم شدن ناگهانی حال بیمار، پزشکان اقدام به عمل جراحی فوری وی در بیمارستان "امام علی(ع)" زاهدان می‌کنند.

فرزند این بیمار اظهار داشت: پدرم در بخش icu بیمارستان "امام علی(ع)" زاهدان بستری شد اما بر اثر گسترده شدن عفونت در بدن و صدمه به سایر قسمت‌ها از جمله کلیه و ریه، ایجاد مشکل در علائم حیاتی و وخامت وضعیت وی با توصیه پزشکان بیمارستان و اصرار خانواده، به تهران اعزام شد اما ساعاتی پس از رسیدن به تهران در 25 دی‌ماه و پس از تحمل بیش از 12 روز کما و رنج ناشی از صدمه ذکر شده، جان خود را از دست داد.

وی افزود: مسئولان این مرکز جراحی و شرکت واردکننده و نصاب این نوع چراغ اتاق عمل از کشور آلمان است در رابطه با چراغ‌های ذکر شده اعلام کرده‌اند که این چراغ از قسمت پرسی که در کشور آلمان انجام شده جدا شده و سقوط کرده و سقوط آن مربوط به نحوه نصب نیست. طبق پرس و جویی که ما انجام دادیم از این نوع چراغ 80 دستگاه در کلینیک‌ها مختلف سطح کشور راه‌اندازی شده که ممکن است برای دیگر هموطنان مشکلات مشابه پدر من ایجاد کند.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با این سانحه اظهار داشت: از این سانحه بی‌اطلاع هستم و این مسئله را باید از رئیس یا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جویا شوید.

این صحبت‌های عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در حالی بیان شده که یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره سانحه فوق از بار مسئولیت شانه خالی کرده و با اشاره به خصوصی بودن این کلینیک اعلام کرده: مقصر این اتفاق پزشک معالج نبوده و شرکتی که تجهیزات پزشکی را نصب کرده به درستی این کار را انجام نداده و با توجه به خصوصی بودن این شرکت، خودش باید پاسخگوی این اتفاق باشد.

روند این حادثه توسط دانشگاه علوم پزشکی در حال بررسی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این رابطه اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یک وظیفه تشکیلاتی مسائل مربوط به حوزه سلامت را دنبال می‌کند و نظارت بر ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان در مراکز دولتی، خصوصی و مطب‌ها را بر عهده دارد.

محمودرضا میری گفت: در زمینه حادثه‌ای که اخیراً در یکی از کلینیک‌‌های جراحی محدود شهرستان زاهدان رخ داد و در پی آن چراغ سقفی اتاق عمل که میان پزشکان به اسم چراغ "سیالتیک" شناخته می‌شود، کنده شده و روی بیماری که جهت جراحی بیماری "آب مروارید" مراجعه کرده بود، افتاد و بیمار پس از مدتی فوت کرد، بررسی‌های لازم توسط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حال انجام است.

وی بیان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد حادثه سقوط چراغ و برخورد آن با قسمتی از شکم بیمار، پیش از آغاز عمل جراحی بیمار رخ داده و در پی آن متخصص جراح عمومی که در اتاق عمل حضور داشته به معاینه مریض می‌پردازد تا مطمئن شود آسیب داخلی به مریض وارد نشده باشد.

میری افزود: با توجه به اینکه در پی بررسی پزشک، بیمار در آن شرایط زمانی علائمی حادی نداشته و علائم حیاتی وی طبیعی بوده، تصمیم به شروع روند جراحی چشم بیمار گرفته شده و این عمل پس از بیهوشی بیمار انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: پس از جراحی بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه بعد جراحی منتقل شده و توسط پزشک متخصص جراحی عمومی مورد معاینه قرار گرفته و سونوگرافی و رادیوگرافی انجام شده که علائم غیرطبیعی در شکم مریض مشاهده نشده و با توجه به اینکه علائم حیاتی وی نیز عادی بوده، پس از مدتی مرخص می‌شود.

وی با اشاره به طولانی شدن مدت حضور بیمار در اتاق عمل، عنوان کرد: به نظر می‌رسد معاینه و بررسی شرایط بیمار جهت حصول اطمینان از جسمی مساعد وی سبب طولانی‌شدن حضور بیمار در اتاق عمل شده که البته بررسی‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

میری گفت: 12 روز پس از این عمل بیمار در پی احساس ناراحتی از ناحیه شکم به پزشک مراجعه می‌کند که پزشک مربوطه متوجه وجود علائم غیرطبیعی در شکم وی شده و در نهایت بیمار را مورد عمل جراحی قرار می‌دهد. متخصص جراحی عمومی مربوطه که از جراحان بسیار با تجربه استان است، حین انجام جراحی متوجه می‌شود بخشی از روده بیمار "میکروزه" شده، یعنی جریان خون آن مختل شده، فاقد علائم حیاتی بوده و از بین رفته و طبق قوانین جراح آن قسمت را برداشته است.

وی با اشاره به ایجاد عفونت در بدن بیمار، اظهار داشت: بیمار پس از حدود دو روز از عمل جراحی با رضایت بستگان به تهران منتقل می‌شود و پس از رسیدن به تهران فوت کرده است.

پرونده به هیئت انتظامی سازمان نظام پزشکی زاهدان ارجاع شد

میری با اشاره به اقدامات انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پی فوت این بیمار، تاکید کرد: دستور داده شده تا این پرونده به هیئت انتظامی سازمان نظام پزشکی زاهدان منتقل شود تا در آنجا جهت پیگیری قانونی بررسی‌های لازم انجام شود و علاوه بر آن از پزشکی قانونی درخواست شده تا علت دقیق مرگ را به ما اعلام کند. همچنین بررسی علت سقوط چراغ سقفی اتاق عمل(چراغ سیالتیک) به عهده دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی گذاشته شده و نتایج این بررسی‌ها به زودی اعلام می‌شود.

بنا بر اظهارات فرزند بیمار مرحوم، پرسنل کلینیک پزشکی در مواجهه با سانحه فوق سهل‌انگاری کرده و به جای رسیدگی به وضع بیمار به دنبال سرپوش گذاشتن بر ماجرا بوده‌اند که همین مسئله می‌تواند عاملی کلیدی در روند جان باختن بیمار باشد.

فرزند این بیمار مرحوم تاکید کرد: امیدواریم بررسی لازم در زمینه این نوع چراغ "سیالتیک" انجام شود تا مشابه اتفاقی که برای پدر من افتاد، خانواده دیگری را دغدار نکند. همچنین از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درخواست رسیدگی دقیق به روند این پرونده را داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
7
آدم کور بشه بهتر ازین هست که اینجوری دلخراش کشته بشه من که دیگه پیش هیچ پزشکی نمیرم به هیچ کدومشون اعتماد ندارم.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
6
شکنجه گران در مدرسه، در اتاق عمل و.... مدرم بی دفاع..همیشه هم موضوع بررسی می شود و بعد هیچی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
5
از وزارت تا اتاق عمل های کوچک جراحان مدیر اسمی مدیرند و به مجموعه توجهی ندارند
چون الویت زیاد خواهی بدون کنترل است .
در دنیا بی سابقه است چه جور با عجله این همه عمل که هشتاد درصد ضرورت ندارد ،
به علت نبودن نظارت انجام می شود .
خیلی از این موارد اطلاع رسانی نمی شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین