کد خبر: ۴۲۴۵۱۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
باید منتظر قطب‌بندی‌های سیاسی بیشتر در کشور باشیم؟

ایران پساهاشمی به کدام سو می‌رود؟/اندیشکده بریتانیایی: روحانی باید به تنهایی در برابر فشار تندروها بایستد

اکنون با درگذشت آیت‌الله هاشمی، روحانی به عنوان تنها مهره کلیدی است که می‌تواند نقش ایجاد‌کننده توزان و تعادل در نظام سیاسی ایران را ایفا کند. او یک نماینده برای اردوگاه میانه‌روها باقی خواهد ماند و باید به تنهایی در برابر فشار تندروها بایستد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- اندیشکده بریتانیایی «روسی» در گزارشی این پرسش را مطرح می‌کند که ایران پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی به ایران پساهاشمی به کدام سو می‌رود؟/اندیشکده بریتانیایی: روحانی باید به تنهایی در برابر فشار تندروها بایستدکدامین سو حرکت خواهد کرد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این اندیشکده می‌نویسد: «فوت آیت‌الله هاشمی در اوایل این ماه، درگذشت فردی بود که سایه‌های بلندی بر روی سیاست ایران داشت. این فوت برای تحولات داخلی ایران سرنوشت‌ساز است. این موضوع به خصوص از آن رو مهم است که انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران تا چند ماه دیگر برگزار خواهد شد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که در سن ۸۲ سالگی فوت کرد، یکی از قدرتمندترین چهره‌ها و اعضای موسس جمهوری اسلامی ایران بود. او نقش مهمی را در محور و مرکز نظام سیاسی ایران داشت. درست پس از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی او رییس مجلس شد؛ از ژوئیه سال ۱۹۸۰ تا اوت سال ۱۹۸۹ میلادی. در سال ۱۹۸۸ میلادی او سرپرستی کل ارتش ایران را برعهده رفت. فشارهای او بود که به برقراری آتش‌بس میان تهران و بغداد کمک کرد و قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس جنگ ایران و عراق پس از هشت سال تلخی جنگ به تصویب رسید. در سال ۱۹۸۹ میلادی به عنوان رییس‌جمهوری ایران انتخاب شد. دومین مقام مهم پس از مقام رهبری ایران و تا سال ۱۹۹۷ میلادی در قدرت باقی ماند. در دوران ریاست‌جمهوری خود تلاش کرد به بهبود روابط ایران با جامعه بین‌المللی از جمله با آمریکا و عربستان سعودی کمک کند و در سیاست آزادسازی اقتصادی و اصلاحات در ایران اقدامات قابل‌توجهی را انجام داد». 

این اندیشکده در ادامه اشاره می‌کند که هاشمی به نقش کلیدی خود در نهادهای ایران به عنوان نماینده یکی از مهمترین دانشگاه‌های کشور (دانشگاه آزاد اسلامی)، در نهادهای دولتی غیرمنتخب ادامه داد و یکی از امامان جمعه باقی ماند و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ یکی از تاثیرگذارترین نهاد و واسطه‌ای میان مجلس و شورای نگیهبان باقی ماند». 

این اندیشکده اما اشاره می‌کند که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که درگذشت آیت‌الله هاشمی ضربه‌ای به جنبش اصلاحات در ایران بود؛ به‌خصوص در شرایطی که چیزی تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی نمانده است. 

این اندیشکده بریتانیایی می‌نویسد: «در سال ۲۰۰۹ میلادی زمانی که انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری برگزار شد، آیت‌الله هاشمی در اردوگاه اصلاح‌طلبان قرار گرفت. تایید و نقش او در جمع‌آوری حمایت مردمی برای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن ۲۰۱۳ میلادی چشمگیر بود. او از تلاش روحانی برای بهبود روابط ایران با غرب و  تداوم مذاکرات هسته‌ای حمایت علنی به عمل آورد. او به یکی از چهره‌های کلیدی در کمک به اطمینان‌بخشی روحانی از تمدید مدت زمان ریاست جمهوری‌اش تبدیل شده بود. اکنون با درگذشت او روحانی به عنوان تنها مهره کلیدی است که می‌تواند نقش ایجاد‌کننده توزان و تعادل در نظام سیاسی ایران را ایفا کند. او بیش از ۱۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بوده است و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در طول سه سال نخست بحران بر سر برنامه هسته‌ای ایران بود. او یک نماینده برای اردوگاه میانه‌روها باقی خواهد ماند و باید به تنهایی در برابر فشار تندروها بایستد.» 

اندیشکده روسی در ادامه اشاره می‌کند این بدان معناست که در ‌کوتاه‌مدت باید منتظر ایجاد قطبی‌شدن فضا ناشی از خلاء رهبری پس از فوت  آیت‌الله هاشمی باشیم. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
10
2
جناب آفتاب خان، این تحلیل یک اندیشکده بریتانیایی است! بریتانیا رو که میشناسید؟! فک کنم درست نشناختید و الی اینطور تیتر نمی زدید! بریتانیا پیرترین و بزرگترین استعمارگر و غارتگر و ظالم و قاتل جهان است! لابد اینو هم نمیدونید که منظور اونا از میانه رو و تندرو چیه؟! تندرو از نظر اونا یعنی کسی که مقابل زیاده خواهی و سیاست های خصمانه اونا وایسته و میانه رو یعنی کسی که تحت تعلیم خودشون بزرگ شده و براشون کوچیکی می کنه! یعنی هر کسی که منافع اونارو تأمین کنه میشه میانه رو!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
نه عزیزم : تندرو کسی است که فکر میکند نوع فکر خودش و جریان همفکرش برترین و بی عیب ترین تفکر است با وجود اینکه بعید می دانم این نظر من تاثیری بر شما داشته باشد ولی التماس تفکر دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
2
9
هاشمی زنده است چون مردم زنده هستند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
2
9
هاشمی زنده است چون مردم زنده هستند . پس خللی به کشور وارد نمیشود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
ان‌شاءالله به اميد خداي بزرگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
0
8
ماشين با سه پدال هدايت ميشه: گاز - كلاج و ترمز. در اين صورت است كه هم صاحبانش رو بسلامت به مقصد ميرسونه و هم به ديگران ضرر و خسارتي نمي زنه.
اما شخص افراطي و تندرو فكر ميكنه كه ماشين فقط با پدال گاز هدايت ميشه و بس، بنابراين پاشو ميزاره روي گاز و ميره كه به مقصد برسه (اوج حماقت و ناداني و سفاهت) .........................!!!!!!!!!!!!!! اونوقت هم خودش رو فنا ميكنه و هم ديگران را به دردسر و گرفتاري مبتلا ميكنه.
براي همين است كه دين مقدس اسلام به شدت همه انسانها را از افراط و تفريط برحذر داشته و همه را به اعتدال و ميانه روي دعوت ميكند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
6
1
شهید بهشتی: به آمریکا بگویید از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر!

ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
1
0
شما غصه نخورید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین