کد خبر: ۴۲۴۶۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
آیا «برجام» حفظ خواهد شد؟

۷ نکته‌ درباره تحریم موشکی ترامپ علیه ایران

شبکه خبری «بلومبرگ» به هفت نکته‌ای می‌پردازد که باید درباره گام نخست ترامپ در تحریم موشکی و گام‌های احتمالی بعدی او دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران پس از آزمایش موشکی اخیر آن کشور وضع کرد. شاید وضع تحریم‌های تازه ترامپ دور از ذهن نبود. او پیشتر در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری توافق هسته‌ای حاصل شده در سال ۲۰۱۵ را فاجعه‌بار خوانده بود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری «بلومبرگ» به هفت نکته‌ای می‌پردازد که باید درباره گام نخست ترامپ در تحریم موشکی و گام‌های احتمالی بعدی او دانست: 

۱-چه چیزی باعث تشدید تنش شد؟ 

ایران در تاریخ ۱ فوریه پنجمین آزمایش موشکی خود را از زمان توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی به این سو را انجام داد. با این حال، این نخستین آزمایش موشکی ایران از زمان به قدرت رسیدن ترامپ بود. ترامپ واکنش تهاجمی و تندی از خود نشان داد. مایکل فلین مشاور امنیت ملی او در پیامی توئیتری اظهار کرد که از امروز ایران به طور رسمی زیر ذره‌بین امریکا خواهد بود. ترامپ نیز در توئیتر نوشت که ایران باید قدردان معامله وحشتناک هسته‌ای با امریکا باشد. 

۲-چرا ایران آزمایش موشکی انجام داد؟ 

در گزارش‌ها آمده که ایران می‌گوید آزمایش موشکی حق مسلم و بخشی از برنامه دفاع نظامی مشروع آن کشور است. با این حال، از آنجایی که این اقدام چند روز پس از تصویب قانون ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور مسلمان از جمله ایران برای جلوگیری از ورود به خاک آمریکا انجام شد، سوال این است که آیا اقدام ایران واکنشی به تصمیم اخیر تحریک‌آمیز دولت ترامپ بوده است؟ 

۳-آیا این آزمایش موشکی نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است؟ 

ایران می‌گوید که نه دارای تسلیحات هسته‌ای است و در نه برنامه‌ای برای توسعه آن دارد. در نتیجه، ایران اشاره می‌کند که آزمایش موشکی‌اش نقض قطعنامه شورای امنیت نبوده است. ایالات متحده اما از زاویه متفاوتی موضوع را می‌بینید. 

۴-تحریم‌های تازه وضع‌شده امریکا علیه ایران چه هستند؟ 

وزارت‌ خزانه‌داری امریکا فهرستی از نام ۱۳ فرد و ۱۲ سازمان و شرکت را منتشر کرده است و آنان را مرتبط با برنامه موشکی ایران و کمک به زعم آن وزارتخانه تروریسم دانسته است. تحریم‌های جدید اما به طور مستقیم برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار نمی‌دهند. 

۵-واکنش ایران چگونه بوده است؟ 

پیش از تحریم‌ها، «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران اعلام کرده بود که آن کشور به فعالیت‌های موشکی خود ادامه خواهد داد. حسن روحانی معمار توافق هسته‌ای و حلقه درونی یاران او واکنش‌های‌شان به نوعی بود که از برافروختن آتش تنش در روابط دو کشور جلوگیری شود. 

۶-پس از این تحریم‌ها چه اتفاقی ممکن است روی دهد؟ 

لحن تند امریکا در قبال ایران به احتمال زیاد سرمایه‌گذاران را از ورود سرمایه‌های‌شان به ایران خواهد ترساند. آنان که سال‌ها گلایه می‌کردند تحریم‌های امریکا مانع از سرمایه‌گذاری در ایران است اکنون با وضعیت تازه‌ای مواجه می‌شوند. 

۷-آیا برجام حفظ خواهد شد؟ 

این موضوع تا حد زیادی مورد توجه ناظران بین‌المللی است؛ براساس توافق هسته‌ای، ایران توانایی غنی‌سازی اورانیوم خود برای اهداف صلح‌آمیز را حفظ کرده است. با این حال، ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی ایران می‌تواند برای تولید ایزوتوپ‌های پزشکی و راکتورهای تخقیقاتی مورد استفاده قرار گیرند. ارزیابی‌های آژانس نشان می‌دهد که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
0
0
فکر کنم میگید مماکت را دو دستی بدیم دست اونا هاااااااااااااا

ن داداش اینطور نیست باید بدونن با کیا طرف هستن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین