کد خبر: ۴۲۴۶۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
از هنری کیسینجر و مادلین البرایت تا البرت اینشتین و ایزابل آلنده

پناهندگانی که جهان را تغییر دادند+تصاویر

همگان او را به دلیل طرح نظریه نسبیت می‌شناسند.‌ آلمانی یهودی‌تباری که برنده جایزه نوبل علمی شد و در سال ۱۹۳۳ میلادی از امریکا بازدید کرد؛ او یک بار نوشته بود که احساس می‌کند در پرینستون سرنوشت ممتازی دارد اما تقریبا خجالت‌زده بود که خودش در امریکا در آرامش زندگی می‌کند و سایر هموطنانش در جنگ و خونریزی به سر برده و رنج می‌برند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- دونالد ترامپ رییس‌جمهوری جدید ایالات متحده فرمانی را تصویب کرده که از ورود پناهندگان هفت کشور به امریکا جلوگیری به‌عمل می‌آورد. او همواره یکی از منتقدان انگلاا مرکل صدراعظم المان و سیاست درهای باز او به روی پناهجویان عمدتا سوری بوده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خبرگزاری «دویچه وله» آلمان اما از چندین پناهجو و مهاجر در سالیان گذشته یاد کرده که شگفتی‌ساز شدند؛ از نوازندگان و بازیگران مخالف تا سیاستمداران و دانشمندانی که خود یا والدین‌شان مهاجر از کشورهای دیگر بودند. 

البرت اینشتین 

همگان او را به دلیل طرح نظریه نسبیت می‌شناسند.‌ آلمانی یهودی‌تباری که برنده جایزه نوبل علمی شد و در سال ۱۹۳۳ میلادی از امریکا بازدید کرد؛ زمانی که مشخص نبود به آلمان نازی بازخواهد گشت یا خیر. به نظر می‌رسد او احساسات متناقضی درباره زندگی در تبعید داشت. او یک بار نوشته بود که احساس می‌کند در پرینستون سرنوشت ممتازی دارد اما تقریبا خجالت‌زده بود که خودش در امریکا در آرامش زندگی می‌کند و سایر هموطنانش در جنگ و خونریزی به سر برده و رنج می‌برند. 

پناهندگانی که شگفتی‌ساز و جهان را تغییر دادند+تصاویر

مارلین دیتریش 

بازیگر آلمانی موفقی در هالیوود شناخته می‌شد. در خلال سابقهٔ کاریِ طولانی‌اش که با خوانندگی و بازی در فیلم‌ها در دههٔ ۱۹۲۰ در برلین پناهندگانی که شگفتی‌ساز و جهان را تغییر دادند+تصاویرشروع و با ستارهٔ سینما‌شدن در هالیوود در دههٔ ۱۹۳۰، میزبانی برنامه‌ها در دههٔ ۱۹۴۰ در خلال جنگ جهانی دوم ادامه یافت و در نهایت به مجری بین‌المللی برنامه‌های روی صحنه در دهه ۵۰ تا ۷۰ منجر شد. دیتریش دائماً شخصیت خود را تغییر می‌داد و از همین رو نهایتاً یکی از نمادهای سرگرمی قرن بیستم شد. انستیتو فیلم آمریکا AFI)) دیتریش را در لیست بهترین ستاره‌های زن تمام دوران‌ها در رتبهٔ نهم قرار داد.

او در سال ۱۹۳۹ میلادی تابعیت امریکایی را کسب کرد. او علیه هیتلر صخبت کرد و برای نیروهای امریکایی در جریان نبرد آواز خواند. فیلم‌های او در آلمان نازی ممنوع شدند. با این حال او گفت که به عنوان آلمانی به دنیا آمده و همواره یک آلمانی باقی خواهد ماند. 

هنری کیسینجر 

او استاد دانشگاه هاروارد در حوزه روابط بین‌الملل بود. پنجاه و ششمین وزیر امور خارجه امریکا بود و در شکل دادن به سیاست خارجی آن کشور کوشید. با این حال، او در سال ۱۹۳۸ میلادی در باواریا متولد شد و بدلیل آزار و اذیت نازی‌ها از آن کشور گریخته بود. با وجود آن که سال‌ها در امریکا به سر برده، چند سال پیش در یک سخنرانی گفته بود که آلمان بخشی از زندگی او بوده و آن را فراموش نمی‌کند. 

پناهندگانی که شگفتی‌ساز و جهان را تغییر دادند+تصاویر

مادلین البرایت 

او در جمهوری چک متولد شد. البرایت و اعضای خانواده‌اش در سال ۱۹۴۸ میلادی زمانی که کمونیست‌ها، قدرت را در چک در دست گرفتند به امریکا گریختند. او در عرصه سیاست تبدیل به زنی قدرتمند در مناصب عالی‌رتبه دولت امریکا شد. او نخستین وزیر امور خارجه امریکا درفاصله سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ میلادی بود. 

پناهندگانی که شگفتی‌ساز و جهان را تغییر دادند+تصاویر

جورج ویدنفلد 

لرد جورج وایدنفلد متولد سال ۱۹۱۹ در وین یک ناشر یهودی - بریتانیایی بود که پس از الحاق اتریش به آلمان نازی‌ به لندن فرار کرد. او مدتی به به عنوان رئیس ستاد نخستین رئیس‌جمهور اسرائیل کار کرد و برنامه‌ای برای نجات مسیحیان سوریه و عراق تهیه کرد. وایدنفلد زمانی گفته بود: «من نمی‌توانم از جهان محافظت کنم اما دینی به گردن دارم که باید ادا کنم.»

پناهندگانی که شگفتی‌ساز و جهان را تغییر دادند+تصاویر

بلا بارتوک

بلا بارتوک، آهنگ‌ساز و نوازنده پیانو، مجارستانی بود. بارتوک هرچند یهودی نبود اما با قدرت‌گیری نازی‌ها و پیگرد یهودی‌ها مخالفت کرده بود و به ناچار در سال ۱۹۴۰ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. از او نقل شده است: «تفکر اصلی من که بر وجودم کاملا غالب است، این است که برادری میان انسان‌ها بالاتر از همه اختلاف‌ها باشد».

پناهندگانی که شگفتی‌ساز و جهان را تغییر دادند+تصاویر

ایزابل آلنده

سالوادور آلنده، رئیس‌جمهور وقت شیلی در یک کودتا از قدرت رانده شد و در سال ۱۹۷۳ درگذشت. برادرزاده او ایزابل آلنده پس از این رویداد به مرگ تهدید شد و به ناچار به ونزوئلا مهاجرت کرد. او سپس مقیم آمریکا شد. رمان‌های ایزابل آلنده به سبک رئالیسم جادویی از شهرت بین‌المللی برخوردارند.

پناهندگانی که شگفتی‌ساز و جهان را تغییر دادند+تصاویر

میریام ماکبا

میریام ماکبا که از او با نام "مادر آفریقا" نیز یاد می‌شود، برای چند روزی به آمریکا رفته بود اما در آنجا متوجه شد، آفریقای جنوبی پاسپورت او را به دلیل حضور در کارزاری علیه رژیم آپارتاید بی‌اعتبار اعلام کرده است. آهنگ "پاتا پاتا" در سال ۱۹۶۷ در جهان مشهور شده بود. این خواننده افسانه‌ای در آمریکا زندگی کرد تا این که چند دهه بعد موفق شد دوباره کشورش را ببیند.

پناهندگانی که شگفتی‌ساز و جهان را تغییر دادند+تصاویر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
1
2
البته تمام این افراد ذهنیتی همراستا با منش های امریکایی داشته اند و این موضوع هیچ ارتباطی به تحریم ورود اتباع هفت کشور ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین