کد خبر: ۴۲۵۷۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
ترامپ باید از مشاوره‌های نئومحافظه‌کاران تندرو درباره ایران دوری کند

نشنال‌اینترست: ترامپ به حرف‌های فلین گوش نکند/ جنگ با ایران قانع‌کننده نیست/ایران دشمن قسم‌خورده داعش است

جنگ تنها وضعیت کنونی را پیچیده‌تر خواهد ساخت/ایران دشمن قسم‌خورده داعش است. اکنون ترامپ باید این پرسش را از خود مطرح کند که آیا واقعا دشمن دشمن من دوست من است»؟ /باید رک بگوییم که ایران در بسیاری از موارد مانند یک دشمن در قبال آمریکا رفتار نمی‌کند. ایران اکنون تبدیل به یک قدرت نسبتا منظم شده است؛ پایدارترین و باثبات‌ترین کشور در خاورمیانه است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه «نشنال اینترست» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که انتخاب «مایکل فلین» به عنوان مشاور ارشد امنیت ملی کابینه ترامپ یکی از چالش‌برانگیزترین موارد پیرامون او خواهد بود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه اشاره می‌کند که مسائل پیچیده و گاه متناقضی درباره فلین مطرح می‌شوند؛ این‌که او از یک خانواده بزرگ طبقه کارگر بوده و درس‌های ارزشمندی دارد برخی دیگر می‌گویند که او تجزیه و تحلیل‌هایش را از مایکل لدین اقتباس می‌کند که همراه با او کتابی را نیز درباره مسائل خاورمیانه و ایران متتشر کرده بود و برخی دیگر نیز او را وام‌دار از هیتلر و حتی ماکیاولی می‌دانند. 

نشنال اینترست در ادامه اشاره می‌کند بسیاری امیدوارند که ترامپ نخواهد به حرف‌های فلین مو به مو عمل کند. این نشریه می‌نویسد: «او معتقد است که ایران برای نابودی آمریکا توطئه و برنامه‌ریزی کرده است. کتاب منتشر شده او حاوی هیچ تجزیه و تحلیل واقعی از قابلیت‌ها، رویکردها و یا منافع کشورهای خارجی نیست. در جهان‌بینی فلین تهدید اصلی از جانب رویکرد افرادی چون کالین پاول است که می‌گفتند باید درباره اعزام نیروهای امریکا به جنگ احتیاط به خرج داد. فلین در کتاب خود خطاب به پاول می‌گوید این در حالیست زمانی که ما برنده می‌شویم همین رهبران محتاط آمریکا ارتش آن کشور را مورد ستایش قرار می‌دهند». 

نشنال‌اینترست: ترامپ به حرف‌های فلین گوش نکند/ جنگ با ایران قانع‌کننده نیست

نشنال اینترست اشاره می‌کند که باید بی‌پرده گفت که مایکل فلین هیچ شواهدی نشان نداده که اثبات کند دارای قابیلت و سطح تحلیل روابط بین‌المللی است و نمی‌تواند از پس مسئولیت دشوار مشاور امنیت ملی برآید. نشنال اینترست او را به یک تکنسین اورژانس تشبیه می‌کند که از او خواسته شده ‌تا به جای یک پزشک عمل جراحی باز قلب انجام دهد! 

این نشریه اشاره می‌کند که فلین توانسته به عنوان یک تحلیلگر سیاست خارحی در شبکه‌های تلویزیونی موفق ظاهر شود اما واقعیت آن است که اگر او بخواهد آن‌چه در کتاب‌هایش نوشته را به رییس جمهوری آمریکا به عنوان مشاوره ارائه دهد؛ ترامپ با وضعیتی بدتر از دوران بوش مواجه خواهد شد. 

نشنال اینترست در ادامه اشاره می‌کند حال که مبارزات انتخاباتی پایان‌یافته امید است که ترامپ و تیم او دیدگاهی منطقی‌تر در قبال برجام از خود نشان دهند. این نشریه اشاره می‌کند که توافق هسته‌ای سبب شد تا ایران از توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای دست‌کم به مدت یک دهه فاصله بگیرد. این نشریه اشاره می‌کند در کوتاه‌مدت ایران امیدوار به بهبود وضعیت اقتصادی خود می‌باشد و بسیاری در غرب امیدوارند که این موضوع بتواند باعث ایجاد ثبات در منطقه پرآشوب خاورمیانه شود. 

این نشریه اما اشاره می‌کند که افرادی چون فلین خواستار جنگ با ایران هستند‌. نشنال اینترست اشاره می‌کند یادمان باشد که در دوران جنگ اسرائیل علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز نئومحافظه‌کاران از دولت بوش می‌خواستند از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای حمله نظامی علیه ایران استفاده کند. این نشریه اشاره می‌کند که ترامپ اکنون به گزینه‌های مشابه دوران اوباما منتهی با نقطه شروعی متفاوت مواجه است. 

نشنال‌اینترست: ترامپ به حرف‌های فلین گوش نکند/ایران بهترین آنتی‌تز در برابر داعش/ جنگ با ایران قانع‌کننده نیست

این نشریه اشاره می‌‌کند واقعیت آن است که لغو توافق به‌طور یکجانبه از سوی امریکا و یا تلاش برای تحمیل تحریم‌های‌های موازی علیه ایران موثر نخواهد بود چرا که تحریم‌ها تنها در صورت چندجانبه‌بودن موثر هستند در حالی که اکنون اروپا، روسیه و چین خواستار تجارت با ایران در دوران پساتحریم هستند. 

این نشریه اشاره می‌کند که باید امیدوار بود ترامپ از مشاور‌های جنگ‌طلبانه فلین و نئومحافظه‌کاران امثال او درباره ایران را نادیده بگیرد. این نشریه می‌افزاید: «توافق هسته‌ای مزایای زیادی برای شرکت‌ها و کارگران امریکایی دارد. ایران ایر در حال حاضر قرارداد خرید هشتاد هواپیمای بوئینگ را مدنظر دارد. این موضوع می‌تواند به کسب و کار شرکت‌های امریکایی رونق بخشد. این در حالیست که در نتیجه تحریم‌های‌ اقتصادی علیه ایران، شرکت‌های امریکایی از فرصت معاملات صدها‌میلیارد دلاری با ایران محروم شدند. جنگ با ایران قانع‌کننده نیست. امریکا پس از اشغال عراق هزینه‌های زیادی صرف کرد و هنوز هم باید برای مراقبت‌های پزشکی طولانی‌مدت برای سربازان بازگشته هزینه کند. هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم جنگ علیه ایران به‌نفع زندگی رای‌دهندگان به ترامپ و فرزندان آنان خواهد بود؛ همان‌گونه که جنگ علیه عراق به چنین نتیجه‌ای نیانجامید. واقعیت آن است که جنگ تنها وضعیت کنونی و حال حاضر را پیچیده‌تر خواهد ساخت». 

نشنال اینترست در ادامه می‌افزاید: «باید رک بگوییم که ایران در بسیاری از موارد مانند یک دشمن در قبال امریکا رفتار نمی‌کند. ایران اکنون تبدیل به یک قدرت نسبتا منظم شده است.  پایدارترین و باثبات‌ترین کشور در خاورمیانه است. با توجه به استانداردهای منطقه‌ای ایران دارای یک طبقه متوسط بزرگ و تحصیلکرده است که لزوما ضد‌امریکایی نیستند. ایران بسیاری از ویژگی‌های مدرنی که ما به آن باور داریم را در طبقه متوسط خود دارد. در صورتی که یک آنتی‌تز قدرتمند علیه داعش در خاورمیانه مسلمان وجود داشته باشد آن الگو مطمئنا ایران خواهد بود. اگر امیدوار هستیم که خاورمیانه فراتر از‌ وهابی‌گری و سلفی‌گری حرکت کند این کار از طریق نفوذ دیگر کشورهای مسلمان و نه دولت‌های غربی میسر خواهد بود. پیش از هر چیز القاعده و داعش ظرفیت الهام‌بخشی به مردم مسلمان سنی برای اقدامات تروریستی در سرتاسر جهان را داده‌اند. آنان الگو‌بخش تروریسمی به‌زعم خود مقدس برای افراد ناراضی شده‌اند. ایران دشمن قسم‌خورده داعش است. اکنون ترامپ باید این پرسش را از خود مطرح کند که ایا واقعا دشمن دشمن من دوست من است»؟ 

نشنال اینترست اما اشاره می‌کند که به احتمال زیاد ترامپ این‌گونه فکر نمی‌کند و به همین‌خاطر نزدیک‌ترین مشاور سیاست خارجی‌اش را فلین انتخاب کرده است. باید امیدوار بود که سایه خطر مشاورانی چون فلین بر سر ترامپ بر تصمیم‌گیری‌های او در قبال یاران تاثیرگذار نباشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
یاشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
2
2
جناب فلین شخص موفق و بااستعدادیه..اینو باید در نظر داشته باشیم..اینکه او به ترامپ مشاوره میده خیلی براش مفیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
خطر درکمین است من فقط برا دخترم وبچها دلم میسوزه وگرنه خودم هیچ ترسی از جنگ ندارم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین