کد خبر: ۴۲۶۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵

غرب مکلف به فروش سوخت20درصد به ایران

رییس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که آخرین خرید سوخت 20 درصد پیش از برجام به سال 65 باز می گردد، گفت: کشورهای غربی طبق توافق هسته ای مکلف به فروش سوخت 20 درصد به ایران هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری به موضوعات مطرح شده درباره ورود 5 کیلوگرم اورانیوم 20درصد به ایران اشاره کرد و اظهارداشت: راکتور تهران یک راکتور تحقیقاتی محسوب شده که وظیفه تولید رادیوداروهای مورد نیاز 155مرکز پزشکی هسته ای را بر عهده دارد و این میزان تولید، حدود 900 هزار بیمار را پوشش می دهد.
وی ادامه داد: راکتور تحقیقاتی تهران با استفاده از اورانیوم 20 درصد فعال است، در دولت گذشته، محموله سوخت 20 درصد که در سال 65 ایران از آرژانتین خریداری کرد به اتمام رسید و باید سوخت مورد نیاز را تامین می کردیم، اما در آن دوران هیچ کشوری به هیچ روشی حاضر نشد که اورانیوم 20 درصد برای استفاده در راکتور تهران به ایران بفروشد.
رییس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در آن دوران ایران به شیوه های مختلف پیشنهادهای خود را به کشورهای مربوطه برای تامین سوخت 20 درصد ارائه کرد، در گام نخست ما به دنبال خرید سوخت 20 درصد بودیم که کشوری این مسئله را نپذیرفت، سپس ما پیشنهاد دادیم که اورانیوم خام و طبیعی را به کشورهای پیشرفته ارسال کنیم و آنها با دریافت هزینه ای، سوخت 20 درصد به ایران تحویل دهند که این موضوع نیز مورد قبول این کشورها قرار نگرفت.
ذوالنوری ادامه داد: یکی دیگر از پیشنهادهای ما این بود که اورانیوم 3.5 درصد را ارسال کنیم و این کشورها با دریافت پول، سوخت 20 درصد به ایران تحویل دهند که این مسئله نیز محقق نشد در نهایت این رویکرد کشورهای غربی موجب شد که ایران به صورت مستقل اقدام به تولید اورانیوم 20 درصد و صفحه های سوخت مربوطه کند و جمهوری اسلامی در آن دوران ذخایر زیادی از این سوخت را انباشت کرد.
نماینده مردم قم در مجلس دهم درباره موضوعات مطرح شده مبنی بر این که ایران بر اساس برجام بخشی از اورانیوم 20 درصد خود را برای دریافت در مواقع ضروری به روسیه تحویل داده است، گفت: این بحث به هیچ وجه درست نیست زیرا ایران بر اساس برجام برای دریافت کیک زرد، محموله ای 11 هزار و 800 کیلو گرمی از اورانیوم غنی شده خود شامل اورانیوم3 درصد، 5 درصد و سوخت 20 درصد را به روسیه تحویل داد.
ذوالنوری ادامه داد: بر اساس برجام، ایران باید سوخت 20 درصد مورد نیاز خود را برای راکتور تهران با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی از کشورهای مربوطه خریداری کند و آنها نیز باید این سوخت را در اختیار ما بگذارند.
وی تصریح کرد: ورود 5 کیلوگرم اورانیوم 20درصد، هیچ ارتباطی با انتقال اورانیوم های مربوطه به روسیه ندارد زیرا ما در ازای سوخت غنی شده ای که به روسیه دادیم، حدود 230 تن کیک زرد دریافت کردیم. بنا براین ایران، این سوخت 5 کیلوگرمی را از مسکو خریداری کرده است.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی اخیرا از ورود 5 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصد به کشور همراه با محموله کیک زرد از روسیه خبر داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین