کد خبر: ۴۲۶۹۷۱
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶

چه بخوریم برای صبحانه خوردن، بهتر است؟

به هزار و یک دلیل بهتر است صبحانه بخوریم، اما به یک دلیل خیلی مشخص، نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم!
آفتاب‌‌نیوز : به هزار و یک دلیل بهتر است صبحانه بخوریم، اما به یک دلیل خیلی مشخص، نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم! دلیل ما این است: وقتی از خواب بیدار می‌شویم اشتها نداریم. اصلاً اول صبح دهان ما مزه‌ی تلخی می‌دهد؛ چه‌طور می‌توانیم به یک صبحانه کامل فکر کنیم؟ البته تابستان‌ها وضعیت فرق می‌کند. دیر بیدار می‌شویم و فرصت داریم مدت‌ها چرت بزنیم تا کم‌کم اشتهایمان باز شود. ما چنین آدم‌هایی هستیم! نگو که تابستان آن‌قدرها مهم نیست و نگو که اتفاقاً در فصل مدرسه باید حتماً صبحانه بخوریم! در ادامه این مطلب را به نقل از همشهری آنلاین بخوانید.

صبحانه چیست؟

از من بپرسید می‌گویم یک وعده غذای زوری که عکس‌هایش بسیار زیباست و در جست‌وجوهای اینترنتی می‌توان زیباترین میز‌های غذا را با نام صبحانه پیدا کرد. اما وقتی خودت می‌خواهی همان صبحانه را بخوری نمی‌دانم چرا نمی‌شود! و اگر از شما بپرسند، می‌گویید: البته که صبحانه اولین وعده‌ی غذایی برای تأمین مواد لازم برای بدن است و البته آن‌ها که صبحانه می‌خورند به بدنشان کلسیم، فیبر، روی و آهن بیش‌تری وارد می‌کنند و در وعده‌های غذایی بعدی هم بدنشان ویتامین‌ها و مواد معدنی بیش‌تری جذب می‌کند.

اگر صبحانه بخوریم...

تحقیقات مختلفی در این زمینه صورت گرفته که یکی از معروف‌ترین آن‌ها را پژوهشگران دانشگاه مینه‌سوتا انجام داده‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد بچه‌هایی که قبل از رفتن به‌مدرسه صبحانه می‌خورند، نمره‌های دیکته و ریاضی بهتری می‌گیرند، در مدرسه تمرکز بیش‌تری دارند و با دیگران بهتر رفتار می‌کنند و البته نسبت به دانش‌آموزانی که برای خوردن صبحانه از خواب بیدار نمی‌شوند، سالم‌ترند. دانش‌آموزانی که با خوردن صبحانه روانه‌ی مدرسه می‌شوند، مشکلات رفتاری کم‌تری دارند. بنابراین آن‌هایی که 20 دقیقه قبل از آغاز کلاس، صبحانه میل می‌کنند، نسبت به‌گروهی که یک ساعت قبل، صبحانه مصرف کرده‌اند بیش‌تر تمرکز دارند و نمره‌های بالاتری می‌گیرند.

با توجه به این نکته که بیش‌ترین فعالیت فکری دانش‌آموزان در ساعت‌های آغاز روز است، پس صبحانه باید شامل مواد غذایی‌ای باشد که بتواند یک سوم کل انرژی مورد نیاز روزانه را (معادل ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالری برای پسران و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری برای دختران) تأمین کند.

نخوریم چه می‌شود؟

یک انتخاب، خوردن صبحانه است که به آن اشاره شد. انتخاب دیگر نخوردن صبحانه است که ببینیم چه تبعاتی دارد: نخوردن صبحانه باعث می‌شود دانش‌آموزان احساس خستگی کنند و در نتیجه عصبی‌تر باشند. وقتی دانش‌آموز گرسنه باشد انرژی بدنش کاهش پیدا می‌کند و به دنبال کاهش انرژی بدن نیروی کافی برای فکر کردن ندارد، پس تمرکزش پایین می‌آید و در نتیجه یادگیری به شدت افت پیدا می‌کند. به‌طور کلی تغذیه‌ی نامناسب که به میزان کافی آهن، ید و پروتئین وارد بدن نکند، روی رشد ذهنی و بهره‌ی هوشی (IQ ) تأثیر می‌گذارد.

چه بخوریم بهتر است؟

برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن در ابتدای صبح انواع نان، مربا، کره، عسل، خامه، حلیم، پنیر، تخم‌مرغ، عدسی و غلات آماده‌ی صبحانه مثل برشتوک توصیه می‌شود. تکه‌هایی از یک سیب برش‌زده به همراه پنیر و گردو که پروتئین و فیبر دارند می‌تواند صبحانه‌ی سالمی باشد.

البته می‌توانید یک تخم‌مرغ سفت شده را بین دو لایه نان گرد سبوس‌دار قرار بدهید و یک پرتقال تازه به صبحانه‌تان اضافه کنید.

اگر باز هم میل نداشتیدبرای خودتان پیتزای صبحانه آماده کنید؛ به این ترتیب که یک تکه نان ترد را در نظر گرفته، ۳ قاشق غذاخوری پنیرکم‌چرب روی آن ریخته و تکه‌های برش‌خورده‌ی گوجه‌فرنگی را روی آن قرار دهید و در پایان حدود یک قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون و مقدار کمی نمک و فلفل روی آن بریزید.

حالا برای این که نتایج منفی نخوردن صبحانه را از خودمان دور کنیم بهتر است دنبال راه‌هایی بگردیم که اشتهایمان زیاد شود. مثل همان تصاویر میزهای صبحانه که در جست‌وجوهای اینترنتی دیدیم و ما را به‌خوردن صبحانه مشتاق می‌کند.

اولین راه این است که شب‌ها کم‌تر شام بخوریم. این کار به احساس گرسنگی اول صبح خیلی کمک می‌کند. می‌توانیم به خوردن صبحانه‌ای متفاوت فکر کنیم و هم‌چنین به صبحانه به عنوان بخشی از درمان یک بیماری نگاه کنیم و اشتها ندارم و نمی‌توانم بخورم، را کنار بگذاریم و البته بهتر است وعده‌های غذایی را در وقت‌های معین و مشخصی صرف کنیم.

مثلاً صبحانه ساعت هفت صبح، اگر ناهار در مدرسه هستیم ساعت ۱۲ و اگر در خانه صرف می‌کنیم بعد از پایان مدرسه و در نهایت شام را حدود ساعت ۹ شب بخوریم.

منبع: الف
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین