کد خبر: ۴۲۶۹۸۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

از آتش‌زدن سفارتخانه‌ها تا یک ضیافت شام دیپلماتیک/کدام یک عرف بین‌الملل است؟

«عرف بین‌المللی دیوارنوردی سفارتخانه‌ها، کمک به تخریب روابط با کشورها و تحمیل خسارات به روابط دیپلماتیک نیست»./مگر خانم‌های ایرانی در سفارتخانه ایران در کشورهای دیگر ملزم می‌شوند که بی‌حجاب باشند؟!
آفتاب‌‌نیوز :
منتقدان دولت برای یک ضیافت شام دیپلماتیک این‌همه جاروجنجال به راه انداخته و مدافع اجرای عرف بین‌الملل هستند. این در حالی است که شاهد بوده‌ایم وقتی عده‌ای خودسر از دیوار یک سفارتخانه بالا رفته و با اقدامی نسنجیده وزارت امور خارجه را وارد مسیر ناهموار ترمیم روابط کردند، اصلا نگران رعایت‌نشدن عرف بین‌الملل نشده بودند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از شرق؛ فریدون مجلسی،‌ دیپلمات اسبق و تحلیلگر مسائل بین‌الملل، دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «سفرا می‌توانند در کشور میزبان به هر کاری که ممنوع نباشد، اقدام کنند. برگزاری میهمانی به افتخار یک هیئت تجاری و تشویق آنها به مشارکت در تجارت با کشور میهمان نهایت موفقیت در برنامه‌های سفیر و کشور میزبان به حساب می‌آید بنابراین چرا باید از امضای چند توافق همکاری در جریان آن انتقاد کرد؟».

او با تأکید بر اینکه «منتقدان به میهمانی سفیر سوئد کسانی هستند که با عرف بین‌المللی آشنایی ندارند»، گفت: «عرف بین‌المللی دیوارنوردی سفارتخانه‌ها، کمک به تخریب روابط با کشورها و تحمیل خسارات به روابط دیپلماتیک نیست». 

مجلسی با ابراز تعجب از اینکه «کسانی از عرف بین‌الملل حرف می‌زنند که با عرف خیابان آشنا هستند»، ماجرای حمله به سفارتخانه‌های انگلستان و عربستان را یادآوری کرد و گفت: «معمولا حمله‌کنندگان به سفارتخانه‌ها هزینه این اقدامات را نمی‌دهند و من و شما باید هزینه کارهای آنها را بدهیم. آتش‌زدن سفارتخانه‌ها هزینه دارد و مطابق عرف بین‌الملل نیست».

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این خصوص به «شرق» گفته : «در شرایطی که آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کنند ما را منزوی کنند، امضای چنین توافقاتی اهمیت سیاسی و اقتصادی دارد و شکست ‌آنها را ثابت می‌کند. به نظر من خیلی عجیب است که منتقدان متوجه این مسئله نیستند». 

احمد شیرزاد می‌گوید: «تشریفات دیپلماتیک در همه دنیا مطابق پروتکل‌هایی اجرا می‌شود که دیپلمات‌ها پیش از هر کاری آن پروتکل‌ها را آموخته‌اند. در کشورهای اسلامی به‌خصوص ایران نیز آداب و تشریفات خاصی وجود دارد که اگر کسی مدعی است رعایت نشده، باید به موارد تخلف از آن به‌طور مشخص اشاره کند». 

او افزود: «ریشه طرح چنین مسائلی را باید در یک نکته حاشیه‌ای پیدا کرد و آن‌هم افزایش تعداد کارکنان وزارتخانه‌های کلیدی از جمله وزارت خارجه در دوران احمدی‌نژاد است. در این دوره عده بسیاری که کارایی کیفی چندانی ندارند در وزارتخانه‌ها مشغول به کار شدند و نتیجه حضورشان انتشار اخبار مخدوشی است که این‌طور به رسانه‌های راست افراطی خوراک می‌دهد». شیرزاد ادامه داد: «قطعا خبرنگار کیهان و... در میهمانی سفیر سوئد حضور نداشتند و خبر مخدوشی که این حاشیه‌ها را درست کرده از کانال خود وزارت خارجه و احتمالا با غرض‌ورزی بیرون آمده است».

او در پاسخ به منتقدان میهمانی سفارت که معتقد بودند، دیپلمات‌های ایرانی نباید در آن مراسم شرکت می‌کردند، گفت: «من به‌عنوان یک شهروند درک نمی‌کنم که براساس کدام پروتکل می‌توان به کارمندان یک سفارتخانه گفت که براساس عرف کشور میزبان لباس بپوشند؛ مگر خانم‌های ایرانی در سفارتخانه ایران در کشورهای دیگر ملزم می‌شوند که بی‌حجاب باشند؟! افزون‌براین دیپلمات‌ها به‌واسطه شغل خود در مأموریت‌های خارجی با خانم‌های بی‌حجاب مواجه می‌شوند و این مسئله خاصی نیست. میهمانی مذکور نیز یک ضیافت شام رسمی در چارچوب عرف معمول بوده است بنابراین نباید به این بهانه‌گیری‌ها خیلی توجه کرد». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
مرتضی شیخ احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
5
1
چرا هرکی انتقاد میکنه شما ربطش میدید به تندرو ها؟؟؟؟؟ خوبه ماهم شمارو .........................
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
7
هر سال امید داشتیم که جهل و نادانی کمتر بشه. اما کماکان داره بدتر میشه و
گیلانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
3
0
چه ربطی داره . ظاهرا شما چون خودتون همه چیزها رو سیاسی میکنین انتظار دارید دیگران هم همونطوری باشن. هدو اشتباه هست. چرا برای اشتباه خودون به جای عذرخواهی و طلب بخشش از مردم دنبال توجیه بی خود و بی جهت هستین. ضعف منطق در این نوشته ها فریاد میزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
0
از ازادی بیشتر برای بی جنبه ها مرض حاصل میشود محدود کنید ازادی اینها را
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین