کد خبر: ۴۲۷۰۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

زنجیره ای از تغییر مواضع ترامپ در طول سه هفته ریاست جمهوری

دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا که در فاصله سه هفته بعد از حضور در کاخ سفید، پی در پی تغییر موضع داشته، حالا با استعفای اجباری «مایکل فلین» مشاورامنیت ملی خود مواجه شده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، اقدامات ترامپ در طول سه هفته گذشته موجی از بلاتکلیفی توام با اضطراب را در میان مردم آمریکا و جهان برانگیخته است. او که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و قبل از ورود به کاخ سفید، وعده های زیاد و تندی داده بود، اکنون در سه هفته اول تصدی خود در مواجهه با دیواری از واقعیت ها که عدم قابلیت اجرایی چنین وعده هایی را به رخ او کشید، عملا موضع خود را در رابطه با بسیاری از این وعده ها تغییر داده است.
لغو قوانین مربوط به بیمه های درمانی و جایگزین کردن آن با سیستمی جدید که او به کرات وعده آن را به طرفداران خود داده بود، یکی از همین وعده هاست که حالا او را با بن بست تازه ای در جهت تامین بیمه برای دست کم 20 میلیون آمریکایی که با لغو قانون بیمه اوباما از دسترسی به آن محروم خواهند شد، روبرو کرده است و او چشم به قانونگذاران هم حزبی خود دوخته تا از سد نیرومند مقاومت دمکرات ها بگذرند و طرح مقبولی را برای جایگزینی این قانون، بدون برانگیختن جنجال ها و نارضایتی های بیشتر در جامعه آمریکا ارائه دهند.
وی در شعارهای انتخاباتی خود تهدید به پاره کردن برجام که توافقی بین المللی است، داده و بر از سرگرفتن مذاکرات تازه بر سر برنامه های هسته ای ایران تاکید کرده بود، اما حالا به نظر می رسد که با تغییر موضع به این واقعیت پی برده است که تحقق این وعده نیز به معنی رویارویی با سایر طرفین ذی نفع در این توافق و عکس العمل ایران و به تبع آن اصطکاک با بسیاری از متحدان غربی آمریکا خواهد بود.
یکی دیگر از شعارهای دیگر ترامپ در دوران نامزدی انتخابات ریاست جمهوری موضوع جلوگیری از ورود مسلمانان به خاک آمریکا بود که از همان ابتدا با مخالفت های گسترده داخلی و خارجی مواجه شد. با این همه، رئیس جمهوری آمریکا بعد از حضور در کاخ سفید، تعلیق ورود پناهجویان و شهروندان 7 کشور عمدتا مسلمان به خاک این کشور را صادر کرد، اما قبل از خشک شدن مرکب این فرمان طوفانی از مخالفت ها در داخل و خارج آمریکا به راه افتاد و برغم پافشاری ها و تهدید ها درکاخ سفید در زمان کوتاهی با سد نیرومندی از سوی دستگاه های قضایی آمریکا مواجه شد.
قضات آمریکا ضمن تعلیق این فرمان، نشان دادند که اجرای وعده ها از سوی رئیس جمهوری آمریکا باید با خطر بزرگی به نام روبرو شدن با آنان را نیز در نظر بگیرد و هزینه هایی در بر خواهند داشت.
ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک و اصرار براین که دولت مکزیک در نهایت پرداخت پول ساخت این دیوار 3 هزار 200 کیلومتری با حدود 10 میلیارد دلار هزینه را خواهد داد، اکنون بنابر برخی از برآورد ها 23 میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت، یکی دیگر از وعده هایی بود که با موانع بزرگی مثل بالا بودن هزینه و مخالفت مکزیک با پرداختن هرگونه پول برای ساخت آن مواجه شده است.
با این همه رئیس جمهوری آمریکا با این استدلال که ترجیح می دهد هرچه سریع تر ساختن این دیوار را آغاز کند، حکم ساخت آن را که قرار است ظرف یک سال آینده آغاز شود صادر کرد و وعده داد که در نهایت پول مالیات دهندگان آمریکایی را از دولت مکزیک خواهد گرفت.
ترامپ به سیاق همه رهبران آمریکا ازابتدای فعالیت های انتخاباتی به حمایت از سیاست های تند و اشغالگرانه رژیم صهیونیستی پرداخت. به صراحت حمایت خود را از شهرک سازی ها در سرزمین های اشغالی را به گوش سران رژیم اسرائیل رساند و به آنها وعده داد در آغاز تصدی خود سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم انتقال خواهد داد .
این وعده نیز در همان ابتدای ورود به کاخ سفید رنگ باخت و ترامپ که نزدیک به دو ماه پیش رای ممتنع دولت اوباما به قطعنامه محکومیت شهرک سازی های رژیم تل آویور را ننگین خوانده بود، در واکنش به تصویب لایحه مشروعیت شهرک سازی های گذشته این رژیم و ادامه چنین شهرک سازی هایی از رژیم صهیونیستی خواست در این گونه سیاست ها تجدید نظر کند و هشدار داد ادامه چنین روندی جلوی تحقق راه حل دو دولت را خواهد گرفت.
یکی دیگر از اقدامات ترامپ موضوع سیاست چین واحد بود که او یک هفته بعد از پیروزی در انتخابات درتماس تلفنی با رئیس جمهوری تایوان به آن پشت پا زد و خشم چینی ها و برخی سیاستمداران آمریکایی را برانگیخت. اما وی از این مساله نیز عقب نشینی کرد ودرگفت و گوی هفته گذشته خود با رئیس جمهوری چین به صراحت به او قول داد که کشورش همچون گذشته بر موضع احترام نسبت به سیاست چین واحد باقی خواهد ماند.
علاوه بر این تغییر مواضع، اکنون موضوع تماس تلفنی مایکل فلین با سفیر روسیه واستعفای وی موجب شده است تا فشارها و شرایط سختی بردولت ترامپ حاکم شود، این سختی بیشتر زمانی خود را نشان خواهد داد که بدانیم تحقیقات در باره پرونده تماس تلفنی فلین با سفیر روسیه در آمریکا ادامه دارد.تحلیلگران معتقدند این تحقیقات شاید دامن افراد دیگری را نیز در دولت ترامپ بگیرد.
با این اتفاقات و فشارها در آمریکا باید دید، سایر وعده های انتخاباتی رئیس جمهوری جدید آمریکا از جمله تجدید نظر در پیمان آب وهوایی، تجدید نظر درنفتا،حمایت از خروج کشورها از اتحادیه اروپا، دریافت هزینه از اعضای ناتو و همچنین رابطه دوستانه با روسیه در سد بزرگ مخالفت های داخلی و خارجی و همچنین نمایندگان کنگره و سنا چه سرنوشتی پیدا می کنند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
0
سلام
مقصر ترامپ نیست تازه کار ه است
کشورداری را با مدیریت تجاری یکسان دیده
مو را دیده ولی پیچشش مو را ندیده
تا اخر ریاست جمهوریش وضع به همین روال است
مگر تجدید نظر کند
که کشورهای جهان تجارت خانه اش نیستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین