کد خبر: ۴۲۷۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱
پیشنهادات نتانیاهو به ترامپ درباره ایران

آنچه نتانیاهو درباره ایران به‌ترامپ خواهد‌ گفت/ترامپ در زمین نتانیاهو علیه تهران بازی می‌کند؟/تلاش برای شکاف میان ایران روسیه

اکنون در کابینه اسرائیل میان راست‌های افراطی، از جمله نفتالی بنت رهبر حزب خانه یهودی با حزب لیکود به رهبری نتانیاهو اختلاف و شکاف‌هایی ایجاد شده است و بنت درصدد است تا سایر اعضای کابینه را علیه نخست‌وزیر نتانیاهو بشوراند؛ در نتیجه نتانیاهو تمایل دارد از سفر اخیر خود به عنوان دستاوردی تاریخی برای خودش استفاده کند و بگوید که حامی منافع اسرائیلی‌ها بود است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سایت «المانیتور» با انتشار گزارشی ضمن اشاره به این‌که به احتمال بسیار زیاد موضوع اصلی صحبت‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر اخیرش به آمریکا درباره ایران خواهد بود، جزئیاتی را در این‌باره مطرح کرده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت با اشاره به این که دیدار میان نتانیاهو و ترامپ در ۱۵ فوریه، تاریخی خواهد بود اشاره می‌کند که نتانیاهو قصد دارد دستور کار دولتش در قبال ایران و خاورمیانه را به اطلاع ترامپ برساند. 

آنچه نتانیاهو درباره ایران به‌ترامپ خواهد‌گفت/ترامپ در زمین نتانیاهو علیه تهران بازی می‌کند؟

اکنون در کابینه اسرائیل میان راست‌های افراطی، از جمله نفتالی بنت رهبر حزب خانه یهودی با حزب لیکود به رهبری نتانیاهو اختلاف و شکاف‌هایی ایجاد شده است و بنت درصدد است تا سایر اعضای کابینه را علیه نخست‌وزیر نتانیاهو بشوراند؛ در نتیجه نتانیاهو تمایل دارد از سفر اخیر خود به عنوان دستاوردی تاریخی برای خودش استفاده کند و بگوید که حامی منافع اسرائیلی‌ها بود است. 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که مزیت نسبی کنونی‌ نتانیاهو  رابطه خوبش با ترامپ است. گزارش‌هایی اخیرا منتشر شده است که نشان می‌دهند او به اعضای کابینه خود هشدار داده که کاری نکنند تا روابط امریکا و اسرائیل دچار تنش شود. نتانیاهو می‌داند که باید با ترامپ محتاطانه برخورد کند چرا که او متفاوت از اوباما، رییس‌جمهوری پیشین و هیلاری کلینتون نامزد شکست‌خورده دموکرات‌ها در انتخابات اخیر است. او می‌داند که ترامپ به قوانین اساسی و ارزش‌های مشترک دیرینه میان اسرائیل و ایالات متحده توجه چندانی ندارد و می‌تواند غیر‌قابل پیش‌بینی باشد. 

نتانیاهو از سوی نفتالی بنت و سایر تندروها در کابینه تحت فشار است. آنان می‌گویند که نتانیاهو نباید زیر بار راه حل دو دولت مدنظر آمریکا برود و نباید امتیازی در این‌باره به ترامپ در جریان دیدارش با او بدهد. 

علاوه بر مناقشه فلسطین و اسرائیل، نتانیاهو قصد دارد درباره ایران و حزب‌الله با ترامپ صحبت کند چرا که در این زمینه هر دو از نظر ایدئولوژیک رویکردی مشابه با یکدیگر دارند. این سایت اشاره می‌کند که در نتیجه او می‌خواهد حمایت ترامپ برای مهار ایران و همچنین حزب الله لبنان را مطرح کند. او امیدوار است این تصویر را به ترامپ بقبولاند که ایران اصلی‌ترین تهدید است؛ آن هم علیه موجودیت اسرائیل. سوال اصلی اما این است که آیا ترامپ متقاعد خواهد شد در زمین نتانیاهو علیه ایران بازی کند. با این حال، مصاحبه اخیر ترامپ و اظهارنظرش در این‌باره که شهرک‌سازی‌های یهودی‌نشین را مفید نمی‌داند راست‌های اسرائیلی را تا حدودی ناامید کرد. 

به دلیل همین اختلاف‌نظر موجود بر سر شهرک‌سازی‌ها میان ترامپ و اسرائیل، نتانیاهو امیدوار است تمرکز اصلی بر روی موضوع ایران قرار گیرد که طرفین بر سر آن دارای اشتراک‌نظر هستند. 

این سایت در ادامه به نقل از منبعی در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اشاره می‌کند که نتانیاهو پیشنهاداتی را درباره ایران برای ترامپ همراه دارد. این سایت می‌نویسد: «این منبع اطلاع داده که نتانیاهو قصد دارد به ترامپ بقبولاند که ایران قطعا در ماه‌های پیش‌رو مفاد برجام را نقض خوهد کرد و ترامپ باید برای این وضعیت برنامه‌ای منسجم داشته باشد. نتانیاهو همچنین از ترامپ خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران آن هم به بهانه حمایت از تروریسم و آزمایش‌های موشکی اخیر آن کشور خواهد شد». 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که مورد دومی که نتانیاهو بر سر آن در دیدرا با ترامپ تمرکز خواهد کرد تلاش برای متقاعد کردن ترامپ به ایجاد شکاف میان ایران روسیه است با این استدلال که این به نفع اسرائیل، امریکا و غرب است. او اشاره خواهد کرد که این موضوع می‌تواند بر روی حضور نیروهای حزب الله در خاک سوریه در رمز با اسرائیل تاثیر منفی بگذارد و آنان را وادار به خارج‌شدن کند. نتانیاهو قصد دارد ترامپ را متقاعد کند که تشدید تحریم‌ها علیه ایران سبب کاهش توان ایران برای کمک‌رسانی امالی به حزب الله خواهد شد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین