کد خبر: ۴۲۷۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴

تلفن همراه را به رختخواب نبرید

نور تلفن های همراه و دستگاه های مشابه ، اختلالات خواب شبانه را برای کاربر ایجاد می کند. نور مصنوعی این دستگاه ها بدن انسان را دچار سردرگمی کرده و با اختلال در ترشح هورمون ملاتونین ، اثر منفی بر خواب فرد خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
 مطالعات جدید نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه و دیگر ابزارهای هوشمند پیش از خواب ، باعث اختلالات در خواب شبانه می شود. بر اساس مطالعات انجام شده توسط آن ماری چانگ، از مرکز تحقیقات دانشگاه ایالتی پنسیلوانیای امریکا،  نور دستگاه هایی همچون آی پد ، موبایل های هوشمند و غیره باعث می شود تا بدن در شب هنگام  دچار سردرگمی شود.

هنگامی که افراد  با دستگاه کتاب الکترونیکی به رختخواب می روند و به مدت ده دقیقه از آن استفاده می کنند ، مدت بیشتری طول می کشد تا بخوابند و در مدت کوتاه تری از خواب عمیق در طول شب بهرمند می شوند در حالی که این اتفاق برای همین افراد زمانی که از این دستگاه ها پیش از خواب استفاده نمی کنند ، رخ نمی دهد.

 نور هائی که از دستگاه های الکترونیکی مذکور منتشر می شوند از طول موج کوتاه غنی برخوردار هستند و دارای غلظتی بالاتر از نور آبی با نطقه اوج حدودا 450 نانومتر نسبت به نور طبیعی هستند. آن ماری چانگ در ادامه توضیحاتش اشاره کرد که در حقیقت بین ترکیبات نور طبیعی و نور مصنوعی تولید شده از این گونه دستگاه ها تفاوت بسیاری وجود دارد که تاثیر زیادی بر خواب شبانه و رتیم و زمان بندی آن خواهد داشت. 

پژوهشگران در این مطالعات دوازده نفر بزرگسال را به مدت دو هفته مورد بررسی و تحقیق قرار دادند. در این برنامه تحقیقاتی ، مقایسه ای بین دو حالت این گونه افراد در حالی که با کتاب و یا با دستگاه کتاب الکترونیکی به رختخواب رفته اند، صورت گرفت.

بررسی این آزمایش مشخص کرده است که سطح ملاتونین بدن این افراد در این دو حالت متفاوت بوده است. قابل ذکر است که ملاتونین melatonin  هورمونی است که در غده صنوبری  Pineal gland، که غده کوچکی در مغز است ، تولید می شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می کند. در این مطالعات مشخص شد هنگامی که شرکت کنندگان با دستگاه کتاب الکترونیکی به رختخواب می روند و به مدت ده دقیقه از آن استفاده می کنند ، مدت بیشتری طول می کشد تا بخوابند و در مدت کوتاه تری از خواب عمیق در طول شب بهرمند می شوند در حالی که این اتفاق برای همین افراد زمانی که از این دستگاه ها پیش از خواب استفاده نمی کنند ، رخ نمی دهد.

به گزارش سیناپرس،لازم به ذکر است که یافته های این تحقیقات نشان می دهد که افرادی که پیش از خواب از دستگاه کتاب الکترونیکی استفاده می کنند ، فردای آن شب خسته تر هستند و زمان بیشتری طول می کشد تا هوشیاری پس از خواب را به دست آورند . این پیامدها ممکن است که در عملکرد فرد در طول روز تاثیر گذار باشد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده در آن در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا (Proceedings of the National Academy of Sciences) به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین