کد خبر: ۴۲۷۳۸۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
در آمریکا، سیاستگذاری کلان در قبال ایران را چه کسی انجام می‌‌دهد؟

احتمال جنگ ایران و آمریکا چقدر است؟/تحلیل‌گر آمریکایی: ترامپ بلوف می‌زند/ایران می‌تواند با موشک‌هایش منافع امریکا در قطر و بحرین را هدف قرار دهد

علیرغم لفاظی‌های اخیر ترامپ درباره توافق هسته‌ای او در حال حاضر نشان داده که دولتش نمی‌خواهد برجام را پاره کند. به نظر می‌رسد تیم ترامپ دریافته که نه اسرائیل و نه عربستان سعودی خواستار تحقق وعده او درباره لغو برجام نیستند./ترامپ تغییری اساسی در سیاست امریکا در قبال تهران ایجاد نخواهد کرد
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «گرت پورتر» تحلیلگر مسائل امنیتی در امریکا و روزنامه‌نگار تحقیقی که اطلاعات زیادی را درباره همکاری‌های امنیتی امریکا و اسرائیل‌ علیه ایران و برنامه هسته‌ای آن کشور فاش کرده است، در مقاله‌ای تحلیلی در سایت «کنسرسیوم نیوز» به میزان جدی‌بودن تهدیدهای ترامپ علیه ایران پرداخته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او ضمن بلوف‌خواندن این تهدیدات می‌نویسد: «تیم ترامپ به دروغ این جمله را تکرار می‌کند که ایران تهدید شماره اول تروریستی در جهان است. با این حال، من باور دارم که احتمال افزایش چشمگیر تنش پایین باقی خواهد ماند. ترامپ رییس‌جمهوری امریکا درباره ایران موضعی بسیار تهاجمی‌تر از اوباما اتخاذ کرده است. با این حال، به نظر می‌رسد به جز شخص مایکل فلین مشاور ارشد امنیت ملی دولت امریکا که به‌تازگی استعفا داد و شخص ترامپ، سایر اعضای کابینه او همان سیاستی را در قبال ایران در پیش گرفته‌اند که در دوران اوباما دنبال شد. دلیل اصلی آن است که سیاست دولت اوباما در قبال ایران بازتابی از دیدگاه‌های تیم امنیت ملی‌ای بود که اتفاقا در قبال آن کشور موضعی سرسختانه مشابه دیدگاه ترامپ داشت. فلین در یکم فوریه اعلام کرد که دولت اوباما در اتخاذ واکنشی مناسب به اقدامات به‌زعم او بدخواهانه تهران شکست خورد و وعده داد که ترامپ رویکرد متفاوتی را در پیش گیرد. با این حال، واقعیت آن است که اظهارات او درباره اوباما و رویکرد دولت او در قبال تهران گمراه‌کننده بود. توافق هسته‌ای اوباما با ایران باعث خشم راستگرایان افراطی شد. علیرغم لفاظی‌های اخیر ترامپ درباره توافق هسته‌ای او در حال حاضر نشان داده که دولتش نمی‌خواهد برجام را پاره کند. به نظر می‌رسد تیم ترامپ دریافته که نه اسرائیل و نه عربستان سعودی خواستار تحقق وعده او درباره لغو برجام نیستند.» 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که در مورد مسائل کلان از جمله نفوذ ایران در خاورمیانه دیدگاه اوباما نیز بازتابی از رویکرد دائمی تیم امنیت ملی امریکا بود که ایران را به عنوان دشمنی برای امریکا در چندین دهه گذشته در نظر گرفته بود و برخوردهای میان نیروهای سپاه با نیروهای دریایی امریکایی در تنگه هرمز و در بیروت در دهه ۸۰میلادی نیز مصداقی از این نگاه بوده است. در نتیجه، می‌توان گفت که در این‌باره جیمز متیس وزیر دفاع امریکا، ایران را تهدیدی برای ثبات خارومیانه قلمداد کرده که چندان متفاوت از رویکرد اوباما  و تیم مشاوران امنیت ملی او نیست. آنان نیز دائما هشدار می‌دادند که ایران رفتار بی‌ثبات‌کننده‌ای در منطقه دارد. در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز دولت اوباما دقیقا مشابه امروز متیس از عبارت نفوذ بدخواهانه و فعالیت‌های بدخیم دولت ایران در منطقه سخن گفت.» 

پورتر اشاره می‌کند واقعیت آن است که تنها  روسای جمهوری در امریکا تغییر می‌کنند اما سیاست‌های شان در قبال ایران تغییر زیادی نکرده‌اند. او می‌نویسد: «با آغاز دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون ایران بزرگترین حامی تروریسم معرفی شد. در آن زمان، بمبگذاری مرکز تجارت جهانی  در سال ۱۹۹۳ میلادی، دولت امریکا ایران را سرزنش کرد آن هم پیش از آن‌که هرگونه تحقیقی درباره عاملان احتمالی در این حادثه صورت گیرد. پس از آن نیز دولت امریکا مدعی شد که در بمبگذرای تروریستی در مرکز یهودیان در بوئنوس ایرس در سال ۱۹۹۴ و بمبگذرای برج‌های خبر در سال ۱۹۹۶ میلادی ایران نقش داشته است در حالی که هیچ شواهد آشکاری در این‌باره ارائه نشد. امروز نیز گفته شد که ترامپ موضوع قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی را در دستور کار قرار داده است. در طول سه دهه گذشته نیز سپاه تحت تحریم‌های متعدد دولت امریکا قرار گرفته است. دولت‌های قبلی امریکا نیز مانند دولت کنونی، سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان نهادی تروریستی قلمداد کرده‌اند. 

تیم ترامپ نشان داده که عزمی جدی برای پشتیبانی از سیاست‌های ضدایرانی عربستان سعودی در منطقه دارد. اما در حال حاضر آشکار است که برای سوریه و یمن دولت ترامپ برنامه منسجم‌تری در مقایسه با اوباما ندارد. زمانی که از یک مقام ارشد دولتی این سوال پرسیده شد که آیا برنامه‌ای برای ارزیابی مجدد دولت امریکا درباره جنگ عربستان در یمن در دستور کار است پاسخ تنها یک خیر بود. این نشان می‌دهد که ترامپ به سیاست تعهد آمریکا در حمایت از بمباران‌های هوایی عربستان پایبند خواهد ماند و خط مشی دوران اوباما را ادامه خواهد داد. رویکردی که سبب گرسنگی و اوارگی ۲.۲ میلیون کودک یمنی شده است. همچنین، درباره برنامه موشکی ایران هیچ تفاوت قابل تشخیصی بین دو دولت وجود ندارد. در ۳ فوریه مقام‌های دولت ترامپ آزمایش موشکی ژانویه ایران را بی‌ثبات‌کننده و تحریک‌آمیز خواندند و در ماه مارس ۲۰۱۶ نیز دولت اوباما و متحدان اروپایی آن در بیانیه‌ای با همین لفظ از آزمایش‌های موشکی ایران یاد کردند.» 

این روزنامه‌نگار تحقیقی در ادامه می‌افزاید: «این درست است که امکان اتخاذ سیاست نظامی بسیار تهاحمی‌تر از سوی دولت ترامپ در قبال ایران را نمی‌توان رد کرد اما هرگونه پیشنهادی درباره استفاده از قوه قهریه باید به تایید پنتاگون و ستاد مشترک ارتش آمریکا برسد و بسیار بعید است که این دو نهاد مهم دفاعی و نظامی درباره ایران با این موضوع موافقت کنند. آخرین باری که امریکا به فکر رویارویی نظامی با ایران افتاد در دوران زمامداری دولت جورج دابلیو بش بود. در سال ۲۰۰۷ میلادی دیک چنی معاون رییس‌جمهوری امریکا که مدافع حمله آن کشور به عراق بود برنامه‌ای‌ را برای حمله به ایران ارائه کرد اما رابرت گیتس وزیر دفاع وقت امریکا ‌از مخاطرات این اقدام گفت. در آن زمان هرگونه حمله به ایران باید از طریق ناوگان ایالات متحده در خلیج فارس انجام می‌شد و مقام‌های دفاعی می‌دانستند که ایران می‌تواند با موشک‌های ضد‌کشتی خود حملاتی را سازماندهی کند. امروز هزینه اقدام نظامی علیه ایران برای  ارتش امریکا می‌تواند به مراتب سنگین باشد چرا که ایران قابلیت‌های موشکی بیشتر و بهتری را پیدا کرده و می‌تواند منافع امریکا در قطر و بحرین را هدف حمله قرار دهد.

او در پایان اشاره می‌کند واقعیت آن است که موضع دولت‌های مختلف در ایالت متحده در قبال ایران همواره بازتاب‌دهنده دیدگاه و منافع نهاد امنیت ملی امریکا بوده است و ایده‌های آن نهاد بیش از ایده رییس‌جمهوری در زمینه سیاستگذاری در قبال ایران اهمیت داشته است. پورتر اشاره می‌کند اگرچه خصومت میان امریکا و ایران به پایان نخواهد رسید با این حال، محتمل به نظر نمی‌رسد که ترامپ بتواند تغییری اساسی در سیاست امریکا در قبال ایران ایجاد کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
3
12
درگیر جنگی دیگر شدن یعنی بدبختی و فلاکت
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
چرا ترامپ و ناتنیاهو تصور می کنند که ایران با برجام امنیت ملی آمریکا و اسرائیل را به خطر انداخته و می تواند در مسیر دستیابی به توانمندی نظامی هسته ای حرکت کند.
یاشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
1
8
دامن نزنیم به اختلافات کاری به آمریکا نداشته باشیم
ناشناس
|
Seychelles
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
7
شاید عده ای درامریکا بخواهد خودی نشان داده وبه بعضی اهداف ضزبه بزنند .اما باید بدانند که انها پایان دهنده این شروع نخواهند بود ونه تنها برای خود اعتباری کسب نمی کنند بلکه نتیجه عکس خواهند دید.گرچه هزینه زیادی داشته باشد
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
1
8
این سخن تحلیل گران غربی را جدی بگیریم
اکثر تحلیل گران رفتار حکومت جدید امریکا با ایران را تابع رفتار ایران میدانند . اقدامات مقابله جویانه ایرانیان هرچند هم که کوچک و یا محدود باشد مثل قایق ها در خلیج فارس
میتواند زمینه ساز برخورد های جدی شود . ترامپ در نشان دادن قاطعیت خود در داخل با مانع جدی برخورد کرد ( فرمان محدودیت سفر اتباع چند کشور ) . باید متوجه باشیم که تبلیغات ایران هراسی زمینه ساز اقدامات خصمانه است یعنی آماده سازی افکار عمومی . بزرگترین خطا ی ما میتواند در مقابل تهدیدات اتکا به قدرت نظامی باشد حال آنکه مسئولیت اصلی بر عهده وزارت خارجه است و تنش زدائی بخصوص با همسایگان عرب .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
1
2
اصلاح طلبای ترسو
یاشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
1
دقیقاً همینطوره؛از ایجاد تنش خودداری شود .....
سرشناس
|
Germany
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
1
0
ایجاد تنش همیشه بنفع کسی است که آب را میخواهد گل آلو د کند و ماهی بگیرد. این کاملا درست است.
ولی باید اذعان داشت که ایران امتحان خود را در جنگ هشت ساله در مقابل استعمار آمریکا+تمام کشورهای اروپایی پس داده است
ادریس هفتصد ساله
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
0
0
سنگ بزرگ برداشتن نشانه نزدن هست
بلوفهای ترامپ شعارهای داخلی وهواخواهان خارجی میباشد چون ایشان باکمک روسیه روی کار امده هیچ وقن به ایران حمله نمی کند برای اینکه به روسیه تعهد داده که چنین کاری نکند فقط میخواهد ایران را بترساند تا ایران هم سلاحهای بیشتری از روسیه خریداری کند

ترامپ فردی هتاک ودریده خوئی هست که دنبال ثروت اندوزی میباشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین