کد خبر: ۴۲۷۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
در حرم مطهر امام خمینی (ره)؛

مجید انصاری: هاشمی عاشق ایران و مردم بود/ نقش او در دفاع از حق مردم، رای آنها و آزادی‌شان ثبت شده

معاون حقوقی رئیس جمهوری اظهار کرد: صبر هاشمی بی‌نظیر بود؛ صبری که برخاسته از ایمان و امید او به آینده بود.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام مجید انصاری در مراسم اربعین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: 40 روز است که ایران اسلامی و مردم رشید و باوفای این مرز و بوم در عزای یکی از مجاهدان نستوه و استوانه‌های پایدار انقلاب اسلامی که از یاران امام و رهبر انقلاب است به سوگ نشسته‌اند. دراین 40 روز در سراسر کشور پس از تشییع پیکر آن مجاهد نستوه مجالس بزرگداشت زیادی برگزار شده است و امروز هم به مناسبت اربعین آن مجاهد بزرگ مراسمی در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی با حضور مردم از سراسر کشور و علما و مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران همچنین رئیس جمهوری و اعضای محترم دولت و خاندان شریف بیت امام راحل و دیگر مسئولین نظام که به نوعی عصاره‌ای از مردم، ایثارگران و مسئولین نظام است برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد:‌ این مجالس برای مردی که همه عمر خود را معطوف به خدمت کرد کاری پسندیده است در همین راستا پیامبر اکرم (ص) فرمودند «آن کس که عالمی را بزرگ شمارد و احترام کند در اصل رب خود را احترام کرده است.»

وی در ادامه گفت: مراسم برای آیت‌الله هاشمی فراتر از بزرگداشت یک عالم بزرگ است؛ مردانی چون هاشمی پروانه‌وار بیش از 60 سال عمر خود را صرف اعتلای اسلام و میهن خویش کردند و حیطه پرافتخار زندگی او که طی بیش از 60 سال در عرصه‌های مختلف منتشر شده است نشان می‌دهد که هر روز از زندگی پر ثمر او برای کسانی که می‌خواهند در تراز اسلام و انقلابی بودن امام زندگی کنند و همه آنهایی که می‌خواهند این کشور را به سمت آبادانی ببرند کاربرد دارد.

معاون حقوقی رئیس جمهوری اظهار کرد:‌ به عقیده من رحلت آیت‌الله هاشمی آغاز راهی برای معرفی وی و انقلاب اسلامی است. قرآن کریم برای آنکه جامعه بشری با تکیه بر الگوها به راه خود ادامه دهد الگوهایی را معرفی می‌کند و در صدر آن الگوها پیامبر اکرم (ص) قرار دارد. همچنین در آن الگوهای دیگری در سطوح مختلف پیش‌بینی شده است تا مردم بتوانند با تکیه بر آن الگوهای شایسته چگونه زندگی کردن و مردن را بیاموزند. اگر از هاشمی‌ها تجلیل می‌شود و اگر از امام (ره) سخن به میان آورده می‌شود و اگر از شهدا و مقام آنان تجلیل می‌شود به خاطر آن است که آنان شاخص‌های این دوران بودند. آنان شاخص‌های دوران دین و دینداری بودند.

وی گفت:‌ حوزه ما نمی‌تواند جدای از سیاست باشد و روحانیت ما نمی‌تواند به دوران تفکیک دین از سیاست برگردد. حوزه ما باید پاسخگوی سوالات و ابهامات فراوان در حوزه‌های بشری و برای اداره کشور باشد تنها راه برای انقلابی بودن و ماندن حوزه تکیه زدن آن بر مکتب امام (ره) و شاگردان ایشان همچون شهید مطهری و بهشتی است. بی تردید آیت‌الله هاشمی نیز از نادر مردانی است که خداوند به او این توفیق را داد که با هوش سرشار، حافظه‌ای کم ‌نظیر و روحی بلند در مقام شاگردی امام قرار گیرد. ما باید در این راه هاشمی را همچون درخت بوستانی ببینیم که از سال 42 در بوستان امام رشد کرد و امروز تبدیل به یک قهرمان تاریخی و ملی شد. اگر بخواهیم آثار این قهرمان بزرگ را برشماریم ساعت‌ها وقت نیاز است.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی مهم‌ترین سرمایه توفیق را با خود به همراه داشت و آن اخلاص بود که جوهره مغز اعمال انسانی است؛ اعمال وجودی ما زمانی ارزش پیدا می‌کند که از مغز برخوردار باشد و هر مقدار جوهره اعمال بیشتر باشد تاثیرگذاری آن هم بیشتر است. اگر اعمال امام تاثیرگذار بود به خاطر این بود که بن مایه رفتار او اخلاص در برابر خدا بود.

وی در ادامه بیان کرد:‌ هوای نفس، خودخواهی و خودبینی در رفتار هاشمی سال‌ها پیش سربریده شده بود. هاشمی برای خدا اقدام می‌کرد همچنان که امام نیز هرگز برای خوش آمد یا خوش نیامدن مردم کار نکرد. او نه با زنده‌بادها مشعوف می‌شد و نه با شعارهای مخالف خود. آیت‌الله هاشمی نیز نه با شعارهای موافق خود از جای خود خارج می‌شد و نه با شعارهایی که این اواخر علیه او می‌شنیدید خود را می‌باخت.

وی در ادامه با اشاره به دوران مبارزه آیت‌الله هاشمی اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی در مدتی که 4 ماه ناگزیر به زندگی مخفی در زادگاهش بهرمان می‌شود در آنجا در فاصله سال‌های 37 و 38 با استفاده از آن فرصت کتاب سرنوشت فلسطین را ترجمه می‌کند وقتی که امام نهضت را شروع کردند هاشمی نیز خود را متعهد به نهضت می‌بیند و در واقع از سال 43 آیت‌الله هاشمی خود را در میان رجعت‌هایی مختلف می‌بیند. از سلول‌های کمیته مشترک ساواک تا زندان اوین و قزل قلعه اگر سوال شود که هاشمی را چگونه یافتید، خواهند گفت شبیه آهنی پولادین و صخره‌ای مستحکم و نشکافته.

انصاری افزود: متاسفانه همچنان که قدر همسر امام (ره) شناخته نشد قدر همسر آیت‌الله هاشمی نیز شناخته نشده است.

معاون حقوقی رئیس جمهوری در ادامه افزود: اولین کسی که مورد اعتماد امام خمینی بود هاشمی بود که به همراه چند نفر اعضای اصلی شورای انقلاب را تشکیل دادند. هاشمی مجلس اول را در ترازی اداره کرد که نمایندگان امروزی آرزو می‌کنند کاش مجلسی شبیه مجلس اول داشتیم و بعد در دوران‌های پر خطر در زمانه ترورهای منافقین و حمله صدامیان به ایران او علاوه‌بر اینکه ساعات استراحت خود را هم به انجام کارهای انقلاب اختصاص می‌داد، از روزهای چهارشنبه تا شنبه صبح نیز به جبهه می‌رفت. کاش فرصتی فراهم شود تا خدمات وی در جبهه را هم‌سنگر او که امروز در مقام ریاست جمهوری قرار دارد بازگو کند.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت آیت‌الله هاشمی اظهار کرد: او از هیچ چیز نمی‌هراسید و در بدترین شرایط که یأس و ناامیدی کشور را فرا می‌گرفت کانون امید رزمندگان و همه مبارزین انقلاب بود. گذشتن از جان سخت است ولی سخت‌تر از آن گذشتن از آبروست هاشمی آبروی خود را برای پایان دادن به جنگ به میان آورد. ویژگی‌های مدیریتی او بی‌نظیر بود او انسانی با سعه صدر و اهل مطالعه‌ای گسترده بود که هر پروژه و طرحی را که می‌خواست پیش ببرد قبل از آن مطالعاتش را به پایان رسانده بود. معروف بود که پیش هاشمی نمی‌توان حرف بی‌حساب و غیر کارشناسی زد. او بسیار فکر می‌کرد و برای برون رفت از مشکلات و همچنین پیشرفت کشور تفکر می‌کرد که همه این ویژگی‌ها را از مکتب امام گرفته بود. او ساعت‌ها می‌نشست و سخنان مدیران و مسئولین را گوش می‌کرد. محال بود که او صحبت کسی را قطع کند. باید گفت که او بیش از آنکه حرفی بزند شنونده بود و زمانی که زبان به سخن باز می‌کرد همه مجذوب می‌شدند و احساس می‌کردند که او حرف آنان را می‌زند.

انصاری با اشاره به خطبه‌های آیت‌الله هاشمی در نماز جمعه اظهار کرد: همه ما خطبه‌های او را به خاطر داریم خطبه‌های روز قدسش را که جزء عمیق‌ترین خطبه‌ها درباره موضوع فلسطین و اسرائیل بود. خطبه‌های او حکم آب حیات و چاه زمزم را داشت که تشنگان معرفت را سیراب می‌کرد زندان برای او کنج خلوتی بود تا بتواند تفسیر راهنمایی را بنویسد که 32 جلد بود او زمانی که احساس می‌کند کشور برای فرزندانش ظرفیت کافی پذیرش دانشجو را ندارد دانشگاه آزاد اسلامی را می‌سازد و زمانی که ترافیک تهران را می‌بیند به فکر ساختن مترو می‌افتد.

وی مدیران لایقی را به صحنه می‌آورد تا ایران ویران شده و در هم کوبیده ناشی از جنگ را آباد کند. اسکله‌ها، پایانه‌ها و جاده‌های مختلفی می‌سازد که امروزه بسیاری از دارایی‌های کشور محسوب می‌شوند.

وی در ادامه گفت: هاشمی عاشق ایران بود عاشق مردم بود عاشق ایرانی آباد و سرزنده و با نشاط بود. او معتقد بود که نمی‌توان با کمک‌های تحقیر آمیز شرافت انسانی را به مردم بخشید. او معتقد به خروج از رکود و رونق تولید بود و اعتقاد داشت که هر ایرانی باید با کمک دست‌رنج خود زندگی شرافتمندانه‌ای داشته باشد و به همین خاطر بود که ایده تعامل با دنیا را مد نظر قرار داد. او همچنین موفق شد در پایان جنگ پایه توسعه صنعت موشکی را بگذارد و در دوران سازندگی نیز پایه تاسیسات هسته‌ای را محکم کند.

معاون حقوقی رئیس جمهوری درباره نقش آیت‌الله هاشمی در دوران امام خمینی (ره) اظهار کرد: ‌نقش هاشمی در دوران امام همسنگ همه زحمت‌ها و ادعاهایی است که ممکن است دیگران داشته باشند. امام کشور را از بحران احتمالی به آرامش کشاند و پس از ایشان نیز در دوران فعلی هاشمی مشاوری امین برای رهبر انقلاب بود. نقش او در دفاع از حق مردم، آرای آنها و آزادی‌شان ثبت شده است. صبر هاشمی بی‌نظیر بود صبری که برخاسته از ایمان و امید او به آینده بود. گاهی به وی گفته می‌شد شما با این همه تهمت از مسیری که می‌روید خسته نمی‌شوید و او در پاسخ می‌گفت «عزیزان من این قلب جای خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) است لذا نباید در این عرش رحمان کینه کسی را به دل گیرید اگر کسی به شما بد کرد او را حلال کنید و از او بگذرید.» شاید هاشمی ببخشد و حلال کند اما آثار تخریب و تهمت به ستون‌های انقلاب همچنان بر جای می‌ماند و ابهاماتی را در ذهن جوان‌های ما ایجاد می‌کند نباید بد اخلاقی‌ها به وسیله ابزارهای جدید توسعه پیدا کنند بلکه باید از این ابزارها در جهت بسط علم و حقیقت استفاده کرد نه آنکه از آن‌ها به منظور تهمت زنی و بداخلاقی استفاده کنیم.

به گزارش آنا، انصاری در پایان گفت: هاشمی تا روز آخر از دولت به عنوان منتخب مردم حمایتی قاطع داشت و حتی گاهی به روحانی می‌گفت «آیا با این همه فشارها و تهمت‌ها از کار نمی‌برید» که آقای روحانی نیز در پاسخ لبخندی می‌زد و از این سوال می‌گذشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین