کد خبر: ۴۲۸۱۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹

تغییر کاربری غیر قانونی 738 هکتار زمین مازندران در دولت یازدهم متوقف شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با همت کارشناسان امور اراضی، دادگستری کل و استانداری از سال 92 تاکنون چهار هزارو 955مورد به مساحت 738 هکتار از زمین های کشاورزی استان حفظ کاربری شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
دلاور حیدر پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت 253پلاک زمین برای اجرای طرح های تولیدی و سرمایه گذاری به مساحت 340هکتار واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر واگذاری های زمین با حساسیت و برخورد با تغییر کاربری غیرقانونی شدید و بدون تعارف شده است، بیان داشت: در این مدت یکهزارو 156فقره مجوز تبصره یک ماده یک قانون امور اراضی به مساحت 71هکتار صادر شده است.

تبصره یک از ماده یک قانون حفظ کاربری زمین های زراعی و باغی می گوید ،بمنظور حفظ کاربری زمین های زراعی و باغ ها و تداوم و بهره‌وری آنها در‌خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرکها تغییر ان جز در موارد ضروری ،ممنوع است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از صدور 2هزارو 327فقره مجوز از تبصره 4ماده یک قانون حفظ کاربری زمین های زراعی و باغی به مساحت 346هکتار از سال 92 تا کنون خبر داد.
تبصره چهار از ماده یک قانون حفظ کاربری زمین های زراعی و باغها می گوید ،احداث گلخانه‌ها،‌ دامداری ها، مرغداری ها، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه های صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها بهینه‌کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این نکته که در سه سال اخیر روند بی رویه تغییر کاربری های غیر مجاز در استان کنترل شده ، گفت:با حمایت دولت در مقوله توسعه زیر ساختی ، مکانیزاسیون و ساماندهی بازار ،نگاه به فروش زمین در کشاورزان تغییر یافته است.
حیدر پور با بیان اینکه در سه سال گذشته به اندازه 10 سال ما قبل با متخلفان زمین خواری و تغییر کاربری غیر مجاز برخورد صورت گرفته است، گفت: 22 ماشین انتظامی ویژه گشت پیشگیری و برخورد با تغییر کاربری غیر مجاز با حکم دادستان در تمام نقاط استان به صورت شبانه روزی فعال است.
او با اشاره به اینکه باید زمین مازندران را قدر بدانیم و زمین این استان برای امنیت غذایی و اشتغال کشور باید حفظ شود، گفت: البته نیازهای توسعه شهرها ، روستاها و طرح های عمرانی به زمین نیز دیده شده است.
وی گفت: امروز هر گونه تغییر کاربری قانونی و بر اساس نیاز ،متناسب با مقررات صورت می گیرد و خسارت به زمین های کشاورزی حداقل است.
وی گفت: امسال 6هکتار از زمین های تغییرکاربری غیر مجاز مازندران با اجرای حکم قلع قمع به کشاورزی برگشت داده شده است.
حیدر پور خاطر نشان کرد: در حال حاضر حکم قلع و قمع 172هکتار از زمین های کشاورزی که غیر قانونی تغییر کاربری داده شده است، نیز صادر و در اختیار جهاد کشاورزی قرار دارد.
**شناسایی پنج هزارو 382هکتار زمین بلاکشت در مازندران 
وی از شناسایی پنج هزار و 382هکتار زمین های بلاکشت در استان مازندران خبر داد و گفت: امسال با اخطارهای صورت گرفته 442هکتار از این زمین ها احیاء و زیر کشت محصولات کشاورزی رفته است.
آمار های رسمی در حوزه کشاورزی اهمیت ملی کشاورزی مازندران را نشان می دهد و یکی از آمار ها ضریب کشت 35/1 درصدی در مازندران است که این شاخص در کشور هفت دهم درصد است و به عبارتی دیگر سطح زیر کشت سالانه استان بیش از 670 هزار هکتار و 2 برابر میانگین کشوری است.
استان مازندران با 5/10 درصد ارزش افزوده اقتصادی تولیدات بخش کشاورزی که حدود 5/4 برابر میانگین کشور است، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
72 نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در 15نوع از جمله برنج با یک میلیون تن ،مرکبات با 2 میلیون و 500 هزار تن ،کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور و شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین